Δίχως αυξήσεις ή μειώσεις θα παραμείνουν και για την νέα χρονιά τα δημοτικά τέλη και ο Φόρος Ηλεκτροδοτούμενων Φόρων (ΦΗΧ), μετά τις σχετικές αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου κατά τη συνεδρίαση της Τετάρτης 11 Δεκεμβρίου. Τα δημοτικά τέλη εγκρίθηκαν από το Σώμα κατά πλειοψηφία (και με πολλές απουσίες δημοτικών συμβούλων κυρίως από την πλευρά της αντιπολίτευσης), με αρνητικές τις ψήφους των μελών της μείζονος μειοψηφίας και του επικεφαλής της παράταξης ΕΝΟΤΗΤΑ, ΑΝΑΤΡΟΠΗ ΚΑΙ ΕΡΓΟ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΡΟΥΣΙ Λευτέρη Μαγιάκη). Αμέσως πριν, η εισήγηση για τον ΦΗΧ (0,44€/τ.μ.) είχε ψηφιστεί ομόφωνα.
Οι συντελεστές στα δημοτικά τέλη
Για τα δημοτικά τέλη, το Σώμα, σύμφωνα με την εισήγηση, ενέκρινε:
1.Tην διατήρηση των ιδίων συντελεστών του ενιαίου ανταποδοτικού τέλους καθαριότητας και φωτισµού για το έτος 2020 ανά κατηγορία υπόχρεου ως ακολούθως:
Α. Καθορισµός συντελεστών ενιαίου ανταποδοτικού τέλους καθαριότητας και φωτισµού οικονοµικού έτους 2020 ως εξής:
ΟΙΚΙΕΣ & ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΟΙ ΧΩΡΟΙ ΟΙΚΙΩΝ: 1,28 €/μ2
ΓΕΝΙΚΗΣ ΧΡΗΣΗΣ:
Α’ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ/ ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΟΙ ΧΩΡΟΙ: 6,40 €/μ2
Β’ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ/ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΟΙ ΧΩΡΟΙ: 4, 87 €/μ2
Γ’ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ/ΓΚΑΡΑΖ (Β+Γ)/ ΕΡΓΟΤΑΞΙΟ/ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΟΙ ΧΩΡΟΙ: 3, 60 €/μ 2
Δ’ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΓΚΑΡΑΖ (Α) ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ 6,20 €/μ2
Στην κατηγορία των χώρων που χρησιμοποιούνται ως κατοικίες έχουν συμπεριληφθεί και οι χώροι για την εγκατάσταση φιλανθρωπικών ιδρυμάτων – ιδρυμάτων για άτομα με ειδικές ανάγκες, εξωραϊστικών συλλόγων.
2.Τον καθορισµό κριτηρίων υπαγωγής επαγγελµατικών χώρων γενικής χρήσης σε αντίστοιχες κατηγορίες ως ακολούθως:
Στην Α΄ κατηγορία υπάγονται όσες επιχειρήσεις/καταστήµατα και οι κοινόχρηστοι χώροι αυτών που βρίσκονται:
1.α. Στην περιοχή που περικλείεται από τις οδούς Λ. Κηφισίας – Γράµµου – Ιονίων Νήσων – Αγ. Κων/νου – ∆ιονύσου – Αµαρυσίας Αρτέµιδος – Βάκχου – Αλκινόης – ∆ηµοκρίτου
– ∆ιαγόρα – Ζήνωνος Ελεάτου – Αγησιλάου
1.β. Στην περιοχή που περικλείεται από τις οδούς Ερυθρού Σταυρού – Αγ. Φιλοθέης – Καποδιστρίου – Κ. Κηφισίας
1.γ. Στην περιοχή που περικλείεται από τους πρώτους παράλληλους δρόµους της Αττικής οδού.
1.δ. Στην περιοχή που περικλείεται από τις οδούς Κηφισίας (Νο 33,34) – Σωρού – Αµαρουσίου Χαλανδρίου (Νο 51,6) – Παραδείσου (Νο 41) – Ξενίας – Νίκης – Πλούτωνος – Παντανάσσης και σε όλο τον άξονα της Λ.Κηφισίας.
Στην κατηγορία αυτή εµπίπτουν όλες οι επιχειρήσεις/καταστήµατα κλπ. που έχουν έστω και µία πρόσοψη στους δρόµους αυτούς που αναφέρονται παραπάνω καθώς και στις πλατείες από τις οποίες διέρχονται οι δρόµοι αυτοί ανεξάρτητα από την θέση της εισόδου τους.
2.΄Οσες επιχειρήσεις/καταστήµατα κλπ. ασκούν τα παρακάτω είδη δραστηριότητας, ανεξάρτητα από τη θέση τους: Βιοµηχανίες, Βιοτεχνίες, Ασφαλιστικές Εταιρείες, Κατασκευαστικές και Τεχνικές Εταιρείες, Εργ. Καλλυντικών, Ιατρικά Κέντρα, Νοσοκοµεία και
Νοσηλευτικά Ιδρύµατα, Κέντρα ∆ιασκέδασης και Αναψυχής, Κινηµατογράφοι, Κλινικές, Οίκοι Ευγηρίας, Σούπερ Μάρκετς, Στούντιος, Τράπεζες, Γηροκοµεία, Βιβλιοδετεία, Σχολεία, Εκθέσεις, Γυµναστήρια, Αθλητικά Κέντρα, Πιστωτικοί Συνεταιρισµοί, Σχολές καθώς και όλες οι παρεµφερείς δραστηριότητες.
Στην Β΄ κατηγορία υπάγονται όσες επιχειρήσεις/καταστήµατα και οι κοινόχρηστοι χώροι αυτών, ανεξάρτητα από τη θέση τους ασκούν τα παρακάτω είδη δραστηριότητας: Ιατρεία, Γραφεία, Κτηνιατρεία, Μικροβιολογικά Εργαστήρια, Οδοντιατρεία, Παιδικοί Σταθµοί, Τυπογραφεία καθώς και όλες οι παρεµφερείς δραστηριότητες, καθώς οι επιχειρήσεις αυτές επιβαρύνουν λιγότερο τις υπηρεσίες καθαριότητας και φωτισµού του ∆ήµου µας, από τις αντίστοιχες της Α΄ κατηγορίας.
Η Γ΄ κατηγορία περιλαµβάνει:
1.Όλους τους υπόλοιπους επαγγελµατικούς κύριους και κοινόχρηστους χώρους που δεν υπάγονται στην Α΄ και Β΄ κατηγορία.
2.Τα γκαράζ της Β+Γ κατηγορίας διότι κατά τεκµήριο δηµιουργούν τα λιγότερα απορρίµµατα και επιβαρύνουν λιγότερο την υπηρεσία καθαριότητας και φωτισµού από τα υπόλοιπα είδη των επιχειρήσεων.
3.Τα εργοτάξια
Η ∆΄ κατηγορία περιλαµβάνει τα γκαράζ της Α΄ κατηγορίας.
Οι επαγγελµατικοί χώροι που στεγάζονται και λειτουργούν στις εκτός σχεδίου περιοχές εντάσσονται στην Γ κατηγορία εκτός των ακινήτων εκείνων που έχουν έστω και µία πρόσοψη σε δρόµο εντός σχεδίου περιοχής ανεξάρτητα από την θέση εισόδου τους, θα υπολογίζονται µε τον αντίστοιχο συντελεστή της κατηγορίας που εµπίπτουν .
Οι τοποθετήσεις Μπούρα και Κούκουζα
Η σχετικά σύντομη συζήτηση που προηγήθηκε της τελικής απόφασης για τα δημοτικά τέλη, βασίστηκε κυρίως σε τοποθετήσεις της μειοψηφίας και περιστράφηκε κυρίως σε δύο άξονες: Από τη μια στο χρηματικό πλεόνασμα ύψους περίπου 9 εκατ. ευρώ που προκύπτει από την ανάλυση που κατέθεσε η Οικονομική Επιτροπή και από την άλλη στο διαρκές αίτημα της μειοψηφίας για αύξηση τελών στις υπερτοπικές επιχειρήσεις με συνακόλουθη μείωση στα νοικοκυριά.
Από την πλευρά της μείζονος μειοψηφίας τοποθετήθηκαν ως προς τα ανταποδοτικά τέλη οι δημοτικοί σύμβουλοι Βασίλης Μπούρας και Πέτρος Κούκουζας. Ο πρώτος, αφού αναφέρθηκε σε ορισμένα νομικού τύπου θέματα, ζητώντας την διόρθωσή ους από τις αρμόδιες υπηρεσίες, τόνισε ότι «ουσιαστικά στην εισήγηση η διοίκηση παραδέχεται ότι υπάρχουν 9 εκατ. ευρώ από τα συνολικά 16 εκατ. που εισπράττει ετησίως ο Δήμος, δηλαδή περίπου το 60% των χρημάτων που καταβάλλουν οι πολίτες, τα οποία έμειναν στα ταμεία και δεν επέστρεψαν ως ανταποδοτικά έργα στην πόλη και τους δημότες, όπως προβλέπει ο νόμος, γεγονός που, όπως είπε χαρακτηριστικά, «μετατρέπει αυτά τα χρήματα ουσιαστικά σε έμμεση φορολόγηση του πολίτη».
Στη συνέχεια, ο Πέτρος Κούκουζας αναφέρθηκε στο θέμα των συντελεστών των τελών για το υπερτοπικό κέντρο, ζητώντας την αύξησή τους. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, «όταν το ζητούσαμε αυτό από την προηγούμενη διοίκηση παίρναμε την απάντηση ότι δεν το επιτρέπει ο νόμος», για να προσθέσει: «Πλέον, όμως, ο νέος νόμος επιτρέπει να υπάρξει αύξηση μέχρι και 10 φορές σε σχέση με τον συντελεστή που ισχύει για τα νοικοκυριά. Θα μπορούσατε, λοιπόν, να τον εφαρμόσετε, κάνοντας παράλληλα μείωση π.χ. 15% στα τέλη των νοικοκυριών, τα οποία με τους υπάρχοντες συντελεστές, οι οποίοι είναι ήδη από τους πολύ υψηλούς, στην ουσία υπερφορολογούνται. Δεν το επιλέξατε όμως, συνεχίζοντας την ίδια πολιτική. Μάλιστα, θα μπορούσατε να μειώσετε τα τέλη των νοικοκυριών βασισμένοι και στο πλεόνασμα των 9 εκατ. ευρώ, αλλά και πάλι δεν το πράξατε».
Στη συνέχεια, ο Π. Κούκουζας επικαλούμενος το παράδειγμα του Δήμου Χαλανδρίου, κάλεσε την δημοτική Αρχή να στείλει επιστολή προς τις υπερτοπικές επιχειρήσεις του Αμαρουσίου, ζητώντας να καταθέσουν στον Δήμο τα πραγματικά τετραγωνικά μέτρα των χώρων τους. «Αν το κάνετε θα εκπλαγείτε. Ο Δήμος Χαλανδρίου αύξησε τα έσοδά του μόνο και μόνο από την δήλωση των πραγματικών τ.μ. από τις επιχειρήσεις, τις οποίες, μάλιστα, είχε προειδοποιήσει με “βροχή” προστίμων εφόσον θα προχωρούσε στους σχετικούς ελέγχους. Το ίδιο μπορείτε να κάνετε κι εσείς», τόνισε ο δημοτικός σύμβουλος.
«Ενότητα, Ανατροπή και Έργο για το Μαρούσι»: «Συνεχίζει την υπερφορολόγηση των δημοτών η διοίκηση Αμπατζόγλου»
Αναλυτική ανακοίνωση που απηχεί την σχετική εισήγηση του επικεφαλής της Λευτέρη Μαγιάκη στο Δημοτικό Συμβούλιο για τα ανταποδοτικά τέλη, εξέδωσε η παράταξη ΕΝΟΤΗΤΑ, ΑΝΑΤΡΟΠΗ ΚΑΙ ΕΡΓΟ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΡΟΥΣΙ, η οποία έχει ως εξής:
«Με συνοπτικές διαδικασίες το Δημοτικό Συμβούλιο της Τετάρτης 11-12-2019 αποδέχθηκε, κατά πλειοψηφία, την πρόταση της Δημοτικής Αρχής να παραμείνουν τα δημοτικά τέλη του έτους 2020 ίδια με αυτά του 2019. Συνεχίζει δηλαδή και η διοίκηση Αμπατζόγλου την υπερφορολόγηση των πολιτών μέσω των δημοτικών τελών, που είχε υιοθετήσει η διοίκηση Πατούλη.
Όπως είναι γνωστό τα δημοτικά τέλη εισπράττονται από τους δημότες μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ και αποδίδονται στο Δήμο για τις δαπάνες της Καθαριότητας και του Ηλεκτροφωτισμού της πόλης. Σύμφωνα με το Νόμο οφείλουν να είναι ισοσκελισμένα, δηλαδή τα έσοδα να είναι ίσα με τις δαπάνες. Διαφορετικά υποκρύπτουν φορολόγηση των πολιτών που είναι παράνομη.
Η διοίκηση Πατούλη με αυτό τον τρόπο και σε δύσκολους καιρούς επιβάρυνε τους δημότες και συσσώρευσε παράνομα πλεόνασμα 26εκ., που είναι σήμερα «παρκαρισμένο» στις Τράπεζες με ελάχιστο επιτόκιο. Την ίδια τακτική ακολουθεί και η διοίκηση Αμπατζόγλου, αφού δεν μείωσε τα δημοτικά τέλη του 2020 τουλάχιστον κατά το πλεόνασμα του 2019 που, σύμφωνα με τους υπολογισμούς των Υπηρεσιών, εκτιμάται ότι θα φτάσει τα 2εκ. €.
Την πρόταση αυτή καταθέσαμε στο Δημοτικό Συμβούλιο και συγκεκριμένα να μειωθούν το 2020 τα δημοτικά τέλη κατά 15%. Η πρόταση μας δεν έγινε αποδεκτή. Αν γινόταν τα δημοτικά τέλη θα μειώνονταν για ένα μέσο νοικοκυριό γύρω στα 30€ ετησίως και για μια μικρή επιχείρηση γύρω στα 150€. Μειώσεις θα είχαν και οι μεγάλες επιχειρήσεις ανάλογα με τα τετραγωνικά τους.
Παρά τα υψηλά πλεονάσματα το επίπεδο της ποιότητας της Καθαριότητας και του Ηλεκτροφωτισμού της πόλης είναι πολύ χαμηλό. Το ίδιο και οι συνθήκες εργασίας των εργαζομένων στην Καθαριότητα και στα συνεργεία που παραμένουν τριτοκοσμικές. Η ανακύκλωση είναι σε απαγοητευτικά χαμηλά επίπεδα. Η διάθεση των απορριμμάτων στη χωματερή της Φυλής εξακολουθεί να σκορπά τον καρκίνο στους κατοίκους της Δ. Αττικής και να μολύνει μη αναστέψιμα το περιβάλλον. Η ευθύνη τόσο της απελθούσας διοίκησης Δούρου στην Περιφέρεια Αττικής , αλλά και της διοίκησης Πατούλη που τις συνεχίζει, είναι δεδομένη.
Η επιλογή αυτή της διοίκησης Αμπατζόγλου είναι εσκεμμένη. Οδηγεί στην απαξίωση και την υπονόμευση του δημόσιου χαρακτήρα του Δήμου με τελικό στόχο την παραχώρηση των υπηρεσιών Καθαριότητας, Ηλεκτροφωτισμού, Πρασίνου σε ιδιωτικά, κρατικοδίαιτα εργολαβικά συμφέροντα ντόπια και ξένα. Σε αυτό διευκολύνει και η Κυβέρνηση της ΝΔ που πριν λίγο καιρό ψήφισε τον λεγόμενο «αναπτυξιακό» νόμο που επιτρέπει στους Δήμους, με απλή πλειοψηφία του Δημοτικού Συμβουλίου, να προβαίνουν σε αυτού του είδους τις Ιδιωτικοποιήσεις.
Οι μεγάλοι χαμένοι της υπόθεσης θα είναι οι δημότες που ήδη πληρώνουν τα υψηλότερα δημοτικά στης Ελλάδας και οι εργαζόμενοι του Δήμου που οι θέσεις εργασίας τους θα καταστούν επισφαλείς. Κερδισμένοι θα βγουν οι μεγαλοεργολάβοι και οι ξένες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους τομείς αυτούς, με τις ευλογίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και της περιβόητης «Ελληνογερμανικής Συνέλευσης».
Η λύση βρίσκεται στην εφαρμογή του τοπικού σχεδίου διαχείρισης απορριμμάτων, αύξηση του ποσοστού ανακύκλωσης με ευαισθητοποίηση και συμμετοχή των πολιτών, κλείσιμο της Φυλής και δημιουργία τριών τουλάχιστον χώρων στην Αττική επεξεργασίας και ταφής των τελικών αδρανών υπολειμμάτων των αστικών απορριμμάτων. Όσο αυτό καθυστερεί γίνεται σκόπιμα για να δικαιολογηθούν στη συνείδηση των δημοτών οι επιλογές της ιδιωτικοποίησης».