Με την ιδέα για τη δημιουργία μιας ενιαίας διαδρομής από το δάσος Συγγρού, τα «ενοποιημένα» κτήματα Καρέλλα και Βορρέ έως το Ολυμπιακό Στάδιο, ξεκινά τις δημόσιες προτάσεις της ως προς την εκπόνηση του Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΤΠΣ) του Δήμου η δημοτική παράταξη ΜΑΡΟΥΣΙ ΑΔΕΣΜΕΥΤΗ ΦΩΝΗ.
Συγκεκριμένα, στο το πλαίσιο της διαβούλευσης για το νέο ΤΠΣ, οι δημοτικοί σύμβουλοι του συνδυασμού Μαίρη Διακολιού (επικεφαλής) και Κώστας Δραγάτης, καταθέτουν τα εξής:
«Πρόταση 1η
«Αρτεμισία Οδός»
Με βάση τα δασοκτήματα Βορρέ και Καρέλλα και «πυρήνα» του σχεδίου μας το Δάσος Συγγρού.
Ενοποίηση χώρων πρασίνου και οδών με δημιουργία περιβαλλοντικής, πολιτισμικής, αθλητικής και οικονομικής τοπικής ζώνης, με ειδική διαδρομή.
Διαδρομή: Το πεδίο του εμβληματικού έργου το οποίο προτείνουμε και που για να πραγματοποιηθεί πρέπει να προβλεφθούν οι πολεοδομικές του υποδομές στο τελικό Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο που πραγματευόμαστε αυτήν την εποχή αποτελείται από τους χώρους πρασίνου και δρόμους που ακολουθούν:
1. Αφετηρία, (Νέα Λέσβος)
Πάρκο «Αρίωνα» και Πλατεία «8ης Νοεμβρίου 1912» (Νέα Λέσβος). Οι πλατείες αυτές αποτελούν τους πρώτους χώρους αναψυχής, άθλησης, πολιτισμού.
Η διαδρομή ξεκινάει από τις πλατείες και κινείται νότια μέσω της Οδού Αλκαίου.
Προτείνεται η ήπια κυκλοφορία ή η πεζοδρόμηση τμήματος της Αλκαίου (εφόσον είναι εφικτό) για τη δημιουργία φιλικού περιβάλλοντος προς πεζούς και ποδήλατα.
2. Διασύνδεση με Μεγάλους Πνεύμονες Πρασίνου
Διάσχιση Γειτονιάς: Από την Οδό Αλκαίου στρίβει στην Οδό Περίανδρου και συνεχίζει μέχρι την Οδό Σαπφούς.
Η διαδρομή ακολουθεί την Οδό Σαπφούς μέχρι την Οδό Καβάφη.
Ενοποίηση: Αυτό το τμήμα της διαδρομής (Αλκαίου-Περίανδρου-Σαπφούς) λειτουργεί ως αστικός, κατάλληλα διαμορφωμένος και εξοπλισμένος διάδρομος που οδηγεί σε δύο σημαντικά ακίνητα.
Πράσινοι Κόμβοι (Κτήματα): Η διαδρομή συνδέει εξωτερικά ή εφάπτεται στο Κτήμα Βορρέ και το Κτήμα Καρέλλα.
Προτείνεται η άμεση ανάθεση μελέτης ανάπλασης των δύο ακινήτων με πρόβλεψη για χρήση άλσους/δασικού χαρακτήρα στο βόρειο τμήμα, τοποθέτησης μικρών αθλητικών χώρων γειτονιάς, μικρών πολιτιστικών σημείων συναθροίσεων ΜΕ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΚΛΙΣΕΩΝ ΠΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΝ ΟΙ ΛΟΦΟΙ.
Δημιουργία πεζοπορικής και ποδηλατικής διαδρομής, ευμεγέθους πάρκου σκύλων, τοποθέτηση σημείων ανάπαυσης (παγκάκια, βρύσες, ταίστρες ζώων κλπ).
Υπόσκαφη τοποθέτηση ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού και δεξαμενών για την αυτόνομη υποστήριξη πυροσβεστικών και αρδευτικών συστημάτων, καθώς και την αποθήκευση/αξιοποίηση των όμβριων.
Τοποθέτηση φωτισμού με χρήση της ηλιακής ενέργειας. Οι δεξαμενές θα εξυπηρετούν έκτακτες συνθήκες πυρόσβεσης του γειτνιάζοντος Δάσους Συγγρού.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Η ανάπλαση των δασοκτημάτων Καρέλλα και Βορρέ που προτείνουμε εμείς δεν περιλαμβάνει καμία απολύτως κοπή δένδρου η πουρναριού ή σχίνου που υπάρχει σήμερα.
Επιπλέον, προϋποθέτει την διαμόρφωση πεζοδρομίων περιμετρικά των δύο εκτάσεων που θα είναι και αυτά εξοπλισμένα κατάλληλα για τη διαδρομή και ανάπαυση πεζών, ποδηλατών, ΑΜΕΑ και φιλόζωων.
Η διαμόρφωση των πεζοδρομίων Βορρέ και Καρέλλα είναι μέρος του Σχεδίου της πολιτικής μας πρότασης για την «Αρτεμισία Οδό» και όχι μία συμπληρωματική κατασκευαστική υποχρέωση.
Ανώνυμη συνδετήρια οδός, που προτείνουμε να ονομαστεί «Οδός Ακταίωνος» (παράνομη «Ευκαλύπτων»): Η διαδρομή που προτείνουμε ακολουθεί την σημερινή παράνομη «Ευκαλύπτων», η οποία πρέπει να αναδειχθεί ως φυτεμένη οδός (tree-lined street) που οδηγεί στον μεγαλύτερο πνεύμονα της περιοχής. Πεζόδρομος, με διαδρομή ΜΟΝΟ ΚΑΙ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ για πυροσβεστικά και ασθενοφόρα. Να εκτείνεται από τη νοτιοανατολική είσοδο του Δάσους Συγγρού και την νοτιοδυτική γωνία του δασοκτήματος Καρέλλα, έως τη συμβολή της με την οδό Πευκών. Στο σημείο της συμβολής να υπάρχει κυκλικός ισόπεδος κόμβος που θα επιστρέφει την κίνηση των οχημάτων προς βορρά και μικρός χώρος προσωρινής στάσης για την ομαλή άφιξη ατόμων με ειδικές ανάγκες στον πεζόδρομο.
Δάσος Συγγρού: Η διαδρομή καταλήγει στην νοτιοανατολική πόρτα εισόδου του Δάσους Συγγρού ή την κεντρική, νοτιοανατολική πύλη με ανακατασκευή της.
Η διαδρομή μας συνεχίζεται μέσα από τα ήδη διαμορφωμένα μονοπάτια του Δάσους χωρίς την δημιουργία καμίας απολύτως κατασκευής.
Με τη σύμφωνη γνώμη του Υπουργείου Γεωργίας και του ΙΓΕ μπορούν μόνο να τοποθετηθούν δύο – τρις πινακίδες που να σηματοδοτούν τη συνέχεια της «Αρτεμισίας Οδού» προς το Κέντρο του Αμαρουσίου, από την νοτιοδυτική πόρτα εισόδου-εξόδου του Δάσους Συγγρού που βρίσκεται στο ύψος της βόρειας αρχής της οδού Βασιλίσσης Σοφίας.
3. Κεντρική Αστική Διαδρομή
Επιστροφή στην Αστική Δομή: Από το Δάσος Συγγρού, η διαδρομή κατευθύνεται προς την Πλατεία Ηρώων*. Η Πλατεία Ηρώων αποτελεί σημαντικό σημείο στάσης με αξιοποίηση της Δημοτικής Πινακοθήκης και της π. «Βίλας Λουμίδη» με λειτουργικές και συμβατές χρήσεις.
Διάσχιση Κέντρου: Από την Πλατεία Ηρώων, η διαδρομή μας έχει κατέβει από τμήμα της Βασιλίσσης Σοφίας κατάλληλα διαμορφωμένο, εξοπλισμένο και σηματοδοτημένο (όπως ολόκληρη η «Αρτεμισία Οδός»), η οποία εισέρχεται στην Οδό Παναγή Κυριακού.
Η διαδρομή ακολουθεί την Οδό Παναγή Κυριακού μέχρι την Πλατεία Δημάρχου Αλέξανδρου Γερδέλη. Συνεχίζει μέσα από την Πλατεία Εθνικής Αντίστασης.
4. Κατάληξη στο ΟΑΚΑ
Από την Πλατεία Γαρδέλη και την Πλατεία Εθνικής Αντίστασης η «Αρτεμισία Οδός» συνεχίζεται στην σημερινή άνω, ανατολική Οδό Νερατζιωτίσσης**: η διαδρομή οδηγεί προς τη γέφυρα της οδού Νερατζιωτίσσης**.
Αλλαγή Πλευράς: Διαπερνά τη γέφυρα Νερατζιωτίσσης και αλλάζει πλευρά, ακολουθώντας το καθοδικό ρεύμα της κάτω, δυτικής οδού Νερατζιωτίσσης**.
Τερματισμός: Η διαδρομή ολοκληρώνεται στο ΟΑΚΑ (Ολυμπιακό Αθλητικό Κέντρο Αθηνών «Σπύρος Λούης»), συνδέοντας τους χώρους πρασίνου και τους κεντρικούς δρόμους μας με το μεγάλο αθλητικό κέντρο που αποτελεί στους ανοικτούς, κοινωφελείς χώρους του ήδη μία μεγάλη, καθημερινή βόλτα για πεζούς, ερασιτεχνικά αθλούμενους/ες και φιλόζωους/ες.
Οι χρήστες/στριες
* (Πεζοί)
* (Πεζοί με Κατοικίδια)
* (Ποδήλατα)
* (ΑμεΑ)
Κάτοικοι, Επισκέπτες/τριες.
Προδιαγραφές
Σηματοδότηση εδάφους διαδρομής αυτής καθαυτής της διαδρομής και τοποθέτηση σημάνσεων, όπου το έδαφος δεν γίνεται να χρωματισθεί και να τοποθετηθούν τάπητες ποδηλάτων ή ΑΜΕΑ (βλέπε: Συγγρού, Καρέλλα, Βορρέ κλπ).
Σηματοδότηση προς την κατεύθυνση της διαδρομής «Αρτεμισία Οδός» από όλο το Μαρούσι προς αυτήν. Από όλα τα σημεία συγκέντρωσης και συχνής κυκλοφορίας προς αυτήν (π.χ. στάσεις λεωφορείων και σταθμοί τρένων).
Τοποθέτηση ομοιόμορφου αστικού εξοπλισμού σε όλο το μήκος της διαδρομής για στάση, νερό, ταϊστρες, απορρίμματα/περιττώματα σακούλες, wi-fi, εργαλεία γυμναστικής δημοσίου χώρου, δενδροφυτεύσεις, θαμνοφυτεύσεις αρωματικών κλπ.
Εκτύπωση χαρτών «Αρτεμισίας Οδού», ψηφιοποίηση διαδρομής στο διαδίκτυο και τοποθέτηση qr code σε όλες τις δημοτικές υποδομές, τα δημοτικά ακίνητα και τα κινητά μέσα. Δημοσιοποίηση στους ψηφιακούς οδικούς χάρτες του διαδικτύου με ειδικό χρωματισμό.
Σε όλη τη διαδρομή να επιτρέπονται ήπιες χρήσης γειτονιάς, αποκλειστικά για καταστήματα γειτονιάς και γραφεία αυτοαπασχολούμενων γειτονιάς.
Χρηματοδότηση
Αν και ο σκοπός της κατάθεσης της πρότασής μας τώρα, είναι για την έγκαιρη κατοχύρωση της πολεοδομικής υποδομής, ώστε να είναι εφικτή η οριστική μελέτη και η κατασκευή του έργου της Αρτεμισίας Οδού στο μέλλον, μπορούμε να μιλήσουμε για χρηματοδότηση. Για την τμηματική εφαρμογή μπορεί οικονομικά να υποστηριχθεί από τα τέλη και έσοδα του Δήμου.
Ωστόσο, επειδή η επιλογή της ενοποιητικής διαδρομής που προτείνουμε, έχει ερευνητικά λάβει υπόψη της τη δυνατότητα ενοποίησης με αντίστοιχες διαδρομές προς κάθε είδους προσανατολισμό γειτονικών πόλεων, έως το κέντρο της Αθήνας (Νότια, Άλσος Βεΐκου, Πεδίο Άρεως), έως το Ίλιον (Δυτικά, Άλσος Νέας Φιλαδέλφειας, Πάρκο Τρίτση) έως την βόρεια Πεντέλη και την βορειανατολική Πεντέλη, προϊόντος του χρόνου η διαδρομή μπορεί να λάβει χρηματοδοτήσεις από την Περιφέρεια Αττικής, καθώς και από κρατικά και ευρωπαϊκά προγράμματα.
Στόχοι της πρότασης πολιτικής
Η προστασία της αστικής επικράτειας του Δήμου Αμαρουσίου στο σκέλος της κατοικίας και της μικρομεσαίας επιχείρησης από την χρόνια «επίθεση» που δέχεται από την ανεξέλεγκτη υπεροικοδόμηση των μεγάλων κτιρίων γραφείων και των υπερτοπικών χρήσεων.
Την προστασία της αξίας της μικρής και μεσαίας ιδιοκτησίας σε επίπεδο αξιών εξαιτίας της δραστικής ανανέωσης που μπορεί να προσφέρει το εν λόγω έργο της «Αρτεμισίας Οδού» στους τομείς του περιβάλλοντος, των υποδομών και της ευζωίας.
Η ενίσχυση της κοινωνικότητας της πόλης με δραστική ενίσχυση των υποδομών πολιτισμού και αθλητισμού μικρής, ερασιτεχνικής κλίμακας, καθώς και των σημείων δραστηριότητας για νέες οικογένειες και παιδιά.
Η επείγουσα παροχή «οξυγόνου» στα μικρά, τοπικά καταστήματα του κέντρου της πόλης, αλλά και για τα άλλα που θα αναπτυχθούν γραμμικά στην έκταση της «Αρτεμισίας Οδού». Μπορεί να κατασταθεί το πρώτο έργο που θα «κλέβει» από τα μεγάλα εμπορικά κέντρα που εντελώς προνομιακά και παράνομα χτίστηκαν στην πόλη μας, προς την τοπικότητα, τα τοπικά καταστήματα και σε ώφελος της επανέναρξης της τοπικής επιχειρηματικότητας.
———————
* Η ένωση με την Πλατεία Ηρώων μελλοντικά μπορεί να γίνει ευχερέστερη με την κατασκευή μίας πεζογέφυρας, ενώ θα μπορούσε να διερευνηθεί το ενδεχόμενο μιας προγραμματικής σύμβασης Δήμου Αμαρουσίου – ΙΓΕ με αντικείμενο ο χώρος που ανήκει στο ΙΓΕ απέναντι από το Δάσος Συγγρού και χρησιμοποιείται για στάθμευση, να διαμορφωθεί με επιμέλεια του Δήμου Αμαρουσίου σε υπόγειο πάρκινγκ με φύτευση στο υπέργειο τμήμα που σήμερα χρησιμοποιείται, με αντάλλαγμα τη δωρεάν χρήση του από τους Μαρουσιώτες και τους χρήστες του Δάσους.
**Νερατζιωτίσσης: Η παράταξή μας εδώ και πολύ καιρό έχει προτείνει την υπογειοποίηση της γραμμής του τρένου μετά τον σταθμό «ΕΙΡΗΝΗ» και έως το ΚΑΤ με σκοπό την πολεοδομική επανένωση της πόλης, την απόκτηση κοινωφελών χώρων πρασίνου και αναψυχής στο κέντρο του αστικού ιστού.
Σε εκείνες/ους που είχαν αμφιβολία για το κατά πόσο είναι εφικτή και ρεαλιστική η πρότασή μας, απαντήσαμε ότι η πόλη της Κηφισιάς, σε επίπεδο κυβερνητικού σχεδιασμού για υπερτοπικά έργα της Αττικής, το εξασφάλισε. Όποτε θα ξεκινήσει η εγκεκριμένη επέκταση της γραμμής του τρένου προς την Εθνική Οδό, θα γίνει και η υπογειοποίηση της γραμμής του αστικού τρένου σε όλη την έκταση της Κηφισιάς, δηλαδή, μετά τον σταθμό του ΚΑΤ και άνω.
Προτείνουμε και διεκδικούμε την αντίστοιχη υπογειοποίηση και για το Μαρούσι, μέχρι και τον σταθμό του ΚΑΤ. Όποτε γίνει, η «Αρτεμισία Οδός» που προτείνουμε θα επεκταθεί σε όλη την έκταση της επίγειας περιοχής που θα απελευθερωθεί, κάτι που θα δώσει τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης για το όφελος των γειτονιών και των καταστημάτων τοπικής οικονομίας.
——————–
Κριτήρια της δικής μας πολιτικής
Όπως από την αρχή της ίδρυσης της κάνει η τοπική πολιτική μας οργάνωση, «Μαρούσι Αδέσμευτη Φωνή», καταθέτουμε ολοκληρωμένες πολιτικές με σκοπό να βελτιωθεί η θέση της συντριπτικής πλειοψηφίας των κατοίκων του Αμαρουσίου. Μελετάμε τα θέματα για τα οποία προτείνουμε πολιτικές έτσι, ώστε να υποστηρίζουν τα συμφέροντα των κατοίκων, υπέρ της τοπικής περιουσίας και της μικρομεσαίας, «οικογενειακής» οικονομίας.
Διερευνούμε τρόπους, ώστε οι προτάσεις μας να επιβάλλουν συνθήκες ευζωίας και υπεραξίας για όσες και όσους μένουν στην πόλη μας.
Εμείς ΔΕΝ κάνουμε πολιτική για τους ιδιοκτήτες των μεγάλων κτιρίων γραφείων, ΔΕΝ εργαζόμαστε για να τους ανοίγουμε δρόμους και να τους ασφαλτοστρώνουμε κατά προτεραιότητα. ΔΕΝ τους χαρίσουμε ούτε δρομάκια για να ενοποιήσουν τις ιδιοκτησίες τους και να χτίσουν ακόμη πιο μεγάλα κτήρια, ΔΕΝ τους χαρίζουμε οικόπεδα για να «ξεπλύνουν» τις τεράστιες πολεοδομικές τους «αμαρτίες».
Γι’ αυτά τα θέματα ασκούμε τεκμηριωμένη και δυναμική κριτική.
Εμείς εργαζόμαστε για τους/τις κατοίκους του Αμαρουσίου και όσες/όσους το αγαπούν».