Με συνολικά 24 παρατηρήσεις/προτάσεις/αιτήματα συνοδεύει ο Δήμος Αμαρουσίου την γνωμοδότησή του επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για την νομιμοποίηση του εμπορικού κέντρου «The Mall», μετά την έντονη συζήτηση που διεξήχθη με τηλεδιάσκεψη στην συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου την Δευτέρα 28 Σεπτεμβρίου.
Μια συνεδρίαση που πραγματοποιήθηκε ως «κατεπείγουσα», προκειμένου ο Δήμος να καταθέσει τις απόψεις του πριν η ΜΠΕ υποβληθεί προς έγκριση από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Περιβάλλοντος, με τελική προθεσμία υποβολής την Τετάρτη 30 Σεπτεμβρίου.
Ένα από τα κύρια σημεία στα οποία εστιάστηκε η συζήτηση είναι το γεγονός ότι στην ΜΠΕ δεν συμπεριλαμβάνεται ενδελεχής κυκλοφοριακή μελέτη που θα εξετάζει τις επιπτώσεις στην περιοχή από τις απαιτούμενες παρεμβάσεις και έργα που οφείλει η Lamda να πραγματοποιήσει, εφόσον εκδοθεί η σχετική οικοδομική άδεια, ώστε το εμπορικό κέντρο να προσαρµοστεί στις πολεοδοµικές διατάξεις, περιορισµούς και όρους του Π.∆. 24.02.2020 (ΦΕΚ 91∆’/2020), µε παράλληλη αναβάθµισή του ενεργειακά, λειτουργικά και αισθητικά.
Σημειώνεται ότι στην πορεία της συζήτησης, οι αρχικές 21 προτάσεις/αιτήματα του Δήμου, όπως αυτά παρουσίασε ο αντιδήμαρχος Κώστας Ρώτας στο Σώμα, αυξήθηκαν σε 25, μετά από σχετική πρόταση του δημάρχου Θεόδωρου Αμπατζόγλου, ο οποίος, μάλιστα, τόνισε ότι η σχετική φρασεολογία της γνωμοδότησης θα πρέπει να είναι «ουδέτερη» και όχι «θετικά διακείμενη» στα έργα, ακόμη κι αν υιοθετηθούν οι προτάσεις του Δήμου. Ωστόσο, ενστάσεις εκφράστηκαν από μέρους της μειοψηφίας, ειδικά ως προς την βαρύτητα που μπορεί να έχει η γνωμοδότηση για την τελική διαμόρφωση των παρεμβάσεων που υποχρεούται να κάνει η εταιρία στην περιοχή, ενώ χαρακτήρισαν ως «ευχολόγια» και «προσχηματικές» τις προτάσεις.
Από την πλευρά του, ο δήμαρχος τόνισε ότι ο Δήμος υποβάλλει μια γνωμοδότηση για μια υφιστάμενη κατάσταση 15 ετών, χαρακτηρίζοντας την Lamda ως «εταιρία βαριάς κερδοσκοπίας» και ότι δεν τον βρίσκουν σύμφωνο οι διαδικασίες με τις οποίες έγινε η συγκεκριμένη επένδυση στην περιοχή του Ψαλιδίου το 2003-2004. Πρόσθεσε, ωστόσο, ότι οι προτάσεις «πρέπει να κατατεθούν, αλλιώς θα κινδυνεύαμε να ακούσουμε ότι ο Δήμος απουσίαζε από την διαδικασία και ότι προχώρησε ερήμην του».
Σύμφωνα με την γνωμοδότηση του Δήμου στο πλαίσιο της µελέτης (περίπου 1.000 σελίδων), «θα πρέπει να εξεταστούν διεξοδικά όλα τα ζητήµατα που αναφέρονται στο ανωτέρω Π.∆.. Ειδικότερα για την υλοποίηση των έργων τα οποία επηρεάζουν την κυκλοφοριακή λειτουργία, θα πρέπει να εξεταστούν οι προϋποθέσεις για την υλοποίησή τους όπως οι απαιτούµενες απαλλοτριώσεις, µελέτες και εγκρίσεις φορέων, οι απαιτούµενοι πόροι και η εξασφάλισή τους για την εκτέλεση των έργων, ώστε ο προγραµµατισµός τους να τεθεί σε ρεαλιστική βάση και να τεκµηριώνεται η αποτελεσµατικότητα της µελέτης στο βαθµό που εξαρτάται από τα έργα αυτά».
Τι ζητάει ο Δήμος
Οι 25 προτάσεις του Δήμου έχουν ως εξής:
1. Μείωση κατανάλωσης ενέργειας και αύξηση της ενεργειακής αποτελεσµατικότητας.
2. Αξιοποίηση ανανεώσιµων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ) για θέρµανση – ψύξη καθώς και για την ηλεκτροδότηση του κτιρίου (εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστηµάτων).
3. Χρήση κατάλληλων φωτιστικών σωµάτων και σωστή διαµόρφωση αυτών, µε σκοπό τον περιορισµό της φωτορύπανσης.
4. Κατάλληλος σχεδιασµός φυτεύσεων µε στόχο την ένταξη του έργου στο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον της περιοχής, µε ορθή επιλογή πλούσιων και πυκνών φυτικών ειδών και τακτική συντήρηση και διατήρηση της προτεινόµενης φυτοκάλυψης.
5. ∆ιαµόρφωση εξωτερικών χώρων πρασίνου µε στόχο τη δηµιουργία ενός ενιαίου υπαίθριου χώρου που θα συµβάλλει στην αναβάθµιση της περιοχής.
6. Τα όµβρια ύδατα να διοχετεύονται µέσω κατάλληλων αγωγών σε δεξαµενή συλλογής οµβρίων και να αξιοποιούνται στην άρδευση των προτεινόµενων φυτεύσεων, ενώ τυχόν περίσσεια να οδηγείται µέσω κατάλληλου συστήµατος στον αγωγό επί της Παπανδρέου.
7. Τακτική συντήρηση και έλεγχος του εσωτερικού δικτύου ύδρευσης, αποχέτευσης λυµάτων και του δικτύου οµβρίων και άµεση επισκευή τυχόν βλαβών.
8. Εφαρµογή της κείµενης νοµοθεσίας για τη διαχείριση κάθε τύπου απορρίµµατος και δηµιουργία Σχεδίου ∆ιαχείρισης Απορριµµάτων (Σ.∆.Α.) και ενσωµάτωσή του σε επιµέρους Συµβάσεις και Συµφωνίες (π.χ. συµβάσεις µε τους καταστηµατάρχες, τους παροχής υπηρεσιών, τους προµηθευτές εξοπλισµού κ.λπ.).
9. Τακτική και προληπτική συντήρηση και έλεγχος των µηχανηµάτων για τον όσο το δυνατόν µεγαλύτερο περιορισµό των εκποµπών θορύβου από τη λειτουργία τους.
10. Προώθηση της περαιτέρω χρήσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς από τους επισκέπτες του Έργου, µέσω της άµεσης επαφής του εξεταζόµενου Έργου µε τους σταθµούς του ΗΣΑΠ και του προαστιακού.
11. Εφαρµογή µέτρων βελτίωσης της κυκλοφορίας, προκειµένου να προστατευτεί η ευρύτερη περιοχή από την διαµπερή κυκλοφορία υπεροπτικού χαρακτήρα.
11α Κινητοποίηση των αρµοδίων αρχών για τη διάνοιξη οδού του νότιου παράδροµου προς τη Λ. Κύµης, του παράπλευρου του Σταθµού Ειρήνης κ.α.
12. Ανακατανοµή χρόνων πρασίνου στο σηµατοδοτούµενο κόµβο Λ. Κηφισίας – Αµαρ. Αρτέµιδος – Παραδείσου, µε σκοπό να βελτιωθούν οι συνθήκες κυκλοφορίας. Παράλληλα η αξιοποίηση του κόµβου Σπύρου Λούη µε την Γεωργίου Πιτταρά και σύνδεση της µε την οδό Αγησιλάου
13. ∆ηµιουργία κυκλικού κόµβου στη συµβολή των οδών Νερατζιωτίσσης – Αµαρ. Αρτέµιδος (είσοδος χώρων στάθµευσης «The Mall Athens»)
14. ∆ηµιουργία διακριτών λωρίδων αναµονής για δεξιά και αριστερή στροφή στις διασταυρώσεις των οδών Πιτταρά και ∆ηµοκρίτου µε την οδό Αµαρ. Αρτέµιδος η την δηµιουργία κυκλικής διαδροµής.
15. Συστηµατική παρακολούθηση της κυκλοφορίας και των κυκλοφοριακών συνθηκών στο οδικό δίκτυο της περιοχής.
16. Μετατροπή όλων των τοπικών οδών της γύρω περιοχής (αµιγής κατοικία) σε ήπιας κυκλοφορίας, µε µονοδρόµησή τους, όπου αυτό είναι εφικτό, στο πλαίσιο και του υπό εκπόνηση Σ.Β.Α.Κ..
17. ∆ηµιουργία δικτύου ροής πεζών και ποδηλατών, που συνδέει τις γειτονιές µεταξύ τους, αλλά και µε τις χρήσεις εµπορίου και αναψυχής και σύνδεση µε τον υφιστάµενο ποδηλατόδροµο Παραδείσου- Αµαρυσίας Αρτέµιδος – Φαιάκων – Ερατούς.
18. ∆ιεύρυνση των πεζοδροµίων της Α. Παπανδρέου, ώστε να δηµιουργηθούν συνθήκες ασφαλούς κίνησης των πεζών. Και διερεύνηση σύνδεσης της µε τον δακτύλιο της Λ. Κηφισίας.
19. ∆ηµιουργία θέσεων ελεγχόµενης στάθµευσης στις γύρω οδούς της περιοχής επιρροής του σταθµού, µε προτεραιότητα στη δηµιουργία θέσεων αποκλειστικής στάθµευσης κατοίκων.
20. ∆ιασφάλιση χαµηλής και οµαλής ταχύτητας κίνησης των οχηµάτων κατά την προσέγγιση και αποµάκρυνσή τους από τους χώρους στάθµευσης (≤20km/h), έτσι ώστε οι κινητήρες τους να
λειτουργούν σε χαµηλές στροφές και κατά συνέπεια πιο αθόρυβα.
21. Συνεργασία µε τους τοπικούς φορείς έτσι ώστε να ενισχυθεί η συνεισφορά του Έργου στην προβολή του ∆ήµου Αµαρουσίου και η σύνδεση του µε το εµπορικό κέντρο της πόλης.
22. Είναι απαραίτητη η εκπόνηση νέας µελέτης αποχέτευσης οµβρίων η οποία θα υπολογίζει τα πραγµατικά φορτία και θα τα οδηγεί στο δίκτυο οµβρίων µε νέο υπολογισµό για την επάρκεια του εργοδότη.
23. Να εκπονηθεί εξειδικευµένη κυκλοφοριακή µελέτη και µελέτη στάθµευσης της παρ. 1 της ενότητα Β του άρθρου 4 του Π.∆.
24. Την παρακολούθηση της διαδικασίας στο επόµενο στάδιο της, στην αρµόδια υπηρεσία του ΥΠΕΝ.
Δείτε: Καραμέρος: «Λευκή επιταγή στο Mall» – Αμπατζόγλου: «Ο Δήμος δεν πρόκειται να σιωπήσει»