Για το 2011 ο Δήμος Αμαρουσίου, από οικονομική – λογιστική άποψη, παρουσίασε έναν Ισολογισμό ισοσκελισμένο στα 199.092.099,25 ευρώ (206.041.098,99 για το 2010), και Αποτελέσματα Χρήσεως, τα οποία εμφάνισαν Έσοδα ύψους 56.075.558,65 ευρώ (το 2010 είχε περισσότερα: 63.372.781,76) και Έξοδα ύψους 62.863.629,22 ευρώ (έναντι 78.302.744,90 του 2010), που σημαίνει ότι το έλλειμμα – ζημιά της χρήσης ανήλθε στο ύψος των 6.788.070,57 ευρώ (έναντι ελλείμματος 14.929.963,14 το 2010). Ένα έλλειμμα, για το οποίο η διοίκηση δεν θα πρέπει να αισθάνεται υπερήφανη, παρόλο που κατάφερε να το μειώσει σε σχέση με εκείνο του 2010.
Ο λόγος, είναι το γεγονός ότι, όπως γράφει και η ορκωτή ελεγκτής στην Ειδική Έκθεση Τακτικού Ελέγχου για τα οικονομικά του Δήμου, εάν ο Δήμος Αμαρουσίου αποφασίσει να ρευστοποιήσει τις απαιτήσεις του, προκειμένου να εξοφλήσει τις βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις του, όχι μόνον δεν θα του φτάσουν, αλλά θα χρειαστεί και 24.583.580,69 ευρώ ακόμα. Έχει δηλαδή, έλλειμμα Κεφαλαίου Κίνησης ύψους 24,6 εκατ. ευρώ.
Ζημιογόνος η διαχείριση
Τι σημαίνει Κεφάλαιο Κίνησης; Αναφέρει συγκεκριμένα η ελεγκτής: «Είναι αναγκαίο, τόσο από τις υπηρεσίες, όσο και από την αιρετή διοίκηση του Δήμου να γίνουν κατανοητές, οι εννοιολογικές διαφορές μεταξύ των εννοιών “ελλείμματα”, “πλεονάσματα” και “κέρδη ή ζημίες”. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι ένας Δήμος, μπορεί να έχει σε μία χρονική στιγμή ταμειακό πλεόνασμα, ενώ η διαχείριση να είναι ζημιογόνος και αυτό εξαιτίας της δημιουργίας πρόσθετων εξόδων που υπερβαίνουν τα έσοδα. Συχνά συμβαίνει και το αντίθετο. Δηλαδή, τα αποτελέσματα να είναι θετικά, ενώ η δυνατότητα για πληρωμές να έχει προβλήματα, μια από τις αιτίες αυτής της εκδοχής είναι οι επενδύσεις σε πάγιο εξοπλισμό. Η ακριβής γνώση των δυνατοτήτων του Δήμου να εκπληρώσει τις βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις, του γίνεται με τον προσδιορισμό του Κεφαλαίου Κίνησης”».
Εξηγεί δε, στη συνέχεια η ορκωτή ελεγκτής: «Για να προσδιορίσουμε την οικονομική κατάσταση της 31/12/2011, προβήκαμε στον υπολογισμό του Κεφαλαίου Κίνησης με βάση τις συνταγμένες από τη Δημαρχιακή Επιτροπή οικονομικές καταστάσεις, παραθέτοντας αντίστοιχα τα κονδύλια της προηγούμενων χρήσεων 2009 και 2010. Από τα ποσά των άμεσα ρευστοποιήσεων λογαριασμών και των διαθεσίμων αφαιρούνται τα διαθέσιμα που αφορούν Ειδικευμένα Έσοδα, τα οποία δεν μπορούν να διατεθούν για την πληρωμή άλλων τρεχουσών υποχρεώσεων».
Συγκεντρωτικά, η εικόνα του Ισολογισμού, πέραν των παγίων στοιχείων (στα οποία περιλαμβάνονται ακόμα και οι πλατείες και τα πεζοδρόμια της πόλης), παρουσιάζει στο Ενεργητικό ένα σύνολο Απαιτήσεων ύψους 47,06 εκατ. ευρώ περίπου και στο Παθητικό ένα σύνολο Υποχρεώσεων 143,30 εκατ. ευρώ. Μια εξόφθαλμη διαφορά που καταδεικνύει την οικονομική δυσχέρεια του Δήμου. Πιο συγκεκριμένα, οι Υποχρεώσεις του Δήμου Αμαρουσίου αναλύονται σε: Δάνεια Τραπεζών ύψους 48,52 εκατ. ευρώ, Υποχρεώσεις προς Προμηθευτές 36,04 εκατ. ευρώ, Φόροι & Τέλη 170 χιλ. ευρώ, Ασφαλιστικοί Οργανισμοί 904,63 χιλ. ευρώ και διάφορες άλλες Υποχρεώσεις 28,65 εκατ. ευρώ).
Μικρότερα τα έσοδα από τα έξοδα
Αναλυτικά τώρα, ο Απολογισμός (τα Αποτελέσματα Χρήσεως) του Δήμου Αμαρουσίου κατά το 2011, έχει ως εξής:
ΕΣΟΔΑ
Έσοδα από πώληση αγαθών υπηρεσιών 31.356.804,06
Έσοδα από φόρους εισφορές, πρόστιμα κ.λπ. 6.242.668,88
Τακτικές επιχορηγήσεις κρατικού προϋπ/μού 12.822.103,52
Άλλα έσοδα εκμεταλλεύσεως 1.278.299,64
Έσοδα τίτλων και χρεογράφων 86.440,16
Έκτακτα κέρδη, κ.λπ. 4.289.242,39
Σύνολο Εσόδων 56.075.558,65
ΕΞΟΔΑ
Κόστος κύριας δραστηριότητας 37.053.393,64
Έξοδα διοικ. λειτουργίας & δημ. σχέσεων 19.570.211,71
Χρεωστικοί τόκοι και συναφή έξοδα 4.536.205,01
Έξοδα προηγουμένων χρήσεων, κ.λπ. 1.703.818,86
Σύνολο Εξόδων 62.863.629,22
ΕΛΛΕΙΜΜΑ ΧΡΗΣΕΩΣ – 6.788.070,57
Διαφορές μεταξύ μισθοδοσίας και δήλωσης στην Εφορία
Μεταξύ των πολλών παρατηρήσεών της η ορκωτή ελεγκτής και ειδικότερα στις «Αμοιβές και έξοδα προσωπικού», που ανέρχονται σε 17.131.559,04 ευρώ, αναφέρει χαρακτηριστικά: «Η αύξηση που παρατηρείται στις αμοιβές και έξοδα προσωπικού, οφείλεται στην απορρόφηση από το Δήμο: α) 258 ατόμων από τον Οργανισμό Εργασίας και τη ΔΕΑΔΑ, στο τέλος της χρήσης 2010, β) 93 ατόμων από τα καταργημένα Νομικά Πρόσωπα του Δήμου και της “Κοινωφελής Επιχείρηση Τέχνης και Πολιτισμού Δήμου Αμαρουσίου>, “Κοινωφελής Επιχείρηση Αλληλεγγύης και Πρόληψης Δήμου Αμαρουσίου> και “Κοινωφελής Επιχείρηση Τεχνολογίας και Εκπαίδευσης Δήμου Αμαρουσίου> και γ) 25 καθαριστριών από το υπουργείο Παιδείας». Αναφέρει δε, ότι κατά τον έλεγχο προέκυψε, διαφορά του συνόλου των ακαθάριστων αποδοχών της Οριστικής Δήλωσης Φόρου Μισθωτών Υπηρεσιών με τη Γενική Λογιστική και η διαφορά ανέρχεται σε 3.965,20 ευρώ, συνιστά δε, το πρόγραμμα μισθοδοσίας των εργαζομένων να συνδέεται με το πρόγραμμα οικονομικής διαχείρισης του Δήμου, διότι παρατηρούνται ασυμφωνίες και γράφει χαρακτηριστικά, πως «δεν γίνεται συμφωνία της Γενικής Λογιστικής με τις μισθοδοτικές καταστάσεις».
Δεν ισοσκελίζονται τα ανταποδοτικά τέλη
Αυτό όμως είναι το λιγότερο, διότι στη συνέχεια, αναφερόμενη στα Ανταποδοτικά τέλη (Υπηρεσίες καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού), που ανέρχονται σε 26.033.937,79 ευρώ, η ορκωτή ελεγκτής επισημαίνει: «Τα έσοδα από ανταποδοτικά τέλη και δικαιώματα, πρέπει να καλύπτουν υποχρεωτικά τις δαπάνες των αντίστοιχων υπηρεσιών, αλλά να μην υπερβαίνουν το ύψος των δαπανών αυτών, γιατί διαφορετικά υποκρύπτεται φορολογία, πράγμα το οποίο είναι αντίθετο με τον χαρακτήρα των υπηρεσιών αυτών, ως ανταποδοτικών (…) Τα έσοδα για το 2011 ανήλθαν σε 26.520.185,08 ευρώ, ενώ οι αντίστοιχες δαπάνες, που έχουν καταχωρηθεί στο κέντρο κόστους 92.00.20 “Υπηρεσίες καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού” ανήλθαν σε 17.191.036,56 ευρώ, ήτοι απόκλιση 9.329.148,52 ευρώ. Καθώς, τα τέλη καθαριότητας έχουν καθαρά ανταποδοτικό χαρακτήρα, θα πρέπει να υπάρχει ισοσκελισμός μεταξύ των εισπραττομένων εσόδων και των καταβαλλομένων δαπανών.
Συνιστάται, η συστηματική παρακολούθηση και ο έλεγχος των ανταποδοτικών τελών που εισπράττονται μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ. Ο έλεγχος εκτός των άλλων, πρέπει να περιλαμβάνει έλεγχο στα τετραγωνικά κάθε κτίσματος επί των οποίων υπολογίζονται τα τέλη, την ορθή εφαρμογή των συντελεστών κατά κατηγορία καθώς και τις παροχές στις οποίες επιβάλλονται δημοτικά τέλη. Τα ίδια μέτρα πρέπει να ληφθούν και για τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας».
Εισφοροδιαφυγή από μη απογραφή καταστημάτων
Τέλος, σημαντική κατά τη γνώμη μας είναι και η παρατήρηση της ορκωτού ελεγκτού σχετικά με το «Τέλος επί των ακαθάριστων εσόδων καταστημάτων κέντρων διασκέδασης», που ανέρχεται σε 217.861,94 ευρώ. Το ποσό αφορά τις εισπράξεις 0,5% επί των ακαθαρίστων εσόδων καταστημάτων, που διαθέτουν πάγκους ή τραπεζοκαθίσματα με βάση το άρθρο 25 του Ν.2539/97.
Αναφέρει η ορκωτή ελεγκτής, το εξής αξιοσημείωτο: «Από τον έλεγχο μάς προέκυψε ότι, δεν υπάρχει πρόσφατη φυσική απογραφή των καταστημάτων, ενώ για αυτούς που δεν προσέρχονται, δεν έχει η υπηρεσία στοιχεία (ακαθάριστα έσοδα), κατά δήλωση του αρμοδίου τμήματος, για να γίνουν βεβαιώσεις. Με βάση τα στοιχεία που τέθηκαν υπόψη μας, στην παραπάνω υποχρέωση υπόκεινται 230 καταστήματα. Στα αποτελέσματα της χρήσης λογίστηκαν έσοδα για 140 από αυτά, για τα υπόλοιπα 90 λόγω έλλειψης στοιχείων, η Υπηρεσία δεν βεβαίωσε έσοδα».
Επιπλέον, με τον ίδιο νόμο επιβάλλεται τέλος 5% επί των ακαθαρίστων εσόδων στα κέντρα διασκέδασης. Για το τέλος αυτό, παρατηρεί η ελεγκτής: «Αυτά (σ.σ. τα κέντρα διασκέδασης), κατά δήλωση της υπηρεσίας, είναι 7 όμως αρνούνται να καταθέσουν στοιχεία επί των οποίων να βεβαιωθεί το τέλος με συνέπεια να μην έχουν εκδοθεί βεβαιώσεις και να μην έχουν αποδώσει τόσο στην εξεταζόμενη χρήση όσο και στις προηγούμενες το τέλος αυτό».
Άγγελος Πολύδωρος