Ανατρέπει τον συγκοινωνιακό χάρτη του Λεκανοπεδίου εναλλακτική μελέτη-πρόταση, που αποκαλύπτει σήμερα η «Α», και προβλέπει τη διασύνδεση των Δυτικών Προαστίων του Πειραιά (Νίκαια) με τα Βόρεια Προάστια της Αθήνας (Χαλάνδρι, Μελίσσια).
Η πρόταση ομάδας συγκοινωνιολόγων αποκτά ρηξικέλευθο χαρακτήρα καθώς ανατρέπει τη λογική των ιθυνόντων του μετρό, που σπεύδουν να χαράξουν τις επεκτάσεις, με πρώτιστο μέλημα να εξυπηρετούνται οι χρήσεις γης που ευνοεί και δημιουργεί το ΥΠΕΧΩΔΕ. Απόδειξη η γραμμή 4 (Αμπελόκηποι – Μαρούσι), όπου η χάραξη καλύπτει όχι περιοχές αμιγούς κατοικίας, αλλά διευκολύνει ουσιαστικά τον εμπορικό-επιχειρηματικό άξονα που δημιουργείται στη Λ. Κηφισιάς, ιδιαίτερα μετά την Ολυμπιάδα.
Η «αντιγραμμή 4», εκτός του γεγονότος ότι θα εξυπηρετήσει τη μετακίνηση τουλάχιστον 500.000 κατοίκων, έχει το πλεονέκτημα ότι η κατασκευή της μπορεί να γίνει σταδιακά χωρίς να επηρεάσει δραματικά την καθημερινότητα των περιοχών, απ' όπου θα διέλθει. Θα συνδέεται με το δίκτυο των ΗΣΑΠ (Βικτώρια), της Αττικό Μετρό (Αμπελόκηποι) και του Προαστιακού (Λ. Πεντέλης), ενώ θα εξυπηρετεί τα δικαστήρια της Ευελπίδων, τον Άρειο Πάγο, τα νοσοκομεία Υγεία, Μητέρα, Σισμανόγλειο, Παίδων, Κρατικό Νίκαιας, την Πανεπιστημιούπολη και την Πολυτεχνειούπολη, καθώς και το Τρίτο Νεκροταφείο. Επίσης θα εξυπηρετήσει μελλοντικούς πόλους ανάπτυξης, όπως είναι ο Ελαιώνας, το Γκαζοχώρι, το Αθλητικό Κέντρο Βεΐκου, η πρώην Ναυτική Βάση Βριλησσίων, το Μητροπολιτικό Πάρκο Γουδή, ενώ ταυτόχρονα ευνοεί την ανάπλαση περιοχών, όπως είναι η Ρεματιά Πεντέλης-Χαλανδρίου και η πρώην Ναυτική Βάση, στα Βόρεια Προάστια.
Χάραξη – διαδρομή
Η διαδρομή που προτείνεται έχει ως ακολούθως: Ο συρμός θα ξεκινά από τη Νίκαια, θα κατευθύνεται από την Πέτρου Ράλλη στην Πειραιώς και μέσω της Πλατείας Βάθη θα φθάνει στον σταθμό ΗΣΑΠ «Βικτώρια», ο οποίος μετατρέπεται σε κόμβο και επεκτείνεται κάτω από το Πεδίον του Άρεως.
Χωρίς μετεπιβίβαση ο συρμός θα συνεχίζει προς τα δικαστήρια (Ευελπίδων), θα περνά από την Πλατεία Κυψέλης, θα σταματά στις αρχές της Βεΐκου και στο Ολυμπιακό Κέντρο Γαλατσίου και, μέσω της Καποδιστρίου, θα εξυπηρετεί τους κατοίκους της Φιλοθέης προτού φθάσει στην Πλατεία Αγίου Νικολάου Χαλανδρίου. Ακολούθως, θα στρίβει κάτω από τη Λ. Πεντέλης προς τα Βριλήσσια, το Σισμανόγλειο, την πρώην Ναυτική Βάση και από εκεί στην καρδιά των Μελισσίων (στην έκταση που θα απελευθερωθεί από την απομάκρυνση του γηπέδου), με προοπτική να μπορεί να κατευθυνθεί ακόμα προς Ν. Πεντέλη και Κηφισιά.
Επιπλέον, ο συρμός από το Πεδίον του Άρεως θα κατευθύνεται κάτω από τη Λ. Αλεξάνδρας προς τους Αμπελόκηπους (ανταπόκριση με γραμμή 3), θα συνεχίζει προς Γουδή, εξυπηρετώντας τα νοσοκομεία Παίδων και μετά, μέσω Πολυτεχνειούπολης και Πανεπιστημιούπολης (Ζωγράφου), θα φθάνει στην Καισαριανή.
Το σχέδιο πρόκειται να κατατεθεί το αμέσως προσεχές διάστημα στον υπουργό Μεταφορών, ο οποίος έχει κάθε λόγο να το «ζυγίσει» θετικά, δεδομένου ότι η προτεινόμενη διαδρομή έχει ολοκληρωμένη συγκοινωνιακή προσέγγιση με ισχυρά πλεονεκτήματα έναντι της εξαγγελθείσης γραμμής 4 (Αμπελόκηποι – Μαρούσι). Επιπλέον, είναι δυνατόν να αποτελέσει για τον κ. Μιχάλη Λιάπη εκλογικό στοίχημα, λόγω Β' Αθηνών, αλλά και δυνατό όπλο στη σύγκρουση με τον κ. Γιώργο Σουφλιά για το ποιος τελικά σχεδιάζει τα συγκοινωνιακά δίκτυα στην Αττική.
Χρυσή ευκαιρία
Για τα Μελίσσια, αλλά και για την Πεντέλη, η «αντι-γραμμή 4» είναι συμφέρουσα με πολλαπλά οφέλη, καθώς η προοπτική και μόνο να φθάσει το μετρό στην καρδιά της πόλης (γήπεδο) είναι… χρυσή επιταγή, που θα αλλάξει καταλυτικά την ποιότητα ζωής.
Ο ίδιος ο δήμαρχος Mανώλης Γραφάκος, έχει δηλώσει ότι η «υπόθεση μετρό» είναι ψηλά στις προτεραιότητές του, ενώ σε πρόσφατο Δημοτικό Συμβούλιο έκανε αναφορά σε επαφές και συζητήσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη, χωρίς να δώσει προς το παρόν περισσότερες λεπτομέρειες.
Ωστόσο, η δημοτική αρχή οφείλει «εδώ και τώρα» να αναλάβει πρωτοβουλίες εντός και εκτός των τειχών και να προκαλέσει έναν αυτοδιοικητικό καταιγισμό ενεργειών, που θα συνοδεύεται από αλλεπάλληλα κύματα-μηνύματα των πολιτών προς τους κυβερνώντες.
Ο στόχος-όραμα είναι να φθάσει το μετρό στην πόλη και να φθάσει διά της σωστής διαδρομής. Αυτό δεν επιτυγχάνεται με την υφιστάμενη χάραξη, όσο και εάν υπάρχουν δικαιολογημένες φωνές-αιτήματα να κατευθυνθεί η γραμμή από το Πολύδροσο προς τα Μελίσσια, αντί το Μαρούσι. Άλλωστε, για να φθάσεις στο κέντρο της πρωτεύουσας πρέπει να πας μέσω Καισαριανής και Ζωγράφου και να μετεπιβιβαστείς στην Πανόρμου.
Ούτε επιτυγχάνεται με την εύλογη επίσης απαίτηση για «κολοβό παρακλάδι» της γραμμής 3 (Αιγάλεω – Δ. Πλακεντίας) προς Βριλήσσια – Μελίσσια, λόγω κατεύθυνσης του συρμού προς το αεροδρόμιο.
Και οι δύο εναλλακτικές λύσεις έχουν απασχολήσει και την τωρινή, αλλά και την προηγούμενη διοίκηση, με αφορμή τις εξαγγελίες του ΥΠΕΧΩΔΕ. Ζυμώσεις και ενέργειες έχουν ήδη γίνει, αλλά μήπως είναι η ώρα να προσεγγιστεί το ζήτημα διαφορετικά και σε άλλη βάση και προοπτική;
Άλλωστε, ποτέ δεν είναι αργά, ιδίως όταν η εξαγγελθείσα γραμμή 4 μάλλον δείχνει να «σκαλώνει» στα δύσκολα τεχνικά μονοπάτια της Λ. Κηφισιάς, που λόγω των δακτυλίων στον Φάρο Ψυχικού και στη διασταύρωση με την Αττική Οδό, πρέπει να «κατέβει» σε μεγάλο βάθος, με τον κίνδυνο να «σκοντάψει» σε υπόγειους ανενεργούς ποταμούς και εκατοντάδες πηγάδια, εκτινάσσοντας το κόστος κατασκευής στα ύψη.
Άκαρπες προσπάθειες
Ο ερχομός του μετρό στα Μελίσσια υπήρξε πρόσφατα αντικείμενο ερώτησης προς τη διοίκηση Γραφάκου από το συνδυασμό «Μελίσσια – Συμμετοχή – Ανάπτυξη» με την υπογραφή των κ.κ. Δημοσθένη Παπακωνσταντίνου, Χρήστου Παναγιωτίδη και Αργύρη Μανίκα.
Ο τελευταίος στα τέλη του 2003 επισήμανε στον προηγούμενο δήμαρχο την απουσία του Δήμου από τον σχεδιασμό της επέκτασης του μετρό προς τα βορειοανατολικά προάστια. Λίγο αργότερα (αρχές του 2004) υπήρξε η πρώτη έγγραφη παρέμβαση του κ. Γιάννη Μητρόπουλου προς την υπουργό ΠΕΧΩΔΕ Βάσω Παπανδρέου, ενώ επιστολές εστάλησαν προς τους όμορους Δήμους, ώστε να υπάρξει ενιαίος συντονισμός και η γραμμή να επεκταθεί έως την πρώην ναυτική βάση των Βριλησσίων.
Αποτέλεσμα, όμως, δεν υπήρξε καθώς στη συνάντηση που έγινε μετά τις εκλογές του 2004, στην «Αττικό Μετρό» οι δήμαρχοι εισέπραξαν αρνητική απάντηση στο αίτημά τους με το αιτιολογικό ότι το κόστος της επέκτασης δεν δικαιολογείται πληθυσμιακά.
Ερώτηση για το μετρό
«Ο συνδυασμός μας προτείνει στο Δημοτικό Συμβούλιο την άμεση συνέχιση των προσπαθειών που είχαν ξεκινήσει στο παρελθόν επί δημαρχίας Γ. Μητρόπουλου, για την επέκταση του ΜΕΤΡΟ προς Μελίσσια.
Συγκεκριμένα ζητάμε: Την επέκταση της γραμμής από Δουκίσσης Πλακεντίας έως τη Ναυτική Βάση που τη θεωρούμε ως τη βέλτιστη λύση, ή η προγραμματισμένη επέκταση του κλάδου, που ανακοίνωσε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ (Πανόρμου – Φάρος – Σίδερα – ΟΑΚΑ – Παράδεισος – Μαρούσι) να στραφεί από τον Παράδεισο προς Μελίσσια αντί για Μαρούσι.
Πραγματικά θεωρούμε λάθος σχεδιασμό και συνάμα πρόκληση, ενώ το Μαρούσι απολαμβάνει ενός σημαντικού μέσου σταθερής τροχιάς που λέγεται ηλεκτρικός αυτή τη στιγμή να συνδεθεί συγχρόνως και με γραμμή ΜΕΤΡΟ.
Αντιθέτως οι Δήμοι Μελισσίων, Παλαιάς και Νέας Πεντέλης, Βριλησσίων καθώς και ένα σημαντικό μέρος του Δήμου Αμαρουσίου που βρίσκεται σε άμεση επαφή με τους Δήμους Μελισσίων και Βριλησσίων ασφυκτιούν από την κυκλοφοριακή συμφόρηση.
Ως γνωστόν στους ανωτέρω Δήμους υπάρχουν μεγάλα νοσοκομεία και με την καθημερινή διακίνηση μεγάλου αριθμού ασθενών, επισκεπτών και εργαζομένων δημιουργείται πρόσθετη και σημαντική κυκλοφοριακή επιβάρυνση.
Για όλα τα ανωτέρω ζητάμε την κινητοποίηση όλου του Δημοτικού Συμβουλίου, των Συλλόγων του Δήμου μας, τη συνεργασία όμορων δήμων και φορέων τους και προτείνουμε:
1. Να ζητηθεί συνάντηση με τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ
2. Να διατεθεί υπάλληλος του Δήμου μας για 2 εβδομάδες για τη συγκέντρωση υπογραφών διαμαρτυρίας προς τον υπουργό με την επίκληση της προαναφερθείσας επέκτασης
3. Να συντονιστούν ενέργειες με όμορους Δήμους
4. Κλιμάκωση των ενεργειών κατ' εκτίμηση του Δ.Σ.
Αγαπητοί συνάδελφοι, τα γεγονότα μας ξεπέρασαν, η κεντρική εξουσία αγνόησε το αίτημά μας, πρέπει να δράσουμε άμεσα, συντονισμένα και αποφασιστικά.
Παπακωνσταντίνου Δημοσθένης
Παναγιωτίδης Χρήστος
Μανίκας Αργύρης