Τον κώδωνα του κινδύνου για την περιοχή «Θάλωσσι» – Προφήτη Ηλία, στη Νέα Πεντέλη, κρούει ο περιβαλλοντικός σύλλογος του Δήμου Πεντέλης «Η Πεντέλη μας». Με αφορμή την έφεση που άσκησαν οι ιδιοκτήτες κατά της απόφασης του Τριμελούς Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών και η οποία θα εκδικαστεί στις 8 Σεπτεμβρίου 2020, ο σύλλογος απέστειλε επιστολή στη δήμαρχο Δήμητρα Κεχαγιά, την οποία υπογράφουν εκ μέρους της προσωρινής διοικούσας επιτροπής ο πρόεδρος, Κώστας Κοσοβίτσας και ο γενικός γραμματέας, Κωνσταντίνος Βαρλαμίτης.
Σε αυτήν περιγράφονται οι κινήσεις που θα πρέπει να ακολουθήσει η δημοτική αρχή προκειμένου να διαφυλαχθεί ο χαρακτήρας της περιοχής και να αποφευχθεί η «περιβαλλοντική λεηλασία της». Παράλληλα, κατατίθεται αναλυτικό υπόμνημα με το ιστορικό, πολεοδομικό και νομικό καθεστώς της παραπάνω περιοχής.
Στην επιστολή προς τη δήμαρχο ο σύλλογος αναφέρει:
«Στο πλαίσιο των καταστατικών σκοπών του Συλλόγου μας και της διάθεσης συνεργασίας με τον Δήμο Πεντέλης, που στην πρόσφατη συνάντησή μας εκδηλώσαμε, σας διαβιβάζουμε συνημμένως αναλυτικό υπόμνημα με το ιστορικό, πολεοδομικό και νομικό καθεστώς της παραπάνω περιοχής ‘’Θάλωσσι’’ – Προφήτης Ηλίας Ν. Πεντέλης. Η συνολική θεώρηση του θέματος έγινε από νομικούς και μηχανικούς που υπερασπίστηκαν το δημόσιο συμφέρον απέναντι στις βλαπτικές μεθοδεύσεις της προηγούμενης δημοτικής αρχής και σήμερα είναι μέλη μας.
Οι συνέπειες των μεθοδεύσεων ιδιωτών, που σε μεγάλο μέρος έγιναν με σύμπραξη της απελθούσας δημοτικής αρχής, παραμένουν και απειλούν με περιβαλλοντική λεηλασία την εν λόγω περιοχή. Απαιτούνται ενέργειες από τη διοίκησή σας για την υπεράσπιση του Δημοσίου συμφέροντος και μερικές έχουν επείγοντα χαρακτήρα.
Και συγκεκριμένα:
-Εν όψει της έφεσης που άσκησαν οι ιδιοκτήτες κατά της απόφασης του Τριμελούς Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών, που δικάζεται στις 8 Σεπτεμβρίου 2020, στο 20ό Τριμελές Διοικητικό Εφετείο Αθηνών, θεωρούμε ότι ο Δήμος πρέπει άμεσα να ορίσει νομικό παραστάτη, ο οποίος θα συνεργαστεί με το νομικό σύμβουλο του Δημοσίου, που έχει οριστεί από τα αρμόδια υπουργεία Οικονομικών και ΥΠΕΝ, για να ασκήσει ο Δήμος Πεντέλης πρόσθετη παρέμβαση υπέρ του Δημοσίου και να υποστηρίξει τις απόψεις του υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ, ότι η περιοχή του Λόφου του Προφήτη Ηλία είναι εκτός σχεδίου δασική έκταση και να ζητήσει την απόρριψη των εφέσεων των ιδιωτών. Και αν διαπιστωθεί η μη κατάλληλη προετοιμασία εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου, να ζητηθεί αναβολή συζήτησης της υπόθεσης.
-Επίσης πρέπει ο Δήμος, με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, να ανακαλέσει την 183/2017 του Δ.Σ για «τροποποίηση του σχεδίου πόλεως» στην επίμαχη περιοχή.
-Για τον χαρακτηρισμό από το δασικό κτηματολόγιο του χώρου σε Δ.Δ=εκτός σχεδίου Δάσος, αντί του υφισταμένου Α.Λ.= Άλσος εντός σχεδίου, που ενδεχομένως να οφείλεται και σε σκόπιμα λανθασμένη πληροφόρηση της επιτροπής σύνταξης του δασολογικού χάρτη. Για να αποκατασταθεί η νομιμότητα απαιτείται να στείλετε έγγραφο στην υπηρεσία δόμησης, με το οποίο να γνωστοποιείτε ότι σύμφωνα με τις πολεοδομικές διατάξεις και το ΓΠΣ της Ν. Πεντέλης, ο χώρος των 52 στρεμμάτων είναι περιοχή εκτός σχεδίου πόλεως. Τη διαδικασία αυτή θέτει η Υπηρεσία Δόμησης, ως προϋπόθεση, για να στείλει στη Διεύθυνση Δασών τη διόρθωση, για χαρακτηρισμό του χώρου Δ.Δ.
-Για την αποκατάσταση της ζημιάς του Δήμου, που προέκυψε από τη σκόπιμη απόφαση της απελθούσης δημοτικής αρχής να μη δηλώσει τον αθλητικό χώρο στο Εθνικό Κτηματολόγιο, με το τραγικό αποτέλεσμα η έκταση των 10 στρεμμάτων να αναγνωριστεί ως ιδιοκτησία του Δημοσίου και όχι του Δήμου Πεντέλης, πρέπει ο Δήμος να προβεί στις εξής ενέργειες:
Α) Μετά την παρέλευση της προθεσμίας έφεσης στην 2054/2018 απόφαση του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Αθηνών, που αφορά την απόρριψη της αγωγής του Δήμου, που έγινε από την απελθούσα διοίκηση μετά τον σάλο που προέκυψε από την αποκάλυψη των ενεργειών της ίδιας και ιδιωτικών συμφερόντων, πρέπει να ασκηθεί νέα αγωγή σε σωστή πλέον βάση για την κατοχύρωση της ιδιοκτησίας, του σημαντικού για τους πολίτες αθλητικού χώρου.
Β) Να ζητηθεί από τον συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, που έχει σήμερα τις αρμοδιότητες του τότε νομάρχη, να επικαιροποιήσει την 171/1989 απόφαση του νομάρχη Ανατολικής Αττικής για παραχώρηση της έκτασης 9,988 στρεμμάτων στον Δήμο Πεντέλης για αθλητική χρήση.
Κυρία δήμαρχε, αποτελεί θετικό και ελπιδοφόρο γεγονός το ότι την απελθούσα δημοτική περίοδο 2014-2019 καταψηφίσατε ως μέλος του Δημοτικού Συμβουλίου τις αντιφατικές και επιζήμιες αποφάσεις της προηγούμενης δημοτικής αρχής και εκφράσατε την αντίθεσή σας σε αυτές. Ευελπιστούμε ότι θα εργαστείτε για την άρση των δυσμενών συνεπειών που άφησε η απελθούσα διοίκηση του Δήμου Πεντέλης για την αποκατάσταση της νομιμότητας, του δημοσίου συμφέροντος, τη δημιουργία και λειτουργία του τοπικού αθλητικού κέντρου.
Ο σύλλογός μας έχει τη διάθεση και τη γνώση να συμβάλλει θετικά προς αυτή την κατεύθυνση. Είμαστε στη διάθεση του Δήμου για κάθε διευκρίνιση στο υπόμνημα που σας καταθέσαμε, καθώς και κάθε έγγραφο που αναφέρεται ως σχετικό στα κεφάλαια του υπομνήματος, μπορούμε να σας το προσκομίσουμε, για διευκόλυνση των ενεργειών του Δήμου».
Το ιστορικό της περιοχής «Θάλωσσι» – Προφήτη Ηλία Ν. Πεντέλης
Η Νέα Πεντέλη δημιουργήθηκε από τον ομώνυμο οικοδομικό συνεταιρισμό «η Νέα Πεντέλη» ο οποίος είχε αγοράσει από το μοναστήρι της Πεντέλης μια έκταση την οποία κατάτμησε σε οικόπεδα τα μεταβίβασε σε ιδιώτες και στην συνέχεια επέσπευσε την ένταξη της περιοχής σε σχέδιο πόλης. Ορισμένα από τα οικόπεδα αυτά έμειναν εκτός σχεδίου, λόγω του δασικού τους χαρακτήρα, που παρέπεμπαν σε βραχώδεις εκτάσεις ή πολύ επικλινείς ή ρεματιές
Μεταξύ αυτών των εκτάσεων είναι και 41 οικόπεδα που βρίσκονται στο βορειοδυτικό μέρος του λόφου Προφήτη Ηλία (Ορφικού Λόφου). Οι φερόμενοι ως ιδιοκτήτες των οικοπέδων αυτών, οι περισσότεροι των οποίων «απέκτησαν» αυτά μετά την ένταξη της περιοχής στο σχέδιο πόλεως, έχοντας συνείδηση του γεγονότος ότι οι ιδιοκτησίες τους δεν είχαν ενταχθεί σε σχέδιο πόλης, ανέκαθεν επεδίωκαν την επέκταση του σχεδίου πόλης στην περιοχή των οικοπέδων τους. Όλα τα συμβόλαιά τους και τα τοπογραφικά διαγράμματα που τα συνοδεύουν έχουν γίνει με βάση το γεγονός ότι είναι εκτός σχεδίου.
Μάλιστα οι δικαιοπραξίες πού έγιναν με εφαρμογή του Ν. 651/77, φέρουν και υπεύθυνη δήλωση μηχανικού, ότι οι ιδιοκτησίες είναι εκτός σχεδίου πόλεως. Από κάποια στιγμή του 2012, άρχισαν να ισχυρίζονται ότι τα οικόπεδά τους είναι εντός κοινόχρηστου χώρου και επομένως εντός σχεδίου και άρχισαν να ζητούν την άρση της δήθεν ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης που είχε επιβληθεί στις ιδιοκτησίες τους με το σχέδιο πόλης, προκειμένου να καταστούν οικοδομήσιμα ή να αποζημιωθούν από τον Δήμο και τους περιοίκους.
Ισχυρίζονται ότι τα οικόπεδά τους βρίσκονται εντός οικοδομικών τετραγώνων του εγκεκριμένου σχεδίου με συγκεκριμένους αριθμούς, ενώ τέτοια οικοδομικά τετράγωνα και μεε τέτοιους αριθμούς δεν έχει εγκρίνει το ρυμοτομικό σχέδιο και δεν υπάρχουν στο νόμιμο ρυμοτομικό και πραγματικά εγκεκριμένο σχέδιο. Οι αριθμοί οικοδομικών τετραγώνων στους οποίους αναφέρονται είναι αριθμοί του αρχικού σχεδίου που είχε υποβάλει ο συνεταιρισμός το οποίο όμως δεν εγκρίθηκε στην αρχική του μορφή και είναι παραπλανητική η αναφορά σε αριθμούς μη εγκεκριμένων οικοδομικών τετραγώνων ως να ήταν εγκεκριμένα!
Αν γίνει δεκτή η άποψή ότι οι φερόμενες ως ιδιοκτησίες τους είναι εντός σχεδίου, ττότε θα πρέπει είτε να αποζημιωθούν με ιδιαίτερα μεγάλα ποσά, είτε θα επιδιώξουν να κριθούν οικοδομήσιμα οπότε θα συντελεστεί περιβαλλοντολογικό έγκλημα σε βάρος της Πεντέλης το οποίο θα είναι ανεπανόρθωτο, αφού ουσιαστικά θα εξαφανιστεί κάθε ίχνος πρασίνου του λόφου Προφήτη Ηλία – Θάλωσι, ο οποίος ιστορείται από αρχαιοτάτων ετών ως ΟΡΦΙΚΟΣ Λόφος και αν ληφθεί υπόψη και η υψομετρική διαφορά τότε θα είναι σαν να επιτραπεί να χτιστεί ο Λυκαβηττός.
Ειδικότερα η ευρύτερη περιοχή της Λίμνης Θάλωσι – Προφήτη Ηλία εξαιρέθηκε ρητά της ένταξης στο σχέδιο πόλης Νέας Πεντέλης με την αριθμ. 651/1954 εισήγηση της αρμόδιας Υπηρεσίας Οικισμού του τότε Υπουργείου Δημοσίων έργων (σχετ. ..) και όπως αποδεικνύεται από το εισαγωγικό κείμενο του ως άνω διατάγματος, η εισήγηση αυτή έχει ρητά ληφθεί υπόψη κατά την έγκριση του ρυμοτομικού σχεδίου. Ρητά στην εισήγηση αυτή προτείνεται η εξαίρεση της ένταξης της περιοχής στο ρυμοτομικό σχέδιο της Νέας Πεντέλης και είναι σημαντική η αιτιολογία του εγγράφου αυτού διότι το 1954, σε εποχή που ακόμα δεν είχε καεί το Πεντελικό δάσος, το τότε συμβούλιο οικισμού του υπουργείου Δημοσίων Έργων, είχε γνωμοδοτήσει και εισηγηθεί την διασφάλιση ως εκτός σχεδίου δύο λοφίσκων (μεταξύ των οποίων και του λόφου του Προφήτη Ηλία) με το σκεπτικό ότι πρόκειται για «λίαν γραφικούς και χαρακτηριστικούς και απαραιτήτους για την Ν.Πεντέλη» και «η ύπαρξις της λίμνης «Θάλωσσι» εις τον ένα λοφίσκον καθιστά ακόμα απαραίτητον την διατήρησιν μεγάλης ζώνης πρασίνου γνωστού όντως ότι πολλάκις η τοποθεσία αυτή εχρησιμοποιήθη δια συναυλίας κ.λ.π.»
Είναι ιδιαίτερα χαρακτηριστικό το πρόγραμμα συναυλίας της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών την 13 Μάιου 1945 σε συνεργασία με την Ελληνική Περιηγητική Λέσχη, του οποίου το συγκλονιστικό κείμενο είναι ιδιαίτερα επίκαιρο (σχετ…. ) και διάφορα δημοσιεύματα από τα οποία αποδεικνύεται το περιβαλλοντολογικό έγκλημα το οποίο επιχειρείται στην περιοχή μετά το 1964 (σχετ…).
Η έκταση της ευρύτερης περιοχής ανέρχεται σε 52 στρέμματα και αποτελείται από 16.500 τμ που βρίσκονται Νοτιοανατολικά στο κάτω μέρος του Λόφου στη θέση της περίφημης αρχαίας Λίμνης Θάλωσι που μπαζώθηκε την δεκαετία 1964 μέχρι 1974 και χρησιμοποιήθηκε μέχρι πριν από 10 χρόνια ως γήπεδο ποδοσφαίρου από την τοπική ομάδα «Νεοπεντελικός», πλην όμως τα τελευταία χρόνια δεν χρησιμοποιείται ως γήπεδο και σιγά – σιγά έχει αποκτήσει μια ζωντανή λειτουργικότητα και έχει γίνει ένα μέρος όπου πολλοί κάτοικοι περπατούν, αθλούνται και χρησιμοποιούν για αναψυχή, γεγονός που έγινε ιδιαίτερα αισθητό κατά την διάρκεια της καραντίνας.
Το ιδιοκτησιακό καθεστώς της έκτασης της λίμνης και όλης της περιοχής του Ορφικού Λόφου, λόφου Προφήτη Ηλία, ήταν ασαφές. Στο βιβλίο της μητέρας της νυν Δημάρχου, κας Ελένης Καραμήτρου – Κεχαγιά με τίτλο ΜΕΛΙΣΣΙΑ στην σελίδα 175 αναφέρεται ότι η έκταση της λίμνης Θάλωσι απαλλοτριώθηκε στις 10.2.1947 μετά από το από 6.6.1946 αίτημα του Κοινοτικού Συμβουλίου Μελισσίων και ότι τον Ιανουάριο του 1948 η Κοινότητα Μελισσίων παρέλαβε από την Αγροτική Τράπεζα ένα αντλητικό μηχάνημα για τη λίμνη Θάλωσι.
Το 1989 με την αριθμ. 171 απόφαση του Νομάρχη Αττικής (σχετ. ….) παραχωρήθηκαν κατά πλήρη κυριότητα στην Κοινότητα Νέας Πεντέλης 9.988 τετρ. μέτρα στην θέση «θάλωσι» για την δημιουργία Κοινοτικού Γυμναστηρίου. Ο Δήμος Πεντέλης, το έτος 2012, με την 267/2012, απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής, ανέθεσε σε δύο πανεπιστημιακούς δικηγόρους, τη σύνταξη Ειδικής Νομικής Γνωμοδότησης, «Σχετικά με τις Χρήσεις Γης στο Κοινοτικό Γυμναστήριο στη θέση «Θάλωσι» της Δημοτικής Κοινότητας Νέας Πεντέλης του Δήμου Πεντέλης» και την νομιμότητα της παραχώρησης, με προϋπολογισμό αμοιβής πέντε χιλιάδες(5.000) Ευρώ. Η Ειδική Νομική Γνωμοδότηση (σχετ. …..), ολοκληρώθηκε τον Φεβρουάριο 2013 και παραδόθηκε στο Δήμο Πεντέλης με το συμπέρασμα ότι είναι νόμιμη και ισχυρή η παραχώρηση.
Στη παραπάνω γνωμοδότηση η έκταση του λόφου του Προφήτη Ηλία, στην οποία περιλαμβάνεται και η παραχωρημένη στο Δήμο έκταση θεωρείται ως εκτός σχεδίου. Κάθε λογικός άνθρωπος θα ανέμενε, ότι η γνωμοδότηση αυτή, θα αποτελούσε οδηγό για τη λειτουργία της διοίκησης και τη δήλωση του χ ώρου ως περιουσιακού στοιχείου του Δήμου στο κτηματολόγιο , όπως υπήρχε υποχρέωση εκείνη την περίοδο.
Αντίθετα ο Δήμος παρέλειψε να υποβάλει τη σχετική δήλωση, με συνέπεια η έκταση των 9.988 τ.μ. να αποδοθεί κατά το κτηματολόγιο , μαζί με την υπόλοιπη έκταση, στο Ελληνικό Δημόσιο. Αυτό που δεν έκανε ο Δήμος Πεντέλης το έκαναν οι ιδιώτες οι οποίοι έχουν δηλώσει στο κτηματολόγιο και έχουν ΚΑΕΚ για τα διεκδικούμενα από αυτούς γύρω από τον λόφο του προφήτη Ηλία , χωρίς να γνωρίζουμε ακριβώς πόσοι τα έχουν δηλώσει.
Το Δασαρχείο είχε χαρακτηρίσει αναδασωτέα την έκταση των 16 στρεμμάτων και οι ιδιώτες άσκησαν προσφυγές, με τον ισχυρισμό , ότι οι ιδιοκτησίες τους , βρίσκονται εντός σχεδίου (κοινόχρηστο χώρο) και επομένως μη νόμιμα κηρύχτηκαν οι ιδιοκτησίες τους αναδασωτέες. Κατά τη συζήτηση των προσφυγών αυτών, παραστάθηκε με δικηγόρο ο Δήμος και με υπόμνημα του προκατόχου σας Δημάρχου, (σχετ. ….), αποποιήθηκε την κυριότητα της έκτασης.
Συντάχθηκε με την άποψη των ιδιωτών, ότι η περιοχή ήταν, εντός σχεδίου και δεδομένου ότι δεν παραστάθηκε στην δίκη το κατ΄ εξοχήν αρμόδιο Δημόσιο, εκδόθηκε η αριθμ.451/2013 απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών (σχετ. ….) με την οποία ακυρώθηκαν οι αποφάσεις αναδάσωσης με το σκεπτικό ότι ήταν εντός σχεδίου η περιοχή.
Η « τραγική» για το δημόσιο συμφέρον στάση της προηγούμενης διοίκησης του Δήμου Πεντέλης, εγγίζει τα όρια της απιστίας. Διότι ο ισχυρισμός του τότε Δημάρχου με υπόμνημα στο δικαστήριο, ότι τα 41 οικόπεδα βρίσκονται σε κοινόχρηστο χώρο πρασίνου εντός σχεδίου και οι ιδιοκτήτες των, δικαιούνται αποζημίωσης από το Δήμο και τους παρόδιους ιδιοκτήτες ή άρση της απαλλοτρίωσης, είναι εντελώς παράνομος.
Αφού, όπως αναφέρει σε απάντηση στο Δήμο Πεντέλης, η αρμόδια Δ/νση ΥΠΕΧΩΔΕ, σύμφωνα με νόμο του έτους 1948 που ίσχυε το 1956, εάν ο χώρος είχε χαρακτήρα κοινόχρηστου πρασίνου εντός σχεδίου, ο « επισπεύδων» δηλαδή ο Συνεταιρισμός, παραχωρούσε υποχρεωτικά την έκταση στο Δήμο και οι εν λόγω συνέταιροι δεν διατηρούσαν ιδιοκτησιακό δικαίωμα.!
Είναι χαρακτηριστικό, ό τι την προσφυγή των ιδιωτών, μεταξύ των οποίων και γιός αντιδημάρχου του Δήμου, υπογράφει ως δικηγόρος τους, ο ένας από τους δικηγόρους που έχει γνωμοδοτήσει, κατά τα παραπάνω, ότι η περιοχή είναι εκτός σχεδίου.
Με την ίδια λογική, ότι η περιοχή είναι εντός σχεδίου και παρά τα έγγραφα του Υπουργείου Περιβάλλοντος, τα οποία κατηγορηματικά αναφέρουν ότι η έκταση του λόφου του Προφήτη Ηλία είναι αδιαμφισβήτητα εκτός σχεδίου, ο Δήμαρχος Πεντέλης το 2017 εισηγήθηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο την λήψη απόφασης για τροποποίηση του σχεδίου πόλεως στην επίμαχη περιοχή, αποκρύπτοντας από το σώμα την παραπάνω γνωμοδότηση και τα έγγραφα του Υπουργείου, με αποτέλεσμα να ληφθεί η αριθμ. 183/2017 απόφαση του ΔΣ.
Κατά της απόφασης αυτής 150 δημότες και περίοικοι άσκησαν το 2017 αντιρρήσεις-ενστάσεις, οι οποίες ποτέ δεν ήρθαν στο ΔΣ για συζήτηση!. Μετά από την επισήμανση των παραλείψεων του Δήμου κατά την συνεδρίαση που λήφθηκε η παραπάνω απόφαση, ο Δήμος Πεντέλης άσκησε αγωγή (σχετ. …..) , με την οποία ζήτησε να αναγνωριστεί η κυριότητα του σε έκταση 36 στρεμ. (ενώ όλος ο λόφος είναι 52 σtrέμματα) χωρίς να περιλάβει και τα 16 στρεμ. που διεκδικούν οι ιδιώτες, αφού εάν ήταν βάσιμοι οι νομικοί ισχυρισμοί του, αναγκαστικά έχει περιέλθει στην κυριότητα του Δήμου και η έκταση των 16 στρεμ. που διεκδικούν οι ιδιώτες και η μη συμπερίληψη της έκτασής τους στην αγωγή του Δήμου προκαλεί ή απειλεί σημαντική ζημιά στον Δήμο.
Επίσης στην αγωγή αυτή δεν έκανε καμμιά αναφορά στην έκταση της Λίμνης – γηπέδου (9,988 στρεμ.), που είχε παραχωρηθεί με την απόφαση του Νομάρχη το 1989. Λογική εξήγηση του παράλογου ισχυρισμού του Δήμου, αποτελεί ότι η επίκληση της απόφασης του Νομάρχη θα κατέρριπτε αυτόματα τον ισχυρισμό ότι η έκταση είναι εντός σχεδίου πράσινο!. Αφού ο Νομάρχης είχε από το νόμο δικαίωμα παραχώρησης μέχρι 10 στρέμματα, μόνο δημόσιων δασικών εκτάσεων εκτός σχεδίου.! Η αγωγή αυτή του Δήμου κατά του Ελληνικού Δημοσίου απορρίφθηκε με την 2054/2018, απόφαση του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Αθηνών και καταδικάστηκε ο Δήμος σε δικαστική δαπάνη χιλίων (1.000) Ευρώ.
Δεν γνωρίζουμε αν έχει ασκηθεί έφεση ή άλλο ένδικο μέσο κατά της απόφασης αυτής, ή άλλη αγωγή. Οι ιδιώτες επανήλθαν με προσφυγές τους (σχετ….) στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών, όπου συνεχίζοντας ισχυριζόμενοι ότι οι ιδιοκτησίες τους βρίσκονται εντός σχεδίου, έχουν απαλλοτριωθεί, δεν έχουν αποζημιωθεί και έχουν δεσμευτεί για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Στην δίκη αυτή άσκησαν παρέμβαση κάτοικοι της περιοχής (σχετ. …) Επί των προσφυγών αυτών εκδόθηκαν απορριπτικές αποφάσεις μια από τις οποίες είναι η αριθμ. 561/2019 απόφαση του 19ου Τριμελούς Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών (σχετ. ….)με τις οποίες απορρίφθηκαν οι προσφυγές των ιδιωτών με εμπεριστατωμένη αιτιολογία για το ότι ποτέ δεν εντάχθηκαν σε σχέδιο και οικοδομικά τετράγωνα οι ιδιοκτησίες αυτές..
Με τις ίδιες αποφάσεις κρίθηκε οτι ο Δήμος Πεντέλης δεν νομιμοποιείται ως διάδικος στην υπόθεση αυτή, αφού σε περιοχές ιδιαίτερου φυσικού κάλλους όπως η περιοχή του Προφήτη Ηλία η οποία ανήκει στην ζώνη Α του όρους Πεντέλη, αρμόδιος για την τροποποίηση των σχεδίων πόλεων των περιοχών αυτών είναι ο Υπουργός Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων.
Όπως ρητά κρίνεται με τις αποφάσεις που εκδόθηκαν « στο διάγραμμα που συνοδεύει το από 20.1.1956 διάταγμα, με το οποίο εγκρίθηκε το ρυμοτομικό σχέδιο Νέας Πεντέλης , αποτυπώνεται ρυμοτομική (πράσινη) γραμμή, με την οποία περικλείεται ο Λόφος του λόφου Θάλωσι-Προφήτη Ηλία, χωρίς στο εσωτερικό του χώρου αυτού να οριοθετείται με οικοδομική (κόκκινη) γραμμή και επομένως δεν δημιουργήθηκε εντός του χώρου αυτού οικοδομικό τετράγωνο με αριθμό 166 όπως αβάσιμα ισχυρίζονται οι προσφεύγοντες».
Παρά ταύτα οι προσφεύγοντες άσκησαν εφέσεις κατά των παραπάνω αποφάσεων οι οποίες δικάζονται την 8 Σεπτεμβρίου 2020 στο 20 Τριμελές Διοικητικό Εφετείο Αθηνών. Ο Δήμος Πεντέλης δεν είναι διάδικος στις δίκες αυτές, αλλά δικαιούται να ασκήσει πρόσθετη παρέμβαση υπέρ του Δημοσίου και να υποστηρίξει με τον νομικό του σύμβουλο τις απόψεις του Υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ ότι η περιοχή του Λόφου του Προφήτη Ηλία είναι εκτός σχεδίου δασική έκταση και να ζητήσει την απόρριψη των εφέσεων των ιδιωτών.
Επίσης ο Δήμος πρέπει να αποσαφηνίσει την βούλησή του για τον ιδιοκτησιακό και πολεοδομικό χαρακτήρα της περιοχής με απόφαση του Δημοτικού του Συμβουλίου και επειδή ο χρόνος είναι περιορισμένος μπορεί να έρθει σε επαφή με τον νομικό σύμβουλο του Δημοσίου και να ζητηθεί μια αναβολή της συζήτησης της υπόθεσης για καλύτερη προετοιμασία.
Από όλα τα στοιχεία που έχουμε υπόψη μας προκύπτει με βεβαιότητα ότι η περιοχή του Ορφικού λόφου – Προφήτη Ηλία είναι αναμφισβήτητα εκτός σχεδίου. Ειδικότερα από το πραγματικά εγκεκριμένο διάγραμμα η πράσινη γραμμή που περιβάλει τον λόφο του Προφήτη Ηλία και την ευρύτερη περιοχή της Λίμνης Θάλωσι, έχει τεθεί για την οριοθέτηση των οδών (καθόσον εάν δεν υπήρχε οριοθέτηση των οδών, θα δημιουργούσε εντός σχεδίου «τυφλά» οικόπεδα) χωρίς πρόσωπο σε οδό.
Επειδή δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι οι εδαφικές εκτάσεις στις οποίες αναφέρονται οι ιδιώτες βρίσκονται εντός ανοιχτών οικοδομικών τετραγώνων, αφού όπως προκύπτει άμεσα από το παραπάνω διάγραμμα, η εγκεκριμένη οικοδομική γραμμή δεν εφάπτεται των δήθεν ιδιοκτησιών τους και σύμφωνα με την πάγια νομολογία του Συμβουλίου Επικρατείας ( ενδεικτικά 3585/2015 ΣΤΕ) είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να θεωρηθούν ως εντός σχεδίου οι εκτάσεις αυτές.
Το αριθμ. πρωτ. 40982/3.11.2017 έγγραφο του τμήματος μητροπολιτικού σχεδιασμού της Διεύθυνσης Σχεδιασμού Μητροπολιτικών Αστικών και Περιαστικών Περιοχών της Γενικής Διεύθυνσης Χωρικού Σχεδιασμού του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (σχετ. ……) ρητά βεβαιώνει ότι η ευρύτερη περιοχή της Λίμνης Θάλωσι – Προφήτη Ηλία βρίσκεται «αναμφισβήτητα» εκτός σχεδίου πόλεως!.
Το αριθμ. πρωτ. ΥΠΕΝ/ΔΤΟΠΕΦ/21773/267/24.10.2017 έγγραφο του τμήματος Δ της Διεύθυνσης Τοπογραφικών Εφαρμογών της Γενικής Διεύθυνσης Πολεοδομίας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (σχετ. …..7) ρητά επίσης βεβαιώνει ότι η ευρύτερη περιοχή της Λίμνης Θάλωσι – Προφήτη Ηλία βρίσκεται εκτός σχεδίου πόλεως. Επισημαίνεται ιδιαίτερα στο σημείο αυτό ότι η παραπάνω Διεύθυνση είναι αρμόδια υπηρεσία σύμφωνα με τον Νόμο (ΠΔ 132/2017 ΦΕΚ 160Α΄ ) – Οργανισμός ΥΠΕΝ για «παροχή διευκρινίσεων σε θέματα εγκεκριμένων σχεδίων εφαρμογής γραμμών, υψομετρικών μελετών, όρων δόμησης και λοιπών θεμάτων με ρυμοτομικά διαγράμματα», όπως βεβαιώνεται και στο αριθμ. 16138/675/30.3.2018 έγγραφο (σχ. ….).
Την κατηγορηματική αυτή άποψη ρητά βεβαιώνει και το αριθμ. πρ. ΥΠΕΝ/ΔΤΟΠΕΦ/20685/388/11.04.2018 έγγραφο της ίδιας αρμόδιας κατά Νόμο υπηρεσίας τοπογραφικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας .
Το αριθμ. πρωτ. 86/2418/4-2018 έγγραφο του Δασάρχη Πεντέλης (…..) ρητά αναφέρει – βεβαιώνει ότι η ευρύτερη περιοχή της Λίμνης Θάλωσι – Προφήτη Ηλία έχει χαρακτηριστεί αμετάκλητα ως δημόσιο δάσος.
Επίσης η ευρύτερη περιοχή της Λίμνης Θάλωσι – Προφήτη Ηλία βρίσκεται εκτός σχεδίου πόλεως και εκτός Γ.Π.Σ, σύμφωνα με το ΓΠΣ (Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο ) Νέας Πεντέλης (ΦΕΚ 531/Δ/2005). Οι ιδιώτες επικαλούνται «τοπογραφικό διάγραμμα σε κλίμακα 1:2000 » το οποίο δεν είναι ακριβές και έχει αλλοιωθεί δια της «εμφανίσεως» επί αυτού των αριθμών 164,165 και 166! Το σχεδιάγραμμα αυτό φαίνεται ότι προέρχεται από δημόσια υπηρεσία. Οι αριθμοί 164,165 και 166 υπήρχαν στο αρχικό σχέδιο που είχε υποβάλει ο συνεταιρισμός προς έγκριση, αλλά αφού δεν εγκρίθηκαν, σβήστηκε η σχεδίαση και η αρίθμηση των οικοδομικών αυτών τετραγώνων από το εγκριθέν σχέδιο και δεν υπάρχουν πλέον στο πραγματικά εγκριθέν σχέδιο. Επί του διαγράμματος που επικαλούνται οι ιδιώτες, δεν εμφανίζεται ο αριθμός Ε 58544/1995 της πράξης του προϊσταμένου της Υπηρεσίας Οικισμού του Υπουργείου Συγκοινωνιών και Δημοσίων Έργων που υπάρχει στο πραγματικό διάγραμμα που συνοδεύει το από 20.11.1956 ΒΔ «περί εγκρίσεως του πολεοδομικού
Στο σημείο αυτό επισημαίνουμε ότι ο Δήμος Πεντέλης στο αριθμ. πρωτ. 1410/19.3.2018 έγγραφό του – απόψεις, ισχυρίζεται, ότι δήθεν στο εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο της Νέας Πεντέλης έχει «εγκριθεί» ένας «ευρύς» κοινόχρηστος χώρος με αριθμό οικοδομικού τετραγώνου 164 ενώ τέτοιος αριθμός εκτός του ότι δεν υπάρχει στο εγκεκριμένο επίσημο ρυμοτομικό σχέδιο, είναι απαράδεκτες και νοηματικά ως σκέψεις.
Επιμέλεια: Κωνσταντίνος Σιουρούνης, δικηγόρος και Κώστας Κοσοβίτσας σ. πολιτικός μηχανικός, τέως Δήμαρχος Νέας Πεντέλης περιόδου 2003-2010.