Στα επόμενα βήματα του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) προχωρά ο Δήμος Χαλανδρίου, λίγο μετά την πρόσφατη έγκριση αναθεώρησης του Γενικού Πολεοδομικού, η οποία άνοιξε τον δρόμο σημαντικών αλλαγών στην πόλη. Η σχετική μελέτη -που εγκρίθηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο τον Οκτώβριο του 2019, σε μία επεισοδιακή συνεδρίαση– βρίσκεται πλέον στο Γ΄ Στάδιο, ένα πριν από το τελικό πλάνο.
Πλέον εξειδικεύεται περισσότερο το βέλτιστο σενάριο παρεμβάσεων, προσδιορίζει τα χρονοδιαγράμματα
υλοποίησης των αλλαγών λαμβάνοντας υπόψη τις προτεραιότητες της διοίκησης, ενώ εκτιμάται το ενδεικτικό κόστος, αξιοποιώντας την εμπειρία και της Τεχνικής Υπηρεσίας από την υλοποίηση μελετών κι έργων. Επίσης, αυτή την περίοδο, ξεκινά να καθορίζεται το σύστημα παρακολούθησης και εφαρμογής του
ΣΒΑΚ σε βραχυπρόθεσμο χρόνο, με υλοποίηση του πλάνου δράσης, ενημέρωση και
εμπλοκή πολιτών και οριστική αξιολόγηση των επιπτώσεων της επόμενης μέρας.
Ο «δεκάλογος» των παρεμβάσεων
Στο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας λαμβάνονται υπόψιν νέες χρήσεις γης, υποδομές μετακινήσεων, πληθυσμιακή εξέλιξη, οικονομικές εξελίξεις, δείκτης Ιδιοκτησίας ΙΧ, μελλοντικές επεκτάσεις Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, δίκτυο ποδηλατόδρομων, Κατανάλωση ενέργειας, θόρυβος, τεχνολογικές εξελίξεις.
Επίσης οι αρχές που ακολουθούνται στο τελικό σενάριο του ΣΒΑΚ είναι:
– Άμεση εφαρμογή των πεζοδρομήσεων και ηπιοποιήσεων στις ζώνες Α και Β της Ρεματιάς Χαλανδρίου, κατ’ εφαρμογήν του ΠΔ του 1995.
– Αντικατάσταση παράνομης στάθμευσης με διαπλάτυνση πεζοδρομίων και -όπου είναι εφικτό- δημιουργία ποδηλατόδρομων, ακόμη και σε τμήματα του ιεραρχημένου οδικού δικτύου.
– Σχεδιασμός μέτρων (π.χ. φύτευση ή/ και κιγκλιδώματα στο άκρο των πεζοδρομίων, κλπ.) αποτροπής/ κατάργησης της παράνομης στάθμευσης –ιδιαίτερα αυτής επί των πεζοδρομίων– στο ιεραρχημένο οδικό δίκτυο του Δήμου Χαλανδρίου. Στην υφιστάμενη κατάσταση, η παράνομη στάθμευση στο ιεραρχημένο οδικό δίκτυο μειώνει σε μεγάλο βαθμό το επίπεδο της οδικής ασφάλειας για πεζούς (καθώς τους ωθεί να κινηθούν σε μειωμένο πλάτος ή/ και επί του ενεργού οδοστρώματος) και για οχήματα (μείωση ορατότητας, ιδιαίτερα στις διασταυρώσεις).
– Στις παρεμβάσεις που προτείνονται να υλοποιηθούν, δίνεται προτεραιότητα στην προσβασιμότητα στις ευάλωτες ομάδες, με ιδιαίτερη πρόβλεψη σε ράμπες ΑΜΕΑ στις διασταυρώσεις και σε οδεύσεις τυφλών επί των πεζοδρομίων.
– Αποτροπή της διαμπερούς κίνησης οχημάτων από τις περιοχές κατοικίας.
– Μείωση της ταχύτητας κίνησης των οχημάτων. Επιτυγχάνεται κυρίως με χρήση πρόσθετης σηματοδότησης (φανάρια και πεζοφάναρα), νέων προγραμμάτων σηματοδότησης (gating), σήμανση (όρια ταχύτητας, κλπ.) στο ιεραρχημένο οδικό δίκτυο και με ηπιοποιήσεις και σχετικές αρχιτεκτονικές αναπλάσεις στο τοπικό οδικό
δίκτυο.
Δείτε ακόμη: Δημοτικό Συμβούλιο: Πρόσω ολοταχώς για τέλος στην «ομηρία» του Πεύκου Πολίτη
-Επαναλειτουργία του Συστήματος Ελεγχόμενης Στάθμευσης (ΣΕΣ) στο Κέντρο του Χαλανδρίου και επέκταση του Συστήματος σε επιβαρυμένες περιοχές (π.χ. πέριξ Σταθμών Μετρό).
-Κατασκευή και λειτουργία χώρων στάθμευσης εκτός οδού περιφερειακά του Κέντρου του Χαλανδρίου (π.χ. Συνοικισμός), έτσι ώστε να εξυπηρετηθεί η αυξημένη ζήτηση για στάθμευση επισκεπτών χωρίς τα οχήματα αυτά να εισέρχονται στο κέντρο της πόλης.
– Αναβάθμιση της Δημοτικής και Δημόσιας συγκοινωνίας. Δημιουργία γραμμής ΤΡΑΜ.
– Δημιουργία διευρυμένου Δικτύου Πράσινων Διαδρομών.
– Βιώσιμη διαχείριση εμπορικών μεταφορών.
– Ανάπλαση των υφιστάμενων πεζοδρομίων και βελτίωση των τεχνικών/ γεωμετρικών χαρακτηριστικών για την ευχερέστερη πεζή μετακίνηση των χρηστών/ κατοίκων.
– Στις οδούς που επιτρέπεται η παρόδια στάθμευση προτείνονται αρχιτεκτονικές διαμορφώσεις με εγκιβωτισμό θέσεων στάθμευσης, έτσι ώστε να χωροθετείται η νόμιμη στάθμευση και να εξασφαλίζεται η ορατότητα των διασταυρώσεων προς όφελος της οδικής ασφάλειας.
– Προτεραιότητα του Δήμου αποτελεί η πλήρης εφαρμογή του Ρυμοτομικού και λαμβάνεται υπόψη στις προτάσεις του παρόντος σεναρίου.
– Οι Παράδρομοι της Αττικής Οδού αναλαμβάνουν τον κυκλοφοριακό φόρτο που θα διέρχεται περιφερειακά της πόλης αντί να διέρχεται διαμπερώς εντός του Δήμου. Θα πρέπει να λειτουργούν -και στις δύο κατευθύνσεις- χωρίς ασυνέχειες σε όλο το μήκος τους από Λ. Κηφισίας έως Δουκ. Πλακεντίας και να έχουν πλήρη σύνδεση με όλα τα ρεύματα των Λ. Κηφισίας, Λ. Πεντέλης, Δουκ. Πλακεντίας και Ηρακλείτου.
Στόχος της μελέτης είναι να επιτευχθούν οι «έξυπνοι» στόχοι που προτείνονται μετά τον καθορισμό των βασικών προτεραιοτήτων για τον Δήμο. Μετά το πέρας του Γ’ Σταδίου, αξιοποιώντας όλα τα ευρήματα, ο ανάδοχος συντάσσει το τελικό ΣΒΑΚ. Αυτό τίθεται σε δημόσια διαβούλευση και στη συνέχεια το σχέδιο θα περάσει από το Δημοτικό Συμβούλιο για έγκριση.
Πατήστε εδώ και διαβάστε αναλυτικά τι προβλέπει η τρίτη φάση της μελέτης
Δείτε επίσης: Σε «τροχιά» αναπλάσεων ύψους 14,7 εκατ. ευρώ Κάτω Χαλάνδρι και Τούφα