»Ως γνωστό, τον Δήμο Χαλανδρίου διατρέχουν τα ρέματα Χαλανδρίου και Ποδονίφτη, τα οποία είναι αποδέκτες των λεκανών απορροής των Δήμων Πεντέλης, Βριλησσίων και Χαλανδρίου. Και ενώ για το ρέμα του Χαλανδρίου έχει δρομολογηθεί από την Περιφέρεια η κατασκευή του έργου “Αύξηση παροχετευτικότητας του ρέματος Χαλανδρίου”, το οποίο θα αντιμετωπίσει τα πλημμυρικά φαινόμενα στην περιοχή του Συνοικισμού, στο δε Πάτημα Ι βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη το έργο της Περιφέρειας “Ολοκλήρωση αποδεκτών για την αντιπλημμυρική προστασία λεκάνης απορροής ανάντη Αττικής Οδού στο Χαλάνδρι και στα Βριλήσσια”, τα υπάρχοντα αντιπλημμυρικά έργα στην περιοχή του ρέματος Ποδονίφτη (οδοί Αγίας Βαρβάρας, Φιλελλήνων και Κόδρου) είναι πλέον ανεπαρκή για την αντιπλημμυρική προστασία της περιοχής αυτής, που είναι εκτεθειμένη σε σοβαρότατο κίνδυνο, λόγω της αλλαγής των κλιματολογικών συνθηκών και της βιαιότητας των επικείμενων καιρικών φαινομένων.
»Το πρόβλημα στο σημείο αυτό εντοπίζεται στη στένωση και την ανεπάρκεια του πλακοσκεπούς οχετού, που κατασκευάστηκε για τη διευθέτηση του ρέματος του Ποδονίφτη κάτω από τη Λεωφόρο Κηφισίας, δηλαδή την ανεπάρκεια και την ελαττωματικότητα του υπάρχοντος δικτύου αντιπλημμυρικών έργων στην περιοχή αυτή.
»Το Δημοτικό Συμβούλιο Χαλανδρίου εκφράζει το έντονο ενδιαφέρον του για τη λήψη από την Περιφέρεια Αττικής των αναγκαίων μέτρων προκειμένου να αντιμετωπιστούν άμεσα τα γνωστά πλημμυρικά φαινόμενα στην περιοχή του ρέματος Ποδονίφτη, έτσι ώστε να προστατευτούν οι ζωές και περιουσίες των δημοτών μας, οι οποίοι έχουν υποστεί κατ’ επανάληψη ανυπολόγιστες ζημίες.
»Σε μια περίοδο μεγάλης οικονομικής κρίσης, η επιχειρούμενη διοικητική μεταρρύθμιση κτυπά ανελέητα την καρδιά της τοπικής αυτοδιοίκησης, που ως άμεσος αποδέκτης των παραπόνων των πολιτών δεν παύει να εγκαλείται από την τοπική κοινωνία για κάθε τυχόν καθυστέρηση στον προγραμματισμό και την υλοποίηση των αναγκαίων δημόσιων έργων υποδομής και πολιτικής προστασίας, χωρίς όμως να διαθέτει ούτε τη σχετική αρμοδιότητα, ούτε τους αναγκαίους πόρους.
»Έχοντας πλήρη επίγνωση της οικονομικής συγκυρίας, αλλά και της θεσμικής μας δυνατότητας, ζητάμε από τους συναρμόδιους φορείς να σταθούν με σεβασμό απέναντι στους δοκιμαζόμενους δημότες μας και να αναγνωρίσουν άμεσα και εμπράκτως την ανάγκη αντιπλημμυρικής θωράκισης της περιοχής του ρέματος Ποδονίφτη, έτσι ώστε να εξασφαλιστεί όχι μόνο κατασταλτικά, αλλά και προληπτικά η θωράκιση της πολιτικής προστασίας του Δήμου μας από τα επικείμενα πλημμυρικά φαινόμενα.
»Ζητάμε ομοίως να μεριμνήσουν για την άμεση χρηματοδότηση και υλοποίηση των εκπονηθεισών μελετών και προτάσεών μας για τον καθαρισμό των ρεμάτων και την ολοκλήρωση της κατασκευής του δικτύου αγωγών ομβρίων στην ευρύτερη περιοχή του Δήμου μας».
Επίσημο έγγραφο της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου Χαλανδρίου προς την Περιφέρεια Αττικής
Το πρόβλημα στο Ρέμα Ποδονίφτη
Επίσημο έγγραφο της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου Χαλανδρίου προς την Περιφέρεια Αττικής, στο οποίο παραθέτει το πρόβλημα στο Ρέμα Ποδονίφτη αναφέρει:
«Για τη διευθέτηση του ρέματος του Ποδονίφτη κατασκευάστηκε πλακοσκεπής αγωγός, ο οποίος εντός των ορίων του Δήμου Χαλανδρίου διέρχεται από την οδό Σαρανταπόρου, στη συνέχεια από την οδό Μπιζανίου και μετέπειτα από την οδό Κόδρου. Ο αγωγός αυτός διασχίζεται εγκάρσια από το κατάστρωμα της Λεωφόρου Κηφισίας και με στροφή της πορείας του, καταλήγει σε αγωγό ανοιχτής διατομής (ανοιχτό ρέμα), στην περιοχή της Φιλοθέης.
»Σας ενημερώνουμε ότι σύμφωνα με τα αρχεία της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Χαλανδρίου ο πλακοσκεπής αγωγός της οδού Κόδρου είναι ορθογωνικής διατομής διαστάσεων [7,70μ.x3,10μ.], έως τον παράδρομο της Λ. Κηφισίας. Όμως σύμφωνα με τα σχέδια του Ο.Α.Π. (Οργανισμός Αποχέτευσης Περιοχής Πρωτευούσης) και συγκεκριμένα την πινακίδαVI-262, ο ίδιος αγωγός στο τμήμα του κάτω από τη Λ. Κηφισίας αποτυπώνεται με μικρότερη διατομή, χωρίς να αναγράφονται οι διαστάσεις του. Γραφικά το πλάτος της διατομής μετράται γύρω στα 6,00μ. Κατόπιν της επί τόπου αυτοψίας της Υπηρεσίας μας, τις προφορικές μαρτυρίες κατοίκων της περιοχής, σχετική αλληλογραφία με Υπηρεσίες (σχετ. δ, ε, στ) καθώς και προγενέστερη αυτοψία της Υπηρεσίας μας (σχετ. γ), μακροσκοπικά καταλήγουμε στις παρακάτω διαπιστώσεις:
»Τα υπάρχοντα φρεάτια απορροής ομβρίων υδάτων και εν γένει το δίκτυο απορροής όμβριων υδάτων που έχει κατά καιρούς κατασκευαστεί από (εργολαβία με Αρ. Μελέτης 3/2012), σε όλο το μήκος του κλειστού ρέματος, από την οδό Σαρανταπόρου έως την οδό Κόδρου, καθώς και σε κάθετες οδούς που συνδέονται σε αυτό (Ίριδος, Υψηλάντου, Δαναϊδων, Γλαύκης, Αριστοφάνους, Αριστοτέλους, Σοφ. Βενιζέλου, Ι. Αποστολοπούλου, Αγ. Βαρβάρας, Φιλελλήνων), επίσης οι μαρτυρίες των κατοίκων, των ανάντη της Λ. Κηφισίας περιοχών και ειδικότερα των πρώτων παράλληλων οδών Αγ. Βαρβάρας και Φιλελλήνων, περιγράφουν αναβλύζοντα υπό πίεση όμβρια ύδατα μέσα από τα φρεάτια και αναπήδηση καπακιών φρεατίων, κατά τη διάρκεια των έντονων βροχοπτώσεων.
»Λαμβανομένων υπόψη των παραπάνω πιθανολογούμε ότι η ροή των ομβρίων στον πλακοσκεπή αγωγό, στραγγαλίζεται υδραυλικά λόγω της στένωσης της διατομής του και της αλλαγής κατεύθυνσης του, στο τμήμα το οποίο διέρχεται κάτω από την Λ. Κηφισίας.
»Αποτέλεσμα του στραγγαλισμού αυτού είναι η επιστροφή προς τα ανάντη, όμβριων υδάτων, τα οποία εκτονώνονται μέσω των φρεατίων. Τα φαινόμενα αυτά παρατηρούνται εντονότερα στις πρώτες κάθετες οδούς της οδό Κόδρου (Αγ. Βαρβάρας και Φιλελλήνων).
»Παράλληλα σας γνωρίζουμε ότι στο ίδιο συμπέρασμα καταλήγουν, κατά καιρούς, και οι Υπηρεσίες του πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ, όπως προκύπτει από τη μεταξύ τους αλληλογραφία. Στα έγγραφα αυτά αναφέρεται σαφώς “…ανεπάρκεια του πλακοσκεπούς αγωγού του Ποδονίφτη κάτω από την Λεωφ. Κηφισίας..”, με την επισήμανση ότι “…παραμένουν και οι κίνδυνοι πλημμυρικών καταστάσεων ανάντη της Λεωφόρου σε έντονες βροχοπτώσεις”».