Γράφει ο Αλέξανδρος Καζαντζίδης – Από την έντυπη έκδοση της Καθημερινής Αμαρυσίας, φύλλο Χαλανδρίου – Αγίας Παρασκευής – Παπάγου – Χολαργού – 16/11/2022
Υπάρχει εκείνο το παλιό -και συνήθως- κακορίζικο ρητό πως όταν ευημερούν οι αριθμοί, δυστυχούν οι άνθρωποι. Ορισμένες φορές, η ακρίβεια ιδίως των στατιστικών είναι πολύτιμη, όσο και αν συχνά δεν αναδεικνύονται ή χρειάζονται και οι ερμηνείες. Μια τέτοια πρόσφατη περίπτωση ποσοστού αποκαλύφθηκε, στο περιθώριο ενημερωτικού σεμιναρίου στο 1ο Λύκειο Αγίας Παρασκευής, ότι το 85% του συνόλου των τροχαίων στην Αττική θα μπορούσε να αποφευχθεί! Το σχολείο αυτό, πάντως, εγκαινίασε πρόγραμμα οδικής ασφάλειας της Περιφέρειας και του Ινστιτούτου «Πάνος Μυλωνάς», που πιλοτικά θα εφαρμοστεί σε 25 μονάδες του Λεκανοπεδίου, απαντώντας σε μια ξεκάθαρη ανάγκη προληπτικών μέτρων, ιδίως στις νέες ηλικίες (λεπτομέρειες εδώ)
Οι φορείς της δράσης έχουν λόγο να εστιάζουν στη θέση ότι ο ανθρώπινος παράγοντας είναι αυτός στον οποίο οφείλονται κατά κύριο λόγο τα τροχαία. Ωστόσο, μια σειρά από άλλους κρίσιμους προβληματικούς παράγοντες εξακολουθούν να υφίστανται.
Για παράδειγμα, στην περιφερειακή λεωφόρο του Υμηττού, μια γυναίκα 29 ετών, σκοτώθηκε λίγο μετά την έξοδο της Αττικής Οδού στο ύψος του Παπάγου, πριν από δύο εβδομάδες. Σύμφωνα με την τροχαία, η οδηγός μπερδεύτηκε μπαίνοντας στο αντίθετο ρεύμα σε μια διχάλα, όπου αρκετοί την έχουν «πατήσει» ελλείψει σαφών σημάτων (αυτό δεν αναφέρθηκε από τις Αρχές). Στο σημείο δεν υπάρχει παρά μόνο μια μικρή πινακίδα που δείχνει ότι απαγορεύεται η διέλευση, ενώ ήταν σχεδόν σβησμένη και ορατή μόνο για όσους οδηγούν από την άλλη πλευρά του δρόμου.
Επίσης, στο Χαλάνδρι, μόλις το περασμένο καλοκαίρι, ένα 18χρονο αγόρι έχασε τη ζωή του στο τιμόνι, επί της οδού Παλαιολόγου – Παπανικολή. Παρότι όλοι μίλησαν για υπερβολική ταχύτητα του νεαρού οδηγού, προηγήθηκε, τρεις μέρες πριν, αυτοκινητιστικό χωρίς νεκρό -ευτυχώς- λίγα μέτρα παραπέρα, με τους περίοικους να αναφέρουν ότι το σημείο είναι πολύ επικίνδυνο και θα έπρεπε να υπάρχει φανάρι από καιρό.
Περιττό, επίσης, είναι να αναφερθούν η διαχρονική κατάσταση της ασφάλτου σε ένα σωρό από σημεία με λακκούβες, τα προβλήματα ηλεκτροφωτισμού, η έλλειψη διαγραμμίσεων και διαχωριστικών / νησίδων, κάδοι τοποθετημένoι σε επικίνδυνα σημεία, ακόμα και κλαδιά, τα οποία ιδίως στην Αγία Παρασκευή, όλο και συχνότερα «χάσκουν» στις άκρες δρόμων που σπάνια ή με αργοπορία καθαρίζονται.
Βέβαια, αν και ώσπου ληφθούν μέτρα οδικής ασφάλειας από τους εμπλεκόμενους φορείς σε κεντρικό, περιφερειακό και δημοτικό επίπεδο, τίποτα δεν ισορροπεί την έλλειψη στοιχειώδους ανθρωπιάς από ορισμένους οδηγούς. Τρανό παράδειγμα ήταν ο χαμός 86χρονου πεζού πριν από δύο μήνες στον Χολαργό, τον οποίο μηχανή παρέσυρε και εγκατέλειψε αιμόφυρτο. Η κόρη του άτυχου ηλικιωμένου εξακολουθεί να ψάχνει πληροφορίες από τυχόν αυτόπτες μάρτυρες του περιστατικού ασυνειδησίας, στη διασταύρωση της Λεωφόρου Περικλέους με την οδό Ελευθερίου Βενιζέλου, στις 10.30 το πρωί της 2ας Σεπτεμβρίου. Μάλλον, πιο αποδοτική από προληπτικό μέτρο ή εκπαιδευτικό πρόγραμμα φαντάζει η φράση του ειδικού των δρόμων Τάσου Μαρκουίζου, γνωστού ως «Ιαβέρη», ότι «δεν ψάχνω να βρω σωστούς οδηγούς, αλλά καλούς ανθρώπους…».