Γράφει ο Άδωνις Γεωργιάδης, υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
Τα τελευταία χρόνια της οικονομικής και υγειονομικής κρίσης, βρισκόμαστε αντιμέτωποι με την πρόκληση της διασφάλισης και ενίσχυσης της εμπιστοσύνης τόσο του πολίτη προς την επιχείρηση και το κράτος, όσο και των επιχειρήσεων προς το κράτος. Η εισαγωγή του όρου της Επιχειρηματικής Ηθικής, αλλά και συναφών συστατικών της, όπως η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και η Εταιρική Διακυβέρνηση, και πιο σημαντικά η εδραίωσή τους ως πρακτική, καθίσταται επιβεβλημένη.
Είναι καθολικά αποδεκτό, πως η ακεραιότητα και η ηθική αποτελούν αξίες βαρυσήμαντες τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τους ανθρώπους. Η επιχειρηματική ηθική, συγκεκριμένα, είναι ο κώδικας ηθικής που υιοθετείται από έναν οργανισμό και αντιπροσωπεύει τις αξίες στις οποίες λειτουργεί η εταιρεία. Κάθε ενδιαφερόμενος που αλληλοεπιδρά με τον οργανισμό -συμπεριλαμβανομένων πελατών, προμηθευτών, υπαλλήλων και μετόχων- θα επηρεαστεί από αυτά τα ήθη. Γι’ αυτό είναι σημαντικό για μια επιχείρηση να έχει σαφή ηθικά πρότυπα, τα οποία θα μετουσιώνονται πρακτικά και ουσιαστικά στην οργάνωσή της, στη λειτουργία της και ευρύτερα στη δράση της.
Αντίστοιχα, είναι λογικό πως όταν το ίδιο το ανθρώπινο δυναμικό διέπεται από ηθική εταιρική κουλτούρα, τότε αποτελεί αυτόματα και τον καλύτερο πρεσβευτή της επιχείρησης, με πολλαπλασιαστικά οφέλη για την ίδια την επιχείρηση και εν γένει τον κλάδο δραστηριοποίησης.
Επτά μεγάλες αρχές αντιπροσωπεύουν το σύνολο της έννοιας της επιχειρηματικής ακεραιότητας και αφορούν όλους: τις εταιρείες, τους leaders και τους υπαλλήλους τους σε όλα τα επίπεδα. Αυτές είναι:
1. Εμπιστοσύνη
2. Υψηλή ποιότητα
3. Συνέπεια ως προς την τήρηση των υποχρεώσεων και των δεσμεύσεων
4. Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη
5. Δημιουργία προστιθέμενης αξίας
6. Διάθεση για αλλαγή και επικοινωνία της αλλαγής
7. Σεβασμός
Είναι προφανές ότι, τα πεδία εφαρμογής τους είναι αλληλοσυμπληρούμενα και ότι ο σκοπός τους δεν είναι άλλος από τη δημιουργία Βιώσιμης Ανάπτυξης, υπό υγιείς ανταγωνιστικές συνθήκες, όπου οι επιχειρήσεις είναι αναπόσπαστο κομμάτι της κοινωνίας και δρουν για το κοινωνικό συμφέρον. Έχει τονιστεί ήδη ότι η επιχειρηματική ηθική και κατ’ επέκταση η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, αφορούν φυσικά και νομικά πρόσωπα αλλά και το περιβάλλον.
Στην εποχή της αειφόρου ανάπτυξης, της κλιματικής αλλαγής και της πρόκλησης της προστασίας του περιβάλλοντος, η ανάγκη για εφαρμογή της επιχειρηματικής ηθικής γίνεται πιο επιτακτική.
Εδώ αξίζει να τονιστεί πως μια ταχέως ανερχόμενη τάση που παρουσιάζεται τον τελευταίο καιρό και είναι άμεσα συνυφασμένη με την εταιρική κοινωνική ευθύνη, είναι η υιοθέτηση των κριτηρίων ESG στην επιλογή επενδύσεων. Τα κριτήρια αυτά είναι Περιβαλλοντικά (Environmental), Κοινωνικά (Social) και Εταιρικής Διακυβέρνησης (Governance).
Αρχικά, τα περιβαλλοντικά κριτήρια εξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο μια επιχείρηση ενεργεί ως διαχειριστής του φυσικού περιβάλλοντος. Δηλαδή:
• Σεβασμός στο Περιβάλλον
• Αντιμετώπιση της Κλιματικής Αλλαγής
• Εκπομπές CO2
• Μόλυνση αέρα/νερού
• Ενεργειακή αποδοτικότητα
είναι μερικά από αυτά που εξετάζονται.
Ταυτόχρονα, παρέχουν στην αγορά πρόσβαση σε βιώσιμα προϊόντα και χαμηλότερη έκθεση σε κινδύνους της κλιματικής αλλαγής. Στην ουσία τα κριτήρια ESG ορίζουν τρεις βασικούς παράγοντες μέτρησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων μιας επένδυσης σε μια εταιρεία ή επιχείρηση και αποτελούν όλο και πιο δημοφιλή τρόπο για τους επενδυτές να αξιολογούν τις εταιρείες στις οποίες ενδέχεται να θέλουν να επενδύσουν. Μπορούν, επίσης, να βοηθήσουν τους επενδυτές να αποφεύγουν εταιρείες που ενδέχεται να δημιουργούν μεγαλύτερο οικονομικό κίνδυνο, λόγω επιβλαβών περιβαλλοντικών ή άλλων πρακτικών τους.
Στη συνέχεια, τα κοινωνικά κριτήρια μελετούν τον τρόπο με τον οποίο μια επιχείρηση αντιμετωπίζει τους ανθρώπους και την κοινωνία, συμπεριλαμβανομένων των εξής παραδειγμάτων:
• Η σύνδεση και ο αντίκτυπος της επιχείρησης στις τοπικές κοινωνίες στις οποίες δραστηριοποιείται και υπηρετεί
• Πολιτικές προστασίας δεδομένων και απορρήτου
• Ποικιλομορφία, δικαιοσύνη και ένταξη των εργαζομένων
• Υγεία και την ασφάλεια
• Ανθρώπινα δικαιώματα
• Πρότυπα εργασίας
Τέλος, τα κριτήρια εταιρικής διακυβέρνησης, εξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο μια εταιρεία διοικείται, εστιάζοντας στους εσωτερικούς ελέγχους και τις πρακτικές για τη διατήρηση της συμμόρφωσής της. Η εταιρική διακυβέρνηση επικεντρώνεται στη διαφάνεια, τις βέλτιστες πρακτικές του κλάδου και τη χρηστή διοίκηση της εταιρίας. Μερικές υπο-θεματικές αυτής της κατηγορίας είναι:
Η ηγεσία της εταιρείας, η σύνθεση του διοικητικού συμβουλίου, η διαφθορά και η δωροδοκία, οι δωρεές και τα πολιτικά λόμπι, οι αμοιβές στελεχών και η φορολογική στρατηγική.
Διεθνείς κολοσσοί εντάσσουν στην πολιτική τους τις βασικές αρχές του ESG και επενδύουν σε αυτό σημαντικούς πόρους για την υλοποίησή του, γεγονός που καταδεικνύει τη σημασία που θα διαδραματίσει τα επόμενα χρονιά.
Τέλος, σύμφωνα με έρευνα της Deutsche Bank (όπου μελέτησε 59 ακαδημαϊκές αναλύσεις), οι εταιρείες με υψηλές αποδόσεις στο ESG έχουν υπεραποδόσεις μεσοπρόθεσμα (3-5 χρόνια) αλλά και μακροπρόθεσμα (5-10 χρόνια) και χαμηλότερο κόστος δανεισμού και χρηματοδότησης.