«Το ρήγμα στο ΧΥΤΑ Φυλής αποκαλύπτει την αδυναμία της Περιφέρειας Αττικής και του ΕΔΣΝΑ να βρει ουσιαστικές λύσεις στο πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων στο Λεκανοπέδιο. Καλούμε τα αρμόδια υπουργεία, την Περιφέρεια και τον ΕΔΣΝΑ να λάβουν όλα τα αναγκαία μέτρα προκειμένου να μη μετατραπεί το Λεκανοπέδιο σε Νάπολη».
Στη σχετική επισήμανση προχώρησε ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ Γ. Πατούλης με αφορμή το κλείσιμο του ΧΥΤΑ Φυλής μετά από την πρόκληση ρήγματος στο κύτταρο που δέχεται τα απορρίμματα της Αττικής, με αποτέλεσμα να μη γίνεται αποκομιδή απορριμμάτων από την περασμένη Δευτέρα έως την περασμένη Πέμπτη.
Ο Γ. Πατούλης άσκησε σκληρή κριτική στην περιφερειάρχη Αττικής και πρόεδρο του ΕΔΣΝΑ Ρένα Δούρου, χαρακτηρίζοντάς την «αναποτελεσματική και χωρίς σχέδιο αντιμετώπισης κρίσεων όπως αυτή».
Οι σημαντικότεροι άξονες του νομοσχεδίου για τη λειτουργία των Δήμων:
Οικονομικό Παρατηρητήριο σε Κόμβο Λειτουργικότητας
Τις προτεραιότητες του υπουργείου Εσωτερικών για την επόμενη τετραετία περιγράφει το «Μεσοπρόθεσμο» που συζητήθηκε και τέθηκε προς ψήφιση στη Βουλή το διήμερο 13 και 14 Ιουνίου.
Το πολυνομοσχέδιο
Συγκεκριμένα, προβλέπει, μεταξύ άλλων:
– Αναβάθμιση της διαδικασίας στοχοθεσίας των προϋπολογισμών των ΟΤΑ από το Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ. Θα εφαρμοστεί άμεσα η νέα διαδικασία οικονομικής στοχοθεσίας των ΟΤΑ, η οποία θα είναι προσανατολισμένη στην πρόληψη των δημοσιονομικών κινδύνων και στη διασφάλιση της δημοσιονομικής βιωσιμότητας του συνόλου των ΟΤΑ. Με τη νέα διαδικασία, τα κριτήρια στοχοθέτησης και παρακολούθησης απλοποιούνται και καθίστανται πιο ουσιαστικά.
– Αναβάθμιση των παρεχομένων υπηρεσιών του Κόμβου Διαλειτουργικότητας. Είναι ήδη σε εξέλιξη η ένταξη των οικονομικών στοιχείων του συνόλου των νομικών προσώπων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στον Κόμβο Διαλειτουργικότητας. Η ολοκλήρωση του εγχειρήματος θα συμβάλλει στη μείωση του διοικητικού φόρτου για τους εμπλεκόμενους φορείς, στην περαιτέρω προτυποποίηση και αυτοματοποίηση των ελέγχων και στη μείωση του χρόνου και του κόστους επεξεργασίας των στοιχείων και εκτέλεσης των διοικητικών εργασιών. Ταυτόχρονα έχει εξασφαλισθεί χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ για την υλοποίηση έργου αναβάθμισης του Κόμβου και ανάδειξής του σε βασικό εργαλείο άσκησης του ρόλου των οργάνων που εμπλέκονται στη δημοσιονομική εποπτεία και τον έλεγχο των ΟΤΑ.
– Κωδικοποίηση και συστηματοποίηση των απαιτούμενων δικαιολογητικών και κρατήσεων για την εκκαθάριση των δαπανών των ΟΤΑ, με παράλληλη πρόβλεψη ενός μηχανισμού συνεχούς επικαιροποίησης αυτών.
– Επικαιροποιείται και απλοποιείται η νομοθεσία που διέπει τη βεβαίωση και είσπραξη των θεσμοθετημένων εσόδων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με σκοπό την ενίσχυση της φορολογικής αποκέντρωσης και τη δημιουργία ενός σύγχρονου, διαφανούς και δίκαιου φορολογικού καθεστώτος σε τοπικό επίπεδο.
– Κωδικοποιείται το θεσμικό πλαίσιο που διέπει τα έσοδα των ΟΤΑ, αξιοποιώντας τους διαθέσιμους πόρους του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Μεταρρύθμιση του Δημοσίου Τομέα 2014-2020».
– Θεσμοθέτηση Ηλεκτρονικής Βάσης Καταγραφής Ακίνητης Περιουσίας των ΟΤΑ, με στόχο τη βέλτιστη διαχείριση και αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας τους και τη δυνατότητα επιτελικού σχεδιασμού και υλοποίησης αναπτυξιακών δράσεων.
– Συγκροτούνται και υλοποιούνται δύο νέα επενδυτικά προγράμματα για τους ΟΤΑ της χώρας (ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ Ι και ΙΙ), με σκοπό την ενδυνάμωση της ισόρροπης, βιώσιμης και δίκαιης ανάπτυξης, τη βελτίωση των υποδομών, την αύξηση της απασχόλησης και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της τοπικής οικονομίας, συνολικού προϋπολογισμού 2,3 δις ευρώ για την πενταετία 2018-2022.
– Επαναπροσδιορισμός των ασκούμενων αρμοδιοτήτων από την Κεντρική και Περιφερειακή Κρατική Διοίκηση και την Τοπική Αυτοδιοίκηση μέσα από την καταγραφή και επεξεργασία των αρμοδιοτήτων τους.
– Ανάπτυξη πληροφοριακών συστημάτων / εφαρμογών διαβούλευσης των ΟΤΑ με τους πολίτες και τους εκπροσώπους τοπικών φορέων τους, καθώς και διενέργειας ηλεκτρονικών συναλλαγών (ενδεικτικά: υποβολή αιτήσεων, έκδοση πιστοποιητικών) μεταξύ ΟΤΑ και πολιτών, με στόχο την εμβάθυνση της Δημοκρατίας.
– Θωράκιση της νομιμότητας μέσα από τον σχεδιασμό και την υλοποίηση ηλεκτρονικού συστήματος διασύνδεσης των Αυτοτελών Υπηρεσιών Εποπτείας ΟΤΑ μεταξύ τους, με τον ΣΕΕΔΔ, τον Συνήγορο του Πολίτη και το υπουργείο Εσωτερικών.
– Σχεδιασμός προγραμμάτων επιμόρφωσης των μονίμων υπαλλήλων των ΟΤΑ, των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, των ΑΥΕ – ΟΤΑ και του υπουργείου Εσωτερικών και σχεδιασμός προγραμμάτων εξ αποστάσεως επιμόρφωσης των αιρετών.