Κατ’ αρχήν, πιστεύω ότι η Αυτοδιοίκηση την περίοδο αυτή με τις αποφάσεις της, αλλά και τις θέσεις των Οργάνων της και των αιρετών γενικότερα θα κριθεί από την κοινωνία, που παρακολουθεί με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τις εξελίξεις, ως προς την ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ την ΣΥΝΕΠΕΙΑ και την ΥΠΕΥΘΥΝΟΤΗΤΑ της.
Παράλληλα ο ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΛΟΓΟΣ μπορεί να συμβάλλει πέραν από εξω-αυτοδιοικητικές σκοπιμότητες στην προώθηση του θεσμού και βέβαια στον εκσυγχρονισμό του Κράτους και την πρόοδο της χώρας μας.
Με αυτά τα δεδομένα, πιστεύω ότι κορώνες υπέρμετρου ενθουσιασμού ή εκφράσεις καταστροφής και απελπισίας δεν έχουν θέση στον ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΛΟΓΟ.
Ξεκαθαρίζουμε ότι η ΤΕΔΚΝΑ προχώρησε σήμερα στην ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΔΗΜΑΡΧΩΝ και όχι σε ΤΑΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ, το οποίο πάντοτε προηγείται του Συνεδρίου της ΚΕΔΚΕ, διότι θεώρησε ότι ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ ΑΠΟΨΗ ΚΑΙ ΘΕΣΗ, ΕΑΝ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΚΑΤΑΤΕΘΕΙ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΚΑΙ ΚΥΡΙΩΣ ΤΟ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟ, αφού αυτό είναι βασικός ΠΥΛΩΝΑΣ της επιχειρούμενης Μεταρρύθμισης.
Έτσι, επιφυλασσόμαστε να καταθέσουμε ολοκληρωμένες τις προτάσεις μας στο ΤΑΚΤΙΚΟ ΜΑΣ ΣΥΝΕΔΡΙΟ, που θα γίνει μετά την κατάθεση της ΧΩΡΙΚΗΣ ΚΑΤΑΝΟΜΗΣ των ΔΗΜΩΝ από την κυβέρνηση.
Σήμερα καλούμαστε να σχολιάσουμε και να υποβάλλουμε προτάσεις στο κείμενο αυτό, που ήλθε προς διαβούλευση.
Στο ΣΧΕΔΙΟ, λοιπόν, αυτό μπορούμε σε μια πρώτη ανάγνωση να εντοπίσουμε κάποια ΘΕΤΙΚΑ, αλλά και κάποια ΑΡΝΗΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ, τα οποία και θα επιχειρήσω να αναφέρω επιγραμματικά.
Επίσης θέλω να μεταφέρω ΕΠΙΦΥΛΑΞΕΙΣ, αλλά και επί μέρους ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ, που εκφράστηκαν στην συνεδρίαση της ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΘΕΣΜΩΝ της ΤΕΔΚΝΑ, που πραγματοποιήθηκε εχθές.
ΠΡΩΤΟ, ΤΑ ΘΕΤΙΚΑ
1. ΓΕΝΙΚΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ
Το κείμενο αυτό εκφράζει σε μεγάλο βαθμό, έστω και σαν απλή γενικόλογη αναφορά, αποφάσεις Συνεδρίων μας και εισηγήσεις που κατατέθηκαν χωρίς σε πολλές περιπτώσεις εξειδίκευση και εμβάθυνση, στοιχεία που μπορεί να ανατρέψουν τις διαφαινόμενες, σε πρώτη ανάγνωση, προθέσεις.
2. ΑΙΡΕΤΟΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ
Α) Η θεσμοθέτηση του είναι αφ’ αυτού ένα θετικό βήμα.
Β) Η διαχείριση των κοινοτικών πόρων του ΠΕΠ και η προβλεπόμενη δυνατότητα, να ασκείται με τις παρεχόμενες αρμοδιότητες, ΕΝΙΑΙΟΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ είναι επίσης θετικότατα.
Γ) Η αναφορά στο γεγονός ότι Αρμοδιότητες που ασκούνται από το Κράτος και τους εποπτευόμενους φορείς μεταφέρονται στην ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ (εκτός βέβαια εκείνων που απαγορεύονται από το Σύνταγμα) είναι αναμφίβολα στη θετική κατεύθυνση.
ΕΔΩ ΘΕΛΩ ΝΑ ΣΗΜΕΙΩΣΩ, ΟΤΙ ΕΠΕΙΔΗ ΤΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΚΡΙΣΙΜΟΤΑΤΟ, ΕΞΙΣΟΥ ΜΕ ΤΟ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΜΕΙΝΟΥΜΕ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΜΕΝΟΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΠΛΗ ΑΥΤΗ ΑΝΑΦΟΡΑ, ΑΦΟΥ ΑΦΟΡΑ ΣΤΗΝ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΗ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ.
Η κατάργηση των ΝΟΜΑΡΧΙΩΝ και η καθιέρωση ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑΤΩΝ με Αντιπεριφερειάρχες θεματικούς και τοπικούς είναι επίσης στα συν του ΣΧΕΔΙΟΥ.
3. ΔΗΜΟΙ
ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Ο ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ- ΟΙ ΠΡΟΤΥΠΟΙ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ ,Ο ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΔΗΜΟΣ , Η ΕΝΙΑΙΑ ΑΡΧΗ ΕΛΕΓΧΟΥ και μια σειρά άλλων ρυθμίσεων θα συμβάλλουν στην αποτελεσματικότητα των ΟΤΑ και επομένως κρίνονται θετικά.