ΣΤΑ ΑΡΝΗΤΙΚΑ ΤΩΡΑ
1. Έχει παρουσιαστεί ότι η ΜΕΙΩΣΗ του αριθμού των Ο.Τ.Α. είναι ΠΑΝΑΚΕΙΑ , για την ισχυροποίησή τους.
Δεν έχουμε πεισθεί για ποιόν λόγο οι 1033 ΔΗΜΟΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ 370 – 50 – ή 10 αφού
α. Είναι σίγουρο ότι η Ευρωπαϊκή εμπειρία δεν μας οδηγεί σε αυτή την κατεύθυνση. Ο Μ.Ο. των κατοίκων ανά ΟΤΑ στην Ε.Ε. των 25 είναι 5.000 περίπου κάτοικοι ενώ χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Γαλλία των 30.000 και πλέον ΟΤΑ με αποτελεσματική Αυτοδιοίκηση.
β. Τα επιχειρήματα που αναφέρονται στο κείμενο για διαβούλευση οι ΟΙΚΟΝΟΜΙΕΣ ΚΛΙΜΑΚΟΣ ΚΑΙ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ είναι σαθρά και ανίσχυρα .
Αν θέλεις να κάνεις οικονομία στις αμοιβές μελών, καταργείς τις αμοιβές και όχι τα Νομικά Πρόσωπα.
Τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου που ενεργοποιούνται στους Δήμους όπως Πολιτιστικοί–Αθλητικοί-Μορφωτικοί Οργανισμοί-ΚΑΠΗ-ΠΟΛΥΙΑΤΡΕΙΑ κλπ. είναι η κατ΄ εξοχήν έκφραση της λαϊκής Δημοκρατίας με συμμετοχή χιλιάδων ενεργών πολιτών στη ζωή της πόλης τους. Αυτό άλλωστε είναι και το συγκριτικό πλεονέκτημα της Αυτοδιοίκησης σε σχέση με το απρόσωπο κράτος.
Όσον αφορά δε στα Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου (Δημοτικές Επιχειρήσεις κλπ) με τον Νόμο του Παυλόπουλου υπάρχει ήδη σε εξέλιξη η διάλυση των ανενεργών επιχειρήσεων που ανέρχονται σε χιλιάδες και η συγχώνευση ομοειδών επιχειρήσεων. Ενώ παράλληλα πλήθος μικρών Δήμων της Περιφέρειας δεν έχει Δημοτικές Επιχειρήσεις.
Όσον αφορά δε τη ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ είναι αφελές ακόμα και να το σκεφτεί κανείς ότι η απομάκρυνση των κέντρων εξουσίας αλλά και διενέργειας των διαδικασιών προμηθειών και παραγωγής έργων από τον άμεσο έλεγχο του πολίτη και των τοπικών κοινωνιών οδηγεί σε περισσότερη ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ Επίσης το επιχείρημα ότι περιορίζοντας τον αριθμό των Δήμων στο 1/3 θα έχουμε οικονομίες κλίμακας με την κατάργηση των αμοιβών των Δημοτικών Συμβούλων , αφού μειώνεται ο αριθμός τους αντικρούεται ως αβάσιμο αφού η φαινομενική αυτή οικονομία αντισταθμίζεται από την προβλεπόμενη αύξηση του αριθμού των Δημοτικών Συμβούλων των νέων Δήμων, από τις αμοιβές των Τοπικών Αντιδημάρχων, τις αμοιβές των μελών του νέου θεσμού, των Εκτελεστικών Επιτροπών ως και των αναβαθμιζόμενων με αποφασιστικές αρμοδιότητες λοιπών Επιτροπών (Χωροταξίας, Περιβάλλοντος, Τουρισμού κλπ) Ενώ παραμένει μεγάλος και ο αριθμός των Τοπικών Συμβούλων με την καθιέρωση τους σε Δήμους μικρότερούς των 10.000
Το τραγικό είναι ότι η παθογένεια του συστήματος αναφέρεται σε διαγράμματα που έχει μέσα το κείμενο, δηλαδή το ποσοστό επί του ΑΕΠ που διαχειρίζεται η Αυτοδιοίκηση.
2. Άλλο αρνητικό είναι το γεγονός ότι δεν μπορεί να γίνεται αναφορά σε 370 Δήμους συγκεκριμένα χωρίς να δίνεται το χωροταξικό. Τουλάχιστον, ας υπήρξε η εξυπνάδα να μην αναφερθεί το νούμερο που δείχνει προαποφασισμένες συνενώσεις.
3. Στο κείμενο δεν υπάρχει αναφορά στην ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΑ της ΑΤΤΙΚΗΣ, αφού ενώ αναγνωρίζεται αυτή έμμεσα με την απλή αναφορά σε ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ, δεν γίνεται μνεία στα κριτήρια για τη δημιουργία ΙΣΧΥΡΩΝ ΔΗΜΩΝ. Σε όλους μας, ευελπιστούμε και στους νομοθετούντες, είναι γνωστό ότι το κύριο πρόβλημα στα Μητροπολιτικά Κέντρα αλλά και συγκεκριμένα στην Αττική, δεν είναι τόσο οι ανίσχυροι Δήμοι, αλλά η Αλληλοεπικάλυψη αρμοδιοτήτων και ο μη συντονισμός μιας σειράς λειτουργιών, των λεγόμενων «μητροπολιτικών λειτουργιών».
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
4. Η ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ, όπως προανέφερα είναι η μείζον ΤΟΜΗ στην ΑΤΤΙΚΗ, που όμως χωρίς εμβάθυνση και ανάλυση καθιστά το σχέδιο αυτό για την ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ απλή έκθεση, που φαντάζει όμορφη, δεν μπαίνει όμως στα βαθειά. Και τούτο γιατί η Μ.Α. εκτός από τον συντονισμό και την εποπτεία των ΟΤΑ σε μία σειρά λειτουργιών των λεγόμενων Μητροπολιτών αφορά κυρίως στην ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ που είναι η άλλη μεγάλη ΖΗΤΟΥΜΕΝΗ ΤΟΜΗ. Η μη επαρκής αναφορά στις παραχωρούμενες λοιπόν μητροπολιτικές λειτουργίες (όπως αυτές έχουν αναλυθεί και καταγραφεί από μελέτες του ΙΤΑ και διάφορους επιστήμονες) καθιστά την αναφορά στην ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ απλή εξαγγελία για ικανοποίηση των αιτημάτων της Αυτοδιοίκησης. Τούτο γίνεται προφανώς γιατί η αναλυτική αναφορά σε κρατικές υπηρεσίες και εποπτευόμενους κρατικούς ή άλλους φορείς που άπτονται των μητροπολιτικών λειτουργιών και μεταφέρονται στη δικαιοδοσία της Μητροπολιτικής Αυτοδιοίκησης είναι ‘ενα ΜΕΙΖΟΝ ΘΕΜΑ με πολλές αντιδράσεις και προεκτάσεις. Πχ στον Τομέα Μεταφορών θα καταργηθούν ή θα ενσωματωθούν φορείς όπως ΕΘΕΛ-ΗΣΑΠ κλπ. Στον Τομέα της Χωροταξίας και του Περιβάλλοντος θα καταργηθούν φορείς όπως ο ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ, ο ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ,η ΕΥΔΑΠ κλπ. Στον Τομέα της ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ θα μεταφερθούν φορείς όπως ΟΑΣΠ, ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΗ κ.λπ.