Π.χ. κίνητρο προς τις τοπικές κοινωνίες για αποδοχή του σχεδίου των συνενώσεων θα μπορούσε να είναι η «μίνιμουμ» δέσμευση του Υπουργείου Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης για εκτέλεση βασικών έργων υποδομής διαδημοτικής σημασίας, σύμφωνα με τα Επιχειρησιακά Σχέδια των ΟΤΑ, ενώ για τους νέους Δήμους, οι εν ενεργεία Πρόεδροι Κοινοτήτων που συγχωνεύονται θα μπορούσαν να τύχουν της εξομοίωσής τους με τους δημάρχους, σύμφωνα με τη διάταξη Νόμου, που αναφέρεται στην «αριστίδην (άνευ ψήφου) εκλογή τους στον νέο Ο.Τ.Α., εφόσον έχουν τουλάχιστον διετή θητεία».
8. Η Τ.Α. ως ο πλησιέστερος θεσμός προς τον πολίτη έχει τα πλεονεκτήματα της αρχής της εγγύτητας, την δημοκρατική νομιμοποίηση των αποφάσεων, την εθελοντική συμμετοχή του πολίτη, και την διαφάνεια, λόγω της αμεσότητας με τον πολίτη των κέντρων αποφάσεων και των ενεργειών. Επομένως η δημιουργία μεγάλων, σε πληθυσμό και έκταση, Δήμων μπορεί να λειτουργήσει αρνητικά με άμεσες επιπτώσεις στην εξυπηρέτηση των πολιτών και στην αναπτυξιακή πορεία των πόλεων.
Μετά τα παραπάνω:
Είναι προφανές ότι:
Α) Οι συνενώσεις Δήμων στην Αττική θα πρέπει να είναι εξαιρετικά περιορισμένες και ειδικά μελετημένες κατά περίπτωση.
Β) Δήμοι που για διάφορους λόγους θα πρέπει να παραμείνουν αυτοτελείς (π.χ. τα νησιά), χωρίς να πληρούν τα κριτήρια της επάρκειας, προτείνεται να δημιουργήσουν Συνδέσμους (σύμφωνα με το Σύνταγμα) για την άσκηση αρμοδιοτήτων και εκτέλεση μεγάλων έργων.
Γ) Δεν εννοείται Διοικητική Μεταρρύθμιση χωρίς Μητροπολιτική Αυτοδιοίκηση για την Αττική σε επίπεδο Περιφέρειας με ξεκάθαρες μητροπολιτικές λειτουργίες, που θα ασκούνται κυρίως με εποπτικό και συντονιστικό ρόλο μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων (κρατικών, ημικρατικών, ιδιωτικών, α’ βάθμιων αυτοδιοικητικών).
Τονίζουμε ότι δεν αναφερόμαστε σε παραχώρηση αρμοδιοτήτων από την α’ βαθμίδα στην β’ βαθμίδα Αυτοδιοίκησης, που θα εξακολουθεί να ασκεί όλες τις παλαιές και νέες αρμοδιότητες αυτοτελώς ή μέσω διαδημοτικών Συνεργασιών (Σύνδεσμοι), πλην όμως με ένα συντονισμό τους από ένα ευρύτερης εμβέλειας όργανο στις παραπάνω λειτουργίες.
Δ) Η ΤΕΔΚΝΑ επιφυλάσσεται για την συνολική τοποθέτησή της, αλλά ειδικά επί του χωροταξικού του «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ», μετά το τακτικό της Συνέδριο, αφού ακούσει όλες τις απόψεις των αιρετών της Τ.Α. της Αττικής.