Η Επιτροπή Θεσμών, άκουσε την εισήγηση του προέδρου της, Παύλου Καμάρα με θέμα: ‘‘ΣΥΝΕΝΩΣΕΙΣ ΔΗΜΩΝ ΣΤΗΝ ΑΤΤΙΚΗ’’, την οποία και ενέκρινε. Η εισήγηση έχει ως εξής:
Στο τακτικό Συνέδριο της ΚΕΔΚΕ, καθώς και στην Συνέλευση Δημάρχων της ΤΕΔΚΝΑ καταγράφηκαν οι απόψεις της Αυτοδιοίκησης και ειδικότερα της Τ.Α. της Αττικής σε σχέση με το Σχέδιο της Διοικητικής Μεταρρύθμισης, επονομαζόμενης «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ».
Διαπιστώθηκε, κατ’ αρχήν, η αποδοχή του εγχειρήματος, αφού ήταν και είναι πάγιο αίτημα της Αυτοδιοίκησης επί σειρά ετών, ενώ εκφράστηκαν επιφυλάξεις, όσον αφορά στο οικονομικό σκέλος της Μεταρρύθμισης, στο θέμα της πραγματικής Αποκέντρωσης του Κράτους και στο θέμα του χωροταξικού των ενδεχόμενων συνενώσεων.
Το τελευταίο, αποδείχθηκε τόσο από τις τοποθετήσεις των συναδέλφων στο Συνέδριο, όσο και κατά την διάρκεια της διαβούλευσης ότι είναι μείζον θέμα, που απασχολεί έντονα αιρετούς και τοπικές κοινωνίες.
Η ευρεία φημολογία υπό μορφή δημοσιευμάτων των ΜΜΕ, αλλά και πληροφοριών για μαζικές καταργήσεις Δήμων και δημιουργία Δήμων «μαμούθ» επιτείνει τις ανησυχίες.
Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΘΕΣΜΩΝ της ΤΕΔΚΝΑ, εν όψει της κατάθεσης του χωροταξικού από το υπουργείο Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και με δεδομένο ότι η ΤΕΔΚΝΑ δεν μετέχει, παρότι το έχει ζητήσει, στην επιτροπή Διαβούλευσης της ΚΕΔΚΕ με το υπουργείο, θα ήθελε να συνοψίσει τις θέσεις της, όπως αυτές καταγράφηκαν στα Συνέδρια της.
1. Τα προβλήματα των Δήμων της Αττικής, ως ΟΤΑ του Μητροπολιτικού Κέντρου της Αττικής δεν οφείλονται κατά κύριο λόγο στην ανεπάρκειά τους για παροχή υπηρεσιών και εκτέλεση έργου. Οφείλονται στον μη συντονισμό και εποπτεία των λεγόμενων μητροπολιτικών λειτουργιών (Μεταφορές, Χωροταξία, Πολιτική Προστασία, Περιβάλλον, κ.λ.π), που ασκούνται από πλήθος φορέων.
2. Η πλειονότητα των ΟΤΑ της Αττικής και κυρίως της Νομαρχίας Αθηνών διαθέτουν οργανωμένες υπηρεσίες, πιστοποιημένες από τον ΕΛΟΤ και την διαχειριστική επάρκεια. Μερικοί δε, είναι πιστοποιημένοι και με τα πρότυπα ISO.
3. Η πλειονότητα των ΟΤΑ της Αττικής έχει επαρκές πληθυσμιακό μέγεθος, συγκρινόμενη με την Αυτοδιοίκηση της Περιφέρειας, αφού στο σύνολο των 3.760.000 της απογραφής του 2001 αντιστοιχούν 102 Δήμοι και 20 Κοινότητες, ενώ στην Περιφέρεια σε σύνολο πληθυσμού 7.202.210 οι Ο.Τ.Α. ανέρχονται σε 912.
4. Η πλασματικότητα των στοιχείων της απογραφής του 2001 (λόγω της παρέλευσης 9 χρόνων από το χρόνο της απογραφής ως και των ενδοπεριφερειακών μετακινήσεων), καθιστά εξαιρετικά επισφαλές το πληθυσμιακό κριτήριο, ως κύριο κριτήριο για τις συνενώσεις στην Αττική.
5. Ιδιαίτερη, επίσης, προσοχή πρέπει να δοθεί στην εποχικότητα (εξοχικές κατοικίες κ.λπ.), που αλλοιώνει τα πληθυσμιακά στοιχεία.
6. Η μακρόχρονη (τουλάχιστον 20ετής) προοπτική, στην οποία θα πρέπει να αναφέρεται η Διοικητική Μεταρρύθμιση, καθιστά περισσότερο αναγκαία την ιδιαίτερη μελέτη πριν την κατάργηση ενός Δήμου, αφού οι νεοεντασσόμενες, σε σχέδιο πόλης, περιοχές μπορεί να δημιουργήσουν στο άμεσο μέλλον Δήμους, που δεν ανταποκρίνονται στα δεδομένα της συνένωσης.
7. Σε κάθε περίπτωση συνενώσεων θα πρέπει να υπάρχει πλήρης και επαρκής αιτιολόγηση, βάσει αντικειμενικών κριτηρίων.
Προτεραιότητα θα πρέπει να έχουν οι συνενώσεις, που έχουν κοινωνική αποδοχή (π.χ. εθελοντικές), ενώ η παροχή κινήτρων κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική.