Νομιμοποίηση και μέσω Ρυθμιστικού Σχεδίου
Στις διαρκείς διαδικασίες με τις οποίες επιχειρείται η οριστική νομική «εξάγνιση» των αμαρτιών του εμπορικού κέντρου εντάσσεται και η συζήτηση για το νέο Ρυθμιστικό της Αττικής, το οποίο βρίσκεται υπό συζήτηση στη Βουλή και το οποίο, σύμφωνα με όσα αποκάλυψε ο αθηναϊκός Τύπος (Ελευθεροτυπία), «περιέχει φωτογραφικές ρυθμίσεις νομιμοποίησης της χρήσης του εμπορικού κέντρου μαμούθ στο Μαρούσι».
Το νομοσχέδιο ορίζει τέσσερις βασικούς οδικούς άξονες (Αττική Οδό, Κηφισού, παραλιακή Λεωφόρο Ποσειδώνος και τον κεντρικό άξονα, στον οποίο περιλαμβάνει ενιαία τις λεωφόρους Συγγρού και Κηφισιάς), επί των οποίων επιτρέπεται η μετατροπή των χρήσεων και εγκατάσταση εμπορικών και υπερτοπικών χρήσεων.
Δεδομένου ότι σε όλες στις άλλες περιπτώσεις τέτοιες χρήσεις είτε έχουν ήδη νομίμως ανεγερθεί είτε επιτρέπονται, η ρύθμιση θεωρείται ως φωτογραφική για το «The Mall» και το παρακείμενο μεγαλύτερο κτήριο γραφείων της Αθήνας των 17.000 τετραγωνικών μέτρων.
Αυτή η ρύθμιση θα κλείσει οριστικά και τις «πόρτες» για μελλοντικές προσφυγές κατά των αποφάσεων νομιμοποίησης των παράνομων κτηριακών εγκαταστάσεων, ωστόσο θα πρέπει να τεκμηριώσει ότι αυτές οι χρήσεις «δεν επιβαρύνουν υπέρμετρα το φυσικό και δομημένο περιβάλλον», όπως επίσης ότι «είναι αναγκαίες και αδύνατη η εξυπηρέτηση της πόλης εφόσον μεταφερθούν σε άλλη περιοχή».
Στο μεταξύ ο νόμος 4178/2013 του υπουργείου Περιβάλλοντος («νόμος Καλαφάτη») για τη νομιμοποίηση αυθαιρέτων, που έχει θέσει σε εφαρμογή ευρείας κλίμακας επιχείρηση είσπραξης προστίμων νομιμοποίησης για μεγάλες έως ασήμαντες πολεοδομικές υπερβάσεις από εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες αυθαιρέτων, στην ουσία εκτιμάται ότι λειτουργεί ως «ασπίδα προστασίας» για το «The Mall». Κι αυτό, διότι στο άρθρο 23, παράγραφος 6 του νόμου προβλέπεται η δυνατότητα απαλλαγής από το ειδικό πρόστιμο και επιβάλλεται μόνο η καταβολή του παραβόλου για περιπτώσεις κτισμάτων που έχουν ανεγερθεί με άδεια, η οποία μεταγενέστερα ανακλήθηκε ή ακυρώθηκε για οποιονδήποτε λόγο. Πρόκειται ακριβώς για την περίπτωση του «The Mall», το οποίο κτίσθηκε με «Ολυμπιακή» άδεια από τη Βουλή και η οποία μετά από 10 χρόνια ακυρώθηκε από το ΣτΕ μετά την προσφυγή του Δορύλαου Κλαπάκη και την εκδίκασή της από την δικηγόρο και δημοτική σύμβουλο Αμαρουσίου Κατερίνα Ψάλτη.
Η ρύθμιση μέχρι τώρα λειτούργησε προστατευτικά, ώστε να μη κινηθούν οι διαδικασίες επιβολής προστίμων εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ εις βάρος της ιδιοκτήτριας εταιρείας. Με την ένταξη του εμπορικού κέντρου και του διπλανού κτηρίου γραφείων του στο νόμο περί στρατηγικών επενδύσεων διαγράφεται και το ενδεχόμενο που προέβλεπε επίσης ο «νόμος Καλαφάτη» νομιμοποίησης των μεγάλων πολεοδομικών υπερβάσεων με απλό πρόστιμο των 10.000 ευρώ και η τακτοποίηση θα γίνει οριστικά και δίχως να επιβαρυνθεί ούτε με 1 ευρώ η ιδιοκτήτρια εταιρεία.
Τα 12 ενεργειακά έργα μέσω fast track
Η διαδικασία νομιμοποίησης του «The Mall» «στριμώχθηκε» ανάμεσα στα 12 ενεργειακά προγράμματα συνολικής αξίας 7 δισ. ευρώ εγκρίθηκαν από την αρμόδια Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων (ΔΕΣΕ) προκειμένου να ενταχθούν στις διαδικασίες ταχείας αδειοδότησης του fast track.
Πρόκειται για έργα του τομέα της ευθύνης του υπουργού Περιβάλλοντος Γιάννη Μανιάτη, τα οποία θα υλοποιηθούν στην Ελλάδα και έχουν ήδη χαρακτηριστεί από την Ε.Ε. ως Ευρωπαϊκά Ενεργειακά Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest).
Είναι, εξάλλου, οι πρώτες εγκρίσεις με τη διαδικασία ένταξης στρατηγικών επενδύσεων δημόσιου χαρακτήρα, καθώς μέχρι σήμερα στο fast track έχουν ενταχθεί ιδιωτικές στρατηγικές επενδύσεις.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος Γιάννης Μανιάτης δήλωσε σχετικά ότι «με τις νέες επενδύσεις ύψους 7 δισ. ευρώ δημιουργούνται 17.000 θέσεις εργασίας», ενώ από την πλευρά του ο υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης πρόσθεσε ότι «η Ελλάδα καθίσταται ενεργειακός κόμβος ολόκληρης της Ευρώπης».
Αναλυτικά τα 12 έργα είναι τα εξής:
1) Διασύνδεση Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας μεταξύ Hadera (Ισραήλ) και περιοχής Αττικής, γνωστή ως Euro-Asia Interconnector.
2) Διασύνδεση μεταξύ Maritsa East 1 (Βουλγαρία) και Νέα Σάντα (Ελλάδα).
3) Υδροηλεκτρικό αντλησιοταμίευσης (hydro-pumped storage) στην Αμφιλοχία.
4) Διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας – Βουλγαρίας μεταξύ Κομοτηνής και Stara Zagora (BG).
5) Σταθμός Μόνιμης Ανάστροφης Ροής στα Ελληνο-Βουλγαρικά Σύνορα μεταξύ Σιδηροκάστρου (EL) και Kula (BG).
6) Πλωτός Σταθμός αποθήκευσης και επαναεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στην Αλεξανδρούπολη – INGS LNG Greece.
7) Πλωτός Σταθμός αποθήκευσης και επαναεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου – Aegean LNG import.
8) Εγκατάσταση αποθήκευσης στη Ν. Καβάλα.
9) Αγωγός ΤΑΡ
10) Αγωγός ITGI.
11) Αγωγός από υπεράκτια περιοχή Κύπρου προς Ελληνική Ενδοχώρα μέσω Κρήτης.
12) Σταθμός συμπίεσης φυσικού αερίου στους Κήπους του Έβρου.
Γιάννης Μπεθάνης