Σε κεντρικό επίπεδο μεταφέρθηκε η κόντρα για την κοινωνική πολιτική. Η δριμεία ανακοίνωση της ΚΕΔΕ για το άρθρο 45 του νόμου περί ανθρωπιστικής κρίσης, αποκρούστηκε δυνατά από το ΥΠΕΣ.
Για «τροπολογίες της νύχτας, με τις οποίες η κυβέρνηση μετατρέπει τις δράσεις κοινωνικής αλληλεγγύης, σε “κομματικό αλισβερίσι”», κάνει λόγο με ανακοίνωσή της η ΚΕΔΕ, μετά την ψήφιση της τροπολογίας του άρθρου 45 του νομοσχεδίου περί ανθρωπιστικής κρίσης που ψήφισε πρόσφατα η Βουλή και με την οποία η άσκηση κοινωνικής πολιτική και εφαρμογής των αντίστοιχων προγραμμάτων πιστώνεται στις Περιφέρειες της χώρας.
Η συγκεκριμένη τροπολογία ερμηνεύεται από την ΚΕΔΕ ως κομματική στήριξη στην Περιφέρεια Αττικής και στην Περιφερειακή Ενότητα Βορείου Τομέα Αθηνών, μετά την πρόσφατη άγρια κόντρα του προέδρου Γιώργου Πατούλη και άλλων τεσσάρων δημάρχων των Βορείων Προαστίων με τον αντιπεριφερειάρχη Γιώργο Καραμέρο με φόντο το επισιτιστικό πρόγραμμα απόρων μέσω ΕΣΠΑ.
Η ΚΕΔΕ εξέδωσε δριμύτατη ανακοίνωση, κάνοντας λόγο για «άρθρο-δώρο» της κυβέρνησης προς την περιφερειάρχη Αττικής Ρένα Δούρου, για ρήξη στην οποία οδηγεί την αυτοδιοίκηση με υπονόμευση των σχέσεων της ΚΕΔΕ με την Ένωση Περιφερειών Ελλάδος (ΕΝΠΕ) και για υποβάθμιση του κοινωνικού ρόλου των Δήμων της χώρας, ενώ ταυτόχρονα προαναγγέλλει νομικές ενέργειες για την κατάργηση του συγκεκριμένου άρθρου.
Η ανακοίνωση της ΚΕΔΕ, ωστόσο, δεν έμεινε αναπάντητη από το υπουργείο Εσωτερικών, το οποίο χαρακτήρισε ως «απολύτως αβάσιμες» τις κατηγορίες «περί δήθεν μεθόδευσης της κυβέρνησης, μέσω του άρθρου 45 του άρτι ψηφισθέντος Ν. 4320/2015 για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης, προκειμένου να προσπορίσει οφέλη στην περιφερειάρχη Αττικής».
Μάλιστα, το υπουργείο αντιστρέφει τα περί «κομματικών σκοπιμοτήτων και εξυπηρετήσεων» που υποστηρίζει η ΚΕΔΕ, πετώντας το «μπαλάκι» στο γήπεδο του προέδρου και δημάρχου Αμαρουσίου Γιώργου Πατούλη, με σαφείς πολιτικές αιχμές για τον ίδιο και το Δ.Σ. της ένωσης. «Πιθανόν, η ηγεσία της ΚΕΔΕ κρίνει με βάση πρακτικές που είχε γνωρίσει στο παρελθόν με “κομματικούς φίλους” και “τακτικούς θαμώνες” των πολιτικών γραφείων των προηγούμενων κυβερνήσεων», τόνισε το υπουργείο, το οποίο προχώρησε και στην ουσία της αντιπαράθεσης: «Αν η ηγεσία της ΚΕΔΕ έκανε τον κόπο να διαβάσει προσεκτικότερα το περιεχόμενο του “επίμαχου” άρθρου, θα έβλεπε ότι αντικείμενό του αποτελεί η δυνατότητα των Περιφερειών να συνάπτουν προγραμματικές συμβάσεις με ΔΕΚΟ (π.χ. ΔΕΗ, ΔΕΠΑ, ΣΤΑΣΥ, ΟΣΥ κ.λπ.), προκειμένου να υλοποιούν δράσεις για την ανακούφιση ευπαθών ομάδων του πληθυσμού, και όχι το επισιτιστικό πρόγραμμα, που ως γνωστόν υλοποιείται στο πλαίσιο ευρωπαϊκού προγράμματος, ούτε φυσικά η μεταφορά του “τεκμηρίου αρμοδιότητας” για τα θέματα κοινωνικής πολιτικής από τους δήμους στις Περιφέρειες».
Προσθέτει, εξάλλου, ότι «αν προσχωρούσε κανείς στη λογική της διοίκησης της ΚΕΔΕ, πώς δικαιολογείται η – κατά τη γνώμη μας εύλογη – απαίτηση των Δήμων να έχουν “μερίδιο” στη διαχείριση του ΕΣΠΑ, τη στιγμή που το αντίστοιχο “τεκμήριο αρμοδιότητας” σε σχέση με την ανάπτυξη ανήκει στις Περιφέρειες;» Και η απάντηση του υπουργείου στην ΚΕΔΕ, ολοκληρώνεται με παραινέσεις για κοινωνική πολιτική μακριά από πολιτικές ή κομματικές αντιπαραθέσεις: «Σε συνθήκες πρωτοφανούς ανθρωπιστικής κρίσης, αυτό που προέχει είναι κινητοποίηση και η συνέργεια όλων των δυνάμεων στην κατεύθυνση της ανακούφισης των συνανθρώπων μας και όχι οι μικροψυχίες και οι διχασμοί. Γι’ αυτό και η κυβέρνηση κινείται με γνώμονα την αποτελεσματικότερη ικανοποίηση των κοινωνικών αναγκών, αντιμετωπίζοντας ως ισότιμους και πολύτιμους εταίρους και τους δύο βαθμούς Αυτοδιοίκησης».