Υποστηρίζει τους ακόλουθους δύο στρατηγικούς στόχους:
– την σταδιακή προσαρμογή στο κοινοτικό κεκτημένο, δηλαδή σε πρώτο στάδιο την αύξηση του ποσοστού των εσόδων ή δαπανών των Δήμων στο ΑΕΠ στο 8% με τελικό στόχο το 11,5%, που αποτελεί τον Κοινοτικό μέσο όρο
– την δημοσιονομική αποκέντρωση με μεταφορά φορολογικών πόρων και ισχυρό αναδιανεμητικό μηχανισμό, χωρίς πρόσθετη φορολογική επιβάρυνση των πολιτών.
Διεκδικεί την ανάληψη αναπτυξιακών πρωτοβουλιών με τη δημιουργία Ειδικού Αναπτυξιακού Προγράμματος για τους Δήμους, με συνδυασμένη χρηματοδότηση από Εθνικούς και Κοινοτικούς Πόρους και χρηματοπιστωτική ενίσχυση από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων ή άλλα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.
Προτείνει τη μετεξέλιξη του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων σε Δημοτική Τράπεζα.
Απαιτεί τη διάθεση 2 δις ευρώ από το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020 για τη δημιουργία επιχειρησιακού προγράμματος, με τελικούς δικαιούχους τους Δήμους και ενδιάμεσους φορείς την ΕΕΤΑΑ Α.Ε. και Δήμους.
ΘΕΣΜΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ
Το Συνέδριο, με βάση τους στόχους που τέθηκαν και γνωρίζοντας τη βούληση της Κυβέρνησης για την αναθεώρηση του ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ, συνηγορεί, μετά από ουσιαστική αξιολόγηση της εφαρμογής του, στην βελτίωση του κανονιστικού πλαισίου, δίνοντας προτεραιότητα στα ακόλουθα ζητήματα:
– Αποσαφήνιση των αρμοδιοτήτων μεταξύ των τεσσάρων επιπέδων της δημόσιας διοίκησης (κεντρική και αποκεντρωμένη διοίκηση, περιφέρειες και δήμοι) και αποκέντρωση νέων αρμοδιοτήτων με βάση τις αρχές της επικουρικότητας και της εγγύτητας, με ταυτόχρονη μεταφορά του αναγκαίου προσωπικού και πόρων.
– Βελτίωση του συστήματος διακυβέρνησης των δήμων με κατεύθυνση τη συγχώνευση και κατάργηση οργάνων, την απλούστευση των διαδικασιών και τη μείωση της γραφειοκρατίας.
– Εκσυγχρονισμός των πολιτικών προσωπικού των δήμων, κωδικοποίηση των διατάξεων που το αφορούν, ελεύθερες προσλήψεις μόνιμου εξειδικευμένου προσωπικού σε όλους τους δήμους και ιδιαίτερα στους μικρούς ορεινούς και νησιωτικούς και διατήρηση του θεσμικού πλαισίου της διαδημοτικής κινητικότητας.
– Κατάργηση των πολλαπλών ελεγκτικών μηχανισμών και δημιουργία ενιαίου ελεγκτικού συστήματος.
– Οριστική επίλυση όλων των θεμάτων που αφορούν στην καταστατική θέση των αιρετών.
Τέλος, το Συνέδριο εκτιμά ότι οποιαδήποτε συζήτηση για το χωροταξικό των δήμων πρέπει να αφορά μεμονωμένες περιπτώσεις μεγάλων νησιωτικών δήμων, μετά από συστηματική μελέτη του Ινστιτούτου Τοπικής Αυτοδιοίκησης και διαβούλευση της ΚΕΔΕ με το Υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης.
Ειδικά για την ενίσχυση των μικρών δήμων των ορεινών και νησιωτικών περιοχών το Συνέδριο της ΚΕΔΕ προτείνει και διεκδικεί:
– Άμεση, κατά προτεραιότητα στελέχωση των υπηρεσιών τους με εξειδικευμένο προσωπικό και ισχυρά κίνητρα πρόσληψης, καθώς και επανεξέταση του πλαισίου αρμοδιοτήτων του προσωπικού των ΚΕΠ.
– Πρόβλεψη ειδικών φορολογικών κινήτρων για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας.
– Επαναφορά του καθεστώτος ασφάλισης στον ΟΓΑ επαγγελματιών ορεινών περιοχών με πληθυσμό μικρότερο των 2.000 κατοίκων.
– Μετάβαση στο ψηφιακό σήμα όλων των ορεινών και νησιωτικών περιοχών της χώρας.
ΧΩΡΟΤΑΞΙΑ – ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ – ΥΠΟΔΟΜΕΣ
Το Συνέδριο επισημαίνει την ανάγκη για άμεση έκδοση όλων των εξουσιοδοτικών και εκτελεστικών διατάξεων για την ενεργοποίηση του θεσμικού πλαισίου για την χωροταξία – πολεοδομία, που άλλαξε ριζικά από το 2010 έως το 2014.
Για να μη χαθούν οι χρηματοδοτικές ευκαιρίες από το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020, πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στα κάτωθι:
– Ολοκλήρωση του σχεδιασμού στο επίπεδο των δήμων (γενικά πολεοδομικά σχέδια – τοπικά χωρικά σχέδια) σε συνδυασμό με την προστασία – διαχείριση των δασών και των περιοχών NATURA 2000.
– Ολοκλήρωση και αναθεώρηση των σχεδίων πόλης και των πράξεων εφαρμογής τους με ενιαίο πλαίσιο για τις χρήσεις γης, βιοκλιματικά κριτήρια και αντιμετώπιση του τεράστιου ζητήματος των απαλλοτριώσεων.