Με την ευκαιρία της συμμετοχής μας, ως επισκέπτες, στην πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση «Autopromotec» στην Bologna, είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε την εξέλιξη της… παλιάς μας αγάπης: της παγκόσμιας αγοράς ελαστικών.
Πέρα από τους παραδοσιακούς κατασκευαστές, που πλέον έχουν «ομαδοποιηθεί» (Bridgestone, Michelin, Good year/Dunlop, Pirelli), στην έκθεση ξεχώρισαν δύο χώρες: Η Κίνα και η… Τουρκία.
Τουλάχιστον 15 περίπτερα διέθεταν τα κινεζικά εργοστάσια ελαστικών! Περίπτερα κατά κανόνα «ταπεινά», με το μίνιμουμ του κόστους συμμετοχής. Σε 2-3 περιπτώσεις, ίσως και παραπάνω, η κινεζική προέλευση δεν ήταν εμφανής, αφού η διακίνηση των προϊόντων γίνεται από ευρωπαϊκές εταιρείες.
Θυμηθήκαμε τις δεκαετίες του ’70 και του ’80, όταν λάμβανε χώρα η αντίστοιχη «ιαπωνική διείσδυση». Πολλοί ήσαν αυτοί που… χλεύαζαν τα λάστιχα των Γιαπωνέζων, με το χαρακτηριστικό επίθετο… «φουλ γλυστρέ»! Βήμα βήμα, οι Ασιάτες τούς διέψευσαν πανηγυρικά. Σήμερα η Bridgestone θεωρείται η κορυφαία εταιρεία στον κόσμο και είναι ο μοναδικός τροφοδότης της απαιτητικής F1!
Κάτι αντίστοιχο, σε πιο μικρή κλίμακα, έγινε και με τα λάστιχα της Ν. Κορέας. Σήμερα κατατάσσονται κι αυτά στα κορυφαία.
Εκτός από την αυξημένη παρουσία, μεγάλη εντύπωση μάς έκανε και η μεθοδολογία των Κινέζων. Προσλαμβάνουν πρώην στελέχη των μεγάλων εταιρειών, κυρίως Βρετανούς που έμειναν άνεργοι λόγω της κρίσης! Ηλικίας 50-65, λίγο πριν την σύνταξη και με εμφανή εμπειρία, οι άνθρωποι αυτοί διεξάγουν με άνεση και πειθώ τις πιο δύσκολες διαπραγματεύσεις!
Ταχύτατες οι εξελίξεις και στη γειτονική μας Τουρκία που ακόμη πολλοί θεωρούν… υποανάπτυκτη. Τεράστια εργοστάσια, πάντα με τη σύμπραξη (φανερή ή κρυφή…) μιας μεγάλης δυτικής εταιρείας, που ήδη δημιουργούν τις δικές τους συνεργασίες με κινεζικά και άλλα εργοστάσια.
Πολλά αλλάζουν (και) στον τομέα των ελαστικών. Η τεράστια ανακατανομή είναι και εδώ εμφανής. Η ιστορία γράφεται ειρηνικά και υποχθόνια, αλλά οι επιπτώσεις της είναι ήδη εμφανέστατες…
Χρήστος Φωτιάδης