Η πανευρωπαϊκή μας πρωτιά στα τροχαία ατυχήματα δεν είναι καθόλου συμπτωματική. Μετά από δεκαετίες οδήγησης σ’ αυτή τη χώρα, αλλά και σε όλες τις υπόλοιπες της ηπείρου, μπορώ να εντοπίσω κάποιες από τις καθημερινές αθλιότητες των Ελλήνων οδηγών, που τις συναντάμε συνέχεια, δίχως πλέον να μας προκαλούν εντύπωση. Μιλάμε για καραμπινάτες παραβάσεις, που στο εξωτερικό θα προκαλούσαν την οργή των υπολοίπων οδηγών και τις δραστικές συνέπειες του νόμου, κι όμως στην Ελλάδα θεωρούνται απλά… πταίσματα.
Ζητώ συγγνώμη αν ξεχνώ κάτι (πράγμα μάλλον σίγουρο…), αλλά ίσως ο «δωδεκάλογος» αυτός μας υπενθυμίσει το καθήκον μας, να επαναφέρουμε τους «γύφτους» στην τάξη, με όλα τα θεμιτά και… αθέμιτα (κόρνα, μούντζα, φωνές κλπ!) μέσα, ώστε να περιορίσουμε το κακό:
1. ΄Οταν στρίβουμε ή αλλάζουμε απλά λωρίδα κυκλοφορίας ΒΓΑΖΟΥΜΕ ΦΛΑΣ.Το φλας δεν είναι προαιρετικό, αλλά προειδοποιεί τους άλλους οδηγούς για τις προθέσεις μας!
2. ΄Οταν έχουμε STOP δεν βγάζουμε το μισό αυτοκίνητο στον δρόμο προτεραιότητας, αλλά ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ υπομονετικά, μέχρι να περάσουν τα αυτοκίνητα που κινούνται σε αυτόν!
3. Οι κυρίες που πήραν δώρο από τον σύζυγο ένα από τα θηριώδη τετρακίνητα (κυρίως το Land Cruiser!), παρακαλούνται να μην θεωρούν ολόκληρο το οδόστρωμα ιδιοκτησία τους, αλλά να το μοιράζονται με τους οδηγούς της αντίθεσης κατεύθυνσης!
4. Οι ίδιες κυρίες παρακαλούνται να μην παρκάρουν το τέρας όπου τους βολεύει, αλλά να ψάχνουν για τον κατάλληλο χώρο!
5. Η Εθνική και η Αττική είναι δρόμοι ταχείας κυκλοφορίας. Μόλις προσπεράσουμε, ΥΠΟΧΡΕΟΥΜΑΣΤΕ να επιστρέψουμε στην ΔΕΞΙΑ ΛΩΡΙΔΑ. Είναι απολύτως βέβαιο ότι… δεν υπάρχουν νάρκες εκεί!
6. Στους δρόμους αυτούς, ΥΠΟΧΡΕΟΥΜΑΣΤΕ να κόψουμε λίγο την ταχύτητα και να διευκολύνουμε αυτόν που κινείται ταχύτερα και προσπαθεί να μας προσπεράσει. Δεν αυξάνουμε την ταχύτητα από καπρίτσιο ή για να δικαιολογήσουμε τα λεφτά που πληρώσαμε για το σαράβαλό μας!
7. Οι μηχανόβιοι (κι εγώ μαζί…) ας έχουν στο μυαλό τους ότι οι «σφήνες» ανάμεσα στ’ αυτοκίνητα αποτελούν ΣΑΦΗ ΠΑΡΑΒΑΣΗ και όχι… κεκτημένο τους. Πρέπει, λοιπόν, να προσέχουν εκείνοι όταν κάνουν ελιγμούς, κι όχι να «τα χώνουν» σε όποιον δεν ανεβαίνει… στα δέντρα, ώστε να προσπεράσουν τα δίκυκλα!
8. ΄Οσοι κινούνται σε διασταυρώσεις ΥΠΟΧΡΕΟΥΝΤΑΙ να τις αφήνουν ελεύθερες, ώστε να μην εμποδίζουν τα αυτοκίνητα που κινούνται κάθετα στον δικό τους δρόμο. Αποτελεί ΓΑΙΔΟΥΡΙΑ ΠΡΩΤΗΣ ΤΑΞΕΩΣ να καθυστερούμε τους άλλους, όταν μάλιστα δεν κερδίζουμε απολύτως τίποτε οι ίδιοι!
9. Τη νύχτα δεν βγαίνουν μόνο τα βαμπίρ, αλλά και τα… οδηγητικά ούφο! Τονίζουμε ότι οι ΠΡΟΒΟΛΕΙΣ ΟΜΙΧΛΗΣ έχουν ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ τον συγκεριμένο σκοπό που σαφώς προκύπτει από την ονομασία τους! Κυρίως, ΔΕΝ προορίζονται για την φιγούρα των ηλιθίων, που θεωρούν ότι το σαράβαλό τους γίνεται πιο… τούρμπο, όταν έχει τέσσερα φώτα!
10. Επίσης, το όργανο που ρυθμίζει το ύψος των προβολέων μας δεν δημιουργήθηκε για να… στραβώνουμε την αντίθετη κυκλοφορία, αλλά μόνο για την περίπτωση υπερφόρτωσης του αυτοκινήτου. Ρυθμίστε το σωστά και μην ξαναπαίξετε μαζί του!
11.Τα καμάρια μας έχουν ΜΙΑ ΚΑΙ ΜΟΝΑΔΙΚΗ θέση, στο ειδικό κάθισμα και πίσω. Δεν τα αφήνουμε ΠΟΤΕ στη θέση του συνοδηγού ούτε ελεύθερα στο πίσω κάθισμα.
12. Τέλος, δεν αποτελεί κοινοτυπία η έκκληση για τις ζώνες ασφαλείας και το κράνος, αλλά την ελάχιστη υποχρέωση προς τον εαυτό μας…
Χρήστος Φωτιάδης