Το φετινό 26ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας τελείωσε πανηγυρικά το Σάββατο 3 Οκτωβρίου στον θερινό κινηματογράφο Αίγλη Ζαππείου και ήταν το μοναδικό στον κόσμο που πραγματοποιήθηκε στον φυσικό του χώρο, τις κινηματογραφικές αίθουσες, συνδυάζοντας, λόγω τουCovid-19, προβολές σε οκτώ θερινά σινεμά και online προβολές σε ειδικά διαμορφωμένη πλατφόρμα.
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Λουκάς Κατσίκας, με την ομιλία του έκλεισε την τελετή, ευχαριστώντας θερμά όλους τους συντελεστές της φετινής διοργάνωσης, εκφράζοντας την ευχή για γρήγορη επαναλειτουργία των κλειστών σινεμά, τα οποία χαρακτήρισε «ύστατα καταφύγια πολιτισμού σε εποχές μεγάλης ανάγκης», για την όσο το δυνατόν πιο ομαλή εκκίνηση της εγχώριας κινηματογραφικής σεζόν και ευχόμενος καλή επιτυχία στις επόμενες κινηματογραφικές διοργανώσεις της χώρας, έχοντας την πεποίθηση ότι το μήνυμα της ασφαλούς επιστροφής και συνύπαρξης στις αίθουσες, που έδωσε με εντυπωσιακή επιτυχία και προσέλευση το 26ο Διεθνές Φεστιβάλ θα γίνει παράδειγμα προς μίμηση και σημείο αναφοράς.
Τα Βραβεία του Διεθνούς Διαγωνιστικού

-Βραβείο Χρυσή Αθηνά Καλύτερης Ταινίας στην ταινία «Αυτό δεν είναι ταφή, είναι ανάσταση» (φωτο 1) του Λεμοχάνγκ Τζερεμάια Μοσέσε, με το ακόλουθο σκεπτικό της κριτικής επιτροπής: «Το βραβείο καλύτερης ταινίας απονέμεται σε μια εντυπωσιακή πρώτη μεγάλου μήκους ταινία που κατορθώνει να αποκαλύπτει το αόρατο και το ανείπωτο με ποιητική, πολιτική δύναμη. Μια υβριδική μορφή, που ίπταται εν τω μέσω μύθων και θρύλων, ονειρισμού και εθνογραφίας, εξερευνά δυαδικότητες όπως την πνευματική παράδοση έναντι της προόδου, του μοντερνισμού έναντι της φύσης, της αγροτικής κοινότητας έναντι της αστυφιλίας, της ζωής έναντι του θανάτου. Μια καθολικά ανθρώπινη ταινία βασισμένη σε ένα πεδίο που σπάνια κινηματογραφείται, με μια αξέχαστη τελική ερμηνεία από την ηθοποιό Mary Twala».
-Βραβείο Σκηνοθεσίας της Πόλης των Αθηνών στο φιλμ «Gagarine» των Φανί Λιατάρ και Ζερεμί Τρουί με την κριτική επιτροπή να τονίζει ότι: «Αυτό το τολμηρό ντεμπούτο από το γαλλικό δημιουργικό ντουέτο των Fanny Liatard και Jeremy Trouilh μας θυμίζει τον κινηματογράφο των θεαμάτων και πραγματικά κάνει την επίσκεψη στο σινεμά να αξίζει τον κόπο. Συνδυάζοντας την εκτεταμένη επιτόπια και αρχειακή έρευνα με δυνατές ερμηνείες από το νεαρό καστ και μια οπτική αποτύπωση γεμάτη φαντασία, οι σκηνοθέτες ενώνουν τον σοσιαλιστικό ρεαλισμό με την επιστημονική φαντασία. Στην συγκεκριμένη ταινία, ένα κτήριο μετατρέπεται σε διαστημόπλοιο που μεταφέρει τους εκτοπισμένους χαρακτήρες σε ένα ταξίδι προς αναζήτηση μιας νέα πατρίδας».
-Βραβείο Σεναρίου στην ταινία κινουμένων σχεδίων «Γιοσέπ» του Ζαν-Λουί Μιλεσί, επειδή κατά την κριτική επιτροπή «Πρόκειται για μια αξιοθαύμαστη χρήση κινουμένων σχεδίων για την εξιστόρηση μιας αμετανόητα ειλικρινούς και αναζωογονητικά περίπλοκης ιστορίας που τοποθετείται στο πρόσφατο παρελθόν. Η αφήγηση της ταινίας αντικατοπτρίζει τόσο την διαγενεακή δυναμική, όσο και μια στοχαστική προσέγγιση της ιστορίας που επιτρέπει στις ηθικές πεποιθήσεις και στις ταυτότητες να αλλάξουν τοποθέτηση. Μια βαθιά ανθρώπινη ταινία για την απανθρωπιά».
-Ειδική Μνεία στην ταινία «Φρονιμίτης» του Μινγκ Λιανγκ, επειδή, με τα λόγια της κριτικής επιτροπής: «Η ταινία του Λιανγκ Μινγκ συνδυάζει δημιουργικά το θρίλερ με το κοινωνικό μελόδραμα. Σε μια Κίνα πριν από το 2000, μακριά από τα κλισέ, οι δυο χαρακτήρες επιβάλλουν ένα αποσπασματικό παιχνίδι μεταξύ ονείρου και πραγματικότητας».
-Βραβείο Κοινού «Fischer» στην ταινία «Γιοσέπ» του Ορέλ.
-Βραβείο Europa Film Festivals στην ταινία «Αυτό δεν είναι ταφή, είναι ανάσταση» του Λεμοχάνγκ Τζερεμάια Μοσέσε.
Βραβεία Διεθνούς Διαγωνιστικού Ντοκιμαντέρ (Stranger Than Fiction)
-Βραβείο Χρυσή Αθηνά Καλύτερου Ντοκιμαντέρ στο «Ο μικρός Σαμεντί» (φωτο 2) της Παλόμα Σέρμον-Ντάι.

Με τα λόγια της κριτικής επιτροπής: «Μια σκηνοθέτιδα που είναι σε επαφή με την κινηματογραφική της γλώσσα, χρησιμοποιεί την τρυφερότητα του φακού της για να μας αφηγηθεί μια ιστορία με ζεστασιά, χιούμορ και στυλιστικό σφρίγος, προσφέροντας μια τολμηρή οπτική για τον εθισμό και την σημασία της οικογένειας μέσα από μια έντιμη και μετρημένη ματιά. Το Βραβείο Χρυσή Αθηνά για το Καλύτερο Ντοκιμαντέρ απονέμεται στην ταινία “Petit Samedi” της Paloma Sermon-Daï».
-Ειδική Μνεία στο ντοκιμαντέρ «Με έναν ψίθυρο» των Πατρίσια Πέρεζ Φερνάντεζ και Χάιντι Χασάν. Με τα λόγια της κριτικής επιτροπής: «Για μια συγκινητική και ποιητική ταινία συνεργασίας που ξεπερνά χωρικά και χρονικά σύνορα και συνδέει το προσωπικό με το πολιτικό σε ένα αριστουργηματικό μοντάζ, παραμένοντας ταυτόχρονα ένας εσωτερικός στοχασμός σχετικά με την εξορία και την γυναικεία εμπειρία στην ζωή και τον κινηματογράφο, η επιτροπή απονέμει ειδική μνεία στο “Με Έναν Ψίθυρο” των Πατρίσια Πέρεζ Φερνάντεζ και Χάιντι Χασαν».
Τα βραβεία των ελληνικών ταινιών μικρού μήκους
-Βραβείο Χρυσή Αθηνά Καλύτερης Ταινίας: «Το τέλος του πόνου (Μία Πρόταση)» της Ζακλίν Λέντζου.
-Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής Αργυρή Αθηνά: «Goads» της Ίριδας Μπαγλανέα.
-Βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας στην Θέλγια Πετράκη για την ταινία «Bella»
-Βραβείο Καλύτερου Σεναρίου στον Χάρη Ραφτογιάννη για την ταινία «Πρώτος Έρωτας».
-Βραβείο Καλύτερης Ανδρικής Ερμηνείας: Παύλος Ιορδανόπουλος στο «Το Νόημα του Αυγούστου» του Μάνου Παπαδάκη.
-Βραβείο Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας: Έλενα Τοπαλίδου στην ταινία «Bella» της Θέλγιας Πετράκη.
-Ειδική Μνεία δόθηκε στις Σάντρα Αμπουλγκανάμ και Ναταλία Σουιφτ για την ταινία «Οταν γελάω κλείνουν τα μάτια μου» του Ντάνιελ Μπόλντα.
-Ειδική Μνεία δόθηκε στον Κωστή Κορωναίο για την ερμηνεία του στην ταινία «Πρώτος έρωτας» του Χάρη Ραφτογιάννη.
-Ειδική Μνεια δόθηκε στον Γιάννη Καραμπάτσο για την Διεύθυνση Φωτογραφίας στην ταινία «Mare Nostrum» του Δημήτρη Αναγνώστου.