Ο Άντριου Νίκολ, που σκηνοθέτησε και έγραψε το «Gattaca» και συνέλαβε την ιστορία του «The Truman Show» (που του χάρισε υποψηφιότητα για Όσκαρ Σεναρίου), επιστρέφει με μια ιστορία που διαδραματίζεται στο προσεχές μέλλον, αντλώντας έμπνευση από το παρόν. Πιστός στα θέματα που θέτουν ερωτήματα για τις ηθικές επιπλοκές της χρήσης της τεχνολογίας, ο δημιουργός εξερευνά τον ρόλο της πληροφορίας και την έλλειψη ιδιωτικότητας στην εποχή των social media, του σκανδάλου Σνόουντεν και του WikiLeaks.
Στο φιλόδοξο αυτό φιλμ νουάρ επιστημονικής φαντασίας, πρωταγωνιστεί ο Κλάιβ Όουεν («Εξ Επαφής», «Τα Παιδιά των Ανθρώπων») και η Αμάντα Σέιφριντ («Mamma Mia! Η ταινία», «Οι Άθλιοι»).
Επίκαιρες πηγές έμπνευσης
Στις 15 Ιουνίου του 2013, ο Γκλεν Γκρίνγουολντ, διεθνώς αναγνωρισμένος και διακεκριμένος πολιτικός συντάκτης της The Guardian, δημοσίευσε μια σειρά από εκθέσεις βασισμένες στις αποκαλύψεις του Έντουαρντ Σνόουντεν, πρώην υπαλλήλου της NSA (Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας). Έτσι ξεκίνησε ένα από τα μεγαλύτερα πολιτικά σκάνδαλα της δεκαετίας, ενώ ο Σνόουντεν συνέχιζε να διοχετεύει στον Τύπο σχεδόν 10.000 απόρρητα έγγραφα που αποκάλυπταν πληροφορίες σχετικά με τα πρoγράμματα μαζικής παρακολούθησης που εφαρμόζει η αμερικανική κυβέρνηση, σε συνεργασία με διεθνείς παράγοντες. Ενώ η ιστορία αυτή κυριάρχησε στις ειδήσεις εκείνη τη χρονιά, λίγα άλλαξαν και η δημόσια κατακραυγή αποσιωπήθηκε.
Το 2016, ο 21χρονος Ρώσος φωτογράφος Ίγκορ Τσβέτκοβ έκανε ένα κοινωνικό πείραμα για ένα έργο με τίτλο «Your Face Is Big Data». Ο φωτογράφος πέρασε 6 εβδομάδες τραβώντας φωτογραφίες εκατό αγνώστων στο μετρό της Αγίας Πετρούπολης, πριν χρησιμοποιήσει μια εφαρμογή αναγνώρισης προσώπων, για να εντοπίσει τα προφίλ τους ανάμεσα στα 55 εκατομμύρια χρηστών στο μεγαλύτερο μέσο κοινωνικής δικτύωσης της Ρωσίας. Μέσα από το λογισμικό της αναγνώρισης προσώπου, ο φωτογράφος μπόρεσε χωρίς κόπο να αναγνωρίσει και να εντοπίσει το 70% των επιβατών που φωτογράφησε εν αγνοία τους.
Ο προφητικός δημιουργός Άντριου Νίκολ έχει ασχοληθεί ήδη από το 1997 με θέματα της τεχνολογίας και των επιπτώσεών της στην ανθρώπινη ζωή. Ξεκίνησε με το ντεμπούτο του, που έκλεψε τις εντυπώσεις κοινού και κριτικών, το καταπληκτικό «Gattaca». Πολύ σύντομα ακολούθησε το βραβευμένο με Όσκαρ σενάριό του για το «The Truman Show», καθώς και τα «Lord of War», «In Time» και «Good Kill». Όλα ανεξαιρέτως έθεταν ερωτήματα για τις ηθικές επιπτώσεις της τεχνολογικής ανάπτυξης.
Το τέλος της ιδιωτικής ζωής
Το «Anon» διηγείται την ιστορία του Σαλ Φρίλαντ, ενός αστυνομικού που πρέπει να λύσει μια σειρά δολοφονιών που μοιάζουν να συνδέονται. Στην προσπάθειά του να ρίξει φως, πέφτει πάνω σε μια νεαρή γυναίκα, η οποία δεν έχει κανένα ψηφιακό αποτύπωμα και άρα είναι αόρατη στο σύστημα. Η μυστηριώδης γυναίκα γνωστή ως The Girl, δεν έχει ταυτότητα, ιστορία ή οποιοδήποτε αρχείο. Ο Σαλ πρέπει να την εντοπίσει πριν γίνει ο ίδιος το επόμενο θύμα.
Στην ταινία, ο Νίκολ θέτει ερωτήματα για το τέλος της ιδιωτικής ζωής, που η κοινωνία μας μοιάζει να μη θέτει πια. Το ενδιαφέρον στοιχείο της δημιουργίας του είναι ότι δεν το κάνει μέσα από ένα ντοκιμαντέρ, αλλά με ένα θρίλερ που ικανοποιεί το κοινό με όλα τα στοιχεία του είδους, από τον φωτισμό μέχρι τον αντιήρωα, που δεν μπορεί να μην αποπλανηθεί από τη μοιραία γυναίκα.
Το μυαλό του δημιουργού μοιάζει να πηγαίνει ένα βήμα πιο μπροστά και έτσι αναρωτιέται, πόση ακόμα ιδιωτικότητα θα παραχωρήσουμε και με ποιο κόστος;
ΙNFO
Προβάλλεται από 3/5/18
Είδος: Επιστημονική φαντασία / Αστυνομικό φιλμ νουάρ
Σκηνοθεσία: Άντριου Νίκολ
Παίζουν: Κλάιβ Όουεν, Αμάντα Σέιφριντ, Κολμ Φιόρε, Μαρκ Ο’ Μπράιαν, Σόνια Γουάλγκερ, Ίντο Γκόλντμπεργκ
Διάρκεια: 99′
Διανομή: TANWEER