Γράφει ο Τάσος Μεργιάννης – Από την έντυπη έκδοση της Καθημερινής Αμαρυσίας – φύλλο Πεντέλης – Μελισσίων – Βριλησσίων – 13/07/2023
Στη μακρά προεκλογική περίοδο εν όψει βουλευτικών εκλογών που βιώσαμε πρόσφατα, σημαντικό (αν όχι κυρίαρχο) ρόλο στη προεκλογική καμπάνια των κομμάτων διαδραμάτισαν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης -κοινώς τα social media.
Και πως θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά σε μια εκλογική αναμέτρηση που απέδειξε ότι οι όροι του παιχνιδιού αλλάζουν με φρενήρεις ρυθμούς και στην οποία δικαίωμα ψήφου είχαν και οι 17άρηδες οι οποίοι αρέσκονται στις κοινωνικές πλατφόρμες και ειδικότερα στο Tik-Tok.
Για όσους δεν γνωρίζουν, το TikTok που αποτελεί αυτή τη στιγμή την πιο δημοφιλή πλατφόρμα παγκοσμίως φαίνεται πως έχει πάρει τα ηνία και οδηγεί την κούρσα στη μάχη για την επικράτηση μεταξύ των πολιτικών υποψηφίων. Έχει ξεπεράσει σίγουρα τον Τύπο, την τηλεόραση αλλά και κάθε άλλο μέσο κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, Twitter) με τα πολιτικά πρόσωπα να το επιλέγουν εύλογα για να προωθήσουν τα μηνύματα που θέλουν σε «πυκνό» χρόνο, καθώς τα βίντεο δεν ξεπερνούν σε διάρκεια τα λίγα δευτερόλεπτα.
Η δύναμη των social media στην εποχή μας έγκειται στο γεγονός ότι έχουν την ικανότητα να δημιουργήσουν πρόσωπα προσιτά στο ευρύ κοινό φέρνοντας τα σε ένα επίπεδο πιο κοντά σε αυτό του «πόπολου» και δίνοντας την εντύπωση πως και οι πολιτικοί ηγέτες είναι άνθρωποι σαν εμάς. Δηλαδή, με ενδιαφέροντα, ανάγκες και απλές χαλαρές στιγμές στην καθημερινότητά τους .
Και τι δεν είδαμε, λοιπόν στο Tik-Τοκ … Τον Κυριάκο Μητσοτάκη σε backstage αποσπάσματα από την προεκλογική του περιοδεία να κάνει χιούμορ τονίζοντας ότι θα μεταβεί από τη Μυτιλήνη στη… Λέσβο πικάροντας με αυτόν τον τρόπο τον πολιτικό του αντίπαλο Αλέξη Τσίπρα. Είδαμε, ακόμα τον τελευταίο να αστειεύεται με αυτοσχέδια συνθήματα του στυλ «καλύτερα σφηνάκι παρά τον Μητσοτάκη» ή αποκαλώντας «σούπα» το τηλεπτικό debate της 10ης Μαϊου.
Από κάποιο σημείο και μετά, τουλάχιστον στο μυαλό των νέων ψηφοφόρων το ρολόι που μέτραγε αντίστροφα προς τις διπλές κάλπες δεν έκανε τικ-τακ, αλλά Tik-Τοκ!
Εν όψει των αυτοδιοικητικών εκλογών του Οκτωβρίου, κι ενώ η προεκλογική περίοδος μοιάζει να «ζεσταίνεται» για τα καλά, οι υποψήφιοι προσπαθούν να συντονίσουν τον βηματισμό τους με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Μόνο που τις περισσότερες φορές το αποτέλεσμα δεν τους δικαιώνει- και κάπου εδώ στη δημόσια κουβέντα μπαίνει ο πρακτικός και άκρως ωφέλιμος ρόλος ενός επικοινωνιολόγου σε μια προεκλογική καμπάνια.
Στη γειτονιά μας, οι υποψήφιοι δήμαρχοι δεν φαίνεται να προτιμούν τα social για να περάσουν το μήνυμά τους με σύμμαχο το χιούμορ. Μοναδική εξαίρεση το έξυπνο βίντεο που γύρισε ο υποψήφιος δήμαρχος Βριλησσίων Αργύρης Ντινόπουλος στην πλατεία Αναλήψεως για να ενημερώσει για την προεκλογική ομιλία του που πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη Κυριακή στον ίδιο χώρο (ρεπορτάζ στο παρόν φύλλο).
Ευχόμαστε το παράδειγμά του να ακολουθήσουν και άλλοι αιρετοί, ώστε να μπορέσουν να κινητοποιήσουν τους εκπροσώπους της Gen Z (νέοι έως 26 ετών) όχι μόνο να μπουν στα ψηφοδέλτιά των υποψηφίων δημάρχων προκειμένου να συμπληρωθεί ο απαιτούμενος από τον νόμο αριθμός υποψηφίων δημοτικών συμβούλων, αλλά και να ασχοληθούν με αυτό που αποκαλείται Αυτοδιοίκηση.
Δηλαδή, με τη γειτονιά τους και τα προβλήματά της. Ουσιαστικά με την καθημερινότητά τους, με την ίδια τους τη ζωή…