Σχεδόν δύο χρόνια κράτησε η κυοφορία του νέου εξεταστικού συστήματος για το Λύκειο και την εισαγωγή σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ.
Η ελεύθερη πρόσβαση, την οποία είχε υποσχεθεί προεκλογικά η κυβέρνηση, ωστόσο, δεν αποτυπώνεται στις τελικές προτάσεις του Υπουργείου Παιδείας, οι οποίες ήδη προκαλούν αντιδράσεις. Κεντρική ιδέα είναι η μείωση των μαθημάτων γενικής παιδείας, η αλλαγή στον τρόπο κτήσης του απολυτηρίου και η καθιέρωση των «Ομάδων Προσανατολισμού» για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση – θυμίζοντας κάτι από τις «δέσμες» της δεκαετίας του ‘80.
Επίσης, το νέο σύστημα θα καθιερώσει 14χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση, συμπεριλαμβάνοντας και τα δύο χρόνια της προσχολικής. Μολαταύτα, για μια ακόμη φορά οι αλλαγές αφορούν την κορυφή της πυραμίδας -δηλαδή το Λύκειο- κι όχι τη βάση, όπως θα έπρεπε, για να μπουν γερά θεμέλια.