Συνεχίζονται οι ενστάσεις για το θερινό πρόγραμμα «Παίζω & Δημιουργώ 2025» του Δήμου Αγίας Παρασκευής, με τον Σύλλογο Φίλων Παιδιών, Εφήβων, Ενηλίκων ΑμεΑ και όλων των παιδιών «Εθελοντούμε» να παρεμβαίνει εκ νέου. Μετά τη σχετική συζήτηση του θέματος στο Δημοτικό Συμβούλιο της Τετάρτης 30 Απριλίου, ο πρόεδρος του φορέα Παρασκευάς Λειβαδάρος ανέφερε σε κείμενό του:
«Προς: Δημοτικό Συμβούλιο Δημαρχίας Αγίας Παρασκευής
Τον Πρόεδρο και τα Μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου
Θέμα: Ενστάσεις σχετικά με το πρόγραμμα «Παίζω & Δημιουργώ», μετά την παρακολούθηση του Δημοτικού Συμβουλίου
Αγαπητά μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου,
Να ενημερώσουμε τον Αντιδήμαρχο Παιδείας του Δήμου Αγίας Παρασκευής ότι δεν υπάρχουν «ειδικά παιδιά» και ότι ο όρος αυτός έχει αντικατασταθεί νομικά από το 2001 με τον όρο «Άτομα με αναπηρίες».
Ο όρος «ειδικά παιδιά» αναπαράγει στερεότυπα και κοινωνικό στίγμα, τα οποία δεν έχουν θέση σε μια κοινωνία που αγωνίζεται για αποδοχή, σεβασμό και ισότητα και επίσης είναι κακοποιητικός λόγος στον δημόσιο λόγο.
Σε μια εποχή που:
– Μιλάμε για δικαιώματα, συμπερίληψη και ίσες ευκαιρίες.
– Προσπαθούμε να αποδομίσουμε τις λέξεις και τις συμπεριφορές που πληγώνουν.
– Προστατεύουμε τη διαφορετικότητα και στηρίζουμε τη συμπερίληψη κάθε ανθρώπου.
Είναι αδιανόητο να χρησιμοποιούνται όροι υποτιμητικοί.
Τώρα, όσον αφορά το πρόγραμμα «Παίζω & Δημιουργώ»:
Η επιλογή του κέντρου εφαρμογής (το κοντινότερο στον τόπο κατοικίας ή αυτό που προκρίνεται στην εισήγηση) θα πρέπει πάντα να γίνεται από τους γονείς, που γνωρίζουν καλύτερα τα παιδιά τους.
Για την ημερολογιακή διάρκεια και το ωράριο, επειδή κάθε παιδί με αναπηρία έχει διαφορετικές ικανότητες και κάθε αναπηρία είναι διαφορετική, ιδανικά και σύμφωνα με τις αρχές της συμπερίληψης και της ισότητας, η επιλογή θα πρέπει πάντα να γίνεται από τους γονείς.
Σε κάποιο σημείο, ο Αντιδήμαρχος Παιδείας αναφέρεται στα «ειδικά σχολεία». Πρέπει να τον ενημερώσουμε ότι:
Τα ειδικά σχολεία είναι δομές αποκλεισμού. Όχι επειδή λείπει η προσπάθεια των εκπαιδευτικών εντός αυτών, αλλά επειδή το σύστημα αυτό έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να κρατάει χωριστά τους μαθητές. Έχουν δημιουργηθεί «για λίγα παιδιά», τα οποία άλλοι αποφασίζουν σχετικά με τον τρόπο κοινωνικοποίησης και μόρφωσής τους, χώρια από τα «κανονικά παιδιά». Γι’ αυτό και σχεδιάζεται η κατάργησή τους το 2030.
Μια «πετυχημένη» και συμπεριληπτική δημόσια παροχή προς τα παιδιά είναι αυτή στην οποία κανένα παιδί δεν θα επιστρέψει σπίτι κλαίγοντας επειδή δεν μπορεί να παίξει ελεύθερα το καλοκαίρι με τον καλύτερό του φίλο ή φίλη στο σχολείο του. Γιατί αυτό—στο μυαλό κάποιων—ανήκει στην ομάδα Β και ο φίλος του στην ομάδα Α!
Δεν ζητάμε ρομαντικοποίηση ούτε φιλανθρωπία 🕊️. Ζητάμε δικαιοσύνη ⚖️, ρεαλισμό 💡 και ισοτιμία ✊.
Συνοψίζοντας, η εισήγηση που έφερε στην 12η τακτική συνεδρίαση του δήμου καταπατά τα παρακάτω:
ΣΥΝΤΑΓΜΑ & ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ
Το Σύνταγμα της Ελλάδας (άρθρο 21, παράγραφος 6) ορίζει ότι «τα άτομα με αναπηρία έχουν δικαίωμα να απολαμβάνουν μέτρα που εξασφαλίζουν την αυτονομία, την επαγγελματική ένταξη και τη συμμετοχή τους στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της Χώρας».
Ο Νόμος 4074/2012, που κυρώνει τη Σύμβαση του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία (CRPD), ορίζει ότι τα παιδιά με αναπηρία έχουν ίσα δικαιώματα στην εκπαίδευση, την ψυχαγωγία και την κοινωνική ένταξη. Ο διαχωρισμός τους από τα άλλα παιδιά αντιβαίνει στις αρχές της Σύμβασης.
Ο Νόμος 4488/2017 ενσωματώνει τις αρχές της CRPD στο ελληνικό δίκαιο και προβλέπει την πλήρη προσβασιμότητα των δημόσιων χώρων, συμπεριλαμβανομένων των παιδικών χαρών.
ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΨΗΣ & ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗ
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Στρατηγική για την Αναπηρία 2021-2030, η προσβασιμότητα είναι κεντρικό ζήτημα για τη συμμετοχή των ατόμων με αναπηρία στην κοινωνική ζωή.
Ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ) και η UNICEF υποστηρίζουν την ένταξη παιδιών με αναπηρία σε κοινόχρηστους χώρους παιχνιδιού, καθώς αυτή ενισχύει την κοινωνικοποίηση, την ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων και την αποδοχή της διαφορετικότητας από μικρή ηλικία».