Η απογραφή του 2011 αλλάζει σημαντικά τα δεδομένα, τόσο σε όρους αντιπροσώπευσης όσο και σε όρους πόρων για τις περιφέρειες της χώρας. Η κοινοβουλευτική εκπροσώπηση μιας περιφέρειας, αλλά και οι πόροι που δικαιούται από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (ΚΑΠ) εξαρτώνται από τον πληθυσμό. Αυτό το στοιχείο θα επικαιροποιηθεί με τα στοιχεία που προκύπτουν από τη νέα απογραφή του 2011, που έγινε πέρυσι τέτοια εποχή και θα πρέπει να έχει δημοσιοποιηθεί το αργότερο έως τις 24 Μάιου 2012.
Του Γιώργου Παπακωνσταντίνου, υπουργού ΠΕΚΑ και υποψήφιου βουλευτή του ΠΑΣΟΚ στην Αττική
Με τη δημοσιοποίηση των στοιχείων νόμιμου πληθυσμού θα πρέπει να γίνει άμεσα και η έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος που αναπροσαρμόζει την αντιπροσώπευση των περιφερειών στο Ελληνικό Κοινοβούλιο. Όμως, παρά το γεγονός ότι η απογραφή έχει ολοκληρωθεί, οι ευσπευμένες εκλογές του 2012 διεξάγονται με βάση την απογραφή του 2001!
Στη δεκαετία που έχει μεσολαβήσει ο μόνιμος πληθυσμός της Περιφέρειας Αττικής -με βάση τα προσωρινά στοιχεία της απογραφής του 2011- έχει αυξηθεί κατά περίπου 24% έχοντας πλέον ξεπεράσει τoυς 660.000 κατοίκους από 535.000 το 2001. Σε όρους αντιπροσώπευσης αυτό σημαίνει για τη Αττική ισχυρότερη φωνή στη Βουλή των Ελλήνων, καθώς οι βουλευτές της Περιφέρειας θα πρέπει να αυξηθούν από τους 12 που είναι σήμερα, σε 15 με 16 -στοιχείο που προφανώς θα οριστικοποιηθεί με την επίσημη δημοσιοποίηση των στοιχείων νόμιμου πληθυσμού.
Με απλά λόγια, η διεξαγωγή των εκλογών με την παλιά απογραφή σημαίνει διαστρέβλωση της εκπροσώπησης των Περιφερειών σε όρους πληθυσμού και κατά συνέπεια αποτελεί διαστρέβλωση και της αντιπροσώπευσής τους στο Κοινοβούλιο. Και όλα αυτά δυστυχώς για λιγότερο από τρεις εβδομάδες διαφορά από τη δημοσιοποίηση των νέων δημογραφικών δεδομένων της απογραφής του 2011.
Η διαστρέβλωση αυτή περνάει και στην κατανομή των πόρων που δικαιούνται οι τοπικές αυτοδιοικήσεις από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους. Η αύξηση του πληθυσμού της περιφέρειας θα έπρεπε να μεταφράζεται σε αύξηση των οικονομικών πόρων για τους Δήμους της Αττικής. Οι Πόροι έχουν μειωθεί σημαντικά σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, καθώς η ανάγκη για συγκράτηση των δημοσίων δαπανών, τους έχει μειώσει σημαντικά. Μέσα σε αυτή την αναγκαιότητα περιορισμού των δαπανών, αυτό που στοιχειωδώς οφείλουμε να διαφυλάξουμε είναι τη δικαιοσύνη στην κατανομή τους.
Και η περιφέρεια Αττικής αυτή τη στιγμή αδικείται. Οι δήμοι της Αττικής, αυτή τη στιγμή, λαμβάνουν πόρους με βάση τον πληθυσμό του 2001. Ακόμη κι αν δεν είχε υπάρξει η εθνική αναγκαιότητα της περικοπής των δαπανών οι πόροι που σήμερα λαμβάνει η Αττική ως ποσοστό των διαθέσιμών πόρων, ήδη υπολείπονται σημαντικά από αυτό που του αναλογεί για να χρηματοδοτήσουν τις απαραίτητες υπηρεσίες προς τους πολίτες.
Συνολικά οι Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι, προς όλους τους ΟΤΑ, με βάση τους αντίστοιχους προϋπολογισμούς, ήταν 3,5 δις ευρώ το 2011 και 2,4 δις ευρώ το 2012. Η μείωση των ΚΑΠ είναι της τάξεως του 30%. Το ποσό που αναλογεί από αυτούς τους πόρους στους δήμους της Αττικής προφανώς επηρεάζεται από την αναλογία τους στον πληθυσμό της χώρας. Με βάση την απογραφή του 2001 που ακόμη χρησιμοποιείται το σύνολο των Δήμων στην εκλογική Περιφέρεια Αττικής αντιπροσώπευε λιγότερο από το 5% του πληθυσμού της χώρας. Σε ευθεία αναλογία με τον πληθυσμό αυτό μεταφράζεται σε ΚΑΠ της τάξεως των 118 εκατ. ευρώ για όλο το έτος. Σήμερα, όμως η Αττική αντιπροσωπεύει πάνω από το 6%, σχεδόν 6,2% του συνολικού πληθυσμού της Ελλάδας. Τη στιγμή που ο πληθυσμός της χώρας έχει οριακά μειωθεί αυτό μεταφράζεται σε ανάγκη αύξησης των πόρων που αναλογούν στην Αττική κατά τουλάχιστον 25% ή κατά τουλάχιστον 30 εκατ. ευρώ.
Η αύξηση των ΚΑΠ με βάση την νέα απογραφή του πληθυσμού είναι στόχος άμεσης προτεραιότητας, που θα πρέπει να διεκδικήσουμε με την οριστική ανακοίνωση των νέων δημογραφικών δεδομένων.