Mε αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ελευθερίας του Τύπου, στις 3 Μαΐου, η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης διοργάνωσε ημερίδα με αντικείμενο τις σύγχρονες εξελίξεις στον τομέα της Ενημέρωσης αλλά και την έννοια της τοπικότητας στον τομέα της Επικοινωνίας.
Η συζήτηση έγινε δημόσια -αναμεταδιδόταν ζωντανά από το site του Αθηναϊκού – Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων- και οι καλεσμένοι ομιλητές προέρχονταν από τον δημοσιογραφικό, τον πολιτικό χώρο αλλά και τον χώρο της επικοινωνίας και της σύγχρονης τεχνολογίας. Την ημερίδα χαιρέτισαν ο γενικός γραμματέας Μέσων Ενημέρωσης Γιάννης Παναγιωτόπουλος, ο οποίος είχε και την πρωτοβουλία της διοργάνωσης, η πρόεδρος του Δ.Σ. της ΕΣΗΕΑ Μαρία Αντωνιάδου και γενικός γραμματέας του Δ.Σ. της ΠΟΕΣΥ, Δημήτρης Κουμπιάς.
Διαδίκτυο και «παραδοσιακά» ΜΜΕ
Η συζήτηση ξεκίνησε με την υπενθύμιση ότι «η δημοσίευση είναι η ψυχή της δικαιοσύνης», της αξιωματικής αυτής πρότασης που αποδίδεται στον Ελβετό φιλέλληνα Iωάννη-Ιάκωβο Mάγερ, ο οποίος εγκαινίασε τη νεοελληνική δημοσιογραφία εκδίδοντας τα «Ελληνικά Χρονικά» στο Μεσολόγγι το 1824 και του οποίου η ρήση κοσμεί την αίθουσα συνελεύσεων της Ένωσης Συντακτών. «Όσοι γράφουν στο διαδίκτυο μπορούν πλέον να θεωρούνται δημοσιογράφοι», είπε ο κ. Κουμπιάς και η κουβέντα έφερε στο τραπέζι πολλά θέματα που απασχολούν όλους όσοι ασχολούνται με το γράψιμο και τη δημοσίευση. Η συμμετοχική δημοσιογραφία, οι πολίτες που έχουν πια τη δυνατότητα να γράφουν και να δημοσιεύουν δηλαδή, εγείρει ζητήματα δεοντολογίας, κινδύνου αλλά και χρησιμότητας. Όλοι συμφώνησαν ότι αυτό είναι σαφώς αναγκαίο, στις τοπικές κοινωνίες ειδικά, όπου τα Μέσα κοινωνικής δικτύωσης βοηθούν στην επικοινωνία μεταξύ πολιτών και Δήμου. «Και μπορεί τα Μέσα να έχουν κερδίσει τελικά στον ανταγωνισμό», συνέχισε ο γ.γ. της ΠΟΕΣΥ, «αλλά δυστυχώς αντιμετωπίζουν την κρίση περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον! Η μείωση της κρατικής διαφήμισης αλλά και η κατάργηση των ισολογισμών οδηγούν στον αφανισμό των τοπικών Μέσων. Αυτό είναι δυστύχημα ειδικά για εκείνους που κάνουν πολύ σοβαρή δουλειά -γιατί πρέπει να πούμε ότι υπήρχαν και εκείνοι που άνοιγαν μια εφημερίδα μόνο και μόνο για να παίρνουν διαφημίσεις και λεφτά».
Ο δημοσιογράφος και υποψήφιος ευρωβουλευτής με την ΕΛΙΑ, Παντελής Καψής, επισήμανε την άρρητη συμφωνία, το συμβόλαιο που έχει κάθε Μέσον με τον αναγνώστη. «Δεν πρέπει να το αναιρούμε, αυτό είναι η επιτυχία. Οι εποχές αλλάζουν, αλλάζουν και οι αναγνώστες, ο λόγος ύπαρξης ενός Μέσου είναι οι αναγνώστες, ακόμη και στο ίντερνετ. Η επανάσταση πια είναι το να κάνεις καλά τη δουλειά σου.
Όσον αφορά τις τοπικές εφημερίδες, το μείζον είναι να γίνουν αυτοσυντηρούμενες, να μην περιμένουν από το κράτος».
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας παροχής υπηρεσιών επικοινωνίας Communication Effect, Στάθης Χαϊκάλης, μίλησε για τη διαπίστωση ότι σήμερα, κάποιος που έχει ένα προφίλ στο facebook και δέκα φίλους, είναι «εκδότης». «Ο καθένας είναι τώρα πια ένας Media Company, μια εταιρεία ΜΜΕ. Το θέμα είναι πώς χρησιμοποιούμε τα νέα Μέσα, τα social Media. Για παράδειγμα, έχοντας στα χέρια σου αυτή τη δύναμη, αντί να τρολάρεις έναν πολιτικό, μπορείς να επιλέξεις να διαφημίσεις τη χώρα σου. Είναι λοιπόν μια ευκαιρία να ενισχύσουμε τις ελληνικές υποθέσεις με το ίντερνετ. Μια τοπική αξία μπορεί να γίνει οικουμενική επιτυχία! Ένα γνωστό παράδειγμα είναι αυτό του εθνικού μας προϊόντος, του λαδιού, το οποίο κάποιοι πολύ έξυπνα διαφήμισαν κι εξήγαγαν ως την απόλυτη υπερτροφή. Η χώρα μας βγήκε κερδισμένη», ανέφερε.