Σε χαμηλά επίπεδα κινείται η αγοραστική κίνηση στη Νέα Ερυθραία, με τους καταστηματάρχες να δηλώνουν ότι αναγκάστηκαν να μειώσουν κατά 50% τις τιμές στα προϊόντα τους από τις πρώτες μέρες των εκπτώσεων, με στόχο να προσελκύσουν πελάτες. Ο πρόεδρος του Συλλόγου Επαγγελματιών, Βιοτεχνών και Εμπόρων Νέας Ερυθραίας ∆ημήτρης Φαφαλιός (στη φωτογραφία) υποστηρίζει, μιλώντας στην «Α», ότι με την έναρξη των εκπτώσεων η κατάσταση βελτιώθηκε κάπως, ωστόσο «το μεγάλο χτύπημα είχε έρθει ήδη από την περίοδο των εορτών».
Πάντως, οι έμποροι και οι καταστηματάρχες αναφέρουν ομόφωνα ότι οι εκπτώσεις φέτος ξεκίνησαν πολύ νωρίτερα από άλλες χρονιές, καθώς όπως αναφέρει η κ. Γεωργία Θεοχάρη, ιδιοκτήτρια καταστήματος με τσάντες, «ξεκινήσαμε τον ∆εκέμβρη με 30% έκπτωση στο εμπόρευμα για να φτάσουμε σε 50% την πρώτη μέρα της επίσημης έναρξης των εκπτώσεων». Παρ’ όλα τα κίνητρα που προσπαθούν να δώσουν στους πελάτες οι καταστηματάρχες, πάντως, ο κ. Φαφαλιός δηλώνει επιφυλακτικός: «Οι εκπτώσεις έχουν χάσει πλέον τον χαρακτήρα τους, αφενός επειδή διαρκούν 50 μέρες και όχι 20, αφετέρου επειδή αποτελούν την τελευταία ελπίδα για να καλύψουν οι έμποροι το έλλειμμα των προηγούμενων μηνών».
«Χαμένη» πελατεία
Στην πλειονότητά τους οι καταστηματάρχες της Ν. Ερυθραίας υποστηρίζουν ότι η αγορά είναι γενικά πεσμένη, εντούτοις υπάρχουν διαφορετικές απόψεις σχετικά με την αιτιολόγηση της ύφεσης. Η κ. Θεοχάρη, θεωρεί ότι τα ΜΜΕ έχουν δημιουργήσει κλίμα ανασφάλειας στους καταναλωτές, οι οποίοι φοβούνται να πραγματοποιήσουν οποιαδήποτε αγορά, ενώ δεν υπάρχει δυσμενής αλλαγή στους μισθούς των Ελλήνων. Επίσης, υποστηρίζει ότι η πελατεία έχει ελαττωθεί σημαντικά εξαιτίας της ανάπτυξης τοπικών αγορών στους όμορους δήμους, όπως της Άνοιξης και του Αγίου Στεφάνου και δηλώνει χαρακτηριστικά: «Έχουμε χάσει πλέον την πελατεία του Σαββάτου, ενώ παλαιότερα ήταν η πιο κερδοφόρα ημέρα της εβδομάδας».
Φταίνε τα υπερ-κέντρα;
Σε ερώτηση της «Α» σχετικά με την επιρροή των μεγάλων εμπορικών κέντρων του Αμαρουσίου στην τοπική αγορά της πόλης, η γνώμη των εμπόρων διχάζεται. Η κ. Θεοχάρη υποστηρίζει ότι έχουν πάρει ένα σημαντικό κομμάτι της δουλειάς τους, καθώς τα εν λόγω καταστήματα βρίσκονται σε κλειστό χώρο και προστατεύουν τους καταναλωτές από τις καιρικές συνθήκες, αλλά και επειδή διαθέτουν μεγάλους χώρους στάθμευσης. Μεγάλη αλλαγή, όμως, έχει εντοπιστεί και ως προς την ηλικία του αγοραστικού κοινού, εφόσον όπως υποστηρίζει «ο νέος κόσμος στρέφεται στα μεγάλα εμπορικά κέντρα, τα οποία συνδυάζουν τις αγορές με την ψυχαγωγία».
Η κρίση παντού είναι ίδια
Από την άλλη, η κ. Αναστασία Κόκκαλη, ιδιοκτήτρια καταστήματος γυναικείας ένδυσης και η κ. Μαρία, υπάλληλος σε κατάστημα ρούχων και αξεσουάρ, επισημαίνουν ότι η πτώση της αγοραστικής κίνησης δεν σχετίζεται άμεσα με την ανάπτυξη των μεγάλων εμπορικών κέντρων στα Βόρεια Προάστια, αλλά με τη γενικότερη οικονομική κρίση. Μάλιστα, η κ. Κόκκαλη επισημαίνει ότι τα καταστήματα, τα οποία έχουν ακριβά προϊόντα και υψηλές τιμές, παραμένουν άδεια και στα εμπορικά κέντρα. Εξάλλου, υποστηρίζει ότι η προσωπική εξυπηρέτηση από τον πωλητή αποτελεί μεγάλο πλεονέκτημα στα καταστήματα της τοπικής αγοράς και οι καταναλωτές το λαμβάνουν σοβαρά υπόψη τους.
Τέλος, η κ. Χατζηθωμά, η οποία διατηρεί κατάστημα με είδη σπιτιού πάνω από 15 χρόνια, υποστηρίζει ότι «ο πελάτης δεν ήταν ποτέ σταθερός», δίχως να υιοθετεί τις ανησυχίες περί εμπορικής κρίσης, καθώς, όπως υποστηρίζει, «ακούγονται πολλές υπερβολές σχετικά με την πτώση της αγοράς».
Αμάλθεια Καραλή