Δεν επιβεβαιώθηκαν οι πολύ απαισιόδοξες εκτιμήσεις του εμπορικού κόσμου του Αμαρουσίου, καθώς η αγορά κινήθηκε καλύτερα του αναμενομένου στην αυγουστιάτικη περίοδο των εκπτώσεων.
Ρεπορτάζ: Γιάννης Μπεθάνης
Αν και δεν έλειψαν εκείνοι που δήλωσαν δυσαρεστημένοι από την κίνηση κατά την περίοδο των εκπτώσεων, η συζήτησή μας με αρκετούς εμπόρους φανέρωσε ότι η κινδυνολογία και οι ανησυχητικές προβλέψεις σχετικά με την οικονομική κρίση που χτυπάει τα πορτοφόλια του καταναλωτικού κοινού επαληθεύτηκε σε μικρότερο βαθμό απ’ ό,τι αρχικά εκτιμήθηκε. Κι όλα αυτά σε μια περίοδο όπου οι περισσότεροι είχαν φύγει εκτός Αθηνών για τις καλοκαιρινές τους διακοπές.
Πολλά «λουκέτα»
Αυτό που μας έκανε, όμως, αλγεινή εντύπωση από την προσεκτική περιήγησή μας στο κέντρο του Αμαρουσίου, ήταν τα αρκετά, για τα δεδομένα της περιοχής, «λουκέτα». Κι αυτό, αν μη τι άλλο, είναι ενδεικτικό των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι μικρομεσαίοι έμποροι, οι οποίοι αποτελούν ένα από τα κοινωνικά στρώματα που δέχεται έντονα τις πιέσεις της οικονομικής κρίσης των ημερών μας.
Πρέπει, ωστόσο, να σημειωθούν και οι φωνές διαμαρτυρίας από μερίδα εμπόρων, οι οποίοι θεωρούν ότι πλήττονται από το κινέζικο εμπόριο που ευδοκιμεί, πλέον, και στο κέντρο του Αμαρουσίου, αλλά και από τους πλανόδιους μικροπωλητές, οι περισσότεροι εκ των οποίων δεν έχουν την σχετική άδεια.
Ελπίδες από τα έργα
Τέλος, οφείλουμε να σταθούμε και στις υψηλές προσδοκίες των καταστηματαρχών από τα έργα ανακατασκευής της Βασ. Σοφίας, της Θησέως και των άλλων δρόμων του κέντρου, θεωρώντας ότι η καλύτερη δυνατή εικόνα τους θα αποτελέσει «σύμμαχό» τους για την προσέλκυση των πελατών.
Το κατάστημα ρούχων του Σταύρου Κωστόπουλου στην οδό Δήμητρος είναι ένα από τα νεοφερμένα στην πόλη. Οι φετινές θερινές εκπτώσεις είναι οι πρώτες στο Μαρούσι και οι εντυπώσεις του από την αγοραστική κίνηση δεν είναι θετικές. «Αν και δεν έχω μέτρο σύγκρισης σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές, ωστόσο εντύπωση μου προξένησε όχι μόνον η πεσμένη αγοραστική κίνηση, αλλά γενικότερα η κίνηση στους δρόμους του εμπορικού κέντρου», μας λέει και προσθέτει: «Δεν έβλεπα κόσμο να περπατάει στον δρόμο, αν και ως ένα σημείο είναι φυσικό λόγω των διακοπών, αλλά, από την άλλη, θα περίμενε κανείς ότι με τόσο μεγάλες εκπτώσεις θα υπήρχε μεγαλύτερη κίνηση».
Κάμψη στα διαρκή αγαθά
Την ίδια άποψη είναι και ο Γιώργος Παύλογλου που διατηρεί κατάστημα υποδημάτων. Στην ερώτησή μας αν είναι ικανοποιημένος από την κίνηση στις εκπτώσεις, η απάντησή του ήταν σαφής: «Όχι! Δυστυχώς, το είδος που εμείς εμπορευόμαστε είναι από εκείνα που, όταν υπάρχει οικονομική ύφεση, προτιμούν να κόψουν χρήματα από το ρούχο και το παπούτσι και όχι, βέβαια, από τα είδη πρώτης ανάγκης. Η κρίση φαίνεται στο αντρικό και το γυναικείο παπούτσι, κάτι που δεν συμβαίνει στο παιδικό, το οποίο αποτελεί συνήθως ανάγκη ως αγορά». Στη σύγκριση με τα περσινά επίπεδα, ο κ. Παύλογλου τόνισε ότι «τα πράγματα είναι ίδια σε σχέση με πέρυσι και, δυστυχώς, όταν δεν υπάρχει ροή στην αγορά, είμαστε στο… “αχ βαχ”».
Κάπως καλύτερα
Καλύτερη εικόνα περιγράφει ο κ. Αλέξανδρος, ο οποίος διατηρεί κατάστημα με αντρικά και γυναικεία είδη ρούχων στην οδό Δήμητρος. «Τα πράγματα τα περιμέναμε χειρότερα και τελικά προέκυψαν καλύτερα», μας λέει χαρακτηριστικά, τονίζοντας ότι σε σχέση με πέρυσι η αγοραστική κίνηση κυμάνθηκε στα ίδια επίπεδα.
«Είμαστε ικανοποιημένοι από την κίνηση στις εκπτώσεις», δηλώνει η Μαρία Αμπατζίδη, ιδιοκτήτρια καταστήματος εσωρούχων. Και προσθέτει: «Δεν περιμέναμε να πάμε καλύτερα από όσο πήγαμε μέχρι στιγμής, αφού ο κόσμος δυσκολεύεται να βάλει το χέρι στην τσέπη λόγω της οικονομικής κρίσης». Σε σχέση, μάλιστα, με την περασμένη χρονιά, χαρακτηρίζει ως «μάλλον καλύτερη» την κατάσταση.
Μπορούμε καλύτερα
Η Χριστίνα Παπαδημητρίου, με κοσμηματοπωλείο επί της οδού Βασ. Σοφίας και με την εμπειρία χρόνων από το εμπορικό κέντρο του Αμαρουσίου, χαρακτήρισε γενικά ως «μειωμένη» την αγοραστική κίνηση, αν και, όπως σημειώνει, «το είδος που εμείς εμπορευόμαστε δεν πλήττεται εύκολα ούτε από την οικονομική κρίση, ούτε από τις διακοπές του Αυγούστου και, ως εκ τούτου, δεν έχουμε παράπονο μέχρι στιγμής».
Ωστόσο, η κ. Παπαδημητρίου θέτει επί τάπητος και το θέμα της εικόνας που παρουσιάζει το μαρουσιώτικο κέντρο ως πόλος έλξης του αγοραστικού κοινού. «Πιστεύω ότι η κακή εικόνα που παρουσίαζε το κέντρο τα προηγούμενα χρόνια, αλλά και η δημοσιοποιημένη γκρίνια των εμπόρων για τους κυβόλιθους κ.λπ. έδιωξαν αρκετό κόσμο από το Μαρούσι», αναφέρει και προσθέτει: «Αυτή τη στιγμή φαίνεται να γίνεται καλή δουλειά στις ανακατασκευές των δρόμων, απ’ ό,τι πληροφορούμαστε θα τοποθετηθεί και ανάλογος φωτισμός, προκειμένου να γίνει ελκυστικό το κέντρο στους πελάτες».