Είναι πρωί Παρασκευής. Η μητέρα της μικρής Άννυ κάνει ανυποψίαστη τις δουλειές του σπιτιού. Ξαφνικά, το τηλέφωνο χτυπάει και από την άλλη γραμμή ακούγεται μια απόκοσμη φωνή. «Όλοι έχουμε τουλάχιστον μια κόρη», ακούει από την άλλη άκρη του ακουστικού. Ο κόσμος της παγώνει. Αναστατώνεται. Προσπαθεί να καταλάβει τι συνέβη.
Ο αδίστακτος απαγωγέας, όμως, συνεχίζει: «Για κάθε δεύτερο χτύπημα του τηλεφώνου, η κόρη σου θα χάνει κι από ένα δαχτυλάκι». Ζητάει λύτρα, η μητέρα προσπαθεί να μάθει τι συνέβη στην κόρη της. Μάταια, το τηλέφωνο κλείνει και η αγωνία κορυφώνεται. Ποιος είναι ο άγνωστος άνθρωπος και τι έχει κάνει στην μικρή Άννυ; Ποιος μπορεί να βοηθήσει να βρεθεί; Ποια στοιχεία θα αποκαλύψουν την ταυτότητά του και θα οδηγήσουν στην λύση του μυστηρίου;
Τα παραπάνω δεν αποτελούν το σενάριο μιας κινηματογραφικής ταινίας ή την πλοκή ενός αστυνομικού μυθιστορήματος. Είναι η υπόθεση που κλήθηκαν να εξιχνιάσουν οι μικροί ντετέκτιβ του Δήμου Ηρακλείου που συνεχίζουν να περνούν δημιουργικά το καλοκαίρι τους στην Δημοτική Βιβλίοθήκη.
Η Καλοκαιρινή Εκστρατεία Ανάγνωσης και Δημιουργικότητας 2018 “Αγαπημένα Δεδομένα: Παρατηρώ και μετρώ τον κόσμο”, της Εθνικής Βιβλιοθήκης σε συνεργασία με τη Βιβλιοθήκη Δήμου Ηρακλείου βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και στο πλαίσιο αυτής πραγματοποιήθηκε το δεύτερο εργαστήριο «Αφιέρωμα στην αστυνομική λογοτεχνία, τα εγκλήματα» με συντονιστές την Παρασκευή Θεοδωρακοπούλου, την Μαρία Πελεκάνου και τον Γιώργο Σπυράκη.
Ως βάση για το σενάριο της υπόθεσης επιλέχθηκε η κεντρική ιστορία του μυθιστορήματος του κ. Σπυράκη με τίτλο «Ε.συ» (Εκδ. Libron, 2016) και τα παιδιά ανταποκρίθηκαν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, αποδεικνύοντας για πολλοστή φορά ότι η δική τους φαντασία είναι απεριόριστη και οδηγεί σε μονοπάτια πιο απλά και λιγότερο βάρβαρα από αυτά των μεγάλων.
Τα παιδιά κατέφθασαν για να παρακολουθήσουν το εργαστήριο γεμάτα απορία, παρασυρμένα από τον έμφυτο ενθουσιασμό και την ίντριγκα που δημιουργεί η έννοια του εγκλήματος. Είχαν ένα δύσκολο θέμα που έπρεπε να φέρουν εις πέρας. Ληστείες, εκβιασμοί, δολοφονίες. Τι όπλα χρησιμοποιούνται; Ποιος διαλευκάνει όλα αυτά τα δύσκολα γεγονότα. Μα φυσικά ο Ντετέκτιβ που πρέπει να είναι γνώστης όλων των όπλων για να μπορεί βρει στοιχεία.
Μετά το δικαστήριο που καταλήγουν όλοι αυτοί οι άνθρωποι; Μα φυσικά στην φυλακή. Τα παιδιά κλήθηκαν να ζωγραφίσουν πώς είναι μια φυλακή και, για μία ακόμα φορά, μέσα σε ελάχιστα λεπτά απέδειξαν ότι διαθέτουν φαντασία που ξεπερνά τα όρια.
Ο κ. Σπυράκης που ανέλαβε τον συντονισμό της δράσης, εξήγησε στα παιδιά τη διαφορά μεταξύ «κλέφτη» και «ληστή» και τους έλυσε πολλές απορίες σε σχέση με ορολογία που ακούν, αλλά δεν μπορούν να εξηγήσουν. Τι είναι ο γκάγκστερ; Τα παιδιά ρουφούσαν όλες αυτές τις πληροφορίες, που με απλά λόγια τούς έλεγε ο συντονιστής, ο οποίος είχε πάνω από όλα το πολύ δύσκολο και κινούμενο σε πολύ λεπτή ισορροπία έργο, να τους εξηγήσει πως εδώ κάνουμε μία ενημέρωση για να έχουν στο μικρό τους μυαλό μία ιδέα. Δυστυχώς η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική. Πολύ άσχημη, κάτι που όφειλε να ενημερώσει, χωρίς, βεβαίως, να τα τρομοκρατήσει.
Μετά από αυτό, ήρθε η ώρα της λύσης του μυστηρίου. Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες (Πράσινη, κίτρινη, ροζ), μοιράστηκαν σελίδες με το κείμενο της ιστορίας και άρχισε το διάβασμα του σκετς. Η Άννυ έπεσε θύμα απαγωγής. Οι απαγωγείς ζητούσαν λύτρα από την μητέρα της. Ο ντετέκτιβ ερευνώντας όλα τα στοιχεία που μάζεψε, στο χώρο κατόρθωσε τα βάλει στην σωστή σειρά και να ελευθερώσει τη μικρή Άννυ. Καθ’ όλη τη διάρκεια της έρευνας, οι μικροί ηθοποιοί έπαιξαν τέλεια τους ρόλους τους, κάνοντας μια όμομορφη αναπαράσταση της ιστορίας και στο τέλος, όλοι χειροκρότησαν την προσπάθεια, την λύση του μυστηρίου και τους συντονιστές που είχαν ετοιμάσει και πάλι ένα πολύ όμορφο και διασκεδαστικό πρόγραμμα.
Με την λήξη του εργαστηρίου, όπως συνηθίζεται, οι μικροί μαθητές αποχώρησαν αφού δανείστηκαν βιβλία και ανανέωσαν το ραντεβού τους για την Πέμπτη, 12 Ιουλίου, όταν και ολοκληρώνεται το αφιέρωμα στην αστυνομική λογοτεχνία και τους μικρούς ντετέκτιβ με ένα θεατρικό αναλόγιο που θα προετοιμάσουν και θα παρουσιάσουν στους φίλους τους.
Ανακουφισμένος που όλα πήγαν καλά, ο συντονιστής του εργαστηρίου, Γιώργος Σπυράκης, μίλησε στην ΑΜΑΡΥΣΙΑ για το πόσο δύσκολο είναι να παρουσιάζεται ένα τέτοιο θέμα στα παιδιά, αλλά και το πόσο ευχάριστα αιφνιδιάζουν οι μικροί πρωταγωνιστές με την απλότητα και αγνότητα της σκέψης τους και τον ορίζοντα της φαντασίας τους.
«Το σημερινό ήταν ένα πιο δύσκολο θέμα, αφού τα εγκλήματα έχουν μια βιαιότητα, αλλά τα παιδιά το βλέπουν και λίγο σαν παιχνίδι, γιατί, όπως έχουμε ξαναπεί, είναι εξοικειωμένα με τα βιντεοπαιχνίδια, τα περισσότερα εκ των οποίων έχουν αυτά τα στοιχεία. Είχε ενδιαφέρον γιατί συνδύασαν τα στοιχεία που πρέπει να διαθέτει ένας καλός ντετέκτιβ με το να διαλευκάνουν κάποια εγκλήματα. Ο ντετέκτιβ Σωκράτης είχε πάρει μια εφημερίδα και είχε φτιάξει στοιχεία, είχε κρύψει ένα όπλο, έναν σελιδοδείκτη και ένα μεγεθυντικό φακό και έψαχνε στοιχεία του εγκλήματος. Και στο τέλος κατάφερε να λύσει το μυστήριο!», αναφέρει, και εξηγεί τον τρόπο που κινήθηκε το εργαστήριο, γύρω από το δύσκολο αυτό θέμα.
«Το καλό ήταν ότι φύγαμε από την σκληρότητά του ίδιου του εγκλήματος και μείναμε στα στοιχεία που πρέπει ο ντετέκτιβ να ξέρει. Μπήκαμε περισσότερο στο κομμάτι ότι οι ντετέκτιβ βρίσκουν εγκληματίες, τους πάνε στο δικαστήριο και αυτοί δικάζονται και πάνε στη φυλακή, ζωγραφίσαμε τα κελιά τους και βρήκαμε τι έγκλημα είχε κάνει ο κάθε φυλακισμένος. Η σκέψεις των μεγάλων διαψεύστηκαν, αφού για τα παιδιά τα περισσότερα εγκλήματα ήταν κλοπές, ληστείες, κάποιος έκλεβε χρυσό, άλλος αυτοκίνητα. Η φαντασία τους δεν πήγαινε στη βιαιότητα που είχαμε οι μεγάλοι στο μυαλό μας. Μετά κάναμε αναπαράσταση μιας ιστορίας. Βάλαμε στο σενάριο μια απαγωγή και φτιάξαμε το σκηνικό. Τα τηλεφωνήματα του απαγωγέα που ζητάει λύτρα, τα κορίτσια έκαναν τις απαχθείσες, οι υπόλοιποι ήταν η συμμορία, η μαμά ήταν στο τηλέφωνο…
Φτιάξαμε, μάλιστα, και ένα «παγωμένο σκηνικό», που εμφανίζονταν οι δυο κόρες και ο πατέρας που τις πρόσεχε και μέσα από την σκηνική τους παρουσία, χωρίς λόγια ή πολλές κινήσεις, έδειξαν την ένταση και την αγωνία καταφέρνοντας να μας βγάλουν από την ένταση της σκηνής της απαγωγής . Το σημαντικότερο όλων ήταν ότι τα παιδιά μας έβαλαν πάλι στον δικό τους κόσμο και όσο κι αν προσπαθείς να το οριοθετήσεις, τελικά δεν γίνεται. Πάντα μαθαίνεις κάτι παραπάνω. Αυτό είναι το ωραίο. Ζητούσαν κι άλλο και προσαρμόζονταν στα νέα δεδομένα. Ήρθαν μόνα τους, ακολούθησαν το σενάριο, έβαλαν τη φαντασία τους και ήρθαν να γεμίσουν την αρχική ιστορία. Και δίπλα τους, ο ντετέκτιβ μάζευε τα πάντα και στο τέλος βρήκε όλα τα στοιχεία που είχαμε κρύψει για να μας οδηγήσουν στην εξιχνίαση του εγκλήματος», ανέφερε ο κ. Σπυράκης.
Τα παιδιά ευχαριστήθηκαν τόσο πολύ τη δράση που δεν ήθελαν να τελειώσει και ζητούσαν όλο και κάτι περισσότερο. Το αποκορύφωμα του αφιερώματος στην αστυνομική λογοτεχνία, θα γίνει την ερχόμενη Πέμπτη, όταν και θα παρουσιάσουν ένα θεατρικό αναλόγιο βασισμένο σε ένα θεατρικό έργο που τους δόθηκε. Χαρακτηριστικό του ενθουσιασμού τους ήταν ότι όλοι ήθελαν να διεκδικήσουν κάποιον ρόλο σε αυτό, ενώ όσοι πήραν το κείμενο στα χέρια τους, άρχισαν επί τόπου να το μελετούν, προκειμένου να είναι όσο το δυνατόν καλύτερα προετοιμασμένοι όταν θα έρθει η ώρα.
«Έχει γραφτεί ένα θεατρικό για να παρουσιάσουμε την τελευταία μέρα. Το έργο κινείται και πάλι στο πλαίσιο μιας απαγωγής. Μοιράστηκαν οι ρόλοι και τα παιδιά θα προετοιμάσουν την παράσταση. Βασικό χαρακτηριστικό της υπόθεσης είναι το χιούμορ, ώστε να διατηρήσουμε τα παιδιά σε κλίμα παιχνιδιού. Ο απαγωγέας συζητά με το θύμα, που τον αντιμετωπίζει με πολύ χιούμορ και του κάνει πλάκα, τον κοροϊδεύει ότι δεν έχει δέσει καλά τα σχοινιά, η μητέρα που την καλεί για να της ζητήσει τα λύτρα, είναι η κλασική Ελληνίδα μάνα που ανησυχεί αν το παιδί της έχει φάει ή φοράει ζακέτα, ενώ υπάρχει και ένας αστυνομικός για την διαλεύκανση της υπόθεσης. Θα το υλοποιήσουμε σαν θεατρικό αναλόγιο και περιμένουμε να δούμε πώς θα το υποδεχθούν τα παιδιά».
Το πρόγραμμα της Καλοκαιρινής Εκστρατείας Ανάγνωσης και Δημιουργικότητας 2018 “Αγαπημένα Δεδομένα: Παρατηρώ και μετρώ τον κόσμο”, της Εθνικής Βιβλιοθήκης που πραγματοποιείται σε 148 βιβλιοθήκες σε όλη τη χώρα θα συνεχιστεί σε όλη τη διάρκεια του Ιουλίου, με πολλά άλλα ενδιαφέροντα εργαστήρια, που υπόσχονται πολλές γνώσεις, παιχνίδι και δημιουργικά ερεθίσματα για τα παιδιά, ενώ έχουν σχεδιαστεί από εθελοντές που έχουν βάλει μεράκι, χρόνο και πολλή αγάπη για την υλοποίησή τους.