Για ένα βαθύτερο πρόβλημα διαφάνειας κάνει λόγο η «Κοινωνία Παρούσα στην Κηφισιά» αναφορικά με την υπόθεση στις Υ.ΔΟΜ. μιλώντας για θεσμικό και πολιτικό ζήτημα.
Σε ανακοίνωσή της καταδίκασε κάθε φαινόμενο χρηματισμού, ζητά τη διαλεύκανση της υπόθεσης, ενώ θέτει σειρά ερωτημάτων τόσο προς τη σημερινή όσο και την προηγούμενη διοίκηση για τις ενέργειες που ανέλαβαν για την διερεύνηση της. Αναλυτικά, η ανακοίνωση:
«Οι πρόσφατες αποκαλύψεις για το κύκλωμα διαφθοράς στις Υπηρεσίες Δόμησης δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν ως ένα μεμονωμένο περιστατικό. Αναδεικνύουν ένα βαθύτερο πρόβλημα διαφάνειας, λογοδοσίας και ελέγχου στη λειτουργία των πολεοδομικών υπηρεσιών.
Δεν αποτελούν κεραυνό εν αιθρία. Είναι η ορατή κορυφή ενός βαθύτερου, χρόνιου και συστημικού προβλήματος, που έχει διαμορφωθεί μέσα από την αποδυνάμωση της δημόσιας διοίκησης, την πολυνομία, την αδιαφάνεια, την υποστελέχωση, τις πολιτικές παρεμβάσεις και την εμπλοκή ιδιωτικών και δημόσιων συμφερόντων γύρω από τη γη, την οικοδομή, τις άδειες, τις χρήσεις γης και την υπεραξία του χώρου.
Η θέση μας ως ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΠΑΡΟΥΣΑ είναι ξεκάθαρη: καταδικάζουμε κάθε φαινόμενο χρηματισμού, εκβιασμού, εμπορίας επιρροής και κατάχρησης δημόσιας εξουσίας. Ταυτόχρονα, απορρίπτουμε τη συλλογική ενοχοποίηση των δημοσίων υπαλλήλων και των μηχανικών, καθώς η μεγάλη πλειονότητα υπηρετεί με επαγγελματισμό και ευσυνειδησία.
Από την άλλη, θεωρούμε ότι δεν μπορεί η δικαιολογητική βάση σε ότι στρεβλό γίνεται να είναι το «ανθρώπινο λάθος». Το πρόβλημα δεν είναι απλώς ατομικό. Είναι θεσμικό, διοικητικό, πολιτικό και ταξικά προσδιορισμένο. Είναι προϊόν ενός συστήματος εξουσίας και διαπλοκής που επί χρόνια γνωρίζει, ανέχεται, αναπαράγει και αξιοποιεί τη δυσλειτουργία. Ενός συστήματος που αφήνει τις Υπηρεσίες Δόμησης υποστελεχωμένες, χωρίς επαρκή τεχνική και νομική υποστήριξη, χωρίς ενιαίες διαδικασίες, χωρίς σαφή ελεγκτικά πρωτόκολλα, χωρίς πραγματική θωράκιση των υπαλλήλων απέναντι σε πιέσεις και χωρίς ουσιαστική λογοδοσία εκεί όπου λαμβάνονται οι αποφάσεις. Ένα σύστημα που αξιοποιεί την ισχύ της εκάστοτε πολιτικής εξουσίας για να «ξεμπλοκάρει» διαδικασίες, για να διευκολύνει τους ημέτερους, για να δημιουργήσει εν τέλει το υπόστρωμα της διαφθοράς αλλά και της κουλτούρας ανοχής της διαφθοράς. Ένα σύστημα που επενδύει στην αγνόηση της κοινωνίας και των αναγκών της και δίνει το παράδειγμα δια της παράκαμψης των διαδικασιών, της έλλειψης λογοδοσίας και της ατιμωρησίας των ενόχων.
Για την Κηφισιά, το ζήτημα αποκτά ιδιαίτερη σημασία. Η υψηλή αξία γης, η έντονη επενδυτική δραστηριότητα, ένα σύγχρονο Ελντοράντο επιχειρηματικών συμφερόντων, και οι στρεβλώσεις που δημιουργήθηκαν από την άκριτη εφαρμογή των κινήτρων του ΝΟΚ έχουν επιβαρύνει το περιβάλλον και έχουν αλλοιώσει τη φυσιογνωμία της πόλης.
Θέτουμε δύο κρίσιμα ερωτήματα προς τη σημερινή και την προηγούμενη δημοτική αρχή:
- Είχαν περιέλθει σε γνώση τους καταγγελίες ή ενδείξεις για παράτυπες πρακτικές στην Υπηρεσία Δόμησης;
- Εάν ναι, ποιες συγκεκριμένες ενέργειες έγιναν για τη διερεύνησή τους;
Αναγνωρίζουμε ότι ο Δήμαρχος δεν μπορεί να υποκαταστήσει την ΥΔΟΜ ούτε να παρεμβαίνει στην ουσιαστική κρίση για την έκδοση αδειών ή τους πολεοδομικούς ελέγχους. Έχει όμως την ευθύνη της διοικητικής εποπτείας της υπηρεσίας και, όταν υπάρχουν καταγγελίες ή ενδείξεις παρατυπιών, διαθέτει εργαλεία ελέγχου, πειθαρχικής διερεύνησης και ενεργοποίησης των μηχανισμών εσωτερικού ελέγχου.
Η απομάκρυνση στελεχών από θέσεις ευθύνης ήταν ένα διοικητικό μέτρο, αλλά από μόνη της δεν αρκεί για να απαντήσει στο ερώτημα αν διερευνήθηκαν σε βάθος οι καταγγελίες και οι δυσλειτουργίες που η ίδια η δημοτική αρχή παραδέχθηκε ότι είχε εντοπίσει.
Περαιτέρω, ο ν. 4795/2021 προβλέπει τη συγκρότηση Επιτροπής Ελέγχου, η οποία αποτελεί βασικό θεσμό διασφάλισης της ανεξαρτησίας και της αποτελεσματικότητας της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου, παρακολουθώντας το έργο της και την υλοποίηση των συστάσεών της. Ωστόσο, στον Δήμο Κηφισιάς η Επιτροπή αυτή δεν έχει μέχρι σήμερα συγκροτηθεί, παρά τις επανειλημμένες προσκλήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος. Αν και η εκκρεμότητα αυτή δεν αναστέλλει τη λειτουργία της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου, συνιστά πλημμελή εφαρμογή του Συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου και αποδυναμώνει τους μηχανισμούς εποπτείας και παρακολούθησης των ελεγκτικών ευρημάτων. Για τον λόγο αυτό, τίθεται το ερώτημα εάν η Δημοτική Αρχή θεωρεί επαρκή τη λειτουργία του συστήματος εσωτερικού ελέγχου υπό αυτές τις συνθήκες και ποιες πρωτοβουλίες προτίθεται να αναλάβει για την άμεση ολοκλήρωση της θεσμικής του θωράκισης.
Για τον λόγο αυτό ζητούμε:
- Πλήρη και ανεξάρτητη διερεύνηση όλων των υποθέσεων χωρίς εξαιρέσεις και πολιτικές προστασίες.
- Απόδοση ποινικών, πειθαρχικών και διοικητικών ευθυνών όπου προκύψουν.
- Ενεργοποίηση και ενίσχυση των μηχανισμών εσωτερικού ελέγχου.
- Προστασία όσων καταγγέλλουν φαινόμενα διαφθοράς.
- Επανέλεγχο των υποθέσεων που χειρίστηκαν οι εμπλεκόμενοι υπάλληλοι, με συγκεκριμένο σχέδιο δράσης και χρονοδιάγραμμα.
Η κοινωνία απαιτεί διαφάνεια, λογοδοσία και θεσμική θωράκιση. Αυτό δεν θα έπρεπε να είναι ζήτημα κομματικής αντιπαράθεσης. Δεν παραγνωρίζουμε ωστόσο το γεγονός ότι όπως και στην κεντρική πολιτική σκηνή έτσι και στην αυτοδιοίκηση συγκρούονται και διαλέγονται 2 διαφορετικά μοντέλα διακυβέρνησης: το δημαρχοκεντρικό συγκεντρωτικό μοντέλο που εξυπηρετεί δια πράξεων ή παραλείψεων ιδιωτικά συμφέροντα και ισχυρά συστήματα πολιτικής και οικονομικής εξουσίας και πελατειακές σχέσεις. Και το δημοκρατικό μοντέλο αυτοδιοίκησης που έχει στο επίκεντρο την κοινωνία και τις ανάγκες της, την ουσιαστική συμμετοχή των πολιτών, την υπεράσπιση του δημόσιου συμφέροντος και των δημόσιων αγαθών.
Εμείς ως Κοινωνία Παρούσα ταυτιζόμαστε από θέση αρχής και πολιτικής συγκρότησης με το δεύτερο μοντέλο αυτοδιοικητικής πρακτικής υπερασπιζόμενοι το δικαίωμα των πολιτών σε διαφανή και χρηστή διοίκηση».
Στο παρακάτω link μπορείτε να δείτε τη σχετική παρέμβαση της επικεφαλής της παράταξης, Αγγελικής Παπάζογλου, στο τελευταίο Δημοτικό Συμβούλιο: https://www.facebook.com/share/v/1YTELdRCyg/









































































































