Ένα όραμα χρόνων, που εμπνεύστηκε πριν 14 χρόνια ο αείμνηστος δήμαρχος Μιχάλης Κανακάκης, λαμβάνει σάρκα και οστά στην Κηφισιά από τη δημοτική αρχή του Νίκου Χιωτάκη. Ο λόγος για την κατασκευή χώρου στάθμευσης στην πλατεία Πλατάνου, δίπλα από την Εθνική Τράπεζα.
Η κατακύρωση του σχετικού μειοδοτικού διαγωνισμού, για τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση και παραχώρηση εκμετάλλευσης του εν λόγω «πάρκινγκ» πραγματοποιήθηκε πρόσφατα από το Δημοτικό Συμβούλιο της πόλης, μέσα σε κλίμα ομοφωνίας, αλλά και ανακούφισης.
Ο δήμαρχος της Κηφισιάς είχε κάθε λόγο να αισθάνεται ικανοποιημένος στην παραπάνω συνεδρίαση του Σώματος. Η ομόφωνη απόφαση των συναδέλφων του δημοτικών συμβούλων άνοιξε ουσιαστικά τον δρόμο για ν’ αποκτήσει η πόλη, η οποία ασφυκτιά από τα κυκλοφοριακά φορτία που δέχεται καθημερινά, έναν σημαντικό υπόγειο χώρο στάθμευσης στο κέντρο της.
Ο δήμαρχος αναφέρθηκε στον γραφειοκρατικό κυκεώνα που είχε ν’ αντιμετωπίσει η δημοτική αρχή μέχρις ότου τεθούν οι βάσεις για την κατασκευή του «πάρκινγκ», ενώ συμπεριέλαβε το συγκεκριμένο έργο στο πλαίσιο των δράσεων της δημοτικής αρχής για την αλλαγή του ιστορικού κέντρου της Κηφισιάς, ώστε η τελευταία να αποκτήσει όλα εκείνα τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν μία σύγχρονη, ευρωπαϊκή πόλη.
Τα χαρακτηριστικά του έργου
Ο υπόγειος χώρος που πρόκειται να κατασκευασθεί στην πλατεία Πλατάνου αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί σε περίπου δύομιση χρόνια, θα εκτείνεται σε πεντέμιση επίπεδα, θα είναι χωρητικότητας 624 αυτοκινήτων, θα διαθέτει θέσεις στάθμευσης δικύκλων, πλυντήριο, ανελκυστήρα κ.λπ.
Η χρηματοδότηση του έργου θα γίνει με κονδύλια από το υπουργείο Ανάπτυξης και από ίδια κεφάλαια της εταιρείας που ανέλαβε την κατασκευή του, η οποία και θα το εκμεταλλευθεί για διάστημα 23 χρόνων. Μετά το πέρας αυτής της περιόδου, η κατασκευάστρια εταιρεία είναι υποχρεωμένη να επιστρέψει στον Δήμο Κηφισιάς τον χώρο στάθμευσης, σε άριστα συντηρημένη κατάσταση.
Πάντως και στο διάστημα των 23 χρόνων που θα διαχειρίζεται τον χώρο στάθμευσης ο ιδιώτης, ο Δήμος θα εισπράττει το 2% των ακαθάριστων ετήσιων εσόδων του.
Παράλληλα, η πόλη θα ωφεληθεί και από τα έργα ανάπλασης που θα πραγματοποιήσει η εταιρεία, μετά την κατασκευή του «πάρκινγκ» (κατασκευή πλατείας με δένδρα, δημιουργία καναλιού με νερά κ.λπ.)
Έργο πνοής στο κέντρο
Την αντίστροφη μέτρηση για την πολυπόθητη κατασκευή του υπόγειου πάρκινγκ στην πλατεία Πλατάνου (δίπλα από την Εθνική Τράπεζα), ύστερα από προσπάθειες 14 χρόνων σήμανε η έγκριση από το Δημοτικό Συμβούλιο της Κηφισιάς της κατακύρωσης του μειοδοτικού διαγωνισμού για τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση και παραχώρηση εκμετάλλευσής του.
Πρόκειται για μια σημαντική στιγμή τόσο για τη διοίκηση Χιωτάκη, όσο και για τον Δήμο Κηφισιάς, καθώς, όπως όλα δείχνουν, ένα μεγάλο έργο που παρέμενε «μπλοκαρισμένο» επί σειρά ετών για πολλούς και διάφορους λόγους, μπαίνει, πλέον, σε τροχιά υλοποίησης.
Όπως ενημέρωσε το Σώμα ο δήμαρχος Νίκος Χιωτάκης, η ανάδοχος εταιρεία του έργου θα είναι η «Ηλιοχώρα Α.Ε.», αφού πρώτα η έτερη εταιρεία που συμμετείχε στον μειοδοτικό διαγωνισμό που διεξήγαγε ο Δήμος, δεν υπέβαλε εγκαίρως την απαιτούμενη εγγυητική επιστολή. Παράλληλα, φρόντισε να καθησυχάσει εξ αρχής τις όποιες ανησυχίες των συναδέλφων του, υπογραμμίζοντας ότι «τα πάντα έχουν γίνει σύμφωνα με τον νόμο και δεν πρόκειται να υπάρξει καμία ένσταση σε δικαστήριο και η διαδικασία θα φτάσει ως το τέλος».
Νίκος Χιωτάκης – δήμαρχος
«Αναβαθμίζεται το κέντρο»
Εμφανώς ικανοποιημένος, αλλά και ανακουφισμένος από την ευόδωση των προσπαθειών της δημοιτκής αρχής για τη δημιουργία του πολυπόθητου χώρου στάθμευσης στο κέντρο της Κηφισιάς, εμφανίστηκε ο δήμαρχος.
«Η ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου ανοίγει τον δρόμο για να αποκτήσει η Κηφισιά έναν υπόγειο χώρο στάθμευσης στο κέντρο της πόλης, ο οποίος θα αναβαθμίσει τόσο την ποιότητα των κατοίκων του ιστορικού κέντρου της Κηφισιάς, όσο και το εμπορικό κέντρο», ανέφερε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε: «Μετά από έναν δύσκολο αγώνα, με επίπονες γραφειοκρατικές διαδικασίες, επιτέλους φτάσαμε στην τελική ευθεία για την κατασκευή του με την ανάθεση σε εργολήπτρια εταιρεία. Ευχαριστώ όλους όσοι δούλεψαν για να φτάσουμε σε αυτό το αποτέλεσμα.
Ο υπόγειος χώρος στάθμευσης, μαζί με τα έργα του ιστορικού κέντρου και την ελεγχόμενη στάθμευση, είναι έργα απαραίτητα για μια σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη. Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος που τα έργα πνοής για την πόλη μας έχουν ξεκινήσει και είναι πια πραγματικότητα».
Πώς θα κατασκευαστεί
Ο χρόνος εκτέλεσης του έργου θα φτάσει τους 30 μήνες, ενώ το υπόγειο πάρκινγκ θα διαθέτει 5½ επίπεδα, χωρητικότητας 624 αυτοκινήτων, από τις οποίες 14 θα είναι για ΑΜΕΑ, καθώς και θέσεις στάθμευσης για δίκυκλα, πλυντήριο, ασανσέρ κ.λπ., με μία είσοδο και μια έξοδο. Το πάρκινγκ θα κατασκευαστεί με χρηματοδότηση από κονδύλια του υπουργείου Ανάπτυξης και από τα ίδια κεφάλαια της εταιρείας, η οποία θα το εκμεταλλεύεται για 23 χρόνια και στη συνέχεια υποχρεούται να τον παραδώσει στον Δήμο Κηφισιάς σε άριστα συντηρημένη κατάσταση. Το 2% επί των ακαθαρίστων ετήσιων εσόδων από τη λειτουργία του πάρκινγκ θα αποδίδεται στον Δήμο, ενώ, όπως ανέφερε ο δήμαρχος, «το αντίτιμο για τους οδηγούς θα είναι το φτηνότερο σε σχέση με τα ιδιωτικά πάρκινγκ της πόλης».
Πολύ σημαντική, επίσης, είναι η υποχρέωση που έχει αναλάβει η «Ηλιοχώρα Α.Ε.» να αναπλάσει την επιφάνεια του πάρκινγκ, κατασκευάζοντας πλατεία με δέντρα, καναλάκι με νερά, ενδεχομένως με κάποια έργα τέχνης (αγάλματα κ.λπ.), της οποίας την εκμετάλλευση θα την έχει ο Δήμος, αφού πρώτα περάσει ένα μεταβατικό στάδιο 15 μηνών, κατά το οποίο την συντήρηση του χώρου θα την έχει η εταιρεία.
Εξάλλου, η «Ηλιοχώρα Α.Ε.» θα πρέπει εντός 10 μηνών να έχει προβεί σε όλες τις διαδικασίες χρηματοδότησης και αδειοδότησης από τις αρμόδιες υπηρεσίες και περίπου σε 20 μήνες να παραδώσει το έργο.
«Ιστορική απόφαση»
Εισηγούμενος το θέμα, ο πρόεδρος του Σώματος Γιώργος Παπαδόπουλος χαρακτήρισε ως «ιστορική» την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου: «Σίγουρα δεν έχουμε τελειώσει εδώ. Έχουμε πολλά βήματα ακόμη να κάνουμε, αλλά το πρώτο και μεγαλύτερο γίνεται σήμερα εδώ, με αυτή την ιστορική για την Κηφισιά απόφαση». Και πρόσθεσε: «Πρόκειται για την εταιρεία με την μεγαλύτερη εμπειρία στην κατασκευή υπόγειων πάρκινγκ».
Από την πλευρά του, ο κ. Νίκος Παναγιώτου, ο αρμόδιος αντιδήμαρχος που έχει υπό την επίβλεψή του τόσο τον διαγωνισμό όσο και το έργο, ενημέρωσε το Σώμα για το οικονομικό κομμάτι της συμφωνίας: «Το κόστος κατασκευής ανέρχεται στο ποσό των 9.300.000 ευρώ και η μόνη επιβάρυνση για τον Δήμο είναι η διάθεση του οικοπέδου».
Εν συνεχεία αναφέρθηκε στις παρεμβάσεις που θα γίνουν στην επιφάνεια: «Στον υπαίθριο χώρο θα δημιουργηθούν ζώνες πρασίνου, πλατεία, καθώς και βάθρα για τοποθέτηση γλυπτών και αρχαιοτήτων από τις ανασκαφές της Κηφισιάς». Και ο αντιδήμαρχος κατέληξε: «Είμαστε χαρούμενοι που επιτέλους έφτασε το πλήρωμα του χρόνου να ξεκινήσει ένα μεγάλο έργο πνοής που θα λύσει πολλά προβλήματα εις το διηνεκές για την πόλη μας και ελπίζουμε να είναι μόνο η αρχή μιας σειράς σημαντικών αποφάσεων που θα λάβουμε, όλοι ενωμένοι, για το καλό της Κηφισιάς».
«Για τη χαμένη μας αίγλη»
Όπως είναι φυσικό, η ικανοποιήση και το πανηγυρικό κλίμα για τη δρομολόγηση του υπόγειου πάρκινγκ ήταν διάχυτη στις τάξεις της πλειοψηφίας.
Η αντιδήμαρχος Χριστίνα Κοσμά συνέδεσε το έργο με τη συνολικότερη αλλαγή στην εικόνα του κέντρου της Κηφισιάς. «Μαζί με την επέκταση του ΗΣΑΠ προς τον Αγ. Στέφανο και την υπογειοποίηση του σταθμού, καθώς και με τα ύψους 3 εκατ. ευρώ έργα ανάπλασης του κέντρου, από το Ζηρίνειο μέχρι την Παπαδιαμάντη, το Κεφαλάρι και τη Λ. Κηφισιάς, διαπιστώνουμε ότι εφαρμόζεται ένα ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης των μεταφορών και μετακινήσεων στην πόλη, ώστε να δώσουμε στην πόλη ξανά την αίγλη του παρελθόντος, η οποία με τη σειρά της θα προσδώσει μεγαλύτερη αξία στις περιουσίες των συμπολιτών μας», ανέφερε χαρακτηριστικά, μην ξεχνώντας και το θέμα της ελεγχόμενης στάθμευσης: «Κάποτε ξεκινήσαμε το εγχείρημα, δυστυχώς σκόνταψε στο ΣτΕ και ελπίζω τώρα με τον κ. Παναγιώτου να επανέλθει και να εφαρμοστεί».
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο αντιδήμαρχος Βαγγέλης Σιδέρης, μίλησε για ένα όνειρο που βγαίνει αληθινό: «Όταν ξεκίνησε η δωρεά της Εθνικής προς τον Δήμο για την κατασκευή του υπόγειου πάρκινγκ -και ύστερα από τόσα χρόνια- κανείς δεν πίστευε ότι θα γινόταν πραγματικότητα». Και πρόσθεσε: «Μπαίνουμε, πλέον, στην τελική ευθεία. Η εταιρεία που θα κατασκευάσει το έργο είναι η πιο έμπειρη στην Ελλάδα και πιστεύω ότι η λειτουργία του υπόγειου πάρκινγκ θα αντιμετωπίσει τα έντονα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Κηφισιά στο κυκλοφοριακό και την στάθμευση».
Γιάννης Μπεθάνης