To 2008, τη χρονιά που όλα τα βλέμματα ήταν στραμμένα στο Πεκίνο για τους Ολυμπιακούς Αγώνες, ένα κτήριο εξαιρετικής αρχιτεκτονικής ήρθε να δώσει τη δική του πνοή στην Κίνα.
Οι δύο πύργοι που ενώνονται στην κορυφή και που φιλοξενούν τα γραφεία της κεντρικής τηλεόρασης της Κίνας, το τρισδιάστατο αυτό αριστούργημα του 40χρονου Γερμανού αρχιτέκτονα Ole Scheeren επιλέχτηκε ως ο Ουρανοξύστης της Χρονιάς!
Το κτήριο ολοκληρώθηκε το 2009 και έχει δεχθεί διθυραμβικές κριτικές.
«Πρόκειται για ένα αξιόλογο κομμάτι της αρχιτεκτονικής, με μια πραγματικά δυναμική παρουσία, η οποία προσδίδει με τον πιο έξυπνο τρόπο το πνεύμα της ενότητας».
Μιλώντας ο ίδιος ο αρχιτέκτονας για την κατασκευή του, αναφέρει ότι ο λόγος που πρότεινε ένα κτήριο που αποτελείται από διαφορετικά στοιχεία, όπως το ατσάλι και το γυαλί, είναι γιατί επιθυμεί να προσαρμόζεται στην πολιτισμικότητα της χώρας.
Το κτήριο φιλοξενεί γραφεία, ένα ξενοδοχείο και πολλά καταστήματα.
«Γεφυροποιοί»…
Αλλά ένα άλλο κατασκευαστικό έργο, η γέφυρα Σαν Φρανσίκο–Όκλαντπου παραδόθηκε πρόσφατα στην κυκλοφορία, τράβηξε ίσως ακόμη περισσότερο τα βλέμματα των αναλυτών της Κίνας.
Η μεγαλύτερη κρεμαστή γέφυρα του κόσμου κόστισε 6,5 δισ. δολάρια και κατασκευάστηκε στην Κίνα, για να συναρμολογηθεί και πάλι υπό την επίβλεψη Κινέζων τεχνικών! Η παλιά γέφυρα είχε καταρρεύσει εν μέρει από τον σεισμό του 1989, ενώ χαρακτηριστικές ήσαν οι καθυστερήσεις στην κατασκευή της και οι υπερβάσεις κόστους!
Η συμφωνία είχε κλειστεί μετά από ταξίδι του πρώην κυβερνήτη της Καλιφόρνια Α. Σβαρτσενέγκερ στην Κίνα, όπου είχε την ευκαιρία να επισκεφτεί κάποιες από τις μεγάλες σύγχρονες γέφυρες “made in China” και να παρακολουθήσει τα έργα κατασκευής ορισμένων από τις εκατοντάδες υπό κατασκευή νέων γεφυρών.
Ο Jeffrey Heller, πρόεδρος της Heller Manus Architects που ήταν υπεύθυνη για το σύνολο της κατασκευής της νέας γέφυρας του Σαν Φρανσίσκο, είχε προσωπικές εμπειρίες από σχετικές κατασκευές στην Κίνα, έχοντας μάλιστα εργαστεί εκεί για αρκετό χρονικό διάστημα.
“Με το άνοιγμα του San Francisco Bay Bridge, αρκετές κινεζικές κατασκευαστικές εταιρείες εξετάζουν ενδεχόμενες επενδύσεις στις ΗΠΑ, ιδίως στον τομέα των υποδομών. Και ο Λευκός Οίκος είναι πρόθυμος να τους ενθαρρύνει», δήλωσε ο Stanley Kwong, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Σαν Φρανσίσκο.
«Τα έργα αυτά αποτελούν μέρος της συνεχούς ανόδου της Κίνας στην παγκόσμια αλυσίδα οικονομικής αξίας – από τα φθηνά παιχνίδια στα iPads και στα ιδιωτικά αεροσκάφη. Η Κίνα έχει ως στόχο να γίνει πολιτικός μηχανικός του κόσμου», πρόσθεσε!
Χρήστος Φωτιάδης