Στην ομόφωνη έγκριση κυκλοφοριακής μελέτης για την κατασκευή νέου ισόπεδου κυκλικού κόμβου στη συμβολή των οδών Νερατζιωτίσσης και Αμαρυσίας Αρτέμιδος στην περιοχή του Αγίου Θωμά προχώρησε η Δημοτική Επιτροπή του Δήμου Αμαρουσίου. Μάλιστα, η δημιουργία του είναι υποχρέωση της εταιρείας Lamda Olympia Village S.M.S.A., η οποία αποτελεί τον φορέα υλοποίησης μετά την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος με τίτλο «Έγκριση Ειδικού Χωρικού Σχεδίου (ΕΧΣ) στην περιοχή του πρώην Ολυμπιακού Χωριού Τύπου του Δήμου Αμαρουσίου (Ν. Αττικής)» (ΦΕΚ 91/τ.Δ’/2020), με την οποία ορίζεται ως υπόχρεος για τη διαμόρφωση του συνόλου των κοινοχρήστων χώρων, στο πλαίσιο των αντισταθμιστικών έργων για τη νομιμοποίηση του εμπορικού κέντρου «The Mall» (που περιλαμβάνουν την ενεργειακή, λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση και λειτουργία του), καθώς στη συγκεκριμένη συμβολή υπάρχει η είσοδος στο υπόγειο πάρκινγκ του κτηρίου, με αποτέλεσμα το μεγάλο κυκλοφοριακό πρόβλημα στο σημείο και κινδύνους ατυχήματος.
Η εταιρεία προχώρησε στην ανάθεση εργασιών εκπόνησης συγκοινωνιακών μελετών, με το από 29/05/2023 ιδιωτικό συμφωνητικό, στην εταιρεία με την επωνυμία «Denco Συγκοινωνιακές Μελέτες ΕΠΕ».
Κύρια χαρακτηριστικά του έργου
Σύμφωνα με τη μελέτη, η οποία διαβιβάσθηκε στον Δήμο Αμαρουσίου, ο υφιστάμενος τρισκελής ισόπεδος μη σηματοδοτούμενος κόμβος μορφής «Τ» στη συμβολή των οδών Νερατζιωτίσσης – Αμαρυσίας Αρτέμιδος (πλησίον της εισόδου «The Mall Athens») θα αναδιαμορφωθεί με τον σχεδιασμό νέου τρισκελούς κυκλικού κόμβου ο οποίος θα φέρει επιπλέον έναν κλάδο εξόδου προς τoν υπόγειο χώρο στάθμευσης του εμπορικού κέντρου.
Με βάση τη μελέτη, προτείνεται διάμετρος της εξωτερικής περιμέτρου του δακτυλίου κυκλοφορίας 27.50 μ. (κράσπεδο με κράσπεδο), πλάτος του δακτυλίου κυκλοφορίας 5.50 μ. και πλάτος της υπερβατής ζώνης 2.50 μ. Ο νέος κυκλικός κόμβος, για λόγους μείωσης του εύρους κατάληψης των έργων κατά τη διαμόρφωσή του, θα είναι αστικός συνεπτυγμένος, μιας λωρίδας κυκλοφορίας.
Σύμφωνα με τη μελέτη, οι διάδρομοι κυκλοφορίας εισόδου και εξόδου στον κυκλικό κόμβο έχουν ελάχιστο πλάτος 4.50 μ. (κράσπεδο με κράσπεδο) με σκοπό την αποτροπή της παράνομης στάθμευσης. Οι διαχωριστικές νησίδες των τριών κλάδων του κυκλικού κόμβου έχουν ελάχιστο πλάτος 2.00 μ. (κράσπεδο με κράσπεδο) και τα κράσπεδά τους είναι υπερβατά (ύψους 0.07 μ.). Στις εξωτερικές οριογραμμές των λωρίδων κυκλοφορίας τοποθετούνται τα συνήθη κράσπεδα (ύψους 0.15 μ.). Η μεγάλη τριγωνική νησίδα που οριοθετείται από τις ράμπες εισόδου στο εμπορικό κέντρο και τον κυκλικό δίσκο, κατασκευάζεται με κανονικό κράσπεδο (ύψους 0.15 μ.) και πεζοδρόμιο ελάχιστου πλάτους 1.50 μ. καθώς δεν αναμένονται μεγάλες ροές πεζών. Η υπόλοιπη έκταση της νησίδας θα είναι φυτεμένη με χαμηλή βλάστηση (για λόγους ορατότητας). Οι ράμπες εισόδου στον χώρο στάθμευσης «The Mall Athens» έχουν πλάτος 5 μ. (από κράσπεδο σε κράσπεδο).
Η διελεύσιμη κεντρική νησίδα θα είναι διαμέτρου 14 μ. Στο κέντρο διαμέτρου 11,5 μ. θα έχει υπερύψωση κατά 14 εκ. από την επιφάνεια του οδοστρώματος και θα φέρει φύτευση χαμηλής βλάστησης για λόγους ορατότητας. Η υπερβατή ζώνη, πλάτους 2,5 μ. θα κατασκευαστεί από σκυρόδεμα με υπερύψωση κατά 7 εκ. από την επιφάνεια του οδοστρώματος. Γύρω από τη νησίδα προτείνεται διαγράμμιση (συνεχής οριογραμμή). Οι διαχωριστικές νησίδες στις συμβάλλουσες οδούς κατασκευάζονται από σκυρόδεμα με πλάκες πεζοδρομίου και διαγράμμιση της επιφάνειας αποκλεισμού επί του οδοστρώματος. Στον βόρειο κλάδο της οδού Νερατζιωτίσσης στο ρεύμα ανόδου κυκλοφορίας, λόγω της κλίσης και του πλάτους τους οδοστρώματος, προτείνεται απαγόρευση στάσης και στάθμευσης.
Τρεις διαβάσεις πεζών
Τέλος επί της οδού Νερατζιωτίσσης προβλέπονται 2 διαβάσεις πεζών, μια σε κάθε κλάδο του κόμβου, καθώς και μια διάβαση πεζών επί της Αμαρυσίας Αρτέμιδος. Οι αναφερόμενες διαβάσεις θα φέρουν την προβλεπόμενη οριζόντια και κατακόρυφη σήμανση (διαγράμμιση, πινακίδες), ενώ προτείνεται και η εγκατάσταση απλών αναλάμποντων φωτεινών σηματοδοτών στις διαβάσεις που μπορούν να τροφοδοτούνται από ηλιακή ενέργεια και μπαταρία, ώστε να ενισχύουν την απαιτούμενη προσοχή των οδηγών.
Επειδή από το συγκεκριμένο σημείο διέρχονται και λεωφορεία της αστικής συγκοινωνίας, ο Δήμος έστειλε σχετική επιστολή προς τον ΟΑΣΑ Α.Ε. για τη σύμφωνη γνώμη του φορέα για την υλοποίηση της μελέτης.
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με το άρθρο 55 «Μέτρα ρύθμισης οδικής κυκλοφορίας», του νέου ΚΟΚ, για τη δημιουργία του κυκλικού κόμβου στο σημείο, απαιτείται και η έγκριση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής, με δημοσίευση της σχετικής απόφασης σε ΦΕΚ.