Θύμα της καλοκαιρινής μεταβατικής περιόδου ως την ανάληψη του Δήμου Αμαρουσίου από την διοίκηση του Θεόδωρου Αμπατζόγλου, φαίνεται ότι έπεσε η ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου στη συνεδρίαση της Τρίτης 25 Ιουνίου για κατάθεση συγκεκριμένης πρότασης για τροποποίηση Πολεοδομικού Σχεδίου και για κατ’ αρχήν ανάρτησή του ως προς τον ΧΕΥ επί της Λ. Κηφισίας.
Το Σώμα προχώρησε σε κοινή και ομόφωνη καταδίκη της υπουργικής απόφασης του πρώην υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργου Σταθάκη για τους όρους δόμησης και χρήσης γης στον ΧΕΥ 7, η οποία, μάλιστα, χαρακτηρίστηκε από τον (απερχόμενο) δήμαρχο και επόμενο περιφερειάρχη Αττικής ως «κατάπτυστη». Μάλιστα, πολλοί χαρακτήρισαν την απόφαση ως αντιγραφή με τον ίδιο τρόπο εκείνης του πρώην αν. υπουργού Περιβάλλοντος της Ν.Δ. Νικόλαου Ταγαρά, με την οποία – και πάλι παραμονές εκλογών – είχε παραχωρήσει τον ΧΕΥ Νερατζιώτισσας, όπου σήμερα δεσπόζει μεγάλο συγκρότημα γραφείων.
Η τελική διαμόρφωση της ομόφωνης απόφασης του Σώματος προήλθε μετά από παρέμβαση των ανεξάρτητων δημοτικών συμβούλων (και πλέον επικεφαλής παρατάξεων που εισήλθαν στο νέο Δημοτικό Συμβούλιο από 1η Σεπεμβρίου) Νώντα Γαρδέλη και Κώστα Ρώτα, οι οποίοι ζήτησαν «να πάρουμε σήμερα (σ.σ. 25 Ιουνίου) την απόφαση περί τροποποίησης και χαρακτηρισμού του χώρου ως εντολή προς τις υπηρεσίες να καταρτίσει το σχέδιο και να το φέρει για κατ’ αρχήν ανάρτηση σε 15 ημέρες και στα δύο ΧΕΥ».
Η τελική, ομόφωνη απόφαση του Σώματος, μετά και την τελική εισήγηση του δημάρχου Γιώργου Πατούλη, ανέφερε τα εξής:
– Καταδικάζουμε τον ΣΥΡΙΖΑ και προσωπικά τον υπουργό Γιώργο Σταθάκη για την απαράδεκτη στάση τους απέναντι στο Μαρούσι
– Ζητάμε την άρση της Υπουργικής Απόφασης για να μην τον συνοδεύει για πάντα η Μαρουσιώτικη κατακραυγή
– Επικαιροποιούμε την αίτηση στο ΣτΕ για ακύρωση της Υπουργικής Απόφασης
– Όλα τα ΧΕΥ της πόλης να περιέλθουν στον Δήμο ως κοινόχρηστοι χώροι, αρχής γενομένης του ακινήτου της Κεραμικής (το οποίο αποτελεί διατηρητέο οικόσημο της πόλης)
– Ζητάμε από το Πράσινο Ταμείο χρήματα για αγορές και άλλων κοινοχρήστων χώρων, προκειμένου να ισοσκελιστούν οι χρήσεις γης από την υπερτοπική πολεοδομική επιβάρυνση του Αμαρουσίου
– Σε 15 ημέρες να έρθει σχεδιασμένη πρόταση από το Δημοτικό Συμβούλιο για κατ’ αρχήν ανάρτησης για τον ΧΕΥ Κύμης. Να μειωθεί ο συντελεστής δόμησης στην περιοχή και τροποποίηση Πολεοδομικού Σχεδίου στον ΧΕΥ Λ. Κηφισιάς.
Ωστόσο, η πρόταση αυτή δεν κατατέθηκε ποτέ, άλλωστε και η τελευταία συνεδρίαση του Σώματος την Τρίτη 16 Ιουλίου, δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ και, όπως όλα δείχνουν, η «καυτή πατάτα» μετατίθεται, πλέον, στα χέρια της διοίκησης Αμπατζόγλου και της νέας σύνθεσης του Σώματος, όπως αυτή προέκυψε από τις πρόσφατες δημοτικές εκλογές.
Διαβάστε: Άδεια (και) για ξενοδοχείο στον ΧΕΥ Λ. Κηφισιάς με το ΦΕΚ.
Ανησυχία για τις υπερτοπικές χρήσεις
Κατά τη συζήτηση του θέματος στη συνεδρίαση της 25ης Ιουνίου, από όλες τις πλευρές υπογραμμίστηκε τόσο η τεράστια πολεοδομική υποβάθμιση που έχει υποστεί το Μαρούσι, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, από κατασκευές υπερτοπικών χρήσεων (The Mall Athens, Golden Hall κ.λπ.), όσο και από τους μεγάλους κινδύνους που κρύβονται πίσω από τα σχέδια για μεταφορά του Καζίνο της Πάρνηθας, αλλά και της εκμετάλλευσης των ΧΕΥ. Μάλιστα, όλοι συμφώνησαν ότι το επόμενο «θύμα» θα είναι ο ΧΕΥ Λ. Κύμης, για τον λόγο αυτό διατυπώθηκε η πρόταση να τεθούν χρήσεις γης και πολεοδομικοί περιορισμοί που θα αποτρέψουν ανάλογες δυσάρεστες εξελίξεις.
Την ίδια στιγμή, τόσο από την πλευρά της διοίκησης, όσο και από την πλευρά της μειοψηφίας διατυπώθηκε η αισιόδοξη εκτίμηση ότι οι δύο προσφυγές που έχουν γίνει στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της υπουργικής απόφασης Σταθάκη (καθώς, εκτός από τον Δήμο Αμαρουσίου, προσφυγή κατέθεσε και η παράταξη της μείζονος μειοψηφίας ΕΝΟΤΗΤΑ, ΑΝΑΤΡΟΠΗ ΚΑΙ ΕΡΓΟ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΡΟΥΣΙ) έχουν αρκετές ελπίδες να ευοδωθούν, αφού – εκτός των άλλων – η απόφαση Σταθάκη έρχεται σε σύγκρουση με τον νόμο για την αξιοποίηση των ΧΕΥ ως χώρων στάθμευσης. Πάντως, από αρκετές πλευρές της μειοψηφίας τονίστηκε ότι δεν αρκούν μόνο οι νομικές διαδικασίες, αλλά απαιτείται μαζική αντίδραση της τοπικής κοινωνίας, κάτι για το οποίο δεν φρόντισε μέχρι σήμερα η διοίκηση του Δήμου, όπως ειπώθηκε, κάτι που μέχρι στιγμής δεν έχει συμβεί.
Τέλος, στο τραπέζι τέθηκε από πλευράς δημάρχου και το θέμα των κεφαλαίων που έχουν δεσμευθεί από τον Δήμο για τον Πράσινο Ταμείο και τα οποία ανέρχονται σε αρκετές δεκάδες εκατ. ευρώ. Ο Γ. Πατούλης ζήτησε αυτά να αποδοθούν στον Δήμο, προκειμένου να αποκτηθούν και άλλοι κοινόχρηστοι χώροι, προκειμένου να επέλθει ισοσκέλιση στο διαταραγμένο περιβαλλοντικό ισοζύγιο της πόλης. Μάλιστα, το Δημοτικό Συμβούλιο ήταν απόλυτα ομόφωνο σε όσες προτάσεις ακούστηκαν, ενώ στο τέλος της κουβέντας, ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας Λευτέρης Μαγιάκης επανέφερε μια άλλη «ξεχασμένη» απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, ζητώντας την ενεργοποίηση της διαπαραταξιακής επιτροπής για τα 160 ακίνητα του δημοσίου που έχουν περιέλθει στο «Υπερταμείο» προς αξιοποίηση, «ώστε να τα εξετάσουμε ένα προς ένα για να δούμε ποια θέλουμε να διεκδικήσουμε ώστε να τα δεσμεύσουμε», όπως ανέφερε.
H προσφυγή του Δήμου στο ΣΤΕ
Η ΑΜΑΡΥΣΙΑ παρουσιάζει αυτούσιο το περιεχόμενο της προσφυγής του Δήμου Αμαρουσίου στο Συμβούλιο της Επικρατείας για ακύρωση της απόφασης Σταθάκη για παραχώρηση του ΧΕΥ Λ. Κηφισίας, όπως αυτό εγκρίθηκε στις 19 Ιουνίου από την Οικονομική Επιτροπή και αναρτήθηκε στην «Διαύγεια». Παρόντες και με ομόφωνη ψήφο ήταν ο πρόεδρος της επιτροπής και αντιδήμαρχος Οικονομικών Σπύρος Σταθούλης, ο αντιπρόεδρος και επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας Λευτέρης Μαγιάκης, και οι δημοτικοί σύμβουλοι Επαμεινώνδας Κατσιγιάννης (τακτικό μέλος), Θανάσης Βελής (τακτικό μέλος) και Βασιλης Κόκκαλης (αναπληρωματικό μέλος). Απόντες από τη συνεδρίαση ήταν οι Ευθύμιος Τσίγκας, Δημήτρης Καρλαύτης, Ελένη Βλάχου -Σταματάκη, Σπύρος Βλάχος και Μαρία Καρλατήρα.
Το περιεχόμενο της προσφυγής του Δήμου στο ΣτΕ έχει ως εξής:
«Με την υπ’ αριθ. ΥΠΕΝ/ΔΝΕΠ/26044/1363/21.3.2019 (ΦΕΚ 188/τεύχος Δ’/19.4.2019) Απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος & Ενέργειας με θέμα «Καθορισμός χρήσεων γης και όρων και περιορισμών δόμησης του Χώρου Εγκαταστάσεων Υποστήριξης (Χ.Ε.Υ. 7 Λ. Κηφισίας) στο Ο.Τ Γ801 του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου του Δήμου Αμαρουσίου (Ν.Αττικής)», καθορίστηκαν οι χρήσεις γης και οι όροι δόμησης στο Χώρο Εγκαταστάσεων Υποστήριξης (Χ.Ε.Υ. 7, Λεωφ. Κηφισίας), που βρίσκεται στο Ο.Τ. Γ801 του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου του Δήμου Αμαρουσίου Αττικής. Ειδικότερα, σύμφωνα με την προσβαλλόμενη απόφαση καθορίστηκαν για το συγκεκριμένο Χ.Ε.Υ. 7, Λεωφ. Κηφισίας οι εκεί αναφερόμενες χρήσεις γης, καθώς και οι όροι δόμησης για το συγκεκριμένο χώρο.
Η προσβαλλόμενη απόφαση (ειδικότερα, κατά το μέρος που με αυτήν προστίθενται μη επιτρεπόμενες χρήσεις γης και συντελεστής δόμησης πέραν του επιτρεπομένου) είναι μη νόμιμη, καθώς με αυτήν καθορίζονται εμπορικές χρήσεις με απολύτως επιβαρυντικό χαρακτήρα σε σχέση με τις ισχύουσες χρήσεις της περιοχής. Ειδικότερα, μεταξύ των καθοριζομένων με την προσβαλλόμενη απόφαση χρήσεων γης, περιλαμβάνονται ξενώνες, ξενοδοχεία μέχρι 100 κλίνες και ξενώνες κατηγορίας 4 αστέρων και ανώτερης, εμπορικά καταστήματα, γραφεία, τράπεζες, ασφάλειες, κοινωφελείς οργανισμοί, διοίκηση, εστιατόρια, αναψυκτήρια, κέντρα διασκέδασης-αναψυχής (τα κέντρα νυχτερινής διασκέδασης επιτρέπονται μόνο στα οικόπεδα που έχουν πρόσωπο στο ΒΟΔ), χώροι συνάθροισης κοινού, πολιτιστικά κτίρια και εν γένει πολιτιστικές εγκαταστάσεις, κτίρια-γήπεδα στάθμευσης (συμπεριλαμβάνονται τα πλυντήρια αυτοκινήτων).
Οι χρήσεις γης όμως αυτές, που περιγράφονται και επιτρέπονται με την ανωτέρω απόφαση στο συγκεκριμένο Χ.Ε.Υ. 7, αποτελούν χρήσεις γης πολεοδομικού κέντρου και όχι ήπιων χρήσεων γης. Επιπλέον, ο νόμος προβλέπει ότι η εκμετάλλευση αυτών των Χ.Ε.Υ. μετά το πέρας του έργου, πρέπει να έχουν υποστηρικτικό χαρακτήρα στους σιδηροδρομικούς σταθμούς, πλησίον των οποίων δημιουργήθηκαν και όχι να αποκτήσουν χαρακτήρα υπερτοπικής συγκέντρωσης χρήσεων γης, κάτι που μη νόμιμα επιχειρείται με την ανωτέρω απόφαση.
Εξάλλου, ο καθορισμός και η τροποποίηση των χρήσεων γης, αποτελούν ουσιώδες στοιχείο του πολεοδομικού σχεδιασμού, από τον οποίον εξαρτάται σε σημαντικό βαθμό η ποιότητα ζωής των πολιτών και για το λόγο αυτόν, θα πρέπει να γίνεται κατά τρόπο ορθολογικό και συνεπή. Επιπλέον, η κατοχύρωση άριστων βιώσιμων όρων αστικού περιβάλλοντος διά της ανωτέρω συνταγματικής επιταγής έχει ιδίως την έννοια ότι αποκλείεται σε κάθε περίπτωση η επιδείνωση των όρων αυτών.
Όμως, με την προσβαλλόμενη απόφαση εισάγονται στον εν λόγω Χ.Ε.Υ. 7 χρήσεις γης που δεν συνάδουν με την κατηγορία χρήσεων της γενικής κατοικίας. Περαιτέρω, με την ανωτέρω απόφαση καθορίζεται συντελεστής δόμησης 0,80 για όλη την έκταση αυτού, παρά το γεγονός ότι στο εν λόγω Ο.Τ. Γ801 ο συντελεστής δόμησης, όπως αυτός καθορίστηκε σε ολόκληρη την περιοχή της Πολεοδομικής Ενότητας 7 (Εργατικές Κατοικίες), καθορίζεται κλιμακωτά, σύμφωνα με το εγκεκριμένο σχέδιο πόλεως, ήτοι το από 25.5.1992 π.δ. (ΦΕΚ 552/τεύχος Δ’/5.6.1992, όπως διορθώθηκε με το ΦΕΚ 673/τεύχος Δ’/18.7.1992). Σύμφωνα με τα ανωτέρω, ο συντελεστής δόμησης καθορίζεται σε ποσοστό 0,80 για επιφάνεια μέχρι 500,00 τ.μ. του οικοπέδου και μειώνεται σε ποσοστό 0,60 για το υπόλοιπο τμήμα του οικοπέδου.
Ως εκ τούτου, ο συντελεστής δόμησης που καθορίστηκε με την ανωτέρω απόφαση, πέραν του ότι είναι μη νόμιμος, οδηγεί και σε αύξηση της οικοδομήσιμης επιφάνειας. Επειδή ο Δήμος Αμαρουσίου είναι Ο.Τ.Α. α’ βαθμού και έχει σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 75 του ν. 3463/2006 (Κώδικας Δήμων & Κοινοτήτων) σειρά αρμοδιοτήτων αναφορικά με την προστασία του περιβάλλοντος. Μάλιστα, με τις διατάξεις του ν. 3852/2010 (Πρόγραμμα Καλλικράτης) οι αρμοδιότητες αυτές επεκτάθηκαν και ενισχύθηκαν σημαντικά, επιβεβαιώνοντας με σαφήνεια την πρόθεση του νομοθέτη να έχουν οι Δήμοι (ως κατεξοχήν γνώστες των τοπικών υποθέσεων) σημαντικό ρόλο στη προστασία του περιβάλλοντος, την αναβάθμιση του φυσικού, αρχιτεκτονικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος, τη μελέτη και διαχείριση της οικιστικής και πολεοδομικής ανάπτυξης, τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών κ.λπ.
Στο πλαίσιο αυτό, είναι σαφές το δικαίωμα αλλά και η υποχρέωση των Δήμων να ενεργούν προς όφελος της προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος, της αναβάθμισης του οικιστικού και πολεοδομικού σχεδιασμού και της βελτίωσης της ποιότητας ζωής των πολιτών. Επειδή με την ανωτέρω απόφαση, για τους ως άνω αναφερόμενους λόγους, βάλλονται ευθέως τα ανωτέρω, ο Δήμος Αμαρουσίου έχει προφανές έννομο συμφέρον για την άσκηση αίτησης ακύρωσης κατά της προαναφερόμενης απόφασης. Κατόπιν των ανωτέρω, εισηγούμαστε στην Οικονομική Επιτροπή, η οποία είναι αρμόδια για τη λήψη σχετικής απόφασης (κατ’ άρ. 72 παρ. 2 περ. ιγ’ του ν. 3852/2010, όπως ισχύει) την άσκηση του ενδίκου μέσου της αίτησης ακύρωσης ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας κατά της υπ’ αριθ. ΥΠΕΝ/ΔΝΕΠ/26044/1363/21.3.2019 (ΦΕΚ 188/τεύχος Δ’/19.4.2019) Απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος & Ενέργειας με θέμα «Καθορισμός χρήσεων γης και όρων και περιορισμών δόμησης του Χώρου Εγκαταστάσεων Υποστήριξης (Χ.Ε.Υ. 7 Λ. Κηφισίας) στο Ο.Τ γ801 του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου του Δήμου Αμαρουσίου (Ν.Αττικής)» και κάθε άλλη συναφούς πράξης ή παράλειψης της Διοίκησης προγενέστερης ή μεταγενέστερης, για τους προαναφερόμενους».
Διαβάστε: «Εν κρυπτώ χρήσεις γης στο ΧΕΥ Λ. Κηφισιάς από Σταθάκη».