Τις πλήρεις θέσεις της, όπως εκφράστηκαν και στις σχετικές συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου για τον Προϋπολογισμό και το Τεχνικό Πρόγραμμα του 2020, αποτυπώνει με εκτενείς ανακοινώσεις της η Λαϊκή Συσπείρωση Αμαρουσίου, επισημαίνοντας για μια ακόμη φορά τον «αντιλαϊκό» και «πλασματικό» τους χαρακτήρα.
Ακολουθούν οι δύο ανακοινώσεις:
ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟ
Ο Προϋπολογισμός για το 2020 της Διοίκησης Αμπατζόγλου στο Δήμο Αμαρουσίου δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από τους αντιλαϊκούς Π/Υ των προκατόχων της. Είναι κι αυτός κομμένος και ραμμένος στις κυβερνητικές οδηγίες, που σημαίνει συνέχιση της αντιλαικής πολιτικής σε τοπικό επίπεδο με την υπερφορολόγηση των λαϊκών στρωμάτων και την ταυτόχρονη στέρησή τους από έργα, υπηρεσίες και υποδομές που έχει ανάγκη η λαϊκή οικογένεια. Οδηγίες, που συνδέονται αδιάρρηκτα με την κυβερνητική πολιτική καθήλωσης των κεντρικών αυτοτελών πόρων (ΚΑΠ) προς την Τοπική Διοίκηση, ύστερα από μια 10ετία συνεχών περικοπών (που μείωσαν την πιο πάνω κρατική χρηματοδότηση κατά 68%) αλλά και παραπέρα αφαίμαξης του λεηλατημένου εισοδήματος των λαϊκών νοικοκυριών ώστε να περισσεύουν όλο και περισσότερα χρήματα για όλο και μεγαλύτερες παροχές στο κεφάλαιο. Τα νούμερα είναι αμείλικτα:
-Τα ποσά που θα δοθούν το 2020 στην Τοπική Διοίκηση (σε Δήμους και Περιφέρειες) καταγράφονται σε 514 εκ ευρώ, όσα περίπου και πέρυσι, όταν μόνο η μισθοδοσία του προσωπικού τους υπολογίζεται σε 2.510 εκ ευρώ!! Ανεπαρκέστατο ποσό, που διαμοιράζεται κατά 1.857 εκ σε δήμους και 657 εκ σε Περιφέρειες. Την ίδια, όμως, χρονιά οι εργαζόμενοι, οι συνταξιούχοι, οι άνεργοι θα πληρώσουν 456 εκ περισσότερα από πέρυσι για φόρους, τη στιγμή που οι επιχειρηματικοί όμιλοι θα πληρώσουν 446 εκ. λιγότερα!
Κι όμως, απέναντι στην καταλήστευση των πόρων της, το πολιτικό προσωπικό του κεφαλαίου στην Τοπική Διοίκηση, οι δημοτικές αρχές και παρατάξεις των αστικών κομμάτων, σφυρίζουν αδιάφορα. Αρκούνται μόνο, πού και πού, να γκρινιάζουν για την «οικονομική καχεξία των δήμων», γενικά κι αόριστα σα να μη φταίει κανείς, χωρίς ίχνος διάθεσης για διεκδίκηση.
Αυτό συμβαίνει και στο δήμο μας, αυτό συμβαίνει και στον Π/Υ του 2020. Κυριαρχεί η καταγραφή μειωμένων απαιτήσεων από τους κεντρικούς πόρους, που και αυτές, όταν «κλείνει ο λογαριασμός», σε ελάχιστο ποσοστό καλύπτονται. Για του λόγου το αληθές σημειώνουμε ότι στον Π/Υ του 2019 στις «ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ» προϋπολογίστηκαν για το 2019 5.940 εκ ευρώ, από τα οποία, όπως εκτιμά η αρμόδια Υπηρεσία, θα ενταλθούν μέχρι το τέλος του 2019 (χωρίς να σημαίνει ότι θα πληρωθούν όλα) μόλις 1.436 εκ .
-Όπως, λοιπόν, κάθε χρονιά, έτσι κι εφέτος το έλλειμμα της κρατικής χρηματοδότησης προς τους δήμους καλούνται να το καλύψουν τα λαϊκά νοικοκυριά μέσα από δεκάδες δημοτικά τέλη και φόρους. Και πάλι τα νούμερα είναι αμείλικτα:
Από τα τακτικά έσοδα του Δήμου, όπως αποτυπώνονται στον προϋπολογισμό του 2020 (26,8 εκ), η κρατική συμμετοχή περιορίζεται στο 27% (6,9 εκ) περίπου ίδια με το 2019. Αντίθετα το 73% (19,9 εκ) προέρχεται από τοπικούς φόρους και τέλη και αποτελούν τα λεγόμενα «ίδια έσοδα», με το μεγαλύτερο βραχνά για τη λαϊκή οικογένεια, τα ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού, να καλύπτουν τα 14,1 εκ του ποσού αυτού. Και είναι χαρακτηριστικό ότι η εισπραξιμότητα από τα τέλη αυτά ξεπερνά κάθε χρόνο την προβλεπόμενη στον Π/Υ.
Όσον αφορά στο σκέλος των δαπανών, ο προϋπολογισμός είναι μια αντιγραφή των προηγούμενων ετών με προφανή τον πλασματικό του χαρακτήρα σε ό,τι κυρίως αφορά την εκτέλεση έργων, και ιδιαίτερα αυτών που έχει ανάγκη η λαϊκή οικογένεια. Συνολικά έναντι Π/Υ 91,71 εκ ευρώ το 2019 (αφαιρέθηκε το εικονικό έξοδο «προβλέψεις μη είσπραξης») υλοποιήθηκαν μόλις 48.83 εκ (53,2%).
Στον Π/Υ του 2020 τα αντίστοιχα προβλεπόμενα έσοδα είναι 86.77 εκ από τα οποία, με το ίδιο σύνηθες ποσοστό υλοποίησης, αναμένεται να υλοποιηθούν περίπου 46,0 εκ. (53,0%). Αν όμως, αφαιρέσουμε όσα υπολογίζεται να δοθούν το 2020 ως οφειλόμενα σε τρίτους («Πληρωμές Π.Ο.Ε.» (3,71 εκ) απομένουν τελικά για τον ίδιο το Δήμο μόλις 42,29 εκ (48,7%). Ποσό που διατίθεται κυρίως σε πάγια λειτουργικά έξοδα του Δήμου με αποτέλεσμα ελάχιστα να απομένουν για έργα και από αυτά μικρό μόνο μέρος για έργα άμεσης προτεραιότητας για την εργατική τάξη, τους επαγγελματοβιοτέχνες, τα λαϊκά στρώματα στο Μαρούσι. Για παράδειγμα το 2019, αν και χρονιά εκλογών, από τα 14,45 εκ, που προβλέπονταν για έργα, εντάλθηκαν (και όχι κατ’ ανάγκη ότι πληρώθηκαν) μόλις 0,54 εκ (3,74%)! Κι από το ποσό αυτό, για όλα μαζί τα έργα των Υπηρεσιών ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ – ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ, ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ και ΗΛΕΚΤΡΟΦΩΤΙΣΜΟΥ, Υ∆ΡΕΥΣΗΣ – ΑΡ∆ΡΕΥΣΗΣ – ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ (περιλαμβανόμενων των αντιπλημμυρικών και των έργων ομβρίων), ΝΕΚΡΟΤΑΦΕΙΩΝ εντάλθηκαν μόλις 108.000 ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί σε 1,5 ευρώ για κάθε μόνιμο κάτοικο στο Μαρούσι!
Και δεν είναι μόνο αυτά. Το πρόβλημα με την έλλειψη εργαζόμενων στο Δήμο παραμένει σοβαρό. Μείωση προσωπικού, πρόσκαιρες αλλά, λειψές κι αυτές, προσλήψεις με τις «ελαστικές» λεγόμενες (για άθλιες πρόκειται) σχέσεις εργασίας να παίρνουν το «πάνω χέρι», παραπέρα εντατικοποίηση σε καίριους τομείς, όπως π.χ. είναι η αποκομιδή απορριμμάτων, αποτυπώνουν μια κατάσταση που επιδεινώνεται όλο και περισσότερο. Κατάσταση, που συντηρείται και προωθείται ως άλλοθι με στόχο να προχωρήσουν παραπέρα οι ιδιωτικοποιήσεις με όσο το δυνατόν λιγότερες αντιδράσεις.
Η Λαϊκή Συσπείρωση Αμαρουσίου βρίσκεται σταθερά σε γραμμή καταγγελτικής, τεκμηριωμένης αντιπαράθεσης με την εφαρμογή της πολιτικής αυτής στο Δήμο μας και γενικότερα, που στο όνομα μιας ψευδεπίγραφης «δίκαιης ανάπτυξης» στόχο έχει να αυγατίσει τα κέρδη του κεφαλαίου.
Οι δικές μας προτεραιότητες είναι οι λαϊκές ανάγκες για ζωή με δικαιώματα. Αυτό, στο επίπεδο της τοπικής διοίκησης, σημαίνει εξασφάλιση από τον κρατικό προϋπολογισμό όλων των αναγκαίων λειτουργικών δαπανών της Τοπικής Διοίκησης, μαζί και του Δήμου μας, και κάλυψη όλων των βασικών έργων υποδομής, περιβαλλοντικής διαχείρισης και θωράκισης απέναντι σε φυσικές καταστροφές. Να μειωθούν δραστικά τα τέλη καθαριότητας στην προοπτική κατάργησής τους με ταυτόχρονη πρόσθετη φορολόγηση του κεφαλαίου. Εξασφάλιση της λειτουργίας και ανάπτυξη νέων δημόσιων κοινωνικών δομών με σύγχρονες, δωρεάν παροχές και υπηρεσίες για όλους. Κατάργηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας, παραχώρησης δημοτικών υπηρεσιών σε ιδιώτες, των ΣΔΙΤ.
-Απαιτούμε επαρκή και άμεση στελέχωση των δημοτικών υπηρεσιών και δομών (Βρεφικοί- Παιδικοί Σταθμοί, Βοήθεια στο Σπίτι, ΚΑΠΗ κ.ά.) με εργαζόμενους όλων των αναγκαίων ειδικοτήτων, με μόνιμη σταθερή δουλειά και πλήρη δικαιώματα και με ταυτόχρονη διάθεση εθνικών και κοινοτικών κονδυλίων για προνοιακές, αθλητικές, πολιτιστικές υποδομές. Κατάργηση της απαγόρευσης των προσλήψεων, μονιμοποίηση των συμβασιούχων χωρίς όρους και προϋποθέσεις. Διεκδικούμε γενναία χρηματοδότηση από κεντρικούς δημόσιους πόρους για υλοποίηση σε κεντρικό και τοπικό επίπεδο, υποδομών και μηχανισμών δημόσιας προστασίας από πλημμύρες, πυρκαγιές, σεισμούς και άλλους κινδύνους, από ρύπανση και μόλυνση του νερού και του αέρα. Στηρίζουμε και συμμετέχουμε στον αγώνα για αποκλειστικά δημόσιο δωρεάν σύστημα στους βασικούς κοινωνικούς τομείς της Υγείας – Πρόνοιας και Παιδείας με πλήρη χρηματοδότηση από το κράτος.
Στο πλαίσιο αυτό καλούμε την εργατική τάξη, τους αυτοαπασχολούμενους, τα φτωχά λαϊκά στρώματα, τη νεολαία να λάβουν τα μέτρα τους. Στη νέα δύσκολη χρονιά που τους ετοιμάζουν Δήμος, Περιφέρεια, Κυβέρνηση, Ευρωπαϊκή Ένωση, να δώσουν μαχητική, δυναμική απάντηση. Να συμπορευτούν με το ΚΚΕ, να συγκροτήσουν τη δική τους κοινωνική συμμαχία κόντρα στο μαύρο μέτωπο κεφαλαίου-κυβέρνησης-τοπικής διοίκησης. Να διεκδικήσουν την αναπλήρωση των απωλειών των χρόνων της κρίσης, να οργανώσουν την αντεπίθεσή τους στο δρόμο του αγώνα να γίνουν αυτοί κυρίαρχοι του πλούτου που παράγουν.
ΓΙΑ ΤΟ ΤΕΧΝΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜA
Όπως και όλα τα προηγούμενα ΤΠΕ των δύο τουλάχιστον τελευταίων 10ετιών (δεν χρειάζεται να ανατρέξουμε σε προγενέστερες περιόδους), έτσι και αυτό εντάσσεται σε ένα Προϋπολογισμό – Φάντασμα από πλευράς υλοποίησης. Πράγματι, με βάση τα στοιχεία της «Εισηγητικής Έκθεσης Προϋπολογισμού Δαπανών Έτους 2020» (Π/Υ-2020), εάν αφαιρέσουμε τα ποσά που αφορούν στoεικονικό έξοδο «προβλέψεις μη είσπραξης», ο Π/Υ του 2019 όπως είχε διαμορφωθεί την 31.7.19, προέβλεπε συνολικές δαπάνες ύψους 91,71εκ.€.Αν αφαιρέσουμε και τα χρωστούμενα που υπολογίστηκε να δοθούν σε τρίτους (2,77 εκ.€.) απομένουν στη διάθεση του δήμου 88,94 εκ.€. Στην πραγματικότητα, όμως, σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις των Υπηρεσιών όπως καταγράφονται στον Π/Υ-2020, προκύπτει ότι οι αντίστοιχες ενταλθείσες, και όχι κατ’ ανάγκη πληρωθείσες, δαπάνες θα «βουτήξουν» στα 45,12 εκ.€, ποσοστό μόλις 50,7% (!) (Πίν.1, «Ανακεφαλαίωση Δαπανών»).
Το κατά πολύ μεγαλύτερο μέρος των πιο πάνω δαπανών αφορά στα πάγια λειτουργικά έξοδα του δήμου. Έτσι, για την εκτέλεση των συνεχιζόμενων έργων και την έναρξη νέων, και κυρίως γι’ αυτά που έχει άμεση ανάγκη η λαϊκή οικογένεια, ελάχιστα ποσά απομένουν. Και αν αυτή η διαπίστωση ακούγεται σε μερικούς ως υπερβολική τα πράγματα είναι πολύ χειρότερα. Στη συνέχεια θα αναφερθούμε σε συγκεκριμένα παραδείγματα, εδώ όμως θα αναφερθούμε σε ένα μόνο νούμερο:
Από τα 14.448.397 € του Π/Υ-2019,που προβλέπονταν για την εκτέλεση έργων, θα ενταλθούν μόλις 542.159 € (3,75%)! Ποσό, που αντιστοιχεί σε 7,5 ευρώ ανά κάτοικο! Υπάρχουν όμως και χειρότερα όπως θα δούμε πιο κάτω.
Σε σχέση, τώρα, με το ΤΠΕ του 2020σημειώνουμε τα παρακάτω:
1.Περιλαμβάνονται έργα και εργασίες, που είτε μας βρίσκουν αντίθετους είτε δημιουργούν εύλογες ανησυχίες είτε δεσμεύουν μακροχρόνια σημαντικούς ίδιους πόρους του δήμου χωρίς να έχουν την προτεραιότητα με άλλα έργα και παρεμβάσεις. Ενδεικτικά αναφέρουμε:
-Προβλέπεται ποσό 150.000 € για τη συντήρηση και καθαρισμό φρεατίων, που σκοπεύει η δημοτική αρχή να τα αναθέσει σε ιδιώτη ενώ η Υπηρεσία καθαριότητας διαθέτει πλέον τα απαραίτητα μέσα.
-Δεσμεύεται για κάποια χρόνια συνολικό ποσό 3,5 εκ. για την κατασκευή άλλης μιας πεζογέφυρας.
-Δεσμεύεται, επίσης, συνολικό ποσό 4 εκ. για κατασκευή γηπέδου ποδοσφαίρου στο κτήμα Καρέλλα, με άμεσο τον κίνδυνο να σχεδιάζεται στο πλαίσιο της εμπορευματοποίησης του Δάσους Συγγρού.
-Άλλες 487.000 δεσμεύονται για την «Διαμόρφωση της Πλατείας Ευτέρπης», για εργασίες που όφειλε, υποτίθεται, να κάνει ο ανάδοχος.
-Περιλαμβάνεται μελέτη για την προετοιμασία κατασκευής σχολικών κτιρίων με ΣΔΙΤ
-Προβλέπεται η εκπόνηση μελέτης για τη σύνταξη τοπικού χωρικού σχεδίου, χωρίς άλλη ενημέρωση, τη στιγμή που γνωστή είναι η θέση της δημοτικής αρχής για παραπέρα συσσώρευση υπερτοπικών δραστηριοτήτων στην πόλη, που ήδη ασφυκτιά από τις συνέπειες της καπιταλιστικής ανάπτυξης.
-Στην ίδια μοίρα βρίσκεται και η διαδικασία επανέγκρισης της πολεοδομικής μελέτης της περιοχής «Δηλαβέρη», όπου προβλέπεται η μετεγκατάσταση του καζίνο Πάρνηθας.
-Το ίδιο και για τις 250.000 € που προβλέπονται για την ανακατασκευή του αθλητικού χώρου Αρίωνα στη Νέα Λέσβο.
Αντίθετα, δεν περιλαμβάνονται, ή «φυτοζωούν», ή δεν εξειδικεύονται έργα και παρεμβάσεις πρώτης προτεραιότητας για τα λαϊκά στρώματα της πόλης, όπως:
-Τα αντιπλημμυρικά. Πέρα από τις γνωστές και μη εξαιρετέες περιπτώσεις, η διευθέτηση – οριοθέτηση του ρέματος της Σαπφούς έχει μείνει στα χαρτιά πάνω από μια 10ετία.
-Η αντισεισμική θωράκιση σχολικών κτηρίων και δημοτικών χώρων συνάθροισης κοινού. Τα ψίχουλα που προβλέπονται για τη «στατική ενίσχυση» και την «άρση της επικινδυνότητας καμία σχέση δεν έχουν με την επιβαλλόμενη διαδικασία που ξεκινάει από τον προσεισμικό έλεγχο και ολοκληρώνεται με την υλοποίηση όλων των απαιτούμενων τεχνικών παρεμβάσεων.
-Οι γενικότερες αναφορές για έργα πρασίνου γενικά κι αφηρημένα δεν πείθουν κανένα. Καμία, επίσης αναφορά σε έργα δασοπροστασίας.
-Τέλος, το μείζον θέμα της ορθολογικής ανακύκλωσης με διαλογή στην πηγή παραμένει και πάλι στα αζήτητα καθώς καμία πρόβλεψη δεν γίνεται για την ουσιαστική ενίσχυση του απαραίτητου εξοπλισμού (απορριμματοφόρα, κάδοι, πλυντήρια κάδων κ.ά.) με κεντρικούς δημόσιους πόρους. Ακόμη και για το «Πράσινο Σημείο» (το ΤΠΕ μιλάει για περισσότερα από ένα!) δεσμεύονται μόνο ίδιοι πόροι συνολικού ύψους 500.000 €, ενώ διακαής καημός και της νέας δημοτικής Αρχής είναι το «σήριαλ» της υπογειοποίησης μερικών δεκάδων κάδων έναντι υπερβολικού κόστους!
Ούτως εχόντων των πραγμάτων είναι φανερό ότι η Διοίκηση Αμπατζόγλου ακολουθεί κατά πόδας τα πεπραγμένα ή μάλλον τα μη πεπραγμένα της Διοίκησης Πατούλη, ως προς τα έργα που καλύπτουν επιτακτικές λαϊκές ανάγκες, η οποία για το 2019 έχει να επιδείξει την παρακάτω επίδοση σχετικά με την υλοποίηση των προβλεπόμενων στον Π/Υ του 2019 έργων: Για όλα μαζί τα έργα των Υπηρεσιών ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ – ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ, ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ και ΗΛΕΚΤΡΟΦΩΤΙΣΜΟΥ, Υ∆ΡΕΥΣΗΣ – ΑΡ∆ΡΕΥΣΗΣ – ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ (περιλαμβανόμενων των έργων ομβρίων και των αντιπλημμυρικών), ΝΕΚΡΟΤΑΦΕΙΩΝ εντάλθηκαν συνολικά μόλις 108.000 ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί σε 1,5 ευρώ για κάθε μόνιμο κάτοικο στο Μαρούσι!
Κι όπως όλα δείχνουν, στις ίδιες αντιλαϊκές ράγες του «μέντορά» της βαδίζει και η Διοίκηση Αμπατζόγλου, καθώς προτεραιότητά της, όπως δείξαμε πιο πάνω είναι να ανοίξει και νέους δρόμους κερδοφορίας για το κεφάλαιο με «επενδύσεις», που θα επιδεινώσουν παραπέρα την ποιότητα ζωής του εργαζόμενου λαού.
Στο χέρι, όμως, της εργατικής τάξης, των λαϊκών στρωμάτων στο δήμο μας είναι να προβάλει αποτελεσματική αντίσταση απέναντι σε μια πολιτική, που σε όλα τα επίπεδα, Κυβέρνησης- Περιφέρειας – Δήμου τον αντιμετωπίζει σαν αναλώσιμο είδος στο πλαίσιο της απάνθρωπης καπιταλιστικής ανάπτυξης. Να διεκδικήσει αγωνιστικά αυτό που του αξίζει, που είναι εφικτό να το έχει αλλά του το στερούν οι εκμεταλλευτές του μόχθου του.