Το 1ο Γυμνάσιο Αμαρουσίου συνεχίζει την παράδοση στις ευρωπαικές συνεργασίες. Φέτος, ένα από τα διασχολικά προγράμματα στα οποία συμμετέχει είναι το Erasmus+ KA2 «My sustainable way of life» με θέμα την κλιματική αλλαγή. Συνολικά 22 μαθητές της Α’ και Β’ τάξης μελετούν το φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής, ενημερώνονται, ενημερώνουν ολόκληρη τη σχολική κοινότητα και προτείνουν αλλαγές στην καθημερινή μας ζωή που μπορούν να βοηθήσουν στον περιορισμό των αρνητικών συνεπειών της. Διότι ο πλανήτης Γη είναι ευθύνη όλων μας.
Στις 2 Φεβρουαρίου 2020 έξι από αυτούς τους μαθητές είχαν την ευκαιρία να ταξιδέψουν στη Φινλανδία, στην πόλη Ylivieska και να περάσουν μία εβδομάδα στο Γυμνάσιο Jokiranta school. Κατά τη διάρκεια αυτής της εβδομάδας γνώρισαν συνομήλικους μαθητές από Ισπανία, Γερμανία και φυσικά Φινλανδία, τη χώρα που μας φιλοξένησε. Εργάστηκαν με σοβαρότητα και συνέπεια τις πέντε αυτές μέρες πάνω στο φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής. Αρχικά έκαναν μετρήσεις του ύψους και του βάρους του χιονιού, σύγκριναν τα στοιχεία που μάζεψαν με αντίστοιχες μετρήσεις παρελθόντων ετών και με έκπληξη διαπίστωσαν τη σημαντική μείωση του χιονιού σε μια χώρα που το χιόνι είναι απαραίτητο τόσο για τη χλωρίδα όσο και για την πανίδα της. Φέτος, όπως είπαν, ήταν μια χρονιά χωρίς χειμώνα, αλλά με ένα συνεχιζόμενο φθινόπωρο.
Στη συνέχεια συμμετείχαν σε ένα εργαστήρι ενημέρωσης και παρουσίασης των παραμέτρων της κλιματικής αλλαγής και προετοιμάστηκαν για ένα παιχνίδι ρόλων την τελευταία μερα της επίσκεψης. Το συγκεκριμένο παιχνίδι ρόλων είναι μια προσομοίωση συνάντησης κορυφής όλων των χωρών και των κοινωνικών ομάδων (https://www.climateinteractive.org/). Η προσομοίωση αυτή, φτιαγμένη από συνεργασία πανεπιστημίων, έδωσε τη δυνατότητα στους μαθητές να συνειδητοποιήσουν πως, ενώ θεωρητικά όλοι θέλουμε να ανατρέψουμε την κλιματική αλλαγή, στην πραγματικότητα υπάρχουν αντικρουόμενα συμφέροντα και η επίτευξη συμφωνίας απαιτεί θυσίες και συμβιβασμούς.
Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες. Μια ομάδα αντιπροσώπευε τις αναπτυγμένες χώρες, μία άλλη τις ταχεία αναπτυσσόμενες, μία άλλη τις αναπτυσσόμενες, μία τους γεωργούς και κτηνοτρόφους, μία τους βιομήχανους και μία τις οικολογικές οργανώσεις. Μέσα από δημόσια συζήτηση (Debate), επιχειρήματα και διορθωτικές κινήσεις σε 18 παράγοντες (εξηλεκτρισμός, αναδάσωση, βιοενέργεια, πυρηνική ενέργεια, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, κλπ) κατάφεραν οι μαθητές να περιορίσουν την αύξηση της θερμοκρασίας στους 1,6 βαθμούς Κελσίου.
Η εκπαιδευτική μετακίνηση στη Φινλανδία αποτέλεσε μία δυνατή εμπειρία για όλους τους συμμετέχοντες, είχε πολλαπλό κέρδος και ανάδειξε την ανάγκη ευαισθητοποίησης ολόκληρης της κοινωνίας. Διότι στην πραγματικότητα η γη αλλάζει μορφή αλλά θα συνεχίσει να υπάρχει. Ομως ο άνθρωπος θα μπορέσει να επιβιώσει σε αυτές τις νέες συνθήκες;