Κυκλοφοριακή μελέτη και στο Ψαλίδι. Μεταξύ άλλων, προβλέπει απαλλαγή των δρόμων από το πρόβλημα της διαμπερούς κυκλοφορίας οχημάτων και ανακούφιση των γειτονιών δίπλα στην Αττική Οδό από το πρόβλημα των εκατοντάδων σταθμευμένων Ι.Χ.
Η δέσμευση του δημάρχου Αμαρουσίου για άμεση εκπόνηση κυκλοφοριακής μελέτης με στόχο την αντιμετώπιση των τεράστιων προβλημάτων που αντιμετωπίζει η περιοχή του Ψαλιδίου τα τελευταία 3 χρόνια, έγινε πραγματικότητα. Ως εκ τούτου, μετά την κυκλοφοριακή μελέτη για το κέντρο του Αμαρουσίου, στο τελευταίο Δημοτικό Συμβούλιο για το 2007, ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Πατρών Ευάγγελος Ματσούκης παρουσίασε στο Σώμα τη σχετική εισήγηση της μελέτης, η οποία εκπονήθηκε «μετά και από συνεχείς επαφές με τον σύλλογο και τους κατοίκους της περιοχής», όπως ανέφερε.
Κύριοι στόχοι της μελέτης είναι η απαλλαγή των δρόμων της περιοχής από τη διαμπερή κυκλοφορία των οχημάτων (καθώς αυτή προβλέπεται να γίνεται από συγκεκριμένους κεντρικούς δρόμους), καθώς και η ανακούφιση των περιοχών που βρίσκονται δίπλα στην Αττική Οδό από το πρόβλημα των εκατοντάδων αυτοκινήτων που σταθμεύουν εκεί λόγω της λειτουργίας τόσο του εμπορικού κέντρου «The Mall» όσο και του υπουργείου Παιδείας.
Ο κ. Πατούλης εξέφρασε την ικανοποίησή του για τη συνεργασία των κατοίκων στην εκπόνηση της μελέτης, χαρακτηρίζοντας τη διαδικασία ως «απαύγασμα της δημοκρατίας» και τους συλλόγους της πόλης ως «συμβουλευτικά όργανα της διοίκησης στην προσπάθειά της να διορθώσει τα κακώς κείμενα στις γειτονιές του Αμαρουσίου». Μετά, μάλιστα, από διάφορες υποδείξεις και παρατηρήσεις από μέρους της αντιπολίτευσης, ο δήμαρχος ξεκαθάρισε ότι και αυτή η μελέτη θα κρίνεται από την καθημερινή εφαρμογή της και ότι «αν χρειαστούν οι οποιεσδήποτε αλλαγές, αυτές θα έρχονται ενώπιον του Σώματος για να αποφασιστούν».
Από την πλευρά του, ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας Πάνος Αλεξανδρής επισήμανε ότι «η λειτουργικότητα της μελέτης θα κριθεί στην πράξη» και ότι «θα πρέπει, επιτέλους, να λυθεί το πρόβλημα της οδού Α. Παπανδρέου, καθώς οι άνθρωποι που μένουν εκεί βλέπουν τις περιουσίες τους να εκμηδενίζονται τα τελευταία χρόνια λόγω της κατάστασης που έχει δημιουργηθεί».
Ο κ. Στάθης Ραγκούσης ζήτησε από τη δημοτική αρχή να διαθέτει ένα μέρος από τα έσοδα που λαμβάνει από τη λειτουργία του «Mall» σε έργα υποδομής στο Ψαλίδι και κυρίως στη δημιουργία πάρκινγκ.
Τον λόγο πήραν και κάτοικοι της περιοχής, οι οποίοι είχαν διαφορετική άποψη, εκφράζοντας τη δυσπιστία τους ως προς την αποδοτικότητα της μελέτης στην πράξη, επισημαίνοντας ότι «κατά 90% για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η περιοχή ευθύνεται το εμπορικό κέντρο».
Η κυκλοφοριακή μελέτη του κ. Ματσούκη εγκρίθηκε εν τέλει από το Σώμα κατά πλειοψηφία, με τους κ.κ. Αλεξανδρή, Μπρέγιαννη και Βλάχο να δηλώνουν «παρών».
Παρακάτω παρατίθεται αναλυτικά η κυκλοφοριακή μελέτη του Πανεπιστημίου Πατρών για την περιοχή του Ψαλιδίου.
Οι περιοχές Ψαλίδι – Πέλικα και Άνω Ψαλίδι είναι δύο περιοχές αμιγούς κατοικίας, που όμως σήμερα διαπερνώνται από σημαντικές υπερτοπικές και διαμπερείς κυκλοφοριακές κινήσεις. Κύρια χαρακτηριστικά της ευρύτερης περιβάλλουσας περιοχής είναι:
1) Η ύπαρξη σημαντικών οδικών αξόνων μεγάλης κυκλοφορίας, όπως η Αττική Οδός, η Λεωφόρος Κύμης, η Νερατζιωτίσσης και η οδός Αμαρυσίας Αρτέμιδος.
2) Η ύπαρξη μειζόνων χρήσεων γης όπως το μεγάλο εμπορικό κέντρο «The Mall» και το υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων.
3) Ο σταθμός του τρένου των ΗΣΑΠ στη Νερατζιώτισσα, με πολύ μεγάλη κίνηση επιβατών και σημαντικές μετεπιβιβάσεις.
4) Η ύπαρξη 5 γεφυρών άνωθεν της Αττικής Οδού (Μαραθωνομάχων, Νερατζιωτίσσης, Αιγαίου, Ηλέκτρας και Λ. Κύμης) που συνδέουν τις εδαφικές εκτάσεις εκατέρωθεν της Αττικής Οδού.
5) Ακόμη, η γέφυρα άνωθεν της Λ. Κύμης (οδού Κορίνθου) που συνδέει τις δύο υποπεριοχές του Άνω Ψαλιδίου.
Οι προαναφερθείσες υπερτοπικές και διαμπερείς κινήσεις δημιουργούν στους κατοίκους σειρά προβλημάτων και επιβαρύνουν την όλη περιοχή από κυκλοφοριακή και περιβαλλοντική άποψη.
Η περιοχή Ψαλίδι – Πέλικα βάλλεται από μεγάλο αριθμό κινήσεων υπερτοπικών και διαμπερών.
– Μεγάλος αριθμός οχημάτων προερχόμενος κυρίως από το συγκρότημα «The Mall» σταθμεύει στο βόρειο παράδρομο (οδός Α. Παπανδρέου), καθώς και σε κάθετους δρόμους.
– Πολλοί δρόμοι της περιοχής φέρουν πινακίδες οδών ήπιας κυκλοφορίας ή μόνο πεζοδρόμων. Οι ρυθμίσεις αυτές, όμως, στην πράξη καταστρατηγούνται από ικανό αριθμό οχημάτων που διέρχεται από κάθε κατεύθυνση προς κάθε κατεύθυνση.
– Πολλοί δρόμοι της περιοχής είναι αδιάνοιχτοι, με σημαντικότερη την οδό Εγνατίας.
– Έντονη στάθμευση οχημάτων παρατηρείται επί της οδού Νερατζιωτίσσης και οφείλεται σε επιβάτες του μετρό που κατευθύνονται προς ή από τη στάση Νερατζιωτίσσης του Μετρό.
Η περιοχή Άνω Ψαλίδι βάλλεται επίσης από μεγάλο αριθμό κινήσεων υπερτοπικών και διαμπερών.
– Μεγάλος αριθμός οχημάτων και ειδικά βαρέων οχημάτων (φορτηγών) κατευθύνεται μέσω των οδών Αίαντος ή Ομορφοκλησιάς και στη συνέχεια Ερρίκου Μίλερ προς το πολυκατάστημα «The Mall».
– Δρόμοι της περιοχής είναι αδιάνοιχτοι ή χωρίς ασφαλτόστρωση ή χωρίς κράσπεδα και πεζοδρόμια.
– Η οδός Αίαντος που είναι σήμερα δύο κατευθύνσεων, παρουσιάζει μεγάλη κίνηση οχημάτων αν και ιδιαίτερα μικρού πλάτους.
Τέλος, η περιοχή γύρω από την οδό Δέγλερη παρουσιάζει μεγάλο αριθμό δρόμων αδιάνοιχτων.
Πολλά από τα οχήματα που σταθμεύουν στο νότιο παράδρομο και στο βόρειο παράδρομο και στους κάθετους δρόμους, ανήκουν σε υπαλλήλους του πολυκαταστήματος «The Mall». Πληροφοριακές πινακίδες σε πολλές θέσεις μέσα στην υπό εξέταση περιοχή οδηγούν από όλες τις κατευθύνσεις προς το συγκρότημα «The Mall», δημιουργώντας πρόσθετη διαμπερή κίνηση.
Οργάνωση της κυκλοφορίας στην περιοχή Ψαλιδίου – Πέλικα
1) Ξηλώνονται όλες οι πινακίδες με την ένδειξη «εξαιρούνται μόνιμοι κάτοικοι» ή «οδός ήπιας κυκλοφορίας», καθώς και όλα τα εμπόδια που παρεμποδίζουν την κίνηση προς όλους τους δρόμους της περιοχής.
2) Ξηλώνονται όλες οι πληροφοριακές πινακίδες στο εσωτερικό της περιοχής.
3) Διανοίγονται και ασφαλτοστρώνονται όλοι οι δρόμοι της περιοχής με προτεραιότητα στις οδούς Κυρίλλου, Πέλικα, Εγνατίας, Ψαρών, Αιγαίου, Αγρινίου και Κω.
4) Με πληροφοριακές πινακίδες θα κατευθύνεται η διερχόμενη και υπερτοπική κυκλοφορία, περιφερειακά της περιοχής αυτής και συγκεκριμένα από τις οδούς Νερατζιωτίσσης, Κ. Καραμανλή (όπως μετονομάζεται η Α. Παπανδρέου), Αγρινίου και Βύρωνος.
5) Η διαδρομή των οδών Κυρίλλου και Πέλικα αποτελεί τον βασικό κορμό κυκλοφορίας στην περιοχή. Όλοι οι δρόμοι κάτωθεν αυτής διαμορφώνονται σαν έξοδοι προς την οδό Παπανδρέου, με εξαίρεση την οδό Πέλικα που κλείνει. Όλοι οι δρόμοι άνωθεν αυτής διαμορφώνονται σαν έξοδοι προς την οδό Βύρωνος, με εξαίρεση την οδό Ρέας. Οι οδοί Φθιώτιδος, Κυρίλλου και Κω παραμένουν ως έχουν.
6) Η οδός Πέλικα μονοδρομείται από Κυρίλλου προς και μέχρι Σπάρτης.
7) Η οδός Εγνατίας μονοδρομείται από Σπάρτης προς και μέχρι Νερατζιωτίσσης.
8) Η οδός Λάσκαρη μονοδρομείται από Κυρίλλου δεξιά προς και μέχρι Νερατζιωτίσσης και από Κυρίλλου αριστερά προς και μέχρι Φθιώτιδος.
9) Η οδός Αγρινίου μονοδρομείται από την οδό Βύρωνος προς και μέχρι την οδό Παπανδρέου.
10) Απαγορεύεται η στάση και στάθμευση σε θέσεις κατά μήκος των οδών Βύρωνος, Νερατζιωτίσσης, Παπανδρέου, Αγρινίου, με κίτρινες συνεχείς διαγραμμίσεις.
11) Θα γίνει η αποξήλωση όλων των πινακίδων που δίνουν σαν διαδρομές προσπέλασης προς το συγκρότημα «The Mall», διαδρομές μέσω δρόμων της περιοχής Ψαλιδίου – Πέλικα ή Άνω Ψαλιδίου.
12) Ως κεντρικό σημείο αναφοράς της περιοχής Ψαλίδι – Πέλικα προτείνεται η πλατεία όπου βρίσκεται η εκκλησία της Ζωοδόχου Πηγής.
13) Απαιτούνται πεζοδρόμια σε όλους τους δρόμους της περιοχής που προαναφέρθηκαν (μπορούν να γίνουν με μέριμνα των κατοίκων).
14) Απομακρύνονται όλες οι άχρηστες ή κατεστραμμένες πινακίδες και γίνεται νέα ονοματοθεσία των δρόμων με καινούργιες δίγλωσσες πινακίδες.
15) Γίνεται αποψίλωση δένδρων, όπου απαιτείται, για λόγους καλύτερης ορατότητας της σήμανσης.
Προτείνονται ακόμη:
• Η αποστολή αιτήματος προς τη διοίκηση του «The Mall» για παραχώρηση δωρεάν θέσεων στάθμευσης στους υπαλλήλους του συγκροτήματος μέσα στο ίδιο το πάρκινγκ του εμπορικού κέντρου.
• Ομοίως ανάλογο αίτημα απευθύνεται και προς το υπουργείο Παιδείας, ώστε να επιτρέπεται η στάθμευση των αυτοκινήτων των υπαλλήλων του στο πάρκινγκ του υπουργείου και των σχολών ΣΕΛΕΤΕ, το οποίο είναι σήμερα σχεδόν άδειο από αυτοκίνητα.
• Ομοίως αίτημα απευθύνεται και προς τους Δήμους Πεύκης και Ηρακλείου για να υλοποιηθεί έξοδος του βορείου παράδρομου προς την οδό Πλαπούτα (αρχή Βύρωνος).
• Μετά την προτεινόμενη μονοδρόμηση της οδού Νερατζιωτίσσης και στη Β' φάση που θα ακολουθήσει, προτείνεται η διαμόρφωση ειδικού χώρου στάθμευσης των οχημάτων που χρησιμοποιούν στη Νερατζιώτισσα τον Ηλεκτρικό και τον Προαστιακό σιδηρόδρομο για μετεπιβίβαση.