Βέβαια, οι συγκοινωνιακές μελέτες, στην αρχή της λειτουργίας του προαστιακού πριν από δυόμισι χρόνια, προέβλεπαν μετακινήσεις για περισσότερους από 100.000 επιβάτες την ημέρα, υπό την προϋπόθεση ότι θα έχει αναπτυχθεί πλήρως το δίκτυο (έως τη Θήβα, τη Χαλκίδα και το Κιάτο). Οι επεκτάσεις όμως ακόμα και σήμερα δεν έχουν ολοκληρωθεί. Αυτή τη στιγμή λειτουργούν 17 από τους 50 σταθμούς του συνολικού δικτύου, ενώ εκείνοι της Μεταμόρφωσης και της Λεωφόρου Πεντέλης κατασκευάζονται εδώ και τρία χρόνια. Η επέκταση προς Σεπόλια και Αγίους Αναργύρους «πάγωσε», ύστερα από απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που υποχρεώνει την εταιρεία να «υπογειοποιήσει» τις γραμμές.
Η μόνη επέκταση που προχωρά σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα είναι προς την ευρύτερη περιοχή του Πειραιά. Έτσι, από τον Μάρτιο, πέντε νέοι σταθμοί πρόκειται να λειτουργήσουν, σε Ρουφ, Ταύρο, Ρέντη, Λεύκα και Πειραιά.
Η ηλεκτροκίνηση παραμένει κι αυτή αρκετά πίσω. Στο τμήμα Νεραντζιώτισσα – Αεροδρόμιο, και μόνο, κινείται το τρένο με ρεύμα, ενώ έχουν αξιοποιηθεί μόλις τρεις από τους ηλεκτρικούς συρμούς που έχουν αγοραστεί εδώ και χρόνια.
Πολύ ακριβό το αντίτιμο
Εντωμεταξύ τροχοπέδη για τη χρήση του προαστιακού σιδηροδρόμου συνιστά η τσουχτερή τιμή του εισιτηρίου, καθώς και το ότι υπάρχουν 8 διαφορετικά είδη, με αποτέλεσμα οι επιβάτες να αντιμετωπίζουν ένα χάος. Από την άλλη, για να πάει κάποιος από την Παλλήνη, την Κάντζα ή το Κορωπί μέχρι την Αθήνα με το τρένο πρέπει να πληρώσει 3 ευρώ. Οι περισσότεροι κάτοικοι των περιοχών αυτών χρησιμοποιούν μία από τις γραμμές του αστικού λεωφορείου έως τη Δουκίσσης Πλακεντίας, πληρώνοντας μόλις 50 λεπτά. Από εκεί επιβιβάζονται στο Μετρό για Αθήνα με άλλα 80 λεπτά, σύνολο δηλαδή 1 ευρώ και 30 λεπτά.
Η ίδια η εταιρεία «Προαστιακός Α.Ε.» υποστηρίζει ότι «οργανώθηκε και λειτουργεί σύμφωνα με τα πρότυπα αντίστοιχων ευρωπαϊκών επιχειρήσεων» και παραπέμπει στο μέλλον, όταν θα λειτουργήσει πλήρως το δίκτυο. «Τότε οι επιβάτες θα αξιοποιούν στον μέγιστο βαθμό τις δυνατότητες του τρένου» λέει στην ιστοσελίδα της. Το 2007 η «Προαστιακός Σιδηρόδρομος Α.Ε.» αναμένεται να συγχωνευθεί με τον ΟΣΕ ώστε να δημιουργήσουν από κοινού μια εταιρεία η οποία θα προσφέρει σιδηροδρομικές υπηρεσίες, αστικές και υπεραστικές.