Τις 3 διεκδικήσεις του Κινήματος Ανατροπής στην Αυτοδιοίκηση για τις αμοιβές και τον αριθμό συμβούλων των αιρετών γνωστοποίησε στον υπουργό Εσωτερικών Α. Ντινόπουλο ο Γ. Πατούλης.
Το Κίνημα Ανατροπής στην Αυτοδιοίκηση απέστειλε επιστολή στον υπουργό Εσωτερικών Αργύρη Ντινόπουλο με θέμα τις 3 βασικές διεκδικήσεις του Κινήματος για τις αμοιβές και τον αριθμό συμβούλων των αυτοδιοικητικών αιρετών, αναφέροντας τα εξής:
«Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ,
Το Κίνημα Ανατροπής στην Αυτοδιοίκηση θέτει ψηλά στην ατζέντα των διεκδικήσεων του, 3 ζητήματα, τα οποία έχουν άμεση σχέση με την ενίσχυση της λειτουργικότητας των Δήμων, ιδιαίτερα εκείνων που είτε είναι Καλλικρατικοί, είτε διαθέτουν μικρό πληθυσμό και μικρό αριθμό εργαζομένων με εξειδικευμένες γνώσεις.
Συγκεκριμένα, οι 3 νέες διεκδικήσεις μας αφορούν:
– Την εκ νέου θέσπιση της καταβολής αντιμισθίας για όλους τους Αντιδημάρχους, το ύψος της οποίας θα είναι αναλογικό και με βάση κριτήρια πληθυσμιακά.
– Την επαναφορά του αριθμού ειδικών συμβούλων που έχει δικαίωμα να διαθέτει κάθε Δήμαρχος, με σκοπό να τον συνδράμουν στην εκτέλεση των καθηκόντων του.
– Την καταβολή αποζημίωσης στα μέλη των Δημοτικών Συμβουλίων που συμμετέχουν στις συνεδριάσεις του βασικού οργάνου άσκησης ελέγχου και διοίκησης στην Αυτοδιοίκηση. Αντίστοιχη αποζημίωση ζητούμε να καταβάλλεται και στα μέλη των Επιτροπών των Δήμων.
Tι ισχύει σήμερα
– Ο καθορισμός του αριθμού των Αντιδημάρχων κάθε Δήμου ορίζεται με αναλογικό τρόπο, ανάλογα με τον πληθυσμό κάθε Δήμου (Άρθρο. 59 Ν. 3852/2010 «Καλλικράτης»). Όμως, ενώ προβλεπόταν αντιμισθία για το σύνολο των Αντιδημάρχων, η πρόβλεψη αυτή τροποποιήθηκε με την παράγραφο 3 του άρθρου 3 του ν. 4051/2012, με έναρξη ισχύος από 1-1-2013, η οποία μείωσε σχεδόν στο μισό τους δικαιούμενους αντιμισθίας Αντιδημάρχους. Με τον τρόπο αυτόν, εισήχθη μια μη επιτρεπτή άνιση μεταχείριση, καθώς οι Αντιδήμαρχοι κάθε Δήμου διακρίνονται μόνο ως προς το αν είναι έμμισθοι ή άμισθοι, χωρίς όμως διαφορά στα καθήκοντά τους. Πρέπει να σημειωθεί, ότι με την παραπάνω διάταξη (παράγραφος 3 του άρθρου 3 του ν. 4051/2012, που τροποποίησε την παρ. 1 του άρθρου 92 του ν. 3852/2010) εισήχθη άνισος διαχωρισμός για τους Δήμους άνω των 200.000 κατοίκων, για τους οποίους προβλέφθηκε να δικαιούνται αντιμισθίας όλοι οι Αντιδήμαρχοι. Ήταν μια φωτογραφική ρύθμιση που ευνοούσε τους Δήμους Αθηναίων και Θεσσαλονίκης. Τους κ.κ. Καμίνη και Μπουτάρη που αποδέχθηκαν αυτή την ευνοϊκή μεταχείριση, σε βάρος των άλλων Δήμων.
– Αντίστοιχη περίπου, είναι η περίπτωση των Ειδικών Συμβούλων και Συνεργατών των Δήμων. Ο αριθμός τους καθοριζόταν με πληθυσμιακά κριτήρια, αναλογικά για κάθε Δήμο (άρ. 163 ν. 3584/2007). Με το Μεσοπρόθεσμο (παράγρ. ΣΤ υποπαρ. ΣΤ.1 του ν. 4093/2012) από 1-1-2013 ο αριθμός των Ειδικών Συμβούλων ή Συνεργατών των Δήμων μειώθηκε σχεδόν στο μισό, ακολουθώντας το αριθμό των έμμισθων Αντιδημάρχων. Πρέπει να σημειωθεί ότι και εδώ, εξαιρούνται οι Δήμοι με νόμιμο πληθυσμό άνω των 150.000 κατοίκων, οι οποίοι διατηρούν το σύνολο των Ειδικών Συμβούλων και Συνεργατών τους, χωρίς μείωση. Όμως, με τον τρόπο αυτόν, αποστερούνται από τους μικρότερους Δήμους πολύτιμοι συνεργάτες για την επικουρία και την ενίσχυση των Δημάρχων και των ήδη αποδυναμωμένων δημοτικών υπηρεσιών στο έργο τους.
– Από 1/1/2013 καταργήθηκαν πλήρως οι αποζημιώσεις μελών Δημοτικών Συμβουλίων και κάθε είδους Επιτροπών για τη συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις.
Γιατί υποστηρίζουμε την καταβολή αντιμισθίας σε όλους τους Δημάρχους
1. Γιατί η καταβολή αποζημίωσης συνδέεται άμεσα με το χρόνο που αφιερώνουν και τις ευθύνες (ποινικές, οικονομικές, αστικές) που αναλαμβάνουν οι Αντιδήμαρχοι, ασκώντας τις αρμοδιότητες που προβλέπει η Νομοθεσία. Προτείνουμε το ύψος της αποζημίωσης του κάθε Αντιδημάρχου να καθορίζεται αναλογικά, με βάση πληθυσμιακά κριτήρια, όπως ισχύει άλλωστε σήμερα και για το ύψος της αντιμισθίας των Δημάρχων.
2. Θεωρούμε ότι είναι άδικη η πρόβλεψη του Ν. 4051/2012, που δίνει το δικαίωμα μόνον στο Δήμο Αθηναίων και Θεσσαλονίκης να καταβάλλουν αντιμισθία σε όλους τους Αντιδημάρχους, ενώ δεν δίνει και στους υπόλοιπους Δήμους την ίδια δυνατότητα.