Μια τέχνη προερχομένη από τα βάθη των αιώνων, ενδεδυμένη με τη γοητεία της Ανατολής, συστήθηκε για πρώτη φορά από κοντά στους Αθηναίους.
Το περίφημο ιρανικό κέντημα Sermeh, μια μοναδική τεχνοτροπία που χρησιμοποιεί ειδικό νήμα από χρυσό και ασήμι για τη διακόσμηση υφασμάτων, κοσμημάτων και χρηστικών αντικειμένων, γεννήθηκε στην Περσία πριν από 25 αιώνες επί δυναστείας των Αχαιμενιδών. Συνεχίζει να προκαλεί θαυμασμό ακόμη και στην ψηφιακή εποχή του σήμερα.
Εντυπωσιακά δείγματά του Sermeh, έργα της Ιρανής καλλιτέχνιδος Kobra Fazeli, εκτέθηκαν τον προηγούμενο μήνα στο Κέντρο Εικαστικών Τεχνών «Γεώργιος Καρύδης» στη Φιλοθέη με τη συνεργασία της Πρεσβείας της Ισλαμικής Δημοκρατίας του Ιράν στην Ελλάδα και του Οργανισμού Κοινωνικής Αλληλεγγύης Πολιτισμού και Αθλητισμού του Δήμου Φιλοθέης – Ψυχικού.
Υπομονή και συγκέντρωση
Η κατασκευή του Sermeh απαιτεί υπομονή, λεπτοδουλειά και συγκέντρωση. «Γι’ αυτό και σήμερα πολύ λίγοι άνθρωποι στο Ιράν ασχολούνται ακόμη με την τέχνη. Σχεδόν καμία νέα γυναίκα», λέει στο «Εθνος» η κ. Fazeli, η οποία γεννήθηκε στην Τεχεράνη το 1957 και τα τελευταία είκοσι πέντε χρόνια έχει δημιουργήσει δεκάδες πίνακες με κεντήματα Sermeh. «Το νήμα που χρησιμοποιούμε είναι πάρα πολύ ακριβό και πωλείται με το εκατοστό. Αν ξεφύγεις στο κέντημα έστω και μερικά χιλιοστά, τότε πρέπει να το ξηλώσεις και να το ξεκινήσεις ολόκληρο από την αρχή. Πρώτα απ’ όλα, όμως, σχεδιάζεις αυτό που αργότερα θα κεντήσεις με νήμα ή και πετράδια. Ο κάθε πίνακας χρειάζεται από ενάμιση μέχρι και τρεις μήνες για να ολοκληρωθεί ανάλογα με το σχέδιό του», λέει η κ. Fazeli και συνεχίζει: «Σπούδασα την τέχνη αυτή στο σχολείο και στη συνέχεια πρόσθεσα το προσωπικό μου ύφος. Μου αρέσει το μαύρο βελούδο ως φόντο γιατί δείχνει ωραία το κέντημα».
Αραβική καλλιγραφία, εικόνες από τη φύση, όπως λουλούδια ή ζώα, λέξεις στα αρχαία φαρσί, στίχοι από το Κοράνι αποτελούν την πηγή έμπνευσης για τη θεματολογία του Sermeh, το οποίο λέγεται ότι ήταν ένα από τα πράγματα που εντυπωσίασαν ιδιαίτερα τον Μ. Αλέξανδρο όταν έφτασε στην Περσία. Την εποχή εκείνη, άλλωστε, τα κεντήματα Sermeh αποτελούσαν σημαντικό εξαγώγιμο προϊόν του Ιράν.
Στα εγκαίνια της έκθεσης βρέθηκαν ο πρέσβης της Ισλαμικής Δημοκρατίας του Ιράν στην Ελλάδα, Behnam Behrouz, και ο μορφωτικός σύμβουλος της Πρεσβείας της Ισλαμικής Δημοκρατίας του Ιράν, δρ Mohammad Hossein Mozaffari, που επεσήμανε τους πολιτιστικούς δεσμούς αιώνων που συνδέουν την Ελλάδα με το Ιράν. Μιλώντας στα εγκαίνια της έκθεσης, ο μορφωτικός σύμβουλος της Πρεσβείας της Ισλαμικής Δημοκρατίας του Ιράν επεσήμανε τους πολιτιστικούς δεσμούς αιώνων που συνδέουν την Ελλάδα με το Ιράν, ενώ από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΟΚΑΠΑ, Γεράσιμος-Αλέξανδρος Μαζαράκης εξήγησε ότι η έκθεση για το Sermeh αποτελεί το πρώτο βήμα γνωριμίας με μια χώρα «μακρινή αλλά τόσο κοντινή», καθώς η πρεσβεία της φιλοξενείται στον Δήμο Φιλοθέης – Ψυχικού μαζί με περίπου 40 πρεσβείες άλλων κρατών.