Μια σειρά από γεγονότα που σχετίζονται με την κατάργηση των δυο Νομικών Προσώπων του Δήμου Πεντέλης (ΟΚΠΑ και ΟΠΑΘ) παραθέτει με μακροσκελή ανακοίνωσή του ο πρώην πρόεδρος του ΟΚΠΑ, Άγγελος Παλαιοδήμος.
Ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «ΠΕΝΤΕΛΗ 2020 – ΠΡΑΣΙΝΗ ΕΞΥΠΝΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΠΟΛΗ» (η οποία είχε υπερψηφίσει την απόφαση κατάργησης των 2 ΝΠΔΔ στο Δημοτικό Συμβούλιο της 30ης Σεπτεμβρίου 2019) και υποψήφιος δήμαρχος αναφέρει αναλυτικά τα εξής:
«Στις 30 Σεπτεμβρίου 2019, στη 15η τακτική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Πεντέλης, υπό την τότε νέα δημοτική Aρχή, εισήχθησαν προς συζήτηση και λήψη απόφασης τα θέματα της κατάργησης των δύο Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ) που διέθετε ο Δήμος Πεντέλης: του Οργανισμού Κοινωνική Πρόνοιας και Αλληλεγγύης (ΟΚΠΑ) και του Οργανισμού Πολιτισμού και Αθλητισμού (ΟΠΑΘ).
Σύμφωνα με το σχετικό αιτιολογικό και σκεπτικό των εν λόγω εισηγήσεων αναμενόταν να ‘’υπάρξουν άμεσα σημαντικές οικονομίες κλίμακας και μείωση των λειτουργικών εξόδων καθώς πολλές κοινές υπηρεσίες όπως μισθοδοσία, προμήθειες κλπ. θα αντιμετωπιστούν από τις υπηρεσίες του Δήμου. Ταυτόχρονα θα υπάρξει και καλύτερη αξιοποίηση του προσωπικού’’.
Με τις αποφάσεις 169/2019 (ΑΔΑ:ΩΝΛΨΩΞ3-ΒΩΥ) και 170/2019 (ΑΔΑ:ΨΕ6ΔΩΞ3-9Υ7) του Δημοτικού Συμβουλίου Πεντέλης τα Ν.Π.Δ.Δ. του Δήμου Πεντέλης ΟΚΠΑ και ΟΠΑΘ καταργήθηκαν. Για τις συγκεκριμένες δύο αποφάσεις τα τελευταία τρία χρόνια έχουν διατυπωθεί διάφορες απόψεις οι οποίες απέχουν παρασάγγας από την αλήθεια, αφού ουδέποτε στηρίχτηκαν σε πραγματικά δεδομένα. Οφείλουμε να παραθέσουμε λοιπόν στοιχεία για την συνολική αποκατάσταση της αλήθειας.
Πρώτη αλήθεια: Η απόφαση κατάργησης των ΝΠΔΔ ψηφίστηκε από τρεις παρατάξεις και τρεις ανεξάρτητους δημοτικούς συμβούλους
Οι δύο αποφάσεις κατάργησης των ΝΠΔΔ (ΑΔΑ:ΩΝΛΨΩΞ3-ΒΩΥ και ΨΕ6ΔΩΞ3-9Υ7) ψηφίστηκαν κατά πλειοψηφία (17 υπέρ και 15 κατά) . ΥΠΕΡ ψήφισαν:
● Οι δημοτικές παρατάξεις:
○ ΣΥΜΠΟΛΙΤΕΙΑ (9 Δημοτικοί Σύμβουλοι – Αν. Κοσμοπούλου, Βλ. Σιώμος, Γ. Μητροπούλου, Ελ. Πολίτη, Φ. Μαρκαντώνη, Λ. Μακρής, Π. Ηλιόπουλος, Αρ. Αργυρη, Κ. Λαζή)
○ ΠΕΝΤΕΛΗ 2020 – ΠΡΑΣΙΝΗ ΕΞΥΠΝΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΉ ΠΟΛΗ (4 Δημοτικοί Σύμβουλοι – Αγγ. Παλαιοδήμος, Α. Μπούσουλα, Σπ. Φρεμεντίτης, Π. Κρανιώτης)
○ ΛΑΪΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΠΕΝΤΕΛΗΣ – υποστηρίζεται από το Κ.Κ.Ε. (1 Δημοτικός Σύμβουλος – Σπ. Κωνσταντάς)
● Οι ανεξάρτητοι Δημοτικοί Σύμβουλοι: Αποστολάκος Δημήτρης, Μπούρας Βασίλης, Τσουχνικάς Ηλίας
Δεύτερη αλήθεια: Η οικονομική κατάσταση του ΟΚΠΑ και του ΟΠΑΘ ήταν επιεικώς τραγική
Η οικονομική κατάσταση των ΝΠΔΔ ΟΚΠΑ και ΟΠΑΘ στο τέλος του 2018 ήταν επιεικώς τραγική. Στους πίνακες που ακολουθούν παρουσιάζονται αδιάσειστα στοιχεία (με αναφορά στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ) που δείχνουν ότι παρά την αύξηση των επιχορηγήσεων του Δήμου (κατά 100.000€ στον ΟΚΠΑ και κατά 168.000 ευρώ στον ΟΠΑΘ το 2018 σε σχέση με το 2016), οι ισολογισμοί και των δύο εμφάνισαν ελλείμματα μετά από την υγιή και ακμάζουσα τριετία 2014-2016. Η κατάσταση για το έτος 2019, παρά το ότι δεν έχει ακόμα αποτυπωθεί, ήταν σίγουρα χειρότερη, καθώς ήταν έτος εκλογών, άρα και επιπλέον παροχών.
Ο.Κ.Π.Α. | ||||
ΕΤΟΣ | Επιχορήγηση
Δήμου |
ΑΔΑ
(ΚΑ:00-6715.010) |
Πλεόνασμα /
Έλλειμμα |
ΑΔΑ |
2014 | 500.000,00 € | 79Ε0ΩΞ3-667 | 178.034,66 € | 6ΖΡ8ΟΛΗΝ-ΝΕΛ |
2015 | 540.137,40 € | 7ΗΩ1ΩΞ3-ΧΛΛ | 206.943,09 € | ΩΘΖΜΟΛΗΝ-ΨΝ9 |
2016 | 540.137,40 € | 6ΟΗ4ΩΞ3-ΧΥ6 | 68.505,57 € | ΩΑΡ0ΟΛΗΝ-ΒΧΜ |
2017 | 540.137,40 € | ΩΠΙ3ΩΞ3-Ξ21 | -173.046,11 € | ΩΧ8ΙΟΛΗΝ-ΑΛΕ |
2018 | 640.137,39 € | 7Ζ7ΦΩΞ3-8Δ1 | -101.501,14 € | 78Π7ΟΛΗΝ-ΚΝ2 |
Ο.Π.Α.Θ. | ||||
ΕΤΟΣ | Επιχορήγηση
Δήμου |
ΑΔΑ
(ΚΑ:00-6715.011) |
Πλεόνασμα /
Έλλειμμα |
ΑΔΑ |
2014 | 330.000,00 € | 79Ε0ΩΞ3-667 | 204.764,83 € | 7ΥΓ2ΟΛΗΑ-ΧΗΣ |
2015 | 390.000,00 € | 7ΗΩ1ΩΞ3-ΧΛΛ | 87.776,72 € | 7ΩΦ9ΟΛΗΑ–ΚΟΔ |
2016 | 390.000,00 € | 6ΟΗ4ΩΞ3-ΧΥ6 | 88.911,81 € | 6ΖΡΚΟΛΗΑ-ΛΗΕ |
2017 | 466.000,00 € | ΩΠΙ3ΩΞ3-Ξ21 | 1.354,41 € | 6ΠΘ7ΟΛΗΑ-ΔΒΝ |
2018 | 558.500,00 € | 7Ζ7ΦΩΞ3-8Δ1 | -37.592,77 € | 62ΨΚΟΛΗΑ-5Β6 |
Το μέλλον προμηνυόταν ακόμη πιο δυσοίωνο ειδικά για τον ΟΚΠΑ, καθώς το σχολικό έτος 2020-2021 θα εφαρμοζόταν η υποχρεωτική δίχρονη προσχολική εκπαίδευση. Ως αποτέλεσμα αυτής της εφαρμογής, πολλά νήπια που έως τότε επρόκειτο να ενταχθούν στους Δημοτικούς Παιδικούς Σταθμούς του Δήμου Πεντέλης θα ξεκινούσαν την προσχολική τους ζωή στα νηπιαγωγεία του Υπουργείου Παιδείας. Κατά συνέπεια, τα έσοδα του ΝΠΔΔ θα ήταν λιγότερα, τόσο λόγω μικρότερων εισπράξεων από τροφεία, όσο και λόγω των χαμένων vouchers από το πρόγραμμα του ΕΣΠΑ “Εναρμόνιση Οικογενειακής και Επαγγελματικής Ζωής” .
Για να αποδώσουμε τα “του Καίσαρος τω Καίσαρι”, στον παρακάτω πίνακα αναφέρονται οι πρόεδροι των ΝΠΔΔ και η διάρκεια της θητείας τους κατά την δημοτική περίοδο 1/9/2014 – 10/10/2019.
Ν.Π.Δ.Δ. | ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΘΗΤΕΙΑΣ | ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΔΣ | ΑΔΑ |
ΟΚΠΑ | 16/09/2014 – 28/03/2017 | ΠΑΛΑΙΟΔΗΜΟΣ ΑΓΓΕΛΟΣ | Ω64ΛΩΞ3-ΗΒ2 |
28/03/2017 – 10/10/2019 | ΤΟΛΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ | 69ΑΠΩΞ3-9Ξ8 | |
ΟΠΑΘ | 16/09/2014 – 26/01/2017 | ΜΠΟΥΡΑΣ ΒΑΣΙΛΗΣ | 7Ν5ΕΩΞ3-ΑΛΚ |
26/01/2017 – 28/03/2017 | ΜΟΥΣΤΡΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ | ΩΜ0ΔΩΞ3-Ν6Ο | |
28/03/2017 – 10/10/2019 | ΜΟΥΣΤΡΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ | 7ΦΤΒΩΞ3-0ΒΒ |
Τρίτη αλήθεια: ΟΠΑΘ και ΟΚΠΑ ήταν υποστελεχωμένοι και επιχειρησιακά αδύναμοι
Ως προς τον ΟΠΑΘ (βλέπε πίνακα) η εικόνα είναι απόλυτα ξεκάθαρη. Το προσωπικό ήταν μικρότερο σε αριθμό από τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του ΝΠΔΔ (15μελές Δ.Σ.). Η υποστελέχωση του ΟΠΑΘ είχε ως συνέπεια την επιβάρυνση του Δήμου μέσω της συνεχούς χρήσης διοικητικών, τεχνικών και οικονομικών υπηρεσιών του, αλλά και την υλοποίηση δράσεων από ακριβοπληρωμένους εξωτερικούς προμηθευτές υπηρεσιών, παρά την ανάγκη αύξησης της απασχόλησης προσωπικού και ορθολογικής διαχείρισης των χρημάτων με παροχή περισσότερων και ποιοτικότερων υπηρεσιών.
ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΟΠΑΘ | |
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ | “ΜΟΝΙΜΟΙ” ΣΕ ΕΚΤΕΛΕΣΗ
ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ |
ΔΕ/ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΣ ΥΠΑΛΛΗΛΟΣ | 2 |
ΠΕ/ΓΥΜΝΑΣΤΩΝ | 1 |
ΥΕ/ΒΟΗΘ. ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ | 1 |
ΣΥΝΟΛΟ | 4 |
Ως προς τον ΟΚΠΑ, τα στοιχεία είναι κάπως διαφορετικά, αλλά τα συμπεράσματα είναι μάλλον παρεμφερή. Υπενθυμίζεται ότι το συγκεκριμένο ΝΠΔΔ προέκυψε από τη συγχώνευση ΝΠΔΔ που είχαν ως αντικείμενο τις δραστηριότητες παιδικών σταθμών και ΚΑΠΗ Παρότι στη συστατική πράξη διαφάνηκε η πρόθεση το νέο ΝΠΔΔ, πέραν της υλοποίησης των παραδοσιακών προγραμμάτων του, να διευρύνει το πεδίο δράσης του με υλοποίηση νέων κοινωνικών προγραμμάτων, αποδείχθηκε ότι τελικά οι καλές προθέσεις παρέμειναν κενό γράμμα.
Οι εμπεδωμένες νοοτροπίες τοπικής αντίληψης των ζητημάτων, η μη ανακατανομή του προσωπικού σε διαφορετικές τοπικές υποδομές και σε νέες κοινωνικές υπηρεσίες και προγράμματα, η απουσία εγκεκριμένου οργανογράμματος υπηρεσιών (ΟΕΥ), η έλλειψη προσωπικού συγκεκριμένων ειδικοτήτων για την στελέχωση Διοικητικών και Οικονομικών Υπηρεσιών ήταν μερικές από τις αιτίες που οδήγησαν στην παρακμή του αρχικού φιλόδοξου σχεδιασμού.
ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ Ο.Κ.Π.Α. | ||||
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ | ΜΟΝΙΜΟΙ | ΙΔΑΧ | ΙΔΟΧ | ΣΥΝΟΛΟ |
ΔΕ/ΒΟΗΘΟΣ ΝΟΣΟΚΟΜΑ | 0 | 2 | 0 | 2 |
ΔΕ/ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΣ ΥΠΑΛΛΗΛΟΣ | 0 | 3 | 0 | 3 |
ΔΕ/ΜΑΓΕΙΡΩΝ | 2 | 1 | 1 | 4 |
ΔΕ8 /ΒΟΗΘΟΣ ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΟΚΟΜΟΣ | 0 | 11 | 0 | 11 |
ΔΕ8/ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΟΚΟΜΟΣ | 4 | 0 | 14 | 18 |
ΠΕ/ΓΥΜΝΑΣΤΩΝ | 0 | 1 | 0 | 1 |
ΠΕ60/ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΣ | 1 | 1 | 2 | 4 |
ΤΕ/ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΣ | 1 | 0 | 0 | 1 |
ΤΕ/ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΣ | 0 | 1 | 0 | 1 |
ΤΕ16/ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΣ | 2 | 0 | 0 | 2 |
ΤΕ9/ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΟΚΟΜΟΣ | 3 | 2 | 5 | 10 |
ΥΕ/ΒΟΗΘ. ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ | 0 | 3 | 2 | 5 |
ΥΕ14/ΒΟΗΘΩΝ ΜΑΓΕΙΡΩΝ | 1 | 0 | 0 | 1 |
ΣΥΝΟΛΑ | 14 | 25 | 24 | 63 |
Τέταρτη αλήθεια: Οι 24 υπάλληλοι ΙΔΟΧ του ΟΚΠΑ ήταν σε καθεστώς εργασιακής ανασφάλειας
Ο ΟΚΠΑ από το 2012 μέχρι και το 2018, μέσω του προγράμματος “Εναρμόνιση Οικογενειακής και Επαγγελματικής Ζωής” με χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ, είχε προσλάβει με συμβάσεις Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου (ΙΔΟΧ) συνολικά 24 υπαλλήλους (πιο συγκεκριμένα: 14 βρεφονηπιοκόμους ΔΕ, 5 βρεφονηπιοκόμους ΤΕ, 1 Μάγειρα ΔΕ και 2 Υπαλλήλους Καθαριότητας ΥΕ). Οι συμβάσεις τους είναι ετήσιες (από 01 Σεπτεμβρίου μέχρι 31 Αυγούστου) και υπάρχει δυνατότητα 12μηνης ανανέωσης ετησίως με απόφαση αρμόδιου μονομελούς οργάνου διοίκησης κάθε χρόνο.
Οι ανανεώσεις αυτές υλοποιούνται κάθε χρόνο μέχρι και σήμερα, αλλά δεν είναι αυτονόητες. Σε κάποια ΝΠΔΔ της ελληνικής επικράτειας υπήρχαν περιπτώσεις που δεν ανανεώθηκαν τέτοιες συμβάσεις με διάφορες αιτιολογίες, μεταξύ των οποίων και η κακή οικονομική κατάσταση του ΝΠΔΔ. Είναι φανερό ότι η κακή οικονομική κατάσταση των ΝΠΔΔ ΟΚΠΑ και ΟΠΑΘ (βλέπε δεύτερη αλήθεια) θα έδινε ένα πολύ καλό επιχείρημα σε μια “υπερ-θαρραλέα” διοίκηση για τη μη ανανέωση αρκετών από αυτών των συμβάσεων. Με την μεταφορά του συγκεκριμένου προσωπικού (ΙΔΟΧ) στο Δήμο Πεντέλης το παραπάνω επιχείρημα εξέλειψε.
Πέμπτη αλήθεια: Οι προοπτικές εξέλιξης του προσωπικού των ΝΠΔΔ ήταν μηδαμινές
Είναι γνωστό ότι, παρά τις προσπάθειες τόσο των τότε Διοικήσεων των ΝΠΔΔ, οι οποίες κατάρτισαν και ενέκριναν τα αντίστοιχα κανονιστικά κείμενα, όσο και του προσωπικού τους, οι Οργανισμοί Εσωτερικής Υπηρεσίας (ΟΕΥ) δεν εισήχθησαν προς συζήτηση και έγκριση στο Δημοτικό Συμβούλιο, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει το απαραίτητο κανονιστικό πλαίσιο για την υπηρεσιακή εξέλιξη του προσωπικού. Ανάμεσα στους υπαλλήλους των ΝΠΔΔ ΟΚΠΑ και ΟΠΑΘ υπήρχαν αρκετοί που ενδιαφέρονταν για την υπαλληλική τους εξέλιξη και την αξιοποίηση των πτυχίων τους (μεταπτυχιακοί και διδακτορικοί τίτλοι).
Με την μεταφορά τους στο Δήμο Πεντέλης, το προσωπικό των καταργηθέντων Νομικών Προσώπων, θα είχε:
● περισσότερες δυνατότητες τοποθέτησης σε διαφορετικές οργανικές μονάδες
● καλύτερες ευκαιρίες απόκτησης εργασιακής εμπειρίας σε πολλαπλά αντικείμενα
● περισσότερες δυνατότητες ανέλιξής του στην υπηρεσιακή ιεραρχία.
Περαιτέρω, στο Δήμο το μεταφερόμενο προσωπικό, θα απολάμβανε μεταχείριση των διοικητικών και οικονομικών ζητημάτων του ισότιμη με αυτή που απολάμβαναν συνάδελφοί τους σε αντίστοιχες θέσεις, και επιπλέον θα μπορούσαν ευκολότερα να συμμετέχουν στις διαδικασίες κινητικότητας, εξαιτίας ευνοϊκότερων ποσοστώσεων, λόγω διευρυμένης βάσης υπολογισμού των εν λόγω ποσοστών. Τέλος, με τη μεταφορά του το προσωπικό των νομικών προσώπων, θα μπορούσε θεσμοθετημένα πλέον να συμμετέχει πιο ενεργά στο πρωτοβάθμιο συνδικαλιστικό όργανο για την εργασιακή έκφραση και εκπροσώπησή του.
Έκτη αλήθεια: Η σημερινή κατάσταση αποδιοργάνωσης είναι αποτέλεσμα της ανεπάρκειας της διοίκησης Κεχαγιά και όχι της κατάργησης των ΝΠΔΔ
Η σημερινή δημοτική Αρχή του Δήμου Πεντέλης δεν διακρίνεται ούτε για τις διοικητικές της αρετές ούτε για την ανθρωποκεντρική της προσέγγιση. Η εσωστρέφεια και οι εσωτερικές έριδες που έχουν δημιουργηθεί έχουν αποδιοργανώσει τον διοικητικό μηχανισμό ο οποίος σε αρκετές περιπτώσεις έχει καταρρεύσει. Παρόλα αυτά συνεχίζει να λειτουργεί με ένα συγκεντρωτικό σύστημα διοίκησης, το οποίο εξυπηρετεί τη βραχυπρόθεσμη διαχείριση της καθημερινότητας χωρίς όραμα και χωρίς συνεργατική αντίληψη. Η εν λόγω μέθοδος διοίκησης, λόγω των συγκεκριμένων χαρακτηριστικών της,
● κατακερμάτισε τη πολιτική διοίκηση των κοινωνικών, πολιτιστικών και αθλητικών υπηρεσιών του Δήμου μοιράζοντας δήθεν αρμοδιότητες ανάμεσα σε αντιδημάρχους και εντεταλμένους συμβούλους.
● άφησε ανεκμετάλλευτους πολύτιμους υφιστάμενους πόρους όπως το εξειδικευμένο ανθρώπινο υπηρεσιακό κεφάλαιο του Δήμου.
● παρανομεί και αφήνει διοικητικά ανάπηρο το Δήμο μη επικαιροποιώντας τον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας (ΟΕΥ) και μη εντάσσοντας στο οργανόγραμμα του Δήμου Πεντέλης τους υπαλλήλους των πρώην ΝΠΔΔ του Δήμου (ΟΚΠΑ και ΟΠΑΘ) παρά τη ρητή σχετική υποχρέωση εντός εξαμήνου από την κατάργηση τους που ορίζει η νομοθεσία (άρθρο 318 του Νόμου 1188/1981).
Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό από τα παραπάνω το θέμα της αποτελεσματικής και βιώσιμης λειτουργίας των ΝΠΔΔ, όπως και κάθε άλλου Οργανισμού, ήταν (και εξακολουθεί να είναι) ζήτημα συνετής διοίκησης, αποτελεσματικής άσκησης των αρμοδιοτήτων και ορθολογικής διαχείρισης των περιορισμένων πόρων.
Ο συνδυασμός μας μέσω της θητείας του επικεφαλής του Άγγελου Παλαιοδήμου στον ΟΚΠΑ, απέδειξε την ικανότητά του στην αποτελεσματική και βιώσιμη λειτουργία των ΝΠΔΔ. Στην ίδια κατεύθυνση θα κινηθούμε και στο μέλλον, σε σχέση με τη λειτουργία κάθε υγιούς και βιώσιμου Οργανισμού, υφιστάμενου ή νέου».