Χρήσεις γης, προστασίας της αμιγούς κατοικίας με βάση το Π.Δ. του 1987 και όχι του 2014, προωθεί η διοίκηση Στεργίου στην 3η και 4η Γειτονιά Μελισσίων. Εκδικάστηκαν οι ενστάσεις των ιδιοκτητών.
Κατά την συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της Δευτέρας 31 Αυγούστου, το Σώμα κλήθηκε να αποφασίσει την συνέχιση της Πολεοδομικής Μελέτης Επέκτασης και Αναθεώρησης Τµηµάτων των ΠΕ 3 (Λάκα-Ρήγα, Μποκόρου) και 4 (Παλιάγιαννης, Σαλίγκαρος, Ηπειρώτικα, Κακιά Σκάλα) της Δημοτικής Κοινότητας Μελισσίων, με την διοίκηση Στεργίου να εισηγείται σε ό,τι αφορά την θεσμοθέτηση των χρήσεων γης κατ’ εξαίρεση σύµφωνα µε τις προϋφιστάµενες του Ν. 4269/2014 διατάξεις, δηλαδή µε βάση το Π.∆. από 23-2-1987 (ΦΕΚ 166/∆), σε εφαρµογή του άρθρου 33 παρ. 3β του προαναφερθέντος νόµου 4269/2014, έχοντας υπόψη και το σχετικό αίτηµα του µελετητή.
Εισηγούμενος το θέμα προς το Σώμα, ο δήμαρχος Δημήτρης Στεργίου-Καψάλης, τεκμηρίωσε το θέμα επικαλούμενους τους παρακάτω παράγοντες:
1. Τα ιδιαίτερα φυσικά στοιχεία της περιοχής επέκτασης της ∆.Ε. Μελισσίων του ∆ήµου Πεντέλης. Το έντονο ανάγλυφο της περιοχής επέκτασης διακόπτεται από µικρές ρεµατιές/υφιστάµενα ακόµη υδρορεύµατα, καθώς επίσης και από κάποιους πευκόφυτους θύλακες. Για τα ρέµατα αυτά προβλέπεται η προστασία µε την διατήρηση τους ανοικτά, στη φυσική τους κατάσταση, ώστε να διασφαλιστεί έτσι η συνέχεια του περιαστικού χώρου µε τον αστικό, ενώ παράλληλα τα ρέµατα να λειτουργούν και ως δίαυλοι ανανέωσης του αερισµού του, εξασφαλίζοντας ιδανικές περιβαλλοντικές συνθήκες για την προβλεπόµενη αστικοποίηση της υπό ένταξη περιοχής. Επίσης σηµαντικά στοιχεία για την περιοχή αποτελούν τόσο η ζώνη προστασίας του Πεντελικού Όρους στα βόρεια, όπου επιτρέπονται κατά ζώνη οι χρήσεις που καθορίζονται στο από 25.4.1989 Π.∆. (∆’ 755), όσο και η ύπαρξη εκτάσεων χαρακτηρισµένων ως δασικών ή αναδασωτέων στα όρια των περιοχών µελέτης, οι οποίες δεν εντάσσονται. Η τόνωση και ο εµπλουτισµός της χλωρίδας των όχθων των ρεµάτων καθώς και των θυλάκων των δασικών εκτάσεων που διατηρούν το δασικό τους χαρακτήρα, σε συνδυασµό µε τους στη συνέχειά τους αστικούς ελεύθερους χώρους και τους πεζόδροµους, µε στόχο τη διαµόρφωση χώρων περιπάτου και πρασίνου στα ανοιχτά ρέµατα όπου αυτό είναι εφικτό µε βάση την εδαφική τους διαµόρφωση, µπορεί να δηµιουργήσει ένα πολύ ενδιαφέρον δίκτυο περιαστικού – αστικού πρασίνου, που και θα διασχίζει τον αστικό ιστό, διασπώντας την µονοτονία του και αναβαθµίζοντας ουσιαστικά την ποιότητα του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος. Απαιτείται για την περιοχή µελέτης πριν την έκδοση οικοδοµικών αδειών η έγκριση της αρµόδιας Β΄ Εφορείας προϊστορικών και κλασσικών αρχαιοτήτων και η εποπτεία της κατά τη φάση των εκσκαφών.
2. Τις προτάσεις του αναθεωρηµένου εγκεκριµένου (ΓΠΣ) Γενικού Πολεοδοµικού Σχεδίου του ∆ήµου Μελισσίων µε την υπ. Αρ. 51987 / 5493 / 31.12.2007 (ΦΕΚ 572∆), µέσα από τις οποίες δίνεται ειδική έµφαση στα παρακάτω:
– στον προσδιορισµό των χρήσεων γης της περιοχής και ειδικότερα τον καθορισµό χρήσης αµιγούς κατοικίας σ’ όλη την έκταση πλην κάποιων µικρών περιοχών πολεοδοµικού κέντρου και γενικής κατοικίας στην παρόδια περιοχή της οδού Καραµανλή.
– στην προστασία του περιβάλλοντος όπως φαίνεται στο χάρτη Π1 του ΓΠΣ και ειδικότερα την προστασία των ρεµάτων της περιοχής τα οποία παραµένουν ανοικτά στην φυσική τους 4 κατάσταση ώστε να εξυπηρετούν την απορροή των οµβρίων, να αποτελούν πνεύµονες πρασίνου και φυσικούς αγωγούς αεριςµού και όπου είναι δυνατόν από την εδαφική τους διαµόρφωση, διαµορφώνονται παράλληλα χώροι περιπάτου, πρασίνου, κ.λπ.
3. Την αντιστοίχιση κατ’ αναλογία των χρήσεων γης του από 23.2.1987 Π.∆. (ΦΕΚ 166/∆/1987) µε τις χρήσεις του N. 4269/2014 (ΦΕΚ 142/A/2014), βάση του Κεφαλαίου Β του N. 4269/2014. Η σχετική έκθεση αντιστοίχισης των χρήσεων γης του από 23.2.1987 Π.∆. (ΦΕΚ 166/∆/1987) µε τις χρήσεις του N. 4269/2014 (ΦΕΚ 142/A/2014), βάσει του Κεφαλαίου Β του N.4269/2014, δείχνει σαφώς, για τις κατηγορίες των χρήσεων που αφορούν την ∆.Ε. Μελισσίων σύµφωνα µε το ισχύον ΓΠΣ, πόσο τελικά θα επιβαρυνθεί µια περιοχή κυρίως αµιγούς κατοικίας σύµφωνα µε τις διατάξεις του Π.∆. από 23.2.1987 αλλά και των άλλων γενικών χρήσεων, αν ισχύσουν για την περιοχή µελέτης οι προβλεπόµενες χρήσεις γης βάσει του Κεφαλαίου Β του N. 4269/2014. Μια απλή ανάγνωση της έκθεσης δείχνει σαφώς το προαναφερθέν. Π.χ στην περιοχή «αµιγούς κατοικίας» του από 22.2.87 Π∆ η αντιστοιχεί η χρήση του νέου νόµου «Κ2 Κατοικία επιπέδου γειτονιάς». Οι περιοχές αυτές επιβαρύνονται µε τον νέο νόµο µε πολλές επί πλέον επί µέρους χρήσεις όπως π.χ. για τα επιτρεπόµενα εµπορικά καταστήµατα, µεγαλύτερης κλίµακας ξενοδοχεία, κτίρια στάθµευσης, περίθαλψη, κ.α. Στην κατηγορία του από 22.2.87 Π∆ «Γενική κατοικία» αντιστοιχεί η χρήση του νέου Νόµου «Κατοικία ενδιάµεσου επιπέδου (ΜΚ)» στην οποία προστίθενται επί πλέον Υπεραγορές και Πολυκαταστήµατα, εγκαταστάσεις αποθήκευσης, πρατήρια αερίων καυσίµων, πλυντήρια λιπαντήρια και συνεργεία αυτοκινήτων κ.α Στην κατηγορία του από 22.2.87 Π∆ «Πολεοδοµικά κέντρα – κεντρικές λειτουργίες πόλης – τοπικό κέντρο συνοικίας – γειτονιάς» αντιστοιχεί η χρήση του νέου Νόµου «Πολεοδοµικό Κέντρο» στην οποία προστίθενται επί πλέον εκθεσιακά κέντρα, εγκαταστάσεις αποθήκευσης, πρατήρια αερίων καυσίµων, Πλυντήρια λιπαντήρια συνεργεία αυτοκινήτων, χρήσεις περίθαλψης, εµπορευµατικοί σταθµοί αυτοκινήτων κ.α. Και το σηµαντικότερο: Mε το από 23.2.1987 Π.∆, υπήρχε η δυνατότητα στον µελετητή ανάλογα µε τις ιδιαίτερες τοπικές συνθήκες να εξαιρέσει από κάποια γενική κατηγορία χρήσεων όποιες επί µέρους χρήσεις θεωρούσε µη επιτρεπτές ενώ µε τον νέο νόµο υπάρχει η δυνατότητα εξαίρεσης 2-3 µόνο συγκεκριµένων επί µέρους χρήσεων, δηµιουργώντας έτσι ισχυρότατες δεσµεύσεις στις εξειδικεύσεις των γενικών κατηγοριών χρήσεων.
Ως παράδειγµα µπορεί να αναφερθεί το ακόλουθο: Στην περιοχή που µε τις διατάξεις του από 22.2.87 Π∆ ορίζεται «Γενική κατοικία» µπορεί να εξαιρεθεί η επί µέρους χρήση νέων εστιατορίων ή αναψυκτηρίων αν π.χ. κριθεί ότι η περιοχή είναι βεβαρηµένη µε τέτοιες χρήσεις, πράγµα που δεν µπορεί να γίνει στην αντίστοιχη γενική κατηγορία του νέου νόµου «Κατοικία ενδιάµεσου επιπέδου (ΜΚ)».
4. Η απαιτούµενη πλήρης ανασύνταξη της µελέτης που βρίσκεται στην τελική φάση ολοκλήρωσής της. Εάν ισχύσουν τελικά για την περιοχή επέκτασης οι νέες διατάξεις για τις χρήσεις γης, όπως προβλέπονται από τον νέο νόµο 4269/2014, θα χρειαστεί η πλήρης ανασύνταξη της µελέτης από την αρχή του Β1 σταδίου, νέες αναρτήσεις, ξανά υποβολή ενστάσεων και εκδίκασή τους από τους µελετητές, την επίβλεψη, τη ∆/σα υπηρεσία, την Επιτροπή ποιότητας Ζωής και το ∆ηµοτικό Συµβούλιο, πριν υποβληθεί τελικά στο Υπουργείο για τα περαιτέρω. Όλα αυτά σηµαίνουν επιβάρυνση του προϋπολογισµού του ∆ήµου για τις νέες εργασίες µε σύνταξη /έγκριση Συγκριτικού / Ανακεφαλαιωτικού πίνακα, αλλά και µεγάλη καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της µελέτης µε προφανή δυσµενή επακόλουθα για τους ∆ηµότες-ιδιοκτήτες των γεωτεµάχιων των υπό ένταξη περιοχών. Συµπέρασµα: Συµπερασµατικά είναι απολύτως αναγκαίο να εφαρµοστούν στη συγκεκριµένη µελέτη επέκτασης οι χρήσεις του από 22.2.87 Π∆, ως επιτρέπει και ο νέος νόµος (άρθρο 33 παραγρ. 3β του Ν. 4269/2014), τόσο για να µην επιβαρυνθεί περιβαλλοντικά η ευαίσθητη περιοχή των Μελισσίων, όσο και για να µπορέσουν να εφαρµοστούν τα οριζόµενα από το ισχύον νέο ΓΠΣ µέτρα αναβάθµισης και προστασίας του φυσικού και οικιστικού περιβάλλοντος, ενώ µε αυτόν τον τρόπο δεν θα υπάρξουν οικονοµικές επιβαρύνσεις για τον ∆ήµο αλλά και µεγάλες καθυστερήσεις και κατ΄επέκταση ταλαιπωρία τουλάχιστον για τους εντασσόµενους ιδιοκτήτες.