Το σημαντικότερο στοιχείο που προκύπτει, πέρα από την παράθεση των πιθανών και συνηθισμένων αιτιών που προκαλούν καθυστερήσεις στα δρομολόγια, είναι η διάθεση που επιδεικνύει η ΕΘΕΛ προκειμένου να ελέγξει και να εντοπίσει τυχόν υπηρεσιακές ευθύνες που προκύπτουν από τη μη τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων που ορίζονται από το Σταθμαρχείο και, ως εκ τούτου, την άμεση βελτίωση της κατάστασης.
Πρέπει, ωστόσο, να σημειωθεί το «μήνυμα» που στέλνει ο κ. Π. Παπαντωνόπουλος, τόσο προς την Ελληνική Αστυνομία όσο και την Τοπική Αυτοδιοίκηση, στων οποίων τη συνεργασία προσβλέπει. Μήνυμα, το οποίο πρέπει να λάβουν σοβαρά υπόψη οι δύο νεοεκλεγείσες δημοτικές αρχές στα Μελίσσια και το Μαρούσι.
Η επιστολή του κ. Π. Παπαντωνόπουλου επιβεβαιώνει, εξάλλου, την επισήμανση της «Α» ότι υπάρχει πρόβλημα με την καταγραφή των δρομολογίων από το Σταθμαρχείο του Αμαρουσίου, το οποίο, αδικαιολογήτως κατά τη γνώμη μας, μετακινήθηκε από τη γέφυρα του σταθμού των ΗΣΑΠ, λόγω των περίφημων Ολυμπιακών αναπλάσεων της πόλης.
Και, βέβαια, οι οδηγοί, των οποίων την καθημερινή κόπωση και ευθύνη κατανοούμε πλήρως, έχουν κάθε δικαίωμα να σταματούν για λίγο και να ξεκουραστούν ή να ικανοποιήσουν τις σωματικές τους ανάγκες. Αυτό, όμως, δεν δικαιολογεί ούτε τα τεράστια χρονικά κενά που δημιουργούνται μεταξύ δρομολογίων, ούτε την εικόνα να βρίσκονται 2, 3 ή και 4 ακόμη λεωφορεία αραγμένα στην αφετηρία και να μη βγαίνει έστω ένα από αυτά στον δρόμο για να «μπαλώσει» τα προαναφερθέντα κενά. Και, βέβαια, δεν δικαιολογεί ούτε τις «ένοχες» (τις περισσότερες φορές) συμπεριφορές αδιαφορίας, «κουτοπονηριάς» ή και θρασύτητας που επιδεικνύουν οι οδηγοί ενώπιον των διαμαρτυριών των επιβατών.
Εξάλλου, δυσκολευόμαστε να κατανοήσουμε τη φράση του κ. Π. Παπαντωνόπουλου, σύμφωνα με την οποία «συνέπεια τέτοιων προβλημάτων είναι η εκτέλεση του Συγκοινωνιακού Έργου να παρουσιάζει από μικρή ως μεγάλη καθυστέρηση, που σε ορισμένες περιπτώσεις φτάνει μέχρι και την ολοκληρωτική ακύρωση κάποιων δρομολογίων, όταν οι ανωτέρω καθυστερήσεις αγγίζουν τα όρια της υπερβολής». Γιατί, αναρωτιόμαστε εμείς: Θα πρέπει να ακυρώνονται τα δρομολόγια που καθυστερούν πολύ, μεγαλώνοντας ακόμη περισσότερο το κενό; Γιατί να βρίσκονται αραγμένα μαζί 2 ή 3 οχήματα στην αφετηρία, περιμένοντας να έρθει η τυπική ώρα του επόμενου δρομολογίου, όταν τουλάχιστον ένα εξ αυτών (π.χ. αυτό που έφτασε πρώτο στην αφετηρία) μπορεί (έστω ατύπως) να ξεκινήσει νωρίτερα για να εξυπηρετήσει τον κόσμο που περιμένει μάταια στις στάσεις; Πρόκειται για ζητήματα πρακτικής φύσεως που προκύπτουν από την καθημερινότητα και που, πολλές φορές, ανεξάρτητα της υπηρεσιακής βουλήσεως, λύνονται αποτελεσματικά με ευελιξία και με γνώμονα τον σεβασμό του επιβατικού κοινού.
Η επιστολή προς την ΕΘΕΛ
Προς κ. Παν. Παπαντωνόπουλο
Δ/ντη ΔΕΔ
Σας αποστέλλω τούτο το fax με τη διπλή ιδιότητα του δημοσιογράφου και, κυρίως, του επιβάτη των αστικών λεωφορείων. Ο λόγος έχει να κάνει με τη δραματική κατάσταση που επικρατεί ως προς τα δρομολόγια της γραμμής 410 που συνδέει τα Μελίσσια με τον σταθμό ΗΣΑΠ του Αμαρουσίου.
Πριν φτάσω στο συγκεκριμένο περιστατικό που αποτέλεσε την αιτία της επικοινωνίας μου μαζί σας, οφείλω να σας ενημερώσω ότι το ζήτημα της ελλιπούς και προβληματικής συγκοινωνίας στα Βόρεια Προάστια αποτέλεσε προ μηνών το θέμα δημοσιογραφικού μου κειμένου στην εφημερίδα στην οποία εργάζομαι. Το κείμενο αυτό κατατέθηκε στην Επιτροπή Επερωτήσεων της Βουλής από τον βουλευτή Β’ Αθηνών του ΠΑΣΟΚ Στ. Μπένο, ο οποίος, προφανώς, έτυχε να το διαβάσει και να ευαισθητοποιηθεί. Η απάντηση ήρθε, προς τιμήν του, άμεσα από τον υπουργό Μεταφορών Μ. Λιάπη, ο οποίος παρέθετε στοιχεία και υποσχόταν καλύτερες μέρες και περισσότερη οργάνωση στις αστικές συγκοινωνίες. Αφορμή για το τότε κείμενό μου αποτέλεσε και πάλι η γραμμή-«φάντασμα» 410 (αν μου ζητηθεί, μπορώ να σας παραθέσω όλα τα σχετικά κείμενα λεπτομερώς).
Έκτοτε, τα πράγματα χειροτέρεψαν. Το συγκεκριμένο δρομολόγιο έχει γίνει είδος υπό εξαφάνιση. Ενώ πριν από 2 χρόνια τα πράγματα ήταν σχετικά καλά και η συχνότητα διέλευσης από τις στάσεις ήταν 20–25’ περίπου, όπως αναγραφόταν και στις σχετικές ταμπέλες, ξαφνικά όλα άλλαξαν. Τα λεωφορεία 410 περνούν, κυριολεκτικά, όποτε θέλουν, η ακριβής ώρα διέλευσής τους ανήκει στις αρμοδιότητες κάποιου… μάντη κι όταν οι επιβάτες διαμαρτύρονται, αντιμετωπίζουν την αδιαφορία των οδηγών, οι οποίοι δηλώνουν «άμοιροι ευθυνών» και παραπέμπουν στην υπηρεσία τους.
Αποκορύφωμα όλων αυτών αποτέλεσε το περιστατικό της Τρίτης 31 Οκτωβρίου 2006, το οποίο ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι και για το οποίο σας ενοχλώ. Συγκεκριμένα, στάθηκα στη στάση «Βίγλα» Μελισσίων στις 10:20 το πρωί, αναμένοντας το 410 για να με μεταφέρει στο Μαρούσι, υπό αντίξοες συνθήκες κρύου και βροχής (περιττό να αναφέρω ότι στέγαστρο στη στάση δεν υπάρχει…). Περίμενα έως τις 11:20 (!), δίχως να έχει περάσει το λεωφορείο. Το πιο εξοργιστικό ξέρετε ποιο είναι; Ότι στο διάστημα 10:45 περίπου έως 11:10 είχαν περάσει προς το τέρμα Μελισσίων 4 (!) (ολογράφως ΤΕΣΣΕΡΑ) λεωφορεία με την ένδειξη 410 και κανένα προς Μαρούσι. Όταν δε εδέησε να περάσει το πρώτο από αυτά, ο οδηγός δήλωνε άγνοια και μπορεί και να με έβγαζε «τρελό», αν δεν υπήρχαν κι άλλοι επιβάτες που περίμεναν μαζί μου ή ανέβηκαν στο λεωφορείο στη συνέχεια της διαδρομής και οι οποίοι επιβεβαίωναν του λόγου το αληθές.
Αυτό ακριβώς το γεγονός θεώρησε ως απαράδεκτο και ο προϊστάμενος Κίνησης της ΕΘΕΛ κ. Συμεωνίδης με τον οποίο επικοινώνησα τηλεφωνικώς και με παρέπεμψε σε σας.
Όπως καταλαβαίνετε, η κατάσταση έφτασε στο απροχώρητο και κάτι πρέπει να γίνει. Τελειώνω με δύο ερωτήσεις:
Πρώτον, είναι τυχαίο ότι όλη αυτή η απίστευτη ασυνέπεια και έλλειψη σεβασμού προς το επιβατικό κοινό ενός ολόκληρου Δήμου ξεκίνησε μετά τη μεταφορά του κουβουκλίου του σταθμάρχη από τις γραμμές των ΗΣΑΠ λόγω των Ολυμπιακών έργων στο Μαρούσι; Σημειώνεται ότι το κουβούκλιο μεταφέρθηκε σε θέση από την οποία τώρα ΔΕΝ διέρχεται το 410, το οποίο, ενδεχομένως, να κινείται ανεξέλεγκτα.
Και, δεύτερον, είναι τυχαίες οι συνεχείς καταγγελίες από επιβάτες για «λούφα» των οδηγών στις παρακείμενες ταβέρνες που βρίσκονται δίπλα από το τέρμα Μελισσίων; (Αυτό το τελευταίο δεν το υιοθετώ, αλλά ίσως θα έπρεπε να το ψάξετε).
Ευχαριστώ πολύ για την υπομονή σας και ελπίζω στις ενέργειές σας, για να διορθωθεί αυτή η απαράδεκτη κατάσταση που ταλαιπωρεί εκατοντάδες συμπολίτες μας.
Υ.Γ.: Για να επισημαίνουμε και τα θετικά, αισθάνομαι υπόχρεος τόσο στην υπάλληλο του τμήματος παραπόνων του ΟΑΣΑ για την ευγενική βοήθειά της, όσο και στον κ. Συμεωνίδη, ο οποίος, επίσης, με άκουσε με κατανόηση να του εκθέτω το πρόβλημα.
Με τιμή,
Γιάννης Μπεθάνης
Δημοσιογράφος, Εφ. «ΑΜΑΡΥΣΙΑ»
Η απάντηση του Π. Παπαντωνόπουλου
Σε απάντηση των ανωτέρω σχετικής επιστολής, σχετικά με τις παρατηρήσεις σας οι οποίες αφορούν προβλήματα κατά την εκτέλεση των προγραμματισμένων δρομολογίων της λεωφορειακής γραμμής 410 ΑΝΩ ΜΕΛΙΣΣΙΑ – ΣΤ. ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ (κυκλική), σας γνωρίζουμε τα εξής:
Ορισμένες φορές, δημιουργούνται διάφορα προβλήματα κατά την εκτέλεση του Συγκοινωνιακού Έργου από αστάθμητους παράγοντες, μεταξύ των οποίων είναι και τα έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα σε κεντρικές και μη οδικές αρτηρίες, αποκλεισμοί δρόμων λόγω εκτελούμενων έργων, συγκεντρώσεων – πορειών διαφόρων κοινωνικών ομάδων κ.λπ.
Αντιλαμβάνεστε πως υπ’ αυτές τις συνθήκες, υπάρχουν περιπτώσεις όπου η εκτέλεση των προγραμματισμένων δρομολογίων μας, καθίσταται εξαιρετικά δύσκολη, παρ’ όλες τις επιχειρούμενες ενέργειες της Υπηρεσίας μας, η οποία σε συνεργασία με τα εκτελεστικά της Όργανα και τους αρμόδιους Τοπικούς Φορείς (Ελλ. Αστυνομία – Τοπική Αυτοδιοίκηση) προσπαθεί να ελαχιστοποιήσει και ει δυνατόν να επιλύσει άμεσα.
Συνέπεια τέτοιων προβλημάτων, είναι η εκτέλεση του Συγκοινωνιακού Έργου να παρουσιάζει από μικρή έως μεγάλη χρονική καθυστέρηση, που σε ορισμένες περιπτώσεις, φτάνει μέχρι και την ολοκληρωτική ακύρωση κάποιων δρομολογίων, όταν οι ανωτέρω καθυστερήσεις αγγίζουν τα όρια της υπερβολής.
Μετά από έλεγχο που διενεργήθηκε στα τηρούμενα στοιχεία της Υπηρεσίας μας, διαπιστώθηκε πως την ημερομηνία της Τρίτης 31 Οκτωβρίου στην οποία αναφέρεστε, υπήρχε έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα από ώρα 07:30 έως 11:00, συνέπεια της συνεχιζόμενης βροχόπτωσης που επικρατούσε και των ιδιαιτέρων χαμηλών ταχυτήτων που αναπτύσσουν τα ΙΧΕ αυτοκίνητα και τα λεωφορεία. Χαρακτηριστικά, αναφέρεται πως το υπ’ αριθμόν 110 λεωφορείο το οποίο είχε προγραμματισμένο δρομολόγιο στις 08:20 από Άνω Μελίσσια, αφίχθη στις 09:00, το επόμενο υπ’ αριθμόν 109 λεωφορείο που έπρεπε να αναχωρεί στις 08:40, αφίχθη στις 09:20, το υπ’ αριθμόν. 33 λεωφορείο που έπρεπε να εκτελεί δρομολόγιο στις 09:20 κατέφθασε στις 09:50 κ.ο.κ. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να ακυρωθούν ήδη 6 προγραμματισμένες διαδρομές (3 από Άνω Μελίσσια και 3 από Μαρούσι) στο χρονικό διάστημα, από 08:20 έως 11:00, ενώ στο τέλος της ημέρας, κατέληξε να έχουν ακυρωθεί συνολικά 17 από τις 112 προγραμματισμένες διαδρομές της λεωφορειακής γραμμής.
Παρ’ όλα αυτά, ο υπεύθυνος Σταθμάρχης Υπηρεσίας (ο οποίος όπως σωστά αναγράφετε, δεν έχει άμεση οπτική εικόνα της γραμμής), κατέβαλε όλες εκείνες τις προσπάθειες που απαιτούνται σε παρόμοιες περιπτώσεις, βάσει σχετικών εντολών της Διεύθυνσης Εκμετάλλευσης Δικτύου, προκειμένου να ελαττώσει –όσο αυτό ήταν εφικτό– τον χρόνο αναμονής των επιβατών μεταξύ δύο εκτελούμενων δρομολογίων, τροποποιώντας την προγραμματισμένη δρομολόγηση και παρεμβαίνοντας ακόμα και στην προγραμματισμένη ώρα και τόπο ανάπαυσης των Οδηγών, οι οποίοι –σημειωτέον– εργάζονταν χωρίς διακοπή (για τις φυσικές τους ανάγκες), ήδη από τις 04:15, 04:35, 05:55 & 07:40 πρωινή ώρα.
Εν τούτοις, με την παραλαβή της επιστολής σας, ενημερώθηκαν άμεσα τα Εποπτικά Όργανα Ελέγχου της Υπηρεσίας μας (οι Επόπτες Γραμμών), για τη διενέργεια ελέγχων σε καθημερινή πλέον βάση στη συγκεκριμένη γραμμή και να αναφέρουν προς τη Διοίκηση, οποιοδήποτε περιστατικό παρουσιάζεται, συνέπεια παράβασης Προσωπικού, που εκτελεί ενδεχομένως πλημμελώς τα Υπηρεσιακά του καθήκοντα, προκειμένου να αποδοθούν ευθύνες κατά παντός υπευθύνου, με την άμεση διενέργεια της προβλεπόμενης Πειθαρχικής διαδικασίας, ως αυτή ορίζεται από τον ισχύοντα «Γενικό Κανονισμό Προσωπικού» της Εταιρείας μας.
Παράλληλα, τους ζητήθηκε να εξεταστούν όλες οι παράμετροι, με τα αντίστοιχα θετικά και τυχόν αρνητικά στοιχεία που θα επιτρέψουν τη μετακίνηση του Σταθμαρχείου των Τοπικών Αμαρουσίου ή την πιθανή τροποποίηση της διαδρομής της λεωφορειακής γραμμής, προκειμένου να ελέγχεται αυτή από τον εκάστοτε Σταθμάρχη Υπηρεσίας, έτσι ώστε να μειωθούν στο ελάχιστο τα φαινόμενα ανεξέλεγκτης λειτουργίας της γραμμής. Ήδη, έχουν κατατεθεί σχετικές αναφορές τους, οι οποίες μελετούνται και μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας, θα σταλούν προς έγκριση στον Προϊστάμενο Οργανισμό ΟΑΣΑ.
Ζητούμε συγνώμη για την οποιαδήποτε ταλαιπωρία, είμαστε πάντα στη διάθεσή σας για κάθε παράπονο ή παρατήρηση, τα οποία μας βοηθάνε να βελτιώσουμε τις υπηρεσίες μας.
Παναγιώτης Παπαντωνόπουλος, Δ/ντής Εκμετάλλευσης Δικτύου
Παράπονα και για το 405!
Με επιστολή προς τις αρμόδιες υπηρεσίες ο Σύλλογος Προστασίας Περιβάλλοντος Αττικής «Η Προστασία»
διαπιστώνει προβλήματα στα δρομολόγια της γραμμής «Μελίσσια – Δουκ. Πλακεντίας (Μετρό)»
Σαν να μην έφταναν τα προβλήματα με τη γραμμή 410, ακριβώς τα ίδια διαπιστώνει και με επιστολή του ο Σύλλογος Προστασίας του Περιβάλλοντος «Η Προστασία», αλλά αυτή τη φορά για τη γραμμή 405, που συνδέει τα Μελίσσια με τον σταθμό Μετρό της Δουκίσσης Πλακεντίας, διασχίζοντας και μέρος των Βριλησσίων. Πρόκειται για τη γραμμή που «μετά βαΐων και κλάδων» είχε ανακοινωθεί το καλοκαίρι του 2005, με τον στόχο να προσφέρει δυνατότητα ευκολότερης πρόσβασης στο κέντρο της Αθήνας για τους κατοίκους των Μελισσίων.
Όπως προκύπτει από την επιστολή, ακριβώς τα ίδια συμπτώματα που παρατηρούνται ως προς τη λειτουργία του 410 εμφανίζονται και στο 405. Κομμένα δρομολόγια, το… σύνηθες 40άλεπτο της αναμονής στη στάση, αλλά και η γνωστή άσχημη συμπεριφορά των υπαλλήλων, δημιουργούν και σ’ αυτή την περίπτωση το πρόβλημα. Και, βέβαια, το γενικό συμπέρασμα απ’ όλα αυτά δεν είναι άλλο, από την περιορισμένη δυνατότητα που προσφέρεται στους κατοίκους ενός ολόκληρου Δήμου, να μετακινούνται δίχως να επιβαρύνουν τους δρόμους με τα δικά τους αυτοκίνητα. Για να μη μιλήσουμε για εκείνους που δεν οδηγούν και αντιμετωπίζουν μεγάλο πρόβλημα στις καθημερινές τους μετακινήσεις, εμπιστευόμενοι τα μέσα μαζικής μεταφοράς…
Το αναλυτικό περιεχόμενο της επιστολής του συλλόγου «Η Προστασία», η οποία κοινοποιήθηκε προς το υπουργείο Μεταφορών, τον Γενικό Επιθεωρητή Μεταφορών, τον Συνήγορο του Πολίτη, τους προέδρους ΟΑΣΑ και ΕΘΕΛ και τον Δήμο Μελισσίων, έχει ως εξής:
«Έχουμε την τιμή να σας αναφέρουμε ότι συστηματικά δεν τηρούνται τα δρομολόγια της λεωφορειακής γραμμής 405 Δουκίσσης Πλακεντίας – Μελίσσια, αφαιρούνται αυθαίρετα δρομολόγια χωρίς να γνωρίζει ο σταθμάρχης για ποιο λόγο συμβαίνει αυτό, με αποτέλεσμα να μην τηρείται το εικοσάλεπτο ανά δρομολόγιο και να πραγματοποιείται ανά 40 – 50 λεπτά, και όταν οι Μελισσιώτες επισκέπτονται τον σταθμάρχη ζητώντας σχετικές διευκρινίσεις και τα στοιχεία του, μας αποπέμπει να βγούμε έξω από το σταθμαρχείο, σαν να είναι ο χώρος αυτός προσωπικός–ιδιωτικός.
Επειδή η κατ’ εξακολούθηση κατάργηση των δρομολογίων δημιουργούν έντονα προβλήματα αξιοποίησης του χρόνου μας (εργασία–ξεκούραση) και καταπόνησης, αλλά και έκθεσης πολλές φορές επί μεγάλο χρονικό διάστημα σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες, υποβάλουμε την παρούσα καταγγελία προς εσάς, πιστεύοντας ότι το ζωηρό και συνεχές ενδιαφέρον σας θα αποτελέσουν την αιτία και αφορμή εξέτασης της παρούσης, λαμβάνοντας τα νόμιμα μέτρα ομαλοποίησης των δρομολογίων, εξετάζοντας, παράλληλα, τα αίτια της καταστρατήγησης των δρομολογίων, όπως εμφανίζονται στους σχετικούς αναρτημένους πίνακες ή στα εμφανιζόμενα δρομολόγια της ΕΘΕΛ στο δίκτυο.
Ευελπιστούντες ότι θα τύχει η καταγγελία μας της δέουσας προσοχής και υπευθυνότητας και εξέτασής της και αναμένοντας τη σχετική απάντηση επί της καταγγελίας αυτής, διατελούμε».