Επιμέλεια Άγγελος Πολύδωρος
Δύο βυζαντινά χρονογραφήματα, υψηλής λογοτεχνικής αξίας, αφηγηματικής παραστατικότητας και εσωτερικής έντασης, βρίσκονται στον πυρήνα της παράστασης/performance για τέσσερις ηθοποιούς και μια χορεύτρια με τίτλο «Eάλω Θεσσαλονίκη», που παρουσιάζεται σε δραματουργική διασκευή και σκηνοθεσία της Ρούλας Πατράκη στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών.
Αντλώντας ελεύθερα υλικό από Τα χρονικά των αλώσεων της Θεσσαλονίκης (εκδ. Άγρα, Αθήνα 2010), η παράσταση δραματοποιεί επιλεγμένα αποσπάσματα από τις προσωπικές αυτοβιογραφικές ιστορικές αφηγήσεις του ιερέα Ιωάννη Καμινιάτη και του ιερέα Ιωάννη Αναγνώστη. Αυτόπτες μάρτυρες στις δύο από τις τρεις ιστορικές αλώσεις της Μητέρας πόλης, αναζήτησαν καταφύγιο στη βάσανο της γραφής.
Το 904 μ.Χ. Σαρακηνοί πειρατές της Κρήτης εμφανίζονται ξαφνικά μπροστά στα τείχη, λεηλατούν την πόλη και αιχμαλωτίζουν τους κατοίκους της. Το 1430 μ.Χ. οι Τούρκοι του Μουράτ θα αλώσουν την πόλη. Έκτοτε η Θεσσαλονίκη θα παραμείνει υποδουλωμένη μέχρι το 1912, όταν, μετά από 782 χρόνια απελευθερώνεται από τον ελληνικό στρατό.
Οι συγκινητικές αφηγήσεις τους για τον παραλογισμό της καταστροφής και την ερήμωση του πολέμου, οι οποίες επαναλαμβάνουν, παρά τις διαφορές τους στον χρόνο, την ίδια εικόνα, χαρακτηρίζονται για την αμεσότητα της δράσης και τον ζωντανό στοχασμό τους, ιδρυτικές προϋποθέσεις του θεατρικού είδους. Ο Καμινιάτης και ο Αναγνώστης, αν και αναπνέουν, ζουν και κινούνται στον Βυζαντινό Μεσαίωνα ή στην πρώιμη Βυζαντινή Αναγέννηση, φαντάζουν σύγχρονοι. Τα βάσανά τους οικεία. Η ταυτότητά τους διαχρονική.
Αναμφισβήτητη η λογοτεχνική αξία των κειμένων, διαφορετικής υφής η «θεατρικότητά» τους -γι’ αυτό και η δραματουργία του κειμένου μετέρχεται ποικίλους τρόπους- δομείται πάνω στις τεχνοτροπίες των «αγγελικών ρήσεων» της αρχαίας ελληνικής Τραγωδίας, παίρνοντας τη μορφή δραματικών μονολόγων μεγάλης εξωστρέφειας με έμφαση στο σώμα και στη φωνή.
Μια συγκλονιστική παράσταση που αναδεικνύει την τραγική θεατρικότητα της ιστορικής αφήγησης και με ανθρωπολογικό ενδιαφέρον αντικρίζει κατάματα τη βία της Ιστορίας.
Δραματουργική διασκευή –
σκηνοθεσία: Ρούλα Πατεράκη
Σκηνογραφική επιμέλεια αρχαιολογικού χώρου: Ρούλα Πατεράκη –
Μαριλένα Καλαϊτζαντωνάκη
Κοστούμια: Μαρ. Καλαϊτζαντωνάκη
Φωτισμοί: Ρούλα Πατεράκη
Βοηθός σκηνοθέτη:
Ευανθία Κουρμούλη
Ηθοποιοί: Θανάσης Δόβρης,
Δήμητρα Χατούπη, Nάντια Μουρούζη,
Ευανθία Κουρμούλη
Χορεύει η Μπέττυ Δραμισιώτη
Επικοινωνία: Δέσποινα Ερρίκου,
Ράνια Παπαδοπούλου
Διεύθυνση Παραγωγής:
Αλέξανδρος Νταβρής
Παραγωγή: The Grey-blue gap
και μετα-Θέατρο
Ε-mail: paterakigreybluegap@gmail.com
iNFO
Διάρκεια παράστασης: 70 λεπτά
ΑΘΗΝΑ, 6 & 8 Σεπτεμβρίου
Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο
Βασ. Σοφίας 22, 106 75 Αθήνα
Ώρα έναρξης: 20:00
ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ
Η παράσταση στην Αθήνα (6 & 8 Σεπτεμβρίου) πραγματοποιείται με την ευγενική παραχώρηση του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου.
Οι θεατές θα πρέπει να τηρούν τις οδηγίες και συστάσεις της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων COVID-19 του Υπουργείου Υγείας για την ασφαλή προσέλευση στους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία, σύμφωνα με τις ισχύουσες Κ.Υ.Α..
Για λόγους ασφαλείας και για την αποφυγή καθυστερήσεων και συνωστισμού, συνιστάται η έγκαιρη προσέλευση, 1 – 1,5 ώρα πριν από την έναρξη της εκδήλωσης.
Μετά την έναρξη, η είσοδος δεν θα επιτρέπεται.
Η χρήση μάσκας είναι απαραίτητη καθ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης.