Τι σημαίνει να παρακολουθεί κανείς κάθε μέρα δίωρα δελτία ειδήσεων στην τηλεόραση; Γιατί άλλοι εθίζονται στις ειδησεογραφικές εκπομπές, ενώ άλλοι αδιαφορούν;
Η τηλεόραση είναι αναπόσπαστο μέρος του ιστού της σύγχρονης ζωής και το βιβλίο αυτό ερευνά μια όψη αυτής της διαδικασίας: Την επίδραση της τηλεόρασης στο πώς βιώνουμε την πολιτική οντότητα του έθνους και τις εθνικές και υπερεθνικές μας ταυτότητες.
Η μελέτη αυτή αντλεί τα επιχειρήματά της από την ανθρωπολογία, την κοινωνική θεωρία και τη θεωρία των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης.Παράλληλα, στηρίζεται στην εθνογραφία του τηλεοπτικού κοινού στην Αθήνα.
Η διεπιστημονική αυτή προσέγγιση ρίχνει νέο φως στη σχέση Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και ταυτοτήτων. Εκκινώντας από μια οπτική που εξετάζει τις ταυτότητες, όπως αυτές βιώνονται και επιτελούνται, η συγγραφέας και καθηγήτρια Μίρκα Μαδιανού παρακολουθεί τους λόγους για το έθνος και το ανήκειν και εξετάζει πώς αρθρώνονται οι ταυτότητες στο τοπικό επίπεδο με τους λόγους περί έθνους στα εθνικά τηλεοπτικά δίκτυα.
Μερικά από τα ερωτήματα που τίθενται σε αυτή τη μελέτη είναι:
Η τηλεόραση επηρεάζει τον λόγο και τις πρακτικές που σχετίζονται με θέματα ταυτότητας και, αν ναι, με ποιον τρόπο;
Πότε τα άτομα αμφισβητούν τους επίσημους λόγους περί έθνους και πότε τους προσυπογράφουν;
Επιδρούν τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης σε θέματα ένταξης και αποκλεισμού από τη δημόσια ζωή, ιδίως στην περίπτωση των μειονοτήτων;
Τo βιβλίο αυτό παρουσιάζει με εμπεριστατωμένο τρόπο τον αντιφατικό και αμφίσημο χαρακτήρα των εθνικών και υπερεθνικών ταυτοτήτων, ενώ ταυτόχρονα επιχειρεί μια προσεκτική αποτίμηση της ισχύος των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης.
Ταυτόχρονα, το βιβλίο αυτό υποστηρίζει ότι, αν και τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης δεν διαμορφώνουν τις ταυτότητες με αιτιακό τρόπο, εντούτοις συμβάλλουν στη δημιουργία κοινών χώρων επικοινωνίας που συχνά τροφοδοτούν αισθήματα ένταξης ή αποκλεισμού.
Το βιβλίο αυτό διεκδικεί μια σημαντική θέση στην αναδυόμενη εθνογραφία των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα της νέας τάσης στον κλάδο, που εντάσσει την κατανάλωση των ΜΜΕ στο ευρύτερο κοινωνικό, οικονομικό και πολιτικό πλαίσιο.
Επίσης, το βιβλίο αυτό απευθύνεται σε φοιτητές και ερευνητές από τους χώρους των πολιτισμικών σπουδών, των σπουδών της επικοινωνίας, της ανθρωπολογίας, της κοινωνιολογίας, καθώς και σε όλους εκείνους που μελετούν ζητήματα που έχουν σχέση με τον εθνικισμό.
Η Μίρκα Μαδιανού είναι λέκτορας στο Τμήμα Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου του Κέμπριτζ και παράλληλα μέλος του κολεγίου Lucy Cavendish. Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Πατάκη.
Υπάγεται στη σειρά Θεωρητικές επιστήμες / Κοινωνικές και πολιτικές επιστήμες.
Τη μετάφραση του βιβλίου έχουν κάνει ο Δημήτρης Καγιαλάρης και ο Κωνσταντίνος Παπαδάκης.
ISBN: 978-960-16-2755-7
Σχήμα: 14×21 / Σελίδες: 336
Τιμή πρώτης έκδοσης: 19,00 ευρώ
Πρώτη έκδοση: Ιανουάριος 2009