Τα παιδιά εκφράζουν τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς τους για τις αλλαγές στο σύστημα εξετάσεων.
Υπενθυμίζουμε ότι το 2ο Λύκειο Βριλησσίων είναι ένα από τα πέντε σχολεία της Αττικής που τιμήθηκαν για τις επιδόσεις τους στο παιδευτικό και πολιτισμικό τομέα και σε πρωτοβουλίες εθελοντισμού, κοινωνικής διασύνδεσης, αειφόρου ανάπτυξης και συμμετοχής σε σημαντικά εγχώρια και ευρωπαϊκά προγράμματα.
Η ίδια επιστολή κοινοποιήθηκε τόσο στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, όσο και στον Υπουργό Παιδείας. Ακολουθεί η επιστολή των μαθητών, που μεγάλη ωριμότητα εκθέτουν τους προβληματισμούς τους στον Αλέξη Τσίπρα:
Αξιότιμε κ. Πρωθυπουργέ,
Οι πρόσφατες ειδήσεις σχετικά με τις επικείμενες αλλαγές στον χρόνο της διεξαγωγής των Πανελλαδικών Εξετάσεων προβλημάτισαν, ομολογουμένως, το σύνολο της μαθητικής κοινότητας. Στο πλαίσιο της γενικής αναστάτωσης που προκλήθηκε, εμείς, οι εκπρόσωποι των μαθητών του 2ου Γενικού Λυκείου Βριλησσίων, κρίναμε σκόπιμο να συντάξουμε την παρούσα επιστολή με στόχο να εκφράσουμε τον προβληματισμό μας αναφορικά με την διενέργεια των Ενδοσχολικών εξετάσεων πριν από τις Πανελλήνιες εξετάσεις αλλά και με την κατάργηση των Επαναληπτικών Εξετάσεων.
Αρχικά, θεωρούμε ότι οι Ενδοσχολικές Εξετάσεις πρέπει να λαμβάνουν χώρα μετά το πέρας των Πανελλαδικών. Αδιαμφισβήτητα, οι τελευταίες εβδομάδες πριν από τις Πανελλαδικές αποτελούν, για εμάς τους υποψηφίους , τις πιο κρίσιμες. Αυτό καθιστά εξαιρετικά δύσκολη την ενασχόληση με τα μαθήματα της Γενικής Παιδείας. Το άγχος των μαθητών εντείνεται και το παράλληλο διάβασμα για τις Πανελλήνιες θα οδηγήσει σε έναν αγώνα χρόνου με αμφίβολα αποτελέσματα . Γίνεται, λοιπόν, προφανές ότι η λυκειακή βαθμίδα θα υποβαθμιστεί περαιτέρω καθώς οι μαθητές δεν θα έχουν τη δυνατότητα να αντεπεξέλθουν στις Ενδοσχολικές και να προσπαθήσουν για την απόκτηση σχολικών απολυτηρίων με αξιοπρεπή γενικό βαθμό . Οφείλουμε σε αυτό το σημείο να σημειώσουμε ότι οι ενδοσχολικές Εξετάσεις θα υποβαθμιστούν γενικώς. Είναι αντιληπτό ότι θα δημιουργηθούν ανισότητες στην αξιολόγηση ανάμεσα στους μαθητές των Δημοσίων και Ιδιωτικών Λυκείων όσον αφορά τόσο την έκταση της εξεταστέας ύλης (σε άτυπο επίπεδο) όσο και στη βαθμολόγηση (αυστηρότερη-επιεικέστερη) , και οι λόγοι είναι προφανείς.
Παράλληλα, μας απασχόλησε ιδιαιτέρως το ενδεχόμενο της κατάργησης των Επαναληπτικών Εξετάσεων. Επιθυμούμε, Κύριε Πρωθυπουργέ, να σας εφιστήσουμε την προσοχή στο εξής απλό επιχείρημα: είμαστε όλοι άνθρωποι και ο παράγοντας τύχη δεν είναι αντικείμενο ελέγχου μας. Έτσι, μπορεί να συμβεί το οτιδήποτε στον υποψήφιο των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Οι Επαναληπτικές προφυλάσσουν τους μαθητές από το απρόοπτο της ασθένειας, του ατυχήματος, παραμέτρων της τύχης που ανατρέπουν κάθε προγραμματισμό. Οι άτυχοι, θα λέγαμε, μαθητές λοιπόν, πρέπει να έχουν το δικαίωμα να εξεταστούν ώστε να μην ακυρωθούν ο κόπος που έχουν καταβάλει και τα όνειρά τους.
Στόχος μας είναι να καταστεί σαφές ότι υπάρχουν εναλλακτικές προτάσεις οι οποίες θα μπορούσαν να μελετηθούν, ώστε να μην απορρυθμιστεί περισσότερο το ήδη θολό τοπίο των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Προτείνουμε λοιπόν να τηρηθεί ως έχει τα τελευταία χρόνια η σειρά των δύο εξεταστικών περιόδων, ώστε οι μαθητές να έχουν τον χρόνο, τη διάθεση και το “καθαρό μυαλό” να ασχοληθούν με τα ενδοσχολικά μαθήματα. Ας μην ξεχνάμε ότι ο βαθμός του σχολικού απολυτηρίου μπορεί να αποτελέσει κριτήριο για την επαγγελματική αποκατάσταση στο μέλλον. Έτσι, κατανοώντας το πρόβλημα της εύρεσης καθηγητών για την επιτήρηση κατά τη διάρκεια των Πανελλαδικών εξετάσεων, προτείνουμε οι καθηγητές των Λυκείων, που δεν συμμετέχουν στην διόρθωση των γραπτών των Πανελλαδικών, να απασχοληθούν ως επιτηρητές για αυτό το σκοπό. Συμπληρωματικά, σε περίπτωση που δεν συμπληρώνεται ο απαραίτητος αριθμός επιτηρητών, τότε ας εξετάσουμε το ενδεχόμενο της αποδέσμευσης καθηγητών Γυμνασίων, οι οποίοι διδάσκουν μη εξεταζόμενα μαθήματα σύμφωνα με τη νέα ρύθμιση. Εξάλλου, η περίοδος εξέτασης των Πανελλαδικών είναι ολιγοήμερη. Συγχρόνως, όσον αφορά τις Επαναληπτικές Εξετάσεις, θεωρούμε υψίστης σημασίας την διατήρησή τους. Σαφώς, με την ολοκλήρωση των Πανελληνίων πριν από τις Ενδοσχολικές θα είναι δυνατή και η πραγματοποίηση των Επαναληπτικών.
Κλείνοντας, Κύριε Πρωθυπουργέ, θα θέλαμε να τονίσουμε τη δυσαρέσκεια και την απογοήτευση μας σχετικά με τις προβλεπόμενες αλλαγές. Δεν πιστεύουμε ότι θα διαφωνούσε κανείς ότι όλοι εμείς οι μαθητές στηρίζουμε περισσότερο από τον καθένα το όραμα για την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος μέσω σταδιακών αλλαγών της δομής του. Όμως, οι αλλαγές αυτές απαιτούν χρόνο και δεν πρέπει να συμβαίνουν στα μέσα μίας σχολικής χρονιάς. Ζητάμε λοιπόν, αν υπάρχει ο παραμικρός δισταγμός από την πλευράς σας για την υιοθέτηση των νέων αυτών μέτρων, να δοθεί ο απαραίτητος χρόνος, ώστε με ψυχραιμία να επανεκτιμηθούν οι αλλαγές. Ας μην προβούμε σε βεβιασμένες κινήσεις, σχεδόν τέσσερις μήνες πριν από τη διεξαγωγή των εξετάσεων. Ελπίζοντας ότι θα λάβετε υπόψιν σας τα αιτήματα μας, σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων.
Με σεβασμό,
το σύνολο των 5μελών συμβουλίων
του 2ου Γενικού Λυκείου Βριλησσίων
Γλαράκης Γεώργιος
Δορλής Κωνσταντίνος
Μούρτζινος Απόστολος
Καρατζίκου Αλίκη
Πάλλης Σωτήριος
Παπαδοπούλου Μαρίνα
Τζάλλα Στεφανία