«Παγωμένα» σε σχέση με φέτος θα παραμείνουν τα τέλη καθαριότητας & ηλεκτροφωτισμού και ο φόρος ηλεκτροδοτούμενων χώρων (ΦΗΧ) του Δήμου Χαλανδρίου.
Η σχετική εισήγηση της διοίκησης για τις χρεώσεις του 2026 εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία από το Δημοτικό Συμβούλιο, στη συνεδρίαση της 12ης Νοεμβρίου.
«Ναι» ψήφισε η παράταξη του δημάρχου Σίμου Ρούσσου («Αντίσταση με τους Πολίτες». Καταψήφισαν «Αγαπάμε το Χαλάνδρι» (Κρίστη Αγαπητού), «Χαλάνδρι στο φως» (Χάρης Ρώμας), και Λαϊκή Συσπείρωση (Λούλα Καρατζά).
«Λευκό» επέλεξε το «Χαλάνδρι Ορίζοντας 2023» (Μάνος Κρανίδης) για τα τέλη καθαριότητας & ηλεκτροφωτισμού και υπέρ σε σχέση με τον ΦΗΧ.
Με βάση το 2025, προβλέπονται μεταξύ άλλων, οι εξής χρεώσεις και για τη νέα χρονιά:
1. Οικίες / κοινόχρηστα οικιών 1,66 ευρώ το τ.μ.
2. Επαγγελματικής – γενικής χρήσης – στεγασμένοι χώροι
– Από 1-150 τ.μ. 6 € το τ.μ.
– Από 151-600τ.μ. σε 7€ το τ.μ.
– Από 601 -6.000τ.μ. σε 12€ το τ.μ.
– Από 6001+ τ.μ. σε 7,20€ το τ.μ.
– Super Market από 100τ.μ. – 6000 τ.μ 14,00 το τετραγωνικό
Οι συντελεστές Φ.Η.Χ. παραμένουν 1,22 €/m2 για τους στεγασμένους και κατά το ήμισυ για τους μη στεγασμένους. Παράλληλα, διατηρούνται οι ισχύουσες απαλλαγές και ελαφρύνσεις για κοινωνικά ευπαθείς ομάδες (πολύτεκνοι, μονογονεϊκές οικογένειες, ανάπηροι, ωφελούμενοι προγραμμάτων κλπ.).
Οι ομιλίες
Σίμος Ρούσσος
Στην τοποθέτησή του, ο δήμαρχος της πόλης σημείωσε:

«Aν ανατρέξουμε λίγο στα πρακτικά των Δημοτικών Συμβουλίων, από το 2014 μέχρι το 2020, επί 7 χρόνια, φέρναμε 20% μείωση στα δημοτικά τέλη. Η συζήτηση τότε ήταν γιατί δεν φέρνουμε τις διπλάσιες μειώσεις. Το 2021 που έγινε η πρώτη αύξηση και το 2023 που έγινε η δεύτερη, η συζήτηση ήταν γιατί φέρνουμε αυξήσεις. Τα χρόνια επίσης που ήταν σταθερά τα δημοτικά τέλη ενδιαμέσως, πάλι η συζήτηση ήταν γιατί τα κρατάμε σταθερά και δεν τα μειώνουμε. Άρα λοιπόν, νομίζω ότι είναι εμφανές ότι από αλλού εκκινούν οι τοποθετήσεις και όχι από την πραγματικότητα. Είναι σαφές ότι ο καθένας έχει μια διαφορετική πολιτική ιδεολογική άποψη, ας πούμε, επί της αυτοδιοίκησης και του τρόπου που πρέπει να χειρίζεται τα οικονομικά της, σεβαστή.
Όμως, όταν ορίζει το Δημοτικό Συμβούλιο τα τέλη για μία πόλη, οφείλει να παίρνει υπόψη την πραγματικότητα. Να πω εξ αρχής ότι δεν είναι καθόλου εύκολο για έναν δήμαρχο, για μία διοίκηση, για μία δημοτική πλειοψηφία, εν έτει 2025, να εισηγηθεί σταθερά δημοτικά τέλη. Και δεν είναι καθόλου εύκολο αυτό. Και το κάναμε με πολύ μεγάλη περίσκεψη, δική μου, για το αν έπρεπε να κρατήσουμε σταθερά τα δημοτικά τέλη, παίρνοντας υπόψη, όποιος διαβάζει λίγο τον τύπο, θα είδε, ότι ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ (Ελληνική Στατιστική Αρχή) τα στοιχεία του πληθωρισμού για τον Οκτώβριο. Έχει 10% αύξηση στα κρέατα. 9% αύξηση στα ενοίκια, 19% στον καφέ, 29% αύξηση στις σοκολάτες κλπ. στον ένα μήνα. Αν ανατρέξουμε το… 2019 και μετά, οι τιμές, μόνο στα τρόφιμα, είναι 377% η αύξηση στο μοσχαρίσιο, 209% είναι στο αρνί, είναι στον καφέ, φάρμακα 480%, 100% ψάρια και ψωμιά κλπ.
Αυτή είναι η πραγματικότητα του πληθωρισμού για τον τελευταίο μήνα και για τα τελευταία χρόνια. Πληθωρισμός που δεν πέφτει από τον ουρανό. Είναι αποτέλεσμα πολιτικών επιλογών, να έχουμε την ενέργεια να καθορίζεται από το χρηματιστήριο ενέργειας, όπου μπαίνουν όλα σε ένα κουβά. Και η τιμή δίνεται στους μεγαλοδημιουργούς ενέργειας. με βάση την ακριβότερη μορφή που είναι το φυσικό αέριο. Πολιτική επιλογή είναι να απεξαρτηθεί όλη η Ευρώπη από το φυσικό αέριο του ρώσικο και να πληρώνει τρεις φορές πάνω για να φέρνει το αμερικάνικο υγροποιημένο. Πράγμα που έχει οδηγήσει σε μια τεράστια ύφεση όλη την Ευρώπη για να χρηματοδοτεί τα πολεμικά σχέδια και τους ανταγωνισμούς των ιμπεριαλισμών στην Ουκρανία. Είναι η πολιτική επιλογή αυτή που έχει διαλύσει αυτή τη στιγμή όλη την Ευρώπη.
Η πολιτική επιλογή είναι τα λεφτά όλα των ευρωπαϊκών προγραμμάτων να ανακατευθυνθούν στα όπλα και προτροπές του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι έχει πάρα πολύ κοινωνικό κράτος. Αυτές είναι οι πολιτικές επιλογές τις οποίες ακολουθεί σταθερά η δική μας κυβέρνηση. Έχει λοιπόν πολιτική πηγή αυτό το πράγμα. Να το πούμε λίγο παραπάνω. Έχουμε ένα τετραπλασιασμό της κιλοβατώρας σαν αποτέλεσμα αυτών των επιλογών από το 2020 μέχρι το 1925. Από το 0,06 μέχρι το… 0,25 που φτάσαμε ή το 0,37 το 2021, τώρα έχει σταθεροποιηθεί γύρω στο 0,15-0,16, αλλά είναι τρεις φορές επάνω, ακόμα και στο σταθεροποιημένο.
Είναι ένα τεράστιο κόστος για τον Δήμο. Είναι πολιτική επιλογή και γεννά τεράστιο κόστος στον Δήμο όταν έχεις είσοδο στη Φυλή. Με αυτό το αναποτελεσματικό, άθλιο και άχρηστο, ας πούμε, και εκτός πασών προδιαγραφών, σύστημα στη διαχείριση των απορριμμάτων. Αλλά εμείς πληρώναμε το 2019, αν θυμάμαι καλά, 42 ευρώ τον τόνο. Τώρα πληρώνουμε 52, συν 35 ευρώ, συν 35 ευρώ για το 2025 το τέλος ταφής, το οποίο δεν υπήρχε το 2020, δηλαδή 87. Και ξέρετε πόσο είναι προβλεπόμενο τέλος ταφής για το 2026, 45 ευρώ τον τόνο. Δηλαδή θα πάει 100 ευρώ ο τόνος, έναντι 42 ευρώ που πληρώναμε το 2019-2020.
Άρα έχουμε μια συνολική αύξηση σε όλους τους παράγοντες και σε ό,τι αφορά την πληθωριστική αύξηση, στα έξοδα δηλαδή, που πιάνει από τα τρόφιμα, τα καύσιμα και σε όλο το κόστος ζωής, πιάνει τους πολίτες, αλλά πιάνει και το Δήμο, γιατί και ο Δήμος προμηθεύεται όλα αυτά για να μπορεί να εξυπηρετήσει τους πολίτες. Έχει και την άλλη αύξηση, όταν ένας Δήμος πληρώνει ένα εκατομμύριο ρεύμα και έχει φτάσει τρία εκατομμύρια, όταν πλήρωνε 600.000€ για πετρέλαια και έχει φτάσει ένα εκατομμύριο. Όταν λοιπόν έχεις αυτές τις συνθήκες, πρέπει να πάρεις και ορισμένες αποφάσεις για το πώς θα το διαχειριστείς αυτό το πράγμα. Θα κλείσεις τοβ Δήμο, θα σταματήσεις να εκτελείς τις υπηρεσίες αυτές, δεν θα έχεις αυτούς τους εργαζόμενους. Θα είδατε ότι μέσα στα τέλη περιλαμβάνονται περίπου 6 εκατομμύρια μισθοδοσίες. Οι 90-92 είναι μόνο στην καθαριότητα, με ασφαλιστικά μέτρα. Και περιλαμβάνονται οι μισθοδοσίες τους. Τι θα κάνουμε, δεν θα τους έχουμε.
Καταγγέλλουμε σε όλους τους τόνους τις ελαστικές σχέσεις εργασίας και ζητάμε μόνιμες σταθερές προσλήψεις, δεν μας τις εγκρίνουν, δεν προχωράνε. Θα τους πληρώνουμε ή δεν θα τους πληρώνουμε, θα τους έχουμε ή δεν θα τους έχουμε; Σε κάθε αντίστοιχη συζήτηση που γίνεται στο Δημοτικό Συμβούλιο, η προτροπή, η απαίτηση και η καταγγελία είναι “όλοι”. Και άλλοι τόσοι, και τρεις φορές τόσοι, και τέσσερις φορές τόσοι.
Σε οποιαδήποτε προσπάθεια να περιορίσουμε το μισθολογικό κόστος που έγινε πέρυσι -γιατί είχαμε φτάσει να έχουμε 175 εργαζόμενους με ασφαλιστικά μέτρα και τώρα έχουμε γύρω στους 130 πάλι είναι τεράστιο το νούμερο- η συζήτηση εδώ, ήτανε όλοι, όλοι όλα. Δεν μπορεί από τη μία μεριά να ζητάς μειώσεις και από την άλλη κάλυψη των πάντων. Αυτή η υπηρεσία θα κάνει επενδύσεις, θα αγοράζει από απορριμματοφόρα; Πώς νομίζετε ότι αγοράστηκαν πάνω από 50 οχήματα, πάνω από 8,5 εκατ. ευρώ επενδύσεις. κάδοι, οχήματα, προσωπικό, αυτά όλα τα χρόνια. Αυτό είναι το ύψος της επένδυσης. Από πού βγήκανε; Από αυτή την πολιτική.
Με τις μειώσεις που γινόντουσαν το 2014 -20% μείωση στα 10 εκατομμύρια είναι 2 εκατομμύρια το χρόνο- επί 7 χρόνια είναι 14 εκατομμύρια. Αυτά λοιπόν μείνανε στις τσέπες των δημοτών τα χρόνια των μνημονίων από το 2014 μέχρι το 2020 σε αυτές τις σκληρές οικονομικές συνθήκες. Γιατί μπορούσαμε, γιατί υπήρχε η δυνατότητα του Δήμου, γιατί έγινε μια σωστή διαχείριση, παρόλα αυτά γινήκανε οι επενδύσεις, προσελήφθη προσωπικό και παρόλα αυτά είχαμε τη δυνατότητα και να μειώνουμε δημοτικά τέλη. Αυτό λοιπόν από το 2021 και μετά έχει γίνει αδύνατον χωρίς να αναλάβεις τον κίνδυνο να… κλείσεις το Δήμο να δημιουργήσεις αξεπέραστα προβλήματα, πράγμα το οποίο δεν μπορούσαμε φυσικά να κάνουμε.
Και ερχόμαστε σε ένα σημείο σήμερα να πούμε, κρατάμε σταθερά τα δημοτικά τέλη, κρατάμε σταθερή μια πολιτική επιβάρυνσης των πιο ευνοημένων από αυτή την ιστορία, Δεν ξέρω αν υπάρχουν τέτοιου τύπου χρεώσεις στις μεγάλες επιχειρήσεις, στα πολλά τετραγωνικά, τα επαγγελματικά. Αν υπάρχουν σε γειτονικούς δήμους και αν υπάρχουν και συνολικά, στη χώρα. Αν υπάρχουν τέτοιου τύπου χρεώσεις στο σούπερ μάρκετ, γιατί δεν είναι όλες οι επιχειρήσεις το ίδιο. Δεν είναι όλα τα μαγαζιά το ίδιο. Το ίδιο δηλαδή αυτός ο οποίος έχει 10% σε ένα μήνα αύξηση τιμών, που δεν τολμάς να πλησιάσεις στο ράφι, στο σούπερ μάρκετ και κάθε εβδομάδα μεγαλώνει και και αυξάνονται οι τιμές δεν μπορείς να το αντιμετωπίσεις με τον ίδιο τρόπο αυτόν και τον ψιλικατζίδικο.
Γι’ αυτό επιμένουμε να επιμερίσουμε το κόστος επιβαρύνοντας αυτούς οι οποίοι κερδίζουν από την κρίση. Αυτό είναι μια σαφής πολιτική επιλογή με πρόσημο. Το να έχεις ας πούμε 14 ευρώ στις μεγάλες… επιχειρήσεις του Χαλανδρίου,, στις τράπεζες, στα σούπερ μάρκετ, στα πολλά τετραγωνικά, γιατί με αυτόν τον τρόπο, καλώς ή κακώς, που γίνεται ο υπολογισμός, είναι μια πολιτική με πρόσημο. Όπως επίσης είναι μια πολιτική με πρόσημο, και πως διαθέτεις έχει σημασία και πως διαθέτεις τον ΦΗΧ, έχει δέσμευση και απόφαση να το διαθέσεις, και δεν υπάρχουν οι δεσμεύσεις που υπάρχουν στα ανταποδοτικά, για να το διαθέσεις αποκλειστικά στην καθαριότητα, αλλά να το κάνεις στα σχολεία. Αυτό μας επέτρεψε επί 11 χρόνια να δίνουμε 500 και 600 χιλιάδες ευρώ παραπάνω ετησίως, 680 χιλιάδες ευρώ αν θυμάμαι καλά το 2023, να δίνουμε στις σχολικές επιτροπές όσο υπήρχαν μέχρι τον Ιούνιο του 2024 για λειτουργικά το σχολείο. 400 το κράτος, 700 εμείς για τα λειτουργικά.
Δεν μιλάω για τις επενδύσεις που έτσι κι αλλιώς πηγαίναν από το τεχνικό πρόγραμμα Θα μπορούσαν να γίνουν αυτά στα σχολεία του Χαλανδρίου αν δεν είχαμε αυξήσει τον ΦΗΧ, θα μπορούσαμε να τα πάρουμε από τα ανταποδοτικά. Όχι, δεν θα μπορούσαμε. Άρα η εσωτερική ανακατανομή που έγινε του βάρους έχει μεγάλη σημασία για το πώς επενδύθηκε. Χωρίς να πειράξουμε το προσωπικό, αλλά αυξάνοντας το προσωπικό, για τι σχέση έχουν οι 80 εργαζόμενοι του 2014 με τους… 200 ας πούμε τους σημερινούς ή τους 250-270 που είχαμε φτάσει το 2024, να μην έχει επίδραση εκεί, να έχουμε αλλάξει όλους τους κάδους, σταδιακά, να έχουμε καινούργιο εξοπλισμό, σκούπες, απορριμματόφορα, μηχανήματα έργου.

Έχουμε περισσότερα αυτή τη στιγμή μηχανήματα από ό,τι οδηγούς. Με το πρόβλημα που υπάρχει το γνωστό με τις ιστορίες των οδηγών κλπ. Καταφέραμε λοιπόν να ισορροπήσουμε μέσα σε ένα τέτοιο ασφυχτικό περιβάλλον, το οποίο το γνωρίζετε όλοι, το λένε όλοι και το οποίο οδηγεί την αυτοδιοίκηση σε ένα αδιέξοδο, γιατί όταν από τα νομοθετημένα, από τους νομοθετημένους πόρους του Κλεισθένη που λέει ότι χρηματοδότησε από τον ΕΝΦΙΑ, χρηματοδότησε από το ΦΠΑ και χρηματοδότησε από το φόρο εισοδήματος και το κράτος έχει πλεόνασμα 9 δισεκατομμύρια, εσύ πρέπει να εισπράξεις ως αυτοδιοίκηση με βάση το νόμο, 8,5 δισ. και εσύ εισέπραξες 2,5-2,4 είναι. δηλαδή παραβιάζει το κράτος τον νόμο και είσαι ο μόνος τομέας στην Ελλάδα που έχει ακόμα μνημόνιο.
Γιατί είναι πολιτική επιλογή να διαλύσουν την αυτοδιοίκηση και να την εξοβελίσουν, γιατί υπάρχουν λεφτά για όλα τα άλλα, εκτός ας πούμε από το να παρέχονται υπηρεσίες στους δημότες, χωρίς να επιβαρύνονται διπλά και τριπλά, και συμφωνούμε σε αυτό, χωρίς να επιβαρύνεται ο μέσος πολίτης. Αλλά αυτό είναι το πλαίσιο, αυτό είναι το καθεστώς. Έχουμε επιλέξει να παλεύουμε εντός, εκτός και εναντίον, με βάση τις δυνατότητες που έχουμε στο Δήμο που το μετερίζι που έχουμε επιλέξει να προσπαθήσουμε για το καλύτερο δυνατό. Το έχουμε διαχειριστεί δηλαδή με έναν ώριμο τρόπο. Αυτό μπορούμε μέχρι εκεί. Την περίοδο που μπορούσαμε περισσότερα, κάναμε και το παραπάνω, με τις μειώσεις, με αυτά τα αποτελέσματα που ανέφερα. Τώρα είμαστε σε μια φάση που δεν μπορούμε να το κάνουμε. Αν βελτιωθεί η κατάσταση, αν αλλάξει η κυβερνητική πολιτική -και παλεύουμε για αυτό- γίνει οτιδήποτε στο μέλλον που μας επιτρέψει, εδώ είμαστε και θα το ξαναδούμε, αλλά δεν υπάρχει δυνατότητα αυτή τη στιγμή για κάτι παραπάνω.
Η συζήτηση περί του τι μέτρα παίρνει η διοίκηση για να ενισχύσει την εμπορική αγορά του Χαλανδρίου είναι τεράστια, έχει γίνει σε αυτό το Δημοτικό Συμβούλιο, ουκ λίγες φορές, αλλά έχει δύο-τρεις παραδοχές. Εμείς δεν είμαστε γενικά με όλες τις επιχειρήσεις. Εμείς είμαστε με τις μικρές και μισές επιχειρήσεις και οι μικρές και μισές επιχειρήσεις για να επιβιώσουν πρέπει το Χαλάνδρι να θωρακιστεί από όλο τον ανταγωνισμό, όσο μπορεί μέσα σε αυτές τις συνθήκες του αδυσώπητου ας πούμε… ανταγωνισμού, πρέπει να θωρακιστεί από τα Mall τα οποία αναπτύσσονται, από το καζίνο που γίνεται δίπλα μας, παρά τις κερδισμένες προσφυγές που κάναμε σε πρώτη φάση, ενάντια στον νόμο της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ που την κερδίσαμε και τη δεύτερη προσφυγή που τη χάσαμε μετά την ανατροπή από την κυβέρνηση της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Θωρακίζει το Χαλάνδρι από αυτά που αναπτύσσονται γύρω γύρω και το κάνουμε με μεγάλη συνέπεια, ενισχύοντας τις υποδομές της πόλης, ενισχύοντας τη βαδισιμότητα, με τα έργα τα οποία γίνονται και ειδικά στο κέντρο, γιατί αυτή είναι μια επιλογή που να δώσει στον κόσμο τη δυνατότητα να κάνει τη βόλτα του, να μπορεί να περπατήσει, να μπορεί να έχει ένα ευχάριστο περιβάλλον, για να μπορεί να στηριχτεί και η μικρομεσαία αγορά. Δεν γίνεται με άλλο τρόπο. Και αυτοί οι οποίοι έχουν τόσο μεγάλο πόνο για τις επιχειρήσεις της πόλης, καλό είναι να στρέψουν τα βέλη τους σε αυτούς οι οποίοι έχουν επιλέξει να αφήσουν ασύδοτα τα ενοίκια, να επιτρέπουν αυτού του είδους τον πληθωρισμό, να επιτρέπουν αυτού του είδους τις τεράστιες αυξήσεις στα ρεύματα. Αυτού του είδους, ας πούμε, την πολιτική, αυτού του είδους την φορολογία, επίσης, εκεί θα στρέψουν τα βέλη τους.
Εμείς έχουμε υποχρέωση να προστατεύσουμε την πόλη. έχουμε υποχρέωση να προστατεύσουμε τις υπηρεσίες, τις παρεχόμενες στους πολίτες, το κάνουμε με ισορροπημένο τρόπο, χωρίς να βάλουμε σε κίνδυνο τα οικονομικά του Δήμου, χωρίς να βάλουμε σε κίνδυνο τους εργαζόμενους και χωρίς να βάλουμε σε κίνδυνο και την πολιτική μας ταυτότητα, η οποία βρίσκεται εντελώς διαμετρικά και σκληρά απέναντι στην εφαρμοζόμενη πολιτική, στην πράξη. Σε αυτό που περνάει από το χέρι μας βέβαια. Και όχι σε αυτό που δεν περνάει από το χέρι μας γιατί… Όπως ειπώθηκε και προηγουμένως, δεν είμαστε εμείς που καθορίζουμε τις κυβερνητικές πολιτικές».
Κρίστη Αγαπητού
Από την πλευρά της, η επικεφαλής της παράταξης «Αγαπάμε το Χαλάνδρι» σημείωσε:
«Συζητάμε ένα πολύ σοβαρό θέμα για τα ανταποδοτικά τέλη, όπου ο Δήμος πρέπει να αποδεικνύει πώς ακριβώς αξιοποιούνται τα χρήματα τα οποία εισπράττονται από τους δημότες. Θα θέλαμε να υπενθυμίσουμε ότι η διοίκηση κρατάει ίδια δημοτικά τέλη, ενώ τις δύο προηγούμενες χρονιές αυξήθηκαν και μάλιστα σε πολύ μεγάλο βαθμό. Άρα μιλάμε ότι κρατάμε για δεύτερη χρονιά σε πολύ υψηλό επίπεδο τα δημοτικά μας τέλη. Και είμαστε ένας Δήμος ο οποίος έχει πολύ υψηλά τέλη.
Μέσα σε αυτές τις συνθήκες ακρίβειας, ενεργειακής πίεσης, και εμείς εδώ θα μιλήσουμε για το Δήμο Χαλανδρίου. Δεν ασκούμε κεντρική πολιτική. Σε αυτό το πλαίσιο λοιπόν των δυσκολιών που υπάρχουν, ο Δήμος Χαλανδρίου επιλέγει να επιβαρύνει τους δημότες, αντί να προσπαθήσει να δείξει μια κοινωνική ευαισθησία και να στηρίξει με μείωση των τελών τους δημότες και τους επαγγελματίες της πόλης. Αναγνωρίζουμε πλήρως ότι οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης αντιμετωπίζουν σοβαρές οικονομικές δυσκολίες. Φυσικά και το αναγνωρίζουμε αυτό.
Αλλά από την άλλη, εμείς θεωρούμε ότι αυτές οι δυσκολίες δεν πρέπει να μεταφέρονται στους δημότες. Σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να μεταφερθεί αυτή η επιβάρυνση και από τη Δημοτική Αρχή στους δημότες μας. Είναι υποχρέωση της διοίκησης να βρει τον τρόπο με τον οποίο θα προστατεύσει τους δημότες σε αυτή τη δύσκολη οικονομική συγκυρία. Εμείς θεωρούμε ότι θα πρέπει να υπάρξει μείωση των τελών. Πρέπει η Δημοτική Αρχή να προσπαθήσει να βρει τρόπους να στηρίξει την τοπική επιχειρηματικότητα και ανάπτυξη.
Θα μπορούσε, για παράδειγμα, να υπάρχει ένα ειδικό πρόγραμμα ανακούφισης των μικρών επιχειρήσεων, δίνοντας μια έκπτωση με βάση υπολογισμούς σε όσους τηρούν τους περιβαλλοντικούς όρους. Θα μπορούσε να υπάρχει ένα ηλεκτρονικό μητρώο κοινής χρήσης των χώρων, ώστε κάθε άδεια και κάθε χρήση να είναι δημόσια και διαφανής. Και κλείνοντας αυτό θα ήθελα να πω, ότι σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία η τοπική αυτοδιοίκηση θα πρέπει να είναι δίπλα στους δημότες, να τους στηρίζει. Και δεν θα μπορέσουμε να ψηφίσουμε δημοτικά τέλη, τα οποία παραμένουν ήδη ακριβά και δεν μειώνονται σε αυτό το οικονομικό περιβάλλον».
Χάρης Ρώμας
Ο αρχηγός της παράταξης «Χαλάνδρι στο Φως» ανέφερε, από την πλευρά του:
«Εμείς ζητάμε μείωση των δημοτικών τελών. Και αυτό έχει συζητηθεί για όλες ανεξαιρέτως τις κατηγορίες. Θυμίζουμε ότι πέρυσι, αποδεικνύοντας ότι δεν θέλουμε να κάνουμε στείρα αντιπολίτευση, ψηφίσαμε την πρόταση της διοίκησης για αύξηση των τελών. Κυρίως για ένα συγκεκριμένο λόγο, γιατί όπως είχαμε πει, αν θα το θυμάστε φαντάζομαι, θέλαμε να στηρίξουμε τα οικονομικά του Δήμου έναντι των δυσβάστακτων τελών ταφής απορριμμάτων που είχαν καταλογιστεί σε όλους τους Δήμους.
Στην πορεία όμως, μέσω του ισχυρού αγώνα όλων των αυτοδιοικούμενων και όσων κατέχουμε ένα θεσμικό ρόλο στη ΚΕΔΕ, ο υπουργός Θεόδωρος Λιβάνιος υποχώρησε και αποφασίστηκε όλα τα τέλη ταφής για το 2025 να πληρωθούν μέσω του Υπουργείου Εσωτερικών. Το ίδιο υποσχέθηκε μόλις και για το 2026. Κατόπιν λοιπόν αυτού του μηδενισμού των τελών ταφής, θεωρούμε υποχρέωση τα χρήματα που θα εξοικονομήσει ο Δήμος, ακόμη και αν δεν κατατάσσονται στην κατηγορία ανταποδοτικά, να επιστραφούν στους δημότες Χαλανδρίου υπό μορφή ελάφρυνσης των τελών.
Το Χαλάνδρι είναι πλέον εκ των πρωταθλητών στο ύψος των δημοτικών τελών, ανάμεσα σε όλους τους δήμους Αττικής, αρκεί να αναφερθεί ότι οι Χαλανδραίοι καλούνται να πληρώσουν περισσότερα από τους δημότες του Αμαρουσίου, της Φιλοθέης, της Ερυθραίας και της Κηφισιάς. Άρα, επανορθωτικές κινήσεις απαιτούνται άμεσα».
Λούλα Καρατζά
Η επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης Χαλανδρίου» σημείωσε:
«Να πούμε τι πληρώνουμε τώρα. Δηλαδή, ποια είναι αυτά που λέτε ότι μένουν έτσι τις είναι, στάσιμα. Πληρώνουν τα σπίτια, το τετραγωνικό, 3 και 18. Δηλαδή, ένα σπίτι… 100 τετραγωνικά δίνει 318 ευρώ στον Δήμο το χρόνο για την αποκομιδή και το φως. Το οποίο είναι 1,66 τα σκουπίδια, 30 λεπτά που είναι το περιβαλλοντολογικό τέλος και 1,22 ο φωτισμός. Δηλαδή είναι 25 με 30 ευρώ περίπου το μήνα, κάπου εκεί είναι. Δεν είναι καθόλου μικρό ποσό. Διότι είπαμε ότι όλα αυτά τα πληρώνουμε εμείς με το φόρο εισοδήματος και δεν θα έπρεπε να υπήρχαν. Ο Δήμος έρχεται να διπλοβάλει, να βάλει από πάνω.
Υπάρχει αυτή η αντίληψη. Αλλά να δούμε και το ύψος τις. Υπάρχει τις μηχανισμός… που βγαίνουν τα δημοτικά τέλη που τα λένε ανταποδοτικά. Δεν θα βαριέμαι να το λέω. Ο μηχανισμός τις τι λέει; Αθροίζω τα έξοδα που έχω, τα διαιρώ με τα τετραγωνικά και βγάζω την τιμή μονάδας. Εδώ, αφού αφήνετε τα έξοδα ίδια, τα τετραγωνικά στο Χαλάνδρι, η οικοδόμηση και όλα αυτά έμειναν τα ίδια; Όχι. Γιατί λοιπόν ο διαιρέτης αφού άλλαξε δεν άλλαξε το αποτέλεσμα;
Δηλαδή να το πω πολύ απλά για να το καταλάβουμε. Έχουμε 10.000 ευρώ, θα το πω έτσι σχηματικά, έξοδα. Πόσα τετραγωνικά έχουμε; Έχουμε και 10.000 τετραγωνικά. Άρα είναι 1 ευρώ το κόστος. Το 10 δεν άλλαξε. Μένει ίδιο. Το άλλο που διαιρούμε τα τετραγωνικά δεν άλλαξε. Άλλαξε λέει και αυτό. Γιατί δεν άλλαξε το αποτέλεσμα τις διαίρεσης; Ασφαλώς γιατί αυτό είναι. Αυτό είναι το ανταποδοτικό. Λέει, ξόδεψα τόσα, διαιρώ με τα τετραγωνικά και βγάζω τιμή μονάδας. Κάνω λάθος; Όχι.
Εδώ λοιπόν, για αυτό δεν υπάρχει σύγκριση μεταξύ δήμων. Δεν μπορείς να λες δηλαδή, γιατί δεν είναι σωστή αυτή η σύγκριση που γίνεται, ότι η Φιλοθέη έχει τόσο και το Χαλάνδρι έχει τόσο. Δεν ισχύει αυτό. Γιατί μπορεί να έχουμε ακριβώς τα ίδια… έξοδα, να θέλουμε 10 απορριμματοφόρα και 10 εργάτες, αλλά επειδή η μία περιοχή είναι πυκνοκατοικημένη, να έχει πολλά τετραγωνικά, οπότε πέφτει το χρηματικό, διαιρείς δηλαδή με 10.000 τετραγωνικά, ο τις που διαιρεί με 2 γιατί είναι αραιοκατοικημένο, ενώ χρειάζεται τα ίδια απορριμματοφόρα και τις τις βενζίνες και τις τις εργάτες γιατί είναι απλωμένα όλα, δεν βγάζει το ίδιο αποτέλεσμα.
Άρα δεν συγκρίνονται αυτά μεταξύ δήμων. Δεν υπάρχει σύγκριση. Η λογική είναι λάθος αυτή. Η σωστή λογική είναι ότι διαιρώ τα έξοδά μου με τα τετραγωνικά, βγάζω τιμή μονάδας και αυτό είναι που χρεώνω. Εδώ λοιπόν, εδώ και έτσι πολλά, πάει σόι το βασίλειο. Έχουμε βρει ένα ποσό, το ίδιο πάντα. Λέμε σαν δικαιολογία ότι δεν μπορεί η ΔΕΗ να τις δίνει τα τετραγωνικά δεν ξέρω τι και χρεώνουμε αβέρτα. Τίποτα από όλα αυτά δεν είναι αληθινό και τίποτα δεν είναι τις θα πρέπει.
Με τη δική της λογική, εμείς έχουμε την άποψη ότι δεν πρέπει να πληρώνουμε καθόλου. Και όλο αυτό το σύστημα είναι άδικο, αλλά είναι και υπερβολικό. Διότι, εάν μου πει κανείς ότι “ναι, δεν χτίζονται μόνο καινούρια, αδειάζουν και όλα”, αυτό που αδειάζει δεν παίζει ρόλο, πληρώνει ακόμα δημοτικά τέλη. Εάν κόψει το ρεύμα και τότε μείνει εκτός που λέει ο νόμος ότι τότε δεν πληρώνουν, τότε πόσα είναι αυτά που είναι με κομμένο ρεύμα στο Χαλάνδρι και πόσα είναι τα καινούργια που χτίστηκαν.
Για να τα βρούμε, επομένως, από μόνος του ο λογαριασμός είναι προβληματικός. Έκλεισε μόνο του. Λοιπόν, το κρατούμενο είναι αυτό, ότι και ο λογαριασμός είναι… λάθος. Δεν ισχυριζόμαστε σαν Λαϊκή Συσπείρωση ότι κλείνουν τα μαγαζιά γιατί τα φορολογεί ο Δήμος. Ισχυριζόμαστε ότι κλείνουν γιατί τα φορολογεί και ο Δήμος. Πρωτίστως φταίει η κυβερνητική πολιτική, φταίνε όλοι αυτοί που έχουν δημιουργήσει αυτή την κατάσταση, και είναι ο κόσμος φτωχός και δεν μπορεί να κάνει τίποτα, φταίνε όλα αυτά τα ενοίκια που πάνε στο Θεό, που γίνεται τις μουρλής. Φταίει τις και ο Δήμος μαζί. Διότι θα έπρεπε να δείχνει κατανόηση και να μπορέσει να το συμμαζεύει, να το συμμορφώνει και όχι να πηγαίνει κι τις από πάνω. Αλλά είναι υπερβολικά και για τα οικιακά και για τα καταστήματα και για όλα. Το ποσό είναι απαράδεκτο. Κρίνετε τίποτα άλλο, ότι 100 τετραγωνικά θέλουνε 318 το χρόνο. Δεν τα έχει ο κόσμος αυτά τα λεφτά.
Τα νέα ζευγάρια που έχουν οικονομική δυνατότητα, γιατί τα παιδιά μας, εμάς που είμαστε Χαλανδραίοι, δεν μπορούν να μείνουν στο Χαλάνδρι. Πάνε σε τις γειτονιές που έχει ενοίκιο 3 και 4 εκατοστάρικα. Και δεν ξεκινάει το ενοίκιο από 7 και 8 και 9 εκατοστάρικα. Και δεν χαίρομαι καθόλου γι’ αυτό. Που θέλει να βρει ένα παιδί να μείνουν σ’ ένα σπίτι και έχει τις Χαλανδραίος δύο παιδιά. Εμείς αυτό το ρόλο έπρεπε να παίζουμε, αν θέλει να είμαστε τις Δήμος που τις χαρακτηρίζει αυτό. Ότι είμαστε ο Δήμος που βοηθάει τις που δεν μπορούν, γιατί αυτοί που μπορούν δεν τις έχουν ανάγκη, μην ανησυχείτε. Αυτοί που δεν μπορούν τις από εμάς τρώνε χαράτσια, δεν βοηθούνται. Και τα δημοτικά τέλη δεν είναι η κρίση αυτή ότι τα αφήσαμε ίδια.
Λοιπόν, αυτά λοιπόν είναι τα θέματα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε. Έπρεπε να ξεκινήσουμε και να πούμε ότι δεν μπορούμε να βάλουμε σε μια οικογένεια των εκατό τετραγωνικών 318 ευρώ. Ούτε σε τις που έχουν τα μαγαζιά να τις βάζουμε όλα αυτά τα ποσά. Εγώ δεν θεωρώ ότι μένουν τα ίδια. Θεωρώ ότι αυτή η διοίκηση πήρε τον φωτισμό 22 λεπτά και τον πήγε 1,22 Και εκεί από πίσω κρύβει τα δημοτικά τέλη στην ουσία. Γιατί όταν τα δημοτικά τέλη όντως ήταν περισσότερα και έγινε μια μείωση, ήταν τις πούμε 1,46, ο φωτισμός ήταν 22 λεπτά.
Τώρα έχει πάει ο φωτισμός 1,22, αλλά είναι απάνω στο ίδιο ποσό. Δηλαδή στα τετραγωνικά τον πληρώνω και αυτόν. Και πληρώνω τώρα στα 100 τετραγωνικά 1,66 ευρώ για τα σκουπίδια, 30 ευρώ για τα περιβαλλοντολογικά τέλη και 122 ευρώ για το φωτισμό. Τι αλλάζει δηλαδή αν έλεγα ότι ξέρετε κάτι, πληρώνω 22 για τον φωτισμό, 130 για το άλλο και 166 το άθροισμα είναι το ίδιο. Επομένως, δεν θα μετράτε τις τις αρέσει και θα λέτε τα παραλάβαμε 1,46, σιγά τι κάναμε τα πήγαμε ένα 66. Τα παραλάβατε εν συνόλω και θα τα μετράτε εν συνόλω. Γιατί ξέρουμε αριθμητική του δημοτικού. Φτάνει του δημοτικού, δεν θέλει άλλα γράμματα. Με τόσα τέσσερα… το βγάζει στο λογαριασμό. Λοιπόν, νομίζω ότι το μόνο που θα μπορούσε να γίνει σε αυτές τις συνθήκες είναι να κατεβούν παρακάτω, να έρθουν σε μια λογική για να μπορεί κάποιος να πει ότι παιδιά εγώ τα αντιμετωπίζω».
Μάνος Κρανίδης
Από την πλευρά του, ο επικεφαλής της παράταξης «Χαλάνδρι Ορίζοντας 2023» σημείωσε:
«Kαταλαβαίνω ότι κρατάτε τα περσινά επίπεδα, αυτό βλέπω, με κάποιες εξαιρέσεις, πολύ μικρές. Απ’ την άλλη, καλά κάνετε και στέλνετε και τα έξοδα, είναι πολλά και αυτό δείχνει μια πραγματικά δυσκολία, όποιος και αν ήταν στη διοίκηση, με δεδομένο ότι και η αυτοδιοίκηση δεν έχει πόρους. Νομίζω ότι είναι σε μια δύσκολη θέση όποιος και αν διοικεί. Και δεν είναι εύκολο να κάνεις μεγάλες παρεμβάσεις στα δημοτικά τέλη, πολύ μεγάλες μειώσεις, γιατί μετά έχεις πολύ μεγάλο έλλειμμα, το οποίο δεν μπορείς να καλύψεις. Αυτό το καταλαβαίνω.
Απ’ την άλλη, πιστεύω ότι θα μπορούσατε να δείτε, ειδικά στα μικρά καταστήματα- βέβαια εδώ πάλι υπάρχει ένα θέμα του πλαισίου, γιατί στην Ελλάδα είμαστε-, θα έπρεπε κανονικά να υπήρχε μια κατηγορία το 1 ως 150 τετραγωνικά να υπάρχει μια πιο μικρή κατηγορία. Και εκεί να μπορέσουμε να μειώσουμε, δηλαδή μέχρι 80 τετραγωνικά, που είναι οι περισσότεροι μικρομεσαίοι και ειδικά στις περιοχές που τον τελευταίο καιρό είναι σε μια δυσκολία οικονομική λόγω της κατάστασης, να μην τα ξεχνούμε τώρα. Μάλλον δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα να κάνεις μια κατηγορία, φαντάζομαι. Και πρέπει να είναι μια κατηγορία μέχρι 150 μέτρα.
Τώρα, όσον αφορά το ΦΗΧ… Το αφήνετε στο ίδιο επίπεδο. Αυτό είναι μια ειδική περίπτωση και φαίνεται η ανταποδοτικότητα που γίνεται στα σχολεία. Εγώ την έχω αντιληφθεί. Στα έργα που γίνονται στα σχολεία υπάρχει μια ανταποδοτικότητα, το καταλαβαίνω. Και έχετε μια τακτική ότι μπορεί να είναι λίγο πιο ψηλά αυτός ο φόρος, αλλά πάει πίσω στον δημότη, στα παιδιά, κυρίως. Στο ερώτημα, αν έχω καταλάβει λάθος, νομίζω στα σχολεία κυρίως πάει αυτός ο φόρος.
Κατά τα άλλα στη διαφήμιση δεν το συζητάω. Εκεί νομίζω ότι τα δημοτικά τέλη μπορεί να είναι και μικρά στη διαφήμιση. Είναι κάτι πλήρως ανταποδοτικό για όλους αυτούς που διαφημίζονται. Το κοιμητήριο δεν θα το σχολιάσω, είναι όσο πέρσι, δεν είδα και κάποια αλλαγή. Και οι κοινόχρηστοι χώροι επίσης νομίζω ότι είναι σε λογικά επίπεδα. Είναι σε όλους τους Δήμους πολύ ψηλά τα τέλη σε κοινόχρηστους χώρους και πρέπει να είναι. Δηλαδή, όταν μιλάμε για εστίαση, η οποία έχει και ένα όφελος από αυτό. Δηλαδή, αν θέλεις να έχεις ένα κοινό στο χώρο, οφείλεις να έχεις μετρήσει ότι αυτό θα σε ωφελήσει στο μαγαζί σου και θα πρέπει αυτά τα λεφτά που θα δώσεις στο Δήμο, που δεν είναι ένα υπέρογκο ποσό να έχεις μια επαρκή ζήτηση, νομίζω, καλή ζήτηση, να το κάνεις.
Αλλιώς δεν μπαίνεις σε αυτό το χώρο, δεν είσαι υποχρεωμένος. Δηλαδή, αυτό που εξηγώ και εγώ και σε πελάτες μου και πρέπει να καταλάβουν και οι δημότες, δεν είσαι υποχρεωμένος να πάρεις τον κοινόχρηστο χώρο. Αν θες να τον πάρεις, έχεις μια ευθύνη. Να έχεις μια ανταποδοτικότητα σε αυτά τα λεφτά. Αλλά η πόλη έχει μια επιβάρυνση. Και εγώ νομίζω ότι αυτό είναι πολύ λογικό. Νομίζω ότι πρέπει να γίνει μια προσπάθεια, αλλά δεν το βλέπω εύκολο, θέλω να είμαι ειλικρινής, να μειωθούν τα δημοτικά τέλη. Γιατί με τα έξοδα που ήθελε να παρουσιάσει, είναι στα όρια τα πράγματα.
Αν θέλουμε να γίνουν και κάποιες επενδύσεις στην καθαριότητα, επίσης το θέμα του ηλεκτροφωτισμού θα τα πούμε και στον προϋπολογισμό. Κάποια στιγμή θέλω να έχω μια ενημέρωση, και ο δήμαρχος έχει αναφερθεί αρκετές φορές, αλλά θέλω να έχω μια ολοκληρωμένη ενημέρωση που βρίσκεται το πρόγραμμα αντικατάστασης φωτισμού με το νέο τρόπο που αποφασίσαμε, δηλαδή όχι με το πρόγραμμα, όχι με το έργο, αλλά σταδιακά ως δημόσια προμήθεια.
Εκεί βέβαια θα πρέπει κάθε στιγμή να απαντήσουμε τι θα γίνει με τη συντήρηση, γιατί δεν γίνεται τρεις ηλεκτρολόγοι, δύο, δεν ξέρω, πόσοι άνθρωποι έχουν μείνει να κάνουν αυτή τη δουλειά, ίσως θα πρέπει να γίνει ένα συμβόλαιο συντήρησης, αφού θα έχουμε όλα τα LED, δεν ξέρω σε ποια φάση βρίσκονται αυτή τη στιγμή, μετά από όλα αυτά τα έργα, γιατί είναι και όλα τα έργα ανάπλασης, τα οποία νομίζω έχουν αφήσει, θα πρέπει να έχουν μείνει πολύ λίγα φωτιστικά σε σχέση με το σύνολο που δεν έχουν αλλάξει. Αυτό είναι πολύ σημαντικό και θα είναι μια πολύ σοβαρή επένδυση και θα πετύχει να μειώσουμε και τα έξοδά μας».








































































































