Ψήφισμα κατά της κατάργησης των Σχολικών Επιτροπών ενέκρινε με ευρεία πλειοψηφία το Δημοτικό Συμβούλιο Χαλανδρίου, στη συνεδρίαση της 25ης Σεπτεμβρίου. Το κείμενο, που συνοδεύεται από αναφορές και εναντίον της συγχώνευσης τμημάτων, ενέκριναν οι παρατάξεις της διοίκησης («Αντίσταση με τους Πολίτες») κι από την αντιπολίτευση: «Αγαπάμε το Χαλάνδρι», Λαϊκή Συσπείρωση, «Χαλάνδρι Ορίζοντας 2023». Καταψήφισε η παράταξη «Χαλάνδρι στο Φως», ενώ κατά τη συνεδρίαση τοποθετήθηκε η Ένωση Γονέων, με κείμενο που ακολουθεί στη συνέχεια.
Η τελική εισήγηση ήταν του δημάρχου Σίμου Ρούσσου, ο οποίος έλαβε υπόψη αλλαγές και προσθήκες που υποβλήθηκαν από τη μειοψηφία. Ο «πρώτος πολίτης» της πόλης ευχαρίστησε τους δημοτικούς συμβούλους για την αποδοχή της συνθετικής πρότασης, τονίζοντας ότι «αυτό αποδεικνύει στην πράξη ότι κρίσιμα θέματα της πόλης, όπως η λειτουργικότητα των σχολείων μπορούν να ενώσουν τους αιρετούς που έχουν τη στοιχειώδη αυτοδιοικητική λογική».
Το ψήφισμα του Δ.Σ.
«Με τον Νόμο 5056 τον Οκτώβριο του 2023 η Κυβέρνηση προχώρησε στην κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών, στους δήμους που έχουν λιγότερες από 100 σχολικές μονάδες στην περιφέρειά τους, ενέργεια που οδηγεί σε περαιτέρω συρρίκνωση του Δημόσιου Σχολείου. Με το ΦΕΚ 3409 Β/13-6-2024 όρισε ότι εφεξής (μετά δηλαδή την κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών) η ικανοποίηση των λειτουργικών αναγκών των σχολείων θα γίνεται μέσω της διαδικασίας «παγίας», μιας δηλαδή αντικαταβολής στο ύψος των 500€ (ανεξαρτήτως δυναμικότητας σχολείου) που από τον προϋπολογισμό των δήμων θα μπαίνει σε λογαριασμό στο όνομα του κάθε διευθυντή σχολείου. Ο διευθυντής θα χρησιμοποιεί τα χρήματα αυτά για έξοδα κάτω των 500€ και μόνο εφόσον η ανάγκη (προμήθεια ή υπηρεσία) δεν καλύπτεται από τον Δήμο.
Είναι καταφανές – ακόμα και στον πλέον καλοπροαίρετο – ότι το νέο αυτό μοντέλο θα οδηγήσει σε αδιέξοδα εξαιτίας της τερατώδους γραφειοκρατίας και των εξαιρετικά χρονοβόρων διαδικασιών που παράγει, ειδικά αν συνυπολογίσει κανείς ότι για μια στοιχειώδη προμήθεια αναλωσίμων ή την συντήρηση ανελκυστήρων, κλιματιστικών καυστήρων κλπ., που έως σήμερα γινόταν άμεσα μέσω των Σχολικών Επιτροπών, πλέον πιθανόν να χρειάζονται διαγωνισμοί που θα κρατούν από 5 μήνες έως 1,5 χρόνο! Η δε διαδικασία της παγίας υποχρεώνει σε ένα αδυσώπητο πήγαινε-έλα των διευθυντών των σχολείων, οι οποίοι μετατρέπονται από εκπαιδευτικοί σε λογιστές, ενώ παράλληλα αναγκάζει τις υπηρεσίες του Δήμου σε ένα ανελέητο κυνηγητό εγγράφων για τη διαχείριση σαράντα οχτώ (!!!) «παγιών» (στο Δήμο μας) και των παραστατικών τους, την απόδοση και τον έλεγχο τους για … 500€!!
Είναι σαφές ότι η εξέλιξη αυτή στην πραγματικότητα συνιστά ένα ακόμα βήμα προς τη διάλυση του δημοσίου σχολείου. Σίγουρα, όμως η επιδίωξη εξεύρεσης χορηγών από τους διευθυντές, μαζί με την οικονομική συνεισφορά των γονέων και των συλλόγων τους και συνεπώς η συνακόλουθη περαιτέρω υποβάθμιση της κρατικής επιχορήγησης των σχολείων δείχνει ως το πιο πιθανό σενάριο.
Το ίδιο άλλωστε σενάριο εξυπηρετεί και η «σταθερή» υποστελέχωση των σχολείων σε εκπαιδευτικό προσωπικό, η οποία όμως φέτος επιχειρείται να αντιμετωπιστεί από την Κυβέρνηση με… συγχώνευση τμημάτων!!! Ενδεικτικά, πριν λίγες μόνο ημέρες επιχειρήθηκε συγχώνευση τμημάτων Γ λυκείου σε ΓΕΛ της πόλης μας, ενώ υλοποιήθηκαν συγχωνεύσεις τμημάτων σε δημοτικά και γυμνάσια. Ταυτόχρονα, καταργήθηκαν ειδικότητες στα ΕΠΑΛ σε παιδιά της τελευταίας τάξης, δύο μόλις μέρες πριν αυτά ξεκινήσουν την σχολική χρονιά.
Μετά τα παραπάνω, το Δημοτικό Συμβούλιο Χαλανδρίου ζητά:
– Την άμεση απόσυρση του Ν. 5056/2023 σε ότι αφορά την κατάργηση των Σχολικών
Επιτροπών.
– Την ενίσχυση του εκπαιδευτικού προσωπικού στα σχολεία, την κάλυψη όλων των ειδικών
εκπαιδευτικών αναγκών και τη διασφάλιση ολιγομελών τμημάτων σε όλα τα σχολεία.
– Το δικαίωμα σε ένα δημόσιο, ανοιχτό, λειτουργικό σχολείο για όλους, το οποίο θα έχει
επαρκή χρηματοδότηση για την κάλυψη των λειτουργικών και παιδαγωγικών του στόχων.
– Την επαναφορά του θεσμικού πλαισίου των Σχολικών Επιτροπών».
Η τοποθέτηση της Ένωσης Γονέων
Κατά τη συζήτηση στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου η Ένωση Συλλόγων Γονέων Μαθητών Χαλανδρίου παρενέβη με το κείμενο που παρέθεσε, σε ανακοίνωσή της:
«Με τον Ν. 55056/2023 (ΦΕΚ 163/Α/6-10-2023), η κυβέρνηση, στα πλαίσια της πολιτικής σύμπτυξης του Δημόσιου Τομέα, κατάργησε τις σχολικές επιτροπές στους Δήμους της χώρας που έχουν στην περιφέρειά τους λιγότερες από 100 σχολικές μονάδες.
Επίσης, με την Υ.Α. 45118/2024 (ΦΕΚ 3409/Β/13-6-2024) όρισε, ως τη βασική διαδικασία με την οποία θα καλυφθεί το κενό των σχολικών επιτροπών, τη δημιουργία από τον προϋπολογισμό των Δήμων μίας «πάγιας προκαταβολής», ύψους 500€, η οποία θα μπαίνει σε τραπεζικό λογαριασμό στο όνομα κάθε Διευθυντή σχολείου και από αυτή θα προκύπτει η ικανοποίηση των λειτουργικών αναγκών των σχολείων: ο Διευθυντής θα χρησιμοποιεί τα χρήματα αυτά για την πληρωμή εξόδων κάτω των 500€ (ανεξαρτήτως δυναμικότητας σχολείου) και μόνο εφόσον η ανάγκη (προμήθεια αγαθού ή υπηρεσίας) δεν καλύπτεται από τον προγραμματισμό του Δήμου.
Το μοντέλο που προτείνεται, θεωρεί ότι η κάλυψη των «τακτικών» εξόδων των σχολείων θα διενεργείται από τις προμήθειες του Δήμου (χαρτικά, Η/Υ, καθαριστικά, αθλητικό υλικό, στοιχεία που αφορούν τα κτηριακά και τα ηλεκτρομηχανολογικά των σχολείων κ.ο.κ.) και των «εκτάκτων» εξόδων (σπασμένα τζάμια, χαλασμένα υδραυλικά, κλειδαριές κλπ.) από την διαδικασία της «πάγιας προκαταβολής».
Είναι απολύτως σαφές σε όποιον στοιχειωδώς γνωρίζει την πραγματικότητα της λειτουργίας του Δημόσιου Λογιστικού, ακόμη και αν έχει τις πιο αγνές προθέσεις για την ερμηνεία των αλλαγών αυτών, ότι το παραπάνω «σχήμα» είναι απολύτως ανεπαρκές να διαχειριστεί την εκρηκτική σχολική καθημερινότητα στην Α/βάθμια και τη Β/βάθμια Εκπαίδευση, καθώς αδυνατεί πλήρως να εκπροσωπήσει έναν μηχανισμό αρωγής για το σύγχρονο σχολείο σε πραγματικό χρόνο:
Το πέρασμα των προμηθειών των σχολείων στον Δήμο, με αύξηση των διαγωνισμών προμηθειών ώστε να συμπεριλάβει τις ποσότητες και τα ποσά που αφορούν την εκπαίδευση, δημιουργεί μεγάλους διαγωνισμούς, είτε άνω των ορίων είτε λίγο κάτω από αυτά, με χρόνους υλοποίησης – από τη δημοπράτηση μέχρι υπογραφή των συμβάσεων – από 5 μήνες έως 1,5 χρόνο.
Η διαδικασία της πάγιας προκαταβολής υποχρεώνει σε ένα αδυσώπητο πήγαινε-έλα, το οποίο μετατρέπει τους Διευθυντές των σχολείων σε λογιστές και τον Δήμο σε ένα ανελέητο κυνηγό εγγράφων, για την διαχείριση 40 και πλέον λογαριασμών των 500€, των παραστατικών τους, τον έλεγχο, την απόδοσή τους κ.α.
Προς επίρρωση των παραπάνω, καταγράφονται οι παρακάτω πρακτικοί προβληματισμοί:
Ακόμα και αν «προσπεράσει» κανείς τη διαδικασία της «πάγιας προκαταβολής» (έστω ότι οι Δ/ντες Δ/ντριες γίνουν «λογιστές» και όλα λειτουργούν γρήγορα), θα διαπιστώσει πως εξαιρούνται αυτής – όπως σημειώνεται παραπάνω – είδη και υπηρεσίες για την καθημερινή λειτουργία των σχολείων, που έχουν μεταφερθεί στις γενικές προμήθειες του Δήμου (χαρτί, καθαριστικά κ.ο.κ.), άρα τα σχολεία είναι απορίας άξιο πως θα μπορούν να τα προμηθεύονται.
Επιπλέον, εάν η δαπάνη που περιγράφεται παραπάνω γίνει με τη χρήση της «πάγιας προκαταβολής», ενδεχομένως να τεθεί σε αμφισβήτηση από τις οικονομικές υπηρεσίες του Δήμου και οι Δ/ντες-Δ/ντριες να μπλέξουν σε έναν λογιστικό κυκεώνα.
Η εξέλιξη αυτή συνιστά μία τεράστια γραφειοκρατική έκρηξη, που δεν θα έχει κανένα λειτουργικό αποτέλεσμα, και αποτελεί πρόταση διάλυσης του δημοσίου σχολείου και των εμπλεκομένων σε αυτό. Είναι δε σε πλήρη αντιδιαστολή με την ικανοποιητική λειτουργία των σχολικών επιτροπών που υπήρχε μέχρι στιγμής.
Δεν γνωρίζουμε σε ποιο βαθμό η ιδεοληψία των συντακτών του νόμου είναι εκείνη που δημιούργησε αυτή την εξέλιξη. Σίγουρα, όμως, η επιδίωξη εξεύρεσης χορηγών από τους Διευθυντές, η οικονομική συνεισφορά των γονέων και των συλλόγων τους και η συνακόλουθη περαιτέρω υποβάθμιση του ρόλου της κρατικής/δημόσιας επιχορήγησης φαντάζει το πιο πιθανό σενάριο.
Η χρονιά που ξεκίνησε κουβαλάει, όπως κάθε χρονιά, όλα τα όνειρα και τις ελπίδες των νέων παιδιών για να δοκιμάσουν ίσως το καλύτερο εργαλείο που έχουν διαθέσιμο: την κατάκτηση της γνώσης. Ταυτόχρονα κουβαλάει και όλες τις δυσλειτουργίες, τα τεράστια προβλήματα, τις αγκυλώσεις και τις καθυστερήσεις που φέρνει η υποστελέχωση των σχολείων. Πραξικοπηματικά, ακόμη και 2 μέρες πριν ξεκινήσουν τα μαθήματα, έγιναν απόπειρες να καταργηθούν κατευθύνσεις, τομείς και ειδικότητες στα Λύκεια, ανατρέποντας την καθημερινότητα ακόμη και παιδιών της Γ’ Λυκείου, καθώς και να συγχωνευτούν τμήματα σε Δημοτικά και Γυμνάσια.
Η κυβέρνηση επιτίθεται στη Δημόσια Παιδεία και σπρώχνει την οικονομική διαχείριση των σχολείων στο Δημόσιο Λογιστικό των Δήμων. Σε αντίθεση με τις αντικειμενικές συνθήκες που οδήγησαν κάποτε στο ακριβώς αντίθετο – το καθεστώς που γέννησε τις σχολικές επιτροπές για την αντιμετώπιση των αναγκών των σχολείων εκτός του Δημόσιου Λογιστικού και των νόμων για τις δημόσιες συμβάσεις – η γραφειοκρατία και η δημοκρατία των χρονοβόρων διαδικασιών θα παραλάβει την σχολική καθημερινότητα.
Ζητάμε την άμεση απόσυρση του Ν. 55056/2023 και την επαναφορά των σχολικών επιτροπών τόσο στο Δήμο Χαλανδρίου όσο και σε κάθε Δήμο.
Ζητάμε το δικαίωμα σε ένα δημόσιο ανοιχτό λειτουργικό σχολείο για όλους, το οποίο θα έχει επαρκή χρηματοδότηση για την κάλυψη των λειτουργικών και των παιδαγωγικών του στόχων.
Ζητάμε δασκάλους και καθηγητές, ολιγομελή τμήματα σε όλα τα σχολεία και την κάλυψη των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών όλων των μαθητών».
Ειδήσεις από το Χαλάνδρι στο amarysia.gr
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook