Τη σειρά έργων του Δήμου Χαλανδρίου που βρίσκονται σε εξέλιξη αλλά και όσα σχεδιάζονται το προσεχές διάστημα «ξεδίπλωσε», μέσω της ΑΜΑΡΥΣΙΑΣ, η αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών Έλενα Χριστούλη. Το στέλεχος της δημοτικής Αρχής μίλησε για το νέο δημαρχείο, την ανάδειξη του Αδριάνειου Υδραγωγείου, τη δρομολόγηση των διαδικασιών για δύο νέες σχολικές μονάδες, τις εργασίες σε δρόμους & πεζοδρόμια, το πλάνο αστικής κινητικότητας, τον ΧΕΥ 9, την κατάσταση στον καταυλισμό Ρομά, τις αντιπλημμυρικές παρεμβάσεις, το «Πεύκο Πολίτη», τον οδοφωτισμό και τους συμμετοχικούς προϋπολογισμούς.
Συνέντευξη στον Αλέξανδρο Καζαντζίδη
Τα έργα στο νέο Δημαρχείο προχωρούν. Υπάρχει πιθανότητα να ολοκληρωθεί πριν από την Άνοιξη του ’23, που ορίζει η σύμβαση;
Έλενα Χριστούλη: Πράγματι, το έργο υλοποιείται, μέχρι στιγμής, με πολύ ικανοποιητικούς ρυθμούς, ακολουθώντας αυστηρά το χρονοδιάγραμμά του. Με βάση αυτό, πιστεύουμε ότι εντός των συμβατικών υποχρεώσεων, την Άνοιξη του 2023, το Χαλάνδρι θα έχει το νέο ιδιόκτητο δημαρχείο του. Πρόβλεψη για ολοκλήρωσή του νωρίτερα δεν μπορούμε να κάνουμε με ασφάλεια.
Οι αναπλάσεις μέσω Αδριάνειου Υδραγωγείου
Το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Cultural Hidrant, που υλοποιεί ο Δήμος, προβλέπει ανάδειξη του Αδριάνειου Υδραγωγείου με σειρά αναπλάσεων. Μπορείτε να εξειδικεύσετε τις αλλαγές και πότε θα υλοποιηθούν;
Ε.ΧΡ.: Η αλλαγή θα είναι πολύ μεγάλη όταν ολοκληρωθούν οι αναπλάσεις, οι οποίες αποτελούν τμήμα μόνο του συνολικού project του Cultural Hidrant, το οποίο είναι πολύ ευρύτερο και με ένα τρόπο εμπλέκει κι αφορά όλη την κοινωνία του Χαλανδρίου. Πάντως, προβλέπεται ανάπλαση στην οδό Γυφτοπούλου και τη παραρεμάτια διαδρομή που ξεκινάει από την Ελ Αλαμέιν και φτάνει μέχρι τη Γυφτοπούλου. Η κύρια παρέμβαση, σε αυτό το σημείο, θα είναι η πεζοδρόμηση του ενός ρεύματος της οδού Γυφτοπούλου και η σύνδεσή της με την κεντρική πλατεία του Χαλανδρίου. Επίσης, στην περιοχή της οδού Κόδρου –όπου υπάρχει φανός του Αδριάνειου- θα δημιουργηθεί ένας πολύ ενδιαφέρων ενοποιημένος δημόσιος χώρος, με αναπλάσεις, φυτεύσεις και πεζοδρομήσεις, στο σημείο που συναντιέται η Κόδρου με την οδό Εθνικής Αντιστάσεως. Αντίστοιχη παρέμβαση θα γίνει στο σημείο που περικλείεται από τις οδούς Επτανήσου και Χαράς. Εκεί θα γίνει διαμόρφωση πλατείας και ανάδειξη των δύο φανών του Υδραγωγείου που βρίσκονται εκεί. Όλα αυτά τα πράσινα σημεία και οι πράσινες διαδρομές θα ποτίζονται βέβαια με το νερό του Αδριάνειου Υδραγωγείου, αφού το πρόγραμμα προβλέπει και τη δημιουργία δύο αντλιοστασίων για το πότισμα κοινόχρηστων αλλά και ιδιωτικών χώρων. Βρισκόμαστε εν αναμονή των τελικών εγκρίσεων από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, για να προχωρήσει η δημοπράτηση των έργων.
Τα νέα σχολεία
Η διοίκηση συνεχίζει έργα αναβάθμισης των σχολείων, ενώ έχει προσθέσει και τέσσερις επιπλέον παιδικούς σταθμούς. Πού βρίσκονται οι προσπάθειες ανέγερσης νέων μονάδων, όπως των ιδρυθέντων 17ου Δημοτικού & Νηπιαγωγείου ή του 6ου Γενικού Λυκείου;
Ε.ΧΡ.: Είμαστε στην ευχάριστη θέση να δημοσιοποιήσουμε ότι οι διαδικασίες έχουν εκκινήσει. Ο Δήμος βρίσκεται σε στενή συνεργασία με τις υπηρεσίες της ΚΤΥΠ για τις μελέτες ανέγερσης του 6ου Λυκείου, η δημιουργία του οποίου αποφασίστηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο, τον Ιούλιο του 2020. Σε ό,τι αφορά το 17ο Δημοτικό & Νηπιαγωγείο, ο Δήμος έχει δεσμευτεί να αναλάβει το κόστος συντήρησης του, και η ΚΤΥΠ να εντάξει στο ΕΣΠΑ τις μελέτες και την ανέγερση του σχολικού συγκροτήματος. Η διαδικασία είναι χρονοβόρα μεν, αλλά έχει ξεκινήσει και θα καταλήξει στην ανέγερση των νέων σχολικών μονάδων που τόσο έχει ανάγκη η πόλη.
Ασφαλτοστρώσεις και πεζοδρόμια
Πριν από λίγο διάστημα άρχισαν εκτεταμένες ασφαλτοστρώσεις στην πόλη. Θα υπάρξουν αντίστοιχες πρωτοβουλίες και για τα πεζοδρόμια του Χαλανδρίου και αν ναι, πού;
Ε.ΧΡ.: Το έργο των ασφαλτοστρώσεων ύψους 6,6 εκατ. ευρώ ξεκίνησε ήδη. Εκτελούνται κατά προτεραιότητα στους δρόμους που έχουν ολοκληρωθεί τα έργα ομβρίων, φυσικών αερίου και εταιρειών δικτύων (ΕΥΔΑΠ Cosmote, ΔΕΔΔΗΕ). Το έργο συντήρησης των πεζοδρομίων (αφορούν πεζοδρόμια γύρω από κοινόχρηστους και δημόσιους χώρους, σχολεία κλπ.) ύψους 2 εκατ. ευρώ, δημοπρατήθηκε και αναμένονται οι τελικές εγκρίσεις από το Ελεγκτικό Συνέδριο για να υπογραφεί η σχετική σύμβαση με τον ανάδοχο και να αρχίσουμε. Τις απαραίτητες εγκρίσεις για να ξεκινήσει αναμένει και ένα δεύτερο έργο ασφαλτοστρώσεων, ύψους 2 εκατ. ευρώ, στο Πάτημα.
Η αστική κινητικότητα
Η βελτίωση της κινητικότητας έχει τεθεί από τη Δημοτική Αρχή ως βασικός στόχος. Πέρα από το Κάτω Χαλάνδρι και την Τούφα, υπάρχουν σχέδια και για άλλες περιοχές;
Ε.ΧΡ.: Είναι εξαιρετικά νέα για την πόλη το γεγονός ότι τα δύο έργα μεγάλων αναπλάσεων σε Κάτω Χαλάνδρι και την Τούφα συνολικού προϋπολογισμού 8.646.000 ευρώ (!) εντάχθηκαν στο πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης». Θα καλύψουν 61.000 τ.μ. και θα βελτιώσουν δραστικά την κινητικότητα στις συγκεκριμένες περιοχές. Εκτός απ’ αυτό, μετά από ένα χρόνο αναμονής, εγκρίθηκε από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση η ανάπλαση της οδού Καλλισπέρη και προχωράμε άμεσα για δημοπράτηση του έργου. Πρόκειται για τη δημιουργία μιας ακόμα «πράσινης» διαδρομής, που θα συνδέσει τρία σχολεία με τον υφιστάμενο ποδηλατόδρομο και το κέντρο της πόλης.
Σε εξέλιξη έχουμε και την ανάπλαση της παραρεμάτιας ζώνης στην περιοχή του Συνοικισμού, το πρώτο έργο Συμμετοχικού Προϋπολογισμού στην πόλη. Μετά την πρόσφατη έγκριση των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, θα προχωρήσει και η δημοπράτηση, μέσα στο 2021, στο έργο για το Αδριάνειο Υδραγωγείο, που περιλαμβάνει μια ακόμα μεγαλύτερη ανάπλαση 15.000 τ.μ., η οποία σχεδιάζεται σε τέσσερις γειτονιές. Αντίστοιχη παρέμβαση είναι και η ανακατασκευή της Ηρώων Πολυτεχνείου που πρόσφατα ξεκίνησε και θα δώσει ανάσα στο Κάτω Χαλάνδρι. Η ανάπλαση περιλαμβάνει από διαπλάτυνση πεζοδρομίων κι ηπιοποίηση της κυκλοφορίας έως ράμπες & διαδρομές αναπήρων και δημιουργία χώρων φύτευσης & στάθμευσης.
Οι συμμετοχικοί προϋπολογισμοί
Αναφέρατε ότι το πρώτο έργο συμμετοχικού προϋπολογισμού προχωρά στον Συνοικισμό. Υπάρχει σκέψη να γίνει κάτι εφάμιλλο και σε άλλες γειτονιές;
Ε.ΧΡ.: Οι συμμετοχικές διαδικασίες είναι αναπόσπαστο στοιχείο της ταυτότητά μας, ως διοίκησης αλλά και δημοτικής παράταξης «Αντίσταση με τους Πολίτες». Είναι συνώνυμη του οράματός μας για την πόλη. Η συμμετοχική διαδικασία για το έργο στον Συνοικισμό ήταν ένα βήμα. Προηγήθηκε η διαβούλευση για το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) και ακολούθησε η διαβούλευση για τον επανασχεδιασμό της Σ. Βενιζέλου. Με διαβούλευση στην πόλη θα γίνει και ο καθορισμός των Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων. Δυστυχώς, η πανδημία έχει «φρενάρει» τη διεύρυνση των συμμετοχικών διαδικασιών. Ελπίζω ότι το επόμενο διάστημα θα αλλάξουν τα πράγματα, για να υλοποιηθεί σε ακόμα περισσότερες γειτονιές η προεκλογική μας δέσμευση, «η πόλη στους πολίτες».
Τα αντιπλημμυρικά έργα

Ένα δεύτερο έργο ομβρίων υδάτων της δημοτικής Αρχής οδεύει προς ολοκλήρωση. Θα ακολουθήσουν επόμενες αντιπλημμυρικές παρεμβάσεις; Για παράδειγμα, στην περιοχή της πολύπαθης οδού Κόδρου υπάρχει κάποια εξέλιξη;
Ε.ΧΡ.: Πράγματι, το δεύτερο έργο ομβρίων ολοκληρώνεται το προσεχές διάστημα και η πόλη διαθέτει πλέον μια ισχυρή αντιπλημμυρική «ασπίδα», που δοκιμάστηκε στην πρωτοφανή βροχόπτωση της κακοκαιρίας «Μπάλλος» και «δούλεψε». Για την οδό Κόδρου, είναι γνωστή η ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για εκτέλεση από την Περιφέρεια Αττικής του έργου κάτω από την Λ. Κηφισίας. Όμως, η Περιφέρεια το έχει παραδώσει στο υπουργείο Υποδομών, το οποίο σχεδιάζει μια συνολικότερη διευθέτηση του Ποδονίφτη. Επίσης, έχει εγκριθεί από την Περιφέρεια η χρηματοδότηση του έργου της διευθέτησης του ρέματος Βριλησσού και αναμένουμε τη δημοπράτησή του.
Το «Πεύκο Πολίτη»
Η έγκριση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου, την περασμένη Άνοιξη, άνοιξε, μεταξύ άλλων, τον δρόμο για ένταξη στο Σχέδιο Πόλης του «Πεύκου Πολίτη», έπειτα από 50 χρόνια. Σε ποιο στάδιο είναι πλέον το θέμα της περιοχής;
Ε. ΧΡ.: Προσδοκούμε ότι έως το τέλος του μήνα, η Περιφέρεια θα εισηγηθεί θετικά προς το ΣΥΠΟΘΑ (Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων & Αμφισβητήσεων) που θα πάρει την τελική απόφαση για έγκριση της σχετικής πολεοδομικής μελέτης. Ο Δήμος πάντως, έκανε τάχιστα όλες τις κινήσεις, αμέσως μετά την έγκριση του ΓΠΣ, έτσι ώστε η αναθεωρημένη πολεοδομική μελέτη να κατατεθεί εκ νέου, από το Καλοκαίρι, στη Διεύθυνση Περιβάλλοντος & Χωροταξικού Σχεδιασμού της Περιφέρειας. Ήρθε η ώρα, ελπίζουμε, να λήξει μια εκκρεμότητα δεκαετιών που διατηρεί εκτός σχεδίου πόλης την περιοχή «Πεύκο Πολίτη», μόλις λίγα χλμ. μακριά από το κέντρο της Αθήνας.
Ο καταυλισμός Ρομά
Ένα μεγάλο ζήτημα είναι και ο καταυλισμός Ρομά στο Νομισματοκοπείο. Τον Απρίλιο υπήρξε πίεση από τη διοίκηση και το Δημοτικό Συμβούλιο σε κυβέρνηση & Περιφέρεια να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους για το πρόγραμμα διάλυσης των παραπηγμάτων και κοινωνικής ένταξης. Που βρισκόμαστε σήμερα;
Ε.ΧΡ.: Το θέμα της διάλυσης του καταυλισμού και της κοινωνικής ένταξης των Ρομά είναι ίσως το μεγαλύτερο θέμα και η διαχρονική ντροπή της πόλης. Είναι παρήγορο το γεγονός ότι όλο το Δημοτικό Συμβούλιο συμφωνεί, ομόφωνα, στις προτεινόμενες λύσεις και ήδη υλοποιείται, με ίδιους πόρους του Δήμου, πιλοτικό πρόγραμμα για σταδιακή μεταστέγαση των Ρομά, με παράλληλη διάλυση των παραπηγμάτων τους. Ωστόσο, οριστική λύση μπορεί να δοθεί μόνο με γενναίες αποφάσεις της Πολιτείας, που μέχρι σήμερα είναι παντελώς απούσα. Πιέζουμε διαρκώς για υιοθέτηση των προτάσεων μας και αναμένουμε τις ενέργειες της κυβέρνησης και της Περιφέρειας. Ως Δήμος Χαλανδρίου έχουμε κάνει αυτό που μας αναλογούσε.
Ο ΧΕΥ9
Ένα θέμα που απασχόλησε έντονα τα τελευταία χρόνια ήταν ο ΧΕΥ 9. Κατά της μεταστέγασης των υπηρεσιών Καθαριότητας στην περιοχή έχει προσφύγει στο ΣτΕ ο Σύλλογος Πατήματος. Αν δικαιωθεί ο Δήμος, τι προβλέπουν οι μελέτες και πώς θα απαντούσατε στις ανησυχίες των περίοικων;
Ε.ΧΡ.: Θεωρώ ότι με την πρόσφατη έγκριση από το αρμόδιο υπουργείο και τη δημοσίευση σε ΦΕΚ του νέου Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου έκλεισε ο κύκλος της προεκλογικής παραπληροφόρησης, σε ό,τι αφορά τη στέγαση της υπηρεσίας καθαριότητας στο ΧΕΥ9. Δήμος, Περιφέρεια Αττικής και κυβέρνηση αποφάσισαν με τα θεσμικά τους όργανα, σε διακομματική συναίνεση και νομοθέτησαν το αυτονόητο. Μια πόλη 80.000 κατοίκων δεν μπορεί παρά να έχει νόμιμες, αδειοδοτημένες και περιβαλλοντολογικά ασφαλείς εγκαταστάσεις για διαχείριση ενός στόλου 130 αυτοκινήτων και στέγαση πάνω από 300 εργαζομένων. Όταν θα λήξει η περιπέτεια δημοπρατήσεων των μελετών, θα έχουμε όλα τα απαραίτητα εργαλεία που θα διασφαλίσουν ότι όλα θα γίνουν με θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα για τη συγκεκριμένη περιοχή και την πόλη γενικά.
Ο οδοφωτισμός
Είδαμε ότι άρχισε η πιλοτική εγκατάσταση λαμπτήρων Led σε επιλεγμένα σημεία της πόλης. Για ποιους άλλους δρόμους εξετάζεται αναβάθμιση του δικτύου οδοφωτισμού;
Ε.ΧΡ.: Ο σχεδιασμός είναι να γίνει αντικατάσταση του συνόλου των φωτιστικών σωμάτων στην πόλη. Αυτή τη στιγμή, γίνεται καταγραφή και ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης στις γειτονιές. Θα αναζητηθούν οι προσφορότερες τεχνικές λύσεις και η καλύτερη χρηματοδότηση για ένα τόσο απαιτητικό έργο, όσο η αλλαγή του οδοφωτισμού σε όλο Χαλάνδρι.
Οι εκλογές του 2023
Και μια πιο προσωπική ερώτηση. Είστε μέλος της διοίκησης του Δήμου από το 2014 και πρώτη σε σταυρούς στις εκλογές του 2019. Θα διεκδικήσετε τη ψήφο των δημοτών του Χαλανδρίου και το 2023;
Ε.ΧΡ.: Αυτή τη στιγμή, βρίσκονται σε εξέλιξη στο Χαλάνδρι δεκάδες έργα υποδομών, σχεδόν σε κάθε γειτονιά. Σχεδιάζονται ακόμα περισσότερα για το μέλλον, στη βάση του πολύ συγκεκριμένου οράματός μας για μια πόλη ανθρώπινη, βιώσιμη, φιλική για τους ανθρώπους της αλλά και για το περιβάλλον, ενός οράματος που διαμορφώθηκε από μια ομάδα ανθρώπων που ασχολούμαστε τουλάχιστον 30 χρόνια με τα κοινά. Όπως καταλαβαίνετε, όλοι μαζί θα διεκδικήσουμε, με την ψήφο των πολιτών, τη δυνατότητα να συνεχίσουμε αυτή την προσπάθεια για την οποία αγωνιζόμαστε σκληρά τα τελευταία επτά χρόνια και ως εκ τούτου θα είμαι και πάλι υποψήφια.
Δείτε επίσης: «Ξεμπλοκάρει» η κατασκευή νέου δημοτικού σχολείου στο Πάτημα